خبرگزاری تسنیم: سیروس زینلی - استاد انستیتو پاستور ایران در همایش علمی انسان شناسی قانونی و حقوقی با اشاره به کاربرد کروموزم y در تعیین هویت و جمعیت انسانی، بررسی میتوکندری و کورومزم y از راههای درک خصوصیات منحصر به فرد سلولها به منظور تبار شناسی را مطرح کرد. وی با بیان اینکه با بررسی کورومزم y بسیاری از شباهتها و قرابتهای ذکوری مشخص میشود، افزود: اما نمیتوان به قطعیت این رابطهها را مشخص کرد و در این راه باید از روشهای دیگر هم بهره گرفت. وی در ادامه بر لزوم ایجاد بانک اطلاعات کروموزم y در کشور به منظور تبار شناسی، امور جنایی، صدور تابعیت و ... تأکید کرد و گفت: امروزه استفاده از کروموزم y برای شناسایی اجداد به تجارتی جهانی تبدیل شده است زیرا که اکثر افراد و به ویژه مهاجران علاقه دارند از تبار خویش مطلع شوند. همچنین در این مراسم کامران احمدی - رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی در همایش علمی انسان شناسی قانونی و حقوقی با اشاره به نزدیکی فعالیت پژوهشکده حفاظت و مرمت با مسائل مربوط به انسان شناسی قانونی و حقوقی به بهره گیری این پژوهشکده از دستگاههای شناسایی نظیر اشعه ایکس، میکروسکوپ
الکترونیکی و... اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در نیمه دوم قرن بیستم 1968 میلادی که زنجیره DNA کشف و انقلاب علمی گسترده ای در جهان شکل گرفت استفاده از آن با بهره گیری از دستگاه اشعه ایکس میسر شد که در پژوهشهای ما نیز کاربرد دارد. تفاوت مردم شناسی حقوقی با علم حقوق همچنین محمد مکاری - مدیر گروه زیست محیطی پژوهشکده مردم شناسی نیز در سخنانی اصطلاح مردم شناسی حقوقی را عنوانی نسبتاً جدید دانست که بر مطالعات مربوط به ضوابط و مقررات سنتی، تاریخچه و نحوه به وجود آمدن آنها و احیاناً انطباق و اثرشان در قوانین موضوعه اطلاق میشود. وی با بیان اینکه در تاریخ مطالعات مردم شناسی ضوابط و مقررات سنتی از مجموعه زندگی اقتصادی، تکنیکی، خانوادگی و دیدنی جدا نیست، افزود: به عبارت دیگر مطالعه ضوابط و رسوم به عنوان قوانین سنتی همراه با پیدایش مطالعات مردم شناسی و جدا کردن امور حقوقی از اموردینی و اقتصادی و اخلاقی مقدور نبوده است. به گفته این پژوهشگر، مردم شناسی حقوقی یکی از رشتههای مردم شناسی کاربردی است که هنوز به طور کامل شناخته نشده است ولی دارای اهمیت زیادی در امور حقوقی و قانون است. وی با اشاره به تفاوت بین قانون از
دیدگاه مردم شناسی حقوقی و علم حقوق افزود: حدود و قلمرو قوانین گسترده است و از سوی سازمانهای و نهادهای دولتی تهیه میشود و بطور رسمی نشر مییابد در حالیکه در مردم شناسی حقوقی، انسان شناس به دنبال مقررات سنتی در قلمرو خاص است. مکاری افزود: قانون را قانون گذار که با قدرت سیاسی و دولت پیوند دارد تدوین میکند، در حالکیه هیچگونه ارتباطی بین مقررات سنتی با قدرت حکومتی وجود ندارد. وی با اشاره به جایگاه انسان شناسی حقوقی در پژوهشهای مردم شناسی پژوهشکده گفت: در سالهای اخیر در شاخههای مختلف این حوزه مطالعاتی پژوهشها و سلسله مقالاتی به چاپ رسیده است که از آنها میتوان به کتاب ارزشمند "جرم و فرهنگ " با همکاری پژوهشی پژوهشکده مردم شناسی و مرکز تحقیقات کاربردی پلیس آگاهی ناجا اشاره کرد. مکاری اثر دیگری که به همت پژوهشکده مردم شناسی به چاپ رسیده را کتاب "مقدمه ای بر مردم شناسی پزشکی حقوقی" اعلام کرد و افزود: همچنین مقالات زیادی در این حوزه توسط پژوهشگران به چاپ رسیده است. به گزارش chtn - در این مراسم علیرضا حسن زاده - رئیس پژوهشکده مردم شناسی نیز با اشاره به دو شاخه انسان شناسی جسمانی و فرهنگی گفت: رابطه جسم با بدن
به ویژه در حوزه مردم شناسی همواره مطرح بوده است. وی با اشاره به این نکته که در مباحث مدرن انسان شناسی جنبههای مختلف ارتباط این دو با هم توضیح داده شده است، تصریح کرد: پژوهشگران و اساتید با سابقه پژوهشکده مردم شناسی با دقت و سلیقه زیادی این موضوع را مورد بررسی قرار دادند.
دیدگاه تان را بنویسید