سقوط آزاد قیمت ارز در بازار

کد خبر: 877653

کاهش قیمت ارز که از روز گذشته در بازار‌ها آغاز شده همچنان ادامه دارد و در این میان خواب دلالان برای آشفته کردن بازار تعبیر نشد.

سقوط آزاد قیمت ارز در بازار

خبرگزاری مهر: از روز گذشته بود که خبر کاهش ناگهانی نرخ ارز در بازار‌ها تب و تابی جدید در میان خریداران و فروشندگان ارز به وجود آورد. هرچه که به ساعات پایانی شب نزدیک می‌شدیم از هر گوشه و کنار و به ویژه از شهر‌های بزرگ خبر ایجاد صف‌های طویل جلوی صرافی‌ها برای فروش دلار‌های انبار شده در خانه‌ها و یا به قول عام دلار‌های خانگی به گوش می‌رسد.

روند کاهش قیمت دلار در بازار رشت

این تب و تاپ حتی تا پاسی از شب نیز در شهر‌های بزرگی نظیر تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و قم به گوش می‌رسید همه در تلاش بودند تا نرسیدن طلوع آفتاب دلار‌های خریداری شده به قیمت‌های بسیار بالا برای کسب سود بیشتر را به هرقیمتی به فروش برسانند. هرچند در بازار زرگران رشت که چند مغازه صرافی وجود دارد روز گذشته همانند شهر‌های بزرگ صفی طولانی از فروشندگان ارز‌های خانگی نبود و تنها هرازگاهی چند نفر برای گرفتن قیمت گذرشان به صرافی‌ها می‌افتاد، اما در این میان بودند افرادی که دلار خریده و حال با کاهش لحظه‌ای قیمت ارز نگران ضرر بودند و برای فروش به صرافی‌ها سر می‌زدند. صرافی‌ها هم با وجود کاهش لحظه‌ای قیمت دلار تمایلی برای خرید از خود نشان نمی‌دادند.

از صبح امروز دوباره برای ارزیابی بازار ارز رشت به راسته زرگران و چند نقطه شهر که صرافی بود سر زدم تا با توجه به اینکه سقوط قیمت دلار همچنان ادامه داشت وضعیت بازار را ارزیابی کنم هرچند صفی برای فروش دلار‌های خانگی وجود نداشت، ولی باز عده‌ای بودند که مبلغی دلار برای فروش به صرافی‌ها آورده بودند البته برخی از صرافی‌ها با توجه به شرایط بازار از هرگونه خرید و فروش امتناع می‌کردند.

در این میان خواب دلالانی که در ماه‌های گذشته با قیمت گذاری کاذب و ترغیب مردم به خرید بیشتر ارز و سکه تلاش می‌کردند تا سود بیشتر و اهداف خود برسند با روند نزولی قیمت ارز از روز گذشته در بازار تعبیر نشد.

عملکرد ضعیف برخی مسئولان در حوزه اجرایی و نظارت

یکی از کارشناسان اقتصادی درباره وضعیت بازار ارز و روند لحظه‌ای کاهش قیمت دلار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه متاسفانه در چند سال گذشته عملکرد ضعیف برخی از مسئولان در حوزه‌های اجرایی و نظارت سبب شد که به دیوار اعتماد مردم خدشه وارد شود، اظهارکرد: بزرگنمایی‌های انجام شده در برخی از حوزه‌ها در فضای مجازی سبب شد این بی اعتمادی افزایش یابد.

علیرضا مبرهن با بیان اینکه دشمنان ملت ایران نیز از وضعیت به وجود آمده سوءاستفاده کردند، افزود: دشمنان با توجه به شرایط موجود با استفاده از فضای مجازی و رسانه به این بی اعتمادی‌ها دامن زده و آن را گسترش دادند.

وی با اشاره به اینکه کاهش ارزش پول ملی سبب شد که عده‌ای به خرید طلا و ارز مبادرت کنند، گفت: در این میان دشمنان نیز با ترغیب و بزرگنمایی وضع موجود سبب داغ‌تر شدن این بازار و خرید طلا و ارز بیشتر از سوی مردم شدند.

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با تأکید براینکه با توجه به این وضعیت، بازار نیز تا یک زمان خاص کشش دارد، خاطرنشان کرد: زمانی که عرضه افزایش یافته و تقاضا ثابت می‌ماند خودبه خود کمبود‌های به وجود می‌آید و ادامه این روند با تحریک رسانه‌های معاند و دشمنان کمبود در برخی از کالا‌های اساسی همانند غذا، پوشک بچه منتهی شد.

وی با بیان اینکه این روند تا جایی ادامه یافت که بخشی از مردم در جامعه دچار پدیده احتکار خانگی شدند، تصریح کرد: این احتکار خانگی تنها در زمینه مواد غذایی نبوده و به ارز و سکه و طلا نیز سرایت کرد و زمانی که میزان تقاضا افزایش یافت قیمت نیز افزایش یافت.

آگاهی مردم از جنگ روانی سبب کاهش تقاضا برای خرید ارز

مبرهن همچنین با اشاره به اینکه در افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته بیش از بازار، فضای مجازی دخیل بود، ادامه داد: در این ماه‌ها شاهد بودیم که از ساعات پایانی شب قیمت دلار و ارز در این فضا‌ها چند هزار تومانی افزایش یافته که نشان از وجود دست‌های پشت پرده برای ایجاد ناآرامی در بازار بود.

وی با بیان اینکه این اقدام از سوی دشمنان ملت برای ایجاد جنگ روانی در میان مردم انجام شد، افزود: در چند ماه گذشته در بسیاری از حوزه‌ها شاهد ایجاد حباب و جنگ روانی بودیم که ادامه این روند سبب آگاهی مردم از وضعیت بازار و کاهش تقاضا شد.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برهم خوردن این تعادل و افزایش عرضه کالا یا ارز سبب شکسته شدن قیمت‌ها و ایجاد تعادل در بازار می‌شود، گفت: امروز نیز به دلیل شکسته شدن همین حباب شاهد کاهش قیمت ارز هستیم.

وی همچنین به افزایش قیمت کالا‌های مختلف در بازار به بهانه افزایش قیمت دلار نیز اشاره و تأکیدکرد: با توجه به تحقیقات انجام شده در اصناف مختلف به این نتیجه رسیدیم که از زمان افزایش قیمت دلار کالایی خریداری نشده که قیمت آن نیز افزایش یابد.

مبرهن با بیان اینکه این نشان می‌دهد بسیاری از افزایش قیمت‌ها برای رسیدن به سود بیشتر و دارای بُعد روانی است، خاطرنشان کرد: بسیاری از کالا‌های ما هیچ ارتباطی به ارز نداشته، زیرا در داخل کشور تولید می‌شود.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی دلار هیچ تأثیری در کالا‌های تولید داخل نداشته و نباید بر زندگی مردم تأثیرگذار باشد، زیرا دلار تنها در مبادی مرزی و برای واردات و صادرات برخی از محصولات کاربرد دارد.

برخورد قاطع با اخلالگران یکی از دلایل کاهش قیمت ارز

وی با تأکید براینکه متاسفانه در این زمینه نبود نظارت و مدیریت درست سبب افزایش قیمت‌ها در بسیاری از محصولات شده است، گفت: از سوی دیگر دشمن نیز با استفاده از فضای ایجاد شده در جامعه با بزرگنمایی مردم را به خرید کالا و ارز و احتکار خانگی ترغیب کرد.

مبرهن همچنین به برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه مبارزه با فساد و اخلالگران بازار نیز اشاره و خاطرنشان کرد: انجام این اقدامات و برخورد قاطع با اخلالگران بازار سکه و ارز و حکم‌هایی صادر شده در این زمینه که در چند هفته گذشته شاهد آن بوده ایم بر روند کاهش قیمت ارز و سکه بسیار تأثیرگذار بوده و سبب بازگشت آرامش به بازار شد.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه حل تمام این مشکلات مربوط به مسایل داخلی است، تصریح کرد: در حوزه مسائل و مشکلات داخلی اهرم‌های خارجی تنها ۲۰ درصد تأثیرگذار بوده و ۸۰ درصد مابقی به مسائل داخلی مربوط شده و بیشتر آن نیز به دلیل ایجاد جنگ روانی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد