پوکی استخوان در سالمندان

کد خبر: 938819

پوکی استخوان بیماری شایعی در سالمندان می­باشد. در این بیماری بافت استخوان دچار تحلیل شده و با ادامه این روند استحکام بافت استخوان کاهش می­یابد. طبق آمارها از میان افراد سنین 50 سال یا بالاتر هر دو زن یک زن و از هر پنج مرد یک مرد دچار شکستگیهای ناشی از پوکی استخوان میشوند.

پوکی استخوان در سالمندان

چقدر در مورد پوکی استخوان در سالمندان شما و مشکلاتی که بوجود می­آورد آگاهی دارید؟ تا به حال به این نکته فکر کرده­اید که چرا بیشتر شکستگی­ها در دوران سالمندی رخ می دهد. شما تا چه میزان از خدمات پرستار سالمند در منزل در حوزه پوکی استخوان اطلاع دارید؟ در ادامه مقاله به توضیح پوکی استخوان در سالمندان می­پردازیم.

پوکی استخوان بیماری شایعی در سالمندان می­باشد. در این بیماری بافت استخوان دچار تحلیل شده و با ادامه این روند استحکام بافت استخوان کاهش می­یابد. طبق آمارها از میان افراد سنین 50 سال یا بالاتر هر دو زن یک زن و از هر پنج مرد یک مرد دچار شکستگیهای ناشی از پوکی استخوان میشوند.

تخریب، بازسازی و ساخت استخوان­ها در بدن به طور مداوم و متعادل وجود دارد. در پوکی استخوان علت کاهش توده استخوانی، پیشی گرفتن روند تخریب از ساخت و بازسازی استخوان می­باشد که کاهش توده­ی استخوانی را در پی دارد.

پوکی استخوان در سالمندان

با کاهش توده استخوانی، استخوان­ها کم دوام و شکننده شده و با کوچکترین فشار یا ضربه و حتی در موارد پیشرفته تر با راه رفتن دچار شکستگی می­شوند. علاوه بر شکستگی افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکن است دردهایی را در ناحیه کمر نیز داشته باشند.

شکستگی های ناشی از پوکی استخوان میتوان به شایع ترین یعنی شستگی استخوان هیپ در سالمندان ، شکستگی مچ دست­ها، مهره های کمر و سینه اشاره کرد. شکستگی استخوان اولین نشانه پوکی استخوان در سالمندان بشمار می رود. همچنین بدلیل تغییرات یا فشردگی ستون مهره ها، فرد دچار خمیدگی می گردد. این افراد با دردهایی در ناحیه کمر و پشت و با کاهش مداوم قد مواجه هستند.

ارتباط مستقیم افزایش سن با کاهش بافت استخوانی سبب شده در سنین بالا ترشح برخی هورمون های موثر در ساخت و تخریب استخوان مانند هورمون کلسیتوسین و هورمون پاراتورمون دستخوش تغییر شوند که در سالمندان با کاهش چشمگیر این دو هورمون روبرو هستیم. در مقابل با افزایش برخی هورمونها که سودمندی چندانی برای بقای استخوان نداشته مواجه می گردیم.

عوامل افزایش دهنده پوکی استخوان

عوامل افزایش دهنده پوکی استخوان را شامل ژنتیک، سن، تغذیه، داروها، استخوان بندی ریز و نازک، یائسگی، فعالیت فیزیکی و سبک زندگی می باشد. خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان بیشتر است. سابقه شکستگی خانوادگی و همچنین رنگ پوست از عووامل ژنتیک موثر در افزایش ابتلا به پوکی استخوان می باشد.

با افزایش سن و کاهش فعالیت های بدنی و انعطاف در کنار سبک و شیوه زندگی و تغییرات آن، تغذیه نامناسب در کنار عدم جذب مواد مفید غذایی در سالمندان، مصرف داروهای گوناگون، همه ریسک پوکی استخوان را در افراد بالا می برد.

پوکی استخوان در سالمندان

نکته: غربالگری مرتبط با پوکی استخوان در سالمندان به زنان بالای 65 سال و مردان بالای 50 سال توصیه می گردد. تست سنجش تراکم استخوان (BMD) است که به عنوان یکی از تستهای رایج برای تشخیص پوکی استخوان، استفاده میشود.

مراقبت های سالمندان مبتلا به پوکی استخوان افزایش آگاهی و تسکین درد

برای هر بیماری آگاهی از نوع بیماری و روند پیشرفت و درمان آن ضروری است. سالمندان و خانواده یا پرستار سالمند می بایست آگاهی خود را افزایش دهند و بدانند یک شکستگی در این افراد، امکان شکستگی های بعدی را خواهد داشت.

پوکی استخوان در سالمندان

افزایش آگاهی و شناخت بیماری و کمک به سالمند از طرف خودش، خانواده و پرستار وی برای تسکین درد، پیشگیری از آسیب های بعدی بسیار موثر است. عدم توانایی در حرکت سالمند بیمار، دردهای شدید در ناحیه پشت، شکستگی های ستون فقرات و ... نیاز به استراحت به صورت طاق باز یا به پهلو برای بهبود دارد.

پرستار سالمند فراهم کردن امکانات راحت برای استراحت و شل کردن عضلات وی، حتی ماساژ دادن، آموزش حرکت صحیح در هنگام پایین آمدن از تخت و اجتناب از حرکات سریع را برعهده دارد.

پیشگیری از آسیب های ناشی از پوکی استخوان

سالمندان مبتلا به پوکی استخوان نیازمند مراقبت های خاصی هستند که اغلب افراد خانواده بدلیل عدم توانایی، مشغله ها و نداشتن دانش کافی قادر به ارائه این خدمات نیستند. پرستار سالمند در منزل بهترین گزینه ارائه خدمت به بیماران مبتلا به پوکی استخوان است. این پرستاران با ارائه برنامه منظم در حوزه ایمن سازی محیط، تغذیه و رژیم غذایی، فعالیت بدنی و ورزش میتوانند به سالمندان شما کمک نمایند.

پوکی استخوان در سالمندان

افزایش توانایی فردی برای سالمند با برنامه منظم فعالیتهای بدنی و ورزشی، تقویت عضلات، حفظ تعادل با توجه به توان وی، از آسیب های ناشی از پوکی استخوان پیشگیری می کند. پیشبرد این برنامه با همراهی پرستار و تشویق سالمند، حفاظت از خطرات محیطی و ایجاد محیطی امن در کنار خانواده تحقق می­پذیرد.

اگر قصد دارید برای سالمند خود که دچار پوکی استخوان و شکستگی شده است، پرستار استخدام نمایید؛ میتوانید از آسانیسم نسبت به این مورد اقدام کنید. آسانیسم در زمینه پرستار سالمند و پرستار کودک در منزل فعالیت می نماید و موسسات مطرح بسیاری با آسانیسم همکاری دارند و شما میتوانید با خیالی آسوده از اینکه موسسات دارای مجوز هستند، سفارش خود را ثبت نمایید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها