کارگران همچنان درگیر مزد ۹۷

کد خبر: 898870

نماینده کارگران با اشاره به معطل ماندن برگزاری نشست شورای عالی کار، گفت: متاسفانه به درخواست ما توجهی نشد و همچنان موضوع را معطل نگه داشته و آن را مشمول مرور زمان می‌کنند.

کارگران همچنان درگیر مزد ۹۷

خبرگزاری فارس: نمایندگان کارگری عضو شورای عالی کار ۲۲ آبان‌ماه تقاضای برگزاری نشست شورای عالی کار با دستور کار جبران کاهش قدرت خرید کارگران را به وزارت کار دادند؛ این سومین باری است که نمایندگان کارگری تقاضای برگزاری چنین نشستی را می‌دهند اما هنوز خبری از جبران کاهش قدرت خرید کارگران نیست. فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: متاسفانه به درخواست ما توجهی نشد و همچنان موضوع را معطل نگه داشته و آن را مشمول مرور زمان می‌کنند. وی بی‌توجهی به برگزاری نشست شورای عالی کار را نقض قانون کار برشمرد و افزود: قانونگذار اعلام کرده که شورای عالی کار باید ماهی یک بار تشکیل جلسه بدهد اما از ابتدای سال تا به حال شورای عالی کار فقط سه جلسه آن هم به درخواست نمایندگان کارگری تشکیل داده است. توفیقی، دستکاری در دستور جلسات نشست‌های شورای عالی کار را مشکل دیگری در این زمینه برشمرد و گفت: ما درخواست تشکیل جلسه برای جبران عقب افتادگی معیشت کارگران را داده‌ایم اما آنها دستور جلسه را بررسی وضعیت اقتصادی کشور اعلام کرده‌اند؛ انگار شورای عالی کار وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و یا هیئت دولت است که با چنین دستور کاری تشکیل جلسه بدهد. وی با اشاره به برگزاری نشست کمیته دستمزد در روز ۲۲ آبان ماه گذشته تصریح کرد: در کمیته دستمزد بار دیگر درباره کاهش قدرت خرید کارگران بحث شد و درخواست جلسه اضطراری داده شد؛ طبق قانون اگر سه نماینده شورای عالی کار درخواست جلسه اضطراری بدهند این نشست باید برگزار شود اما متاسفانه تا به حال جلسه تشکیل نشده است. نماینده کارگران تاکید کرد: مرور زمان در رسیدگی به این نابسامانی، دردی را درمان نمی‌کند و تداوم مشکلات معیشتی کارگران روز به روز فشارهای بیشتری به جامعه وارد میکند. وی با اشاره به ادعای مهار تورم که مطرح می‌شود، کند شدن شیب تند جهش قیمت‌ها را با کاهش قدرت خرید مرتبط دانست و یادآور شد: زمانی در شورای عالی کار صحبت از مزد منطقه‌ای می‌شد که چرا باید حداقل حقوق در استان‌های کم برخوردار مثلا با تهران برابر باشد حالا گزارش اخیر مرکز ملی آمار نشان می‌دهد که در استان‌های کم‌برخوردار مثل کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، ایلام و کرمانشاه تورم اعلامی برای آبان ماه بیش از ۴۱ درصد بوده است و همانطور که میدانیم تورم اعلامی با تورم واقعی در تمام کشور ها تفاوت معناداری دارد؛ وقتی تورم اعلامی ۴۱ درصد می شود، تورمی که در استان‌های کم‌برخوردار تحمل می‌کنند بیش از ۵۰ درصد است.

این نماینده کارگری با اشاره به اینکه تغییر شیب جهش‌های قیمتی به سمت تورم و کم شدن افزایش ماهانه شاخص نشانه خوبی برای این نیست که دولت توانسته تورم را مهار کند، گفت: تورم زمانی کنترل می‌شود که کارگران اثر آن را در معیشت خود ببینند؛ زمانی تورم مهار می‌شود که رب گوجه فرنگی که ۶ هزار تومان می خریدیم و به ۱۸ هزار تومان رسید، به ۱۰ هزار تومان برمی‌گشت و البته درباره سایر اقلامی که جهش قیمتی داشته‌اند.

وی ادامه داد: ما از جهش قیمتی به سمت تورم آمده ایم؛ دلیلش هم این است که دیگر قدرتی برای خرید کارگری نمانده و تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده است و به همین دلیل نرخ کالاها با شیب ملایم تر و معناداری نسبت به قبل بالا می‌رود.

نماینده کارگران تاکید کرد: باید هر چه سریعتر نشست شورای عالی کار برگزار شود و فکری به حال معیشت خانواده کارگری کنند.

توفیقی درباره زمان آغاز گفت‌وگو‌ها برای مزد ۹۸ کارگران با توجه به اینکه دولت از افزایش ۲۰ درصدی مزد کارکنان خود در بودجه سال آینده خبر داده است، گفت: هنوز کارگران درگیر مزد ۹۷ هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد