بازتاب‌های خبر عجیب واردات پنج هزار خودروی لوکس

کد خبر: 831945

پس از بسته شدن ۶ ماهه سایت ثبت سفارش خودرو حدود ۷۳۰۰ دستگاه خودرو سواری لوکس در گمرکات خاک خوردند، صاحبان این وسایل نقلیه گرانقیمت برای ترخیص کالای میلیاردی خود به هر دری زدند، اما این خودرو‌ها تا مدت‌ها در این گمرکات ماند تا اینکه خبر آمد سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شده و حدود چهار هزار دستگاه از این خودرو‌ها که مشکل خروج داشته‌اند، راه‌شان به خیابان‌ها باز شده است.

بازتاب‌های خبر عجیب واردات پنج هزار خودروی لوکس

صبح نو: پس از بسته شدن ۶ ماهه سایت ثبت سفارش خودرو حدود ۷۳۰۰ دستگاه خودرو سواری لوکس در گمرکات خاک خوردند، صاحبان این وسایل نقلیه گرانقیمت برای ترخیص کالای میلیاردی خود به هر دری زدند، اما این خودرو‌ها تا مدت‌ها در این گمرکات ماند تا اینکه خبر آمد سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شده و حدود چهار هزار دستگاه از این خودرو‌ها که مشکل خروج داشته‌اند، راه‌شان به خیابان‌ها باز شده است.

پس از بسته شدن ۶ ماهه سایت ثبت سفارش خودرو حدود ۷۳۰۰ دستگاه خودرو سواری لوکس در گمرکات خاک خوردند، صاحبان این وسایل نقلیه گرانقیمت برای ترخیص کالای میلیاردی خود به هر دری زدند، اما این خودرو‌ها تا مدت‌ها در این گمرکات ماند تا اینکه خبر آمد سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شده و حدود چهار هزار دستگاه از این خودرو‌ها که مشکل خروج داشته‌اند، راه‌شان به خیابان‌ها باز شده است

گمرک کشور مهم‌ترین مبادی ورودی کالا به کشور محسوب می‌شود، این دروازه ورودی کالا همیشه مورد توجه کسانی بوده که خود را واردکننده می‌دانستند، مدت‌هاست که البته ظن برخی مسوولان به همکاری برخی از عوامل همین گمرک‌ها برای ورود کالا‌های قاچاق مطرح شده که این موضوع با ورود بی‌سابقه کالای قاچاق بی‌ارتباط نیست، اما موضوعی که این روز‌ها باعث داغ‌تر شدن بحث گمرک و وزارت صنعت شده خودرو‌های لوکسی بود که براساس گفته‌ها حدود چهارهزارتایی‌شان راهی نمایشگاه‌ها شده‌اند.

سازمان بازرسی و اعلام یک خبر «متاسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هک شد و حدود پنج‌هزار خودروی مدل بالا و گران‌قیمت وارد کشور شد.» این پاسخی بود که آقای ناصر سراج رییس‌سازمان بازرسی کل کشور چند ماه بعد از واردات غیر قانونی بیش از ۱۳‌هزار خودرو در زمان بسته بودن سایت «ثبتارش» اعلام کرد. او در صحبت‌های خود به موضوع خودرو‌های خارجی و گران شدن بیش از حد آن اشاره و گفته است: «متاسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هک شد و حدود پنج هزار خودرو مدل بالا و گران‌قیمت وارد کشور شد که از این تعداد حدود ۴۰۰۰ خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است که امیدواریم در این خصوص نیز تصمیم‌گیری شود.» آن‌طور‌که رییس سازمان بازرسی کل کشور تخمین می‌زند، اختلاف قیمت این خودرو‌ها به نزدیک نیم میلیارد تومان می‌رسد، مانند ولوو و بی‌ام‌و که هیچ‌کدام از این خودرو‌ها قیمت واقعی ندارند.

تخت‌گاز قاچاقچیان در واردات غیرقانونی خودرو سال گذشته سایت ثبتارش یا همان ثبت سفارش به مدت هشت ماه بسته شد تا هیچ خودرویی به مرز‌های ایران وارد نشود. دو نمایندگی مجاز و چهار نمایندگی غیرمجاز با دسترسی به سامانه، ۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو را به‌صورت غیر قانونی از مبادی گمرکی و قانونی، وارد کشور کردند. حساسیت این موضوع باعث ورود مجلس شورای اسلامی به آن شد، در پیگیری‌های مجلس هر کدام از سازمان‌های مربوطه عدد‌های متفاوتی از واردات خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبتارش مطرح کردند. آقای، ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته بود: «وزارت صنایع واردات غیر قانونی ۶۸۰۰ خودرو را تایید کرده است، اما انجمن وارد‌کنندگان خودرو معتقد است ۱۳‌هزار‌و‌۵۰۰ تا ۱۵‌هزار خودرو وارد کشور شده است.» با این حال چگونگی تثبیت این تعداد خودرو در سایت وزارت صنعت همچنان سؤال‌برانگیز بود. چطور در زمان ممنوعیت واردات و بسته بودن سایت، بیش از ۱۳‌هزار خودرو در سایت ثبت سفارش وزارت صنعت، ثبت شدند تا بتوانند به‌صورت قانونی از مبادی رسمی و گمرکی کشور وارد شوند؟ وارداتی که سود کلانی را نصیب وارد‌کنندگان‌شان کرد. حالا بعد از اعتراضات سایر واردکنندگان و پیگیری‌های مسوولان، رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که سایت وزارت صنعت و معدن و تجارت هک شده بود و به این ترتیب مجوز ورود پنج هزار خودرو گران‌قیمت صادر شد.

تلاطم در وزارت صنعت در پی اظهارات رییس سازمان بازرسی کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه‌ای این موضوع را رد کرد. در این اطلاعیه آمده است: «بررسی‌های انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرد که در مجموع ۶۴۸۱ خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش، به گمرکات کشور وارد شده است که از این تعداد ۱۹۰۰‌خودرو ترخیص شده و مابقی خودرو‌ها همچنان در گمرک مانده است که سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی در حال بررسی موضوع تخلف ترخیص ۱۹۰۰‌خودرو به کشور است، مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت به جد پیگیر موضوع تخلف صورت گرفته است و پس از شناسایی و برخورد با متخلفان، نتایج را به اطلاع عموم می‌رساند.»

دروغ‌های وارداتی در شرایطی خبر‌های رسمی حکایت از وجود بیش از ۱۰‌هزار خودرو در گمرکات دارد که بازی دولت و وزارت صنعت و گمرک همچنان ادامه دارد، از سوی دیگر با بالا رفتن قیمت ارز و به‌هم‌ریختگی بازار و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، برخی از افزایش قیمت خودرو‌های خارجی براساس تورم بازار خبر داده بودند. اتفاقات چند روز اخیر و اظهارات نامشخص و نامفهوم مسوولان رده بالای کشور مشخص است که چه بازخوردی در افکار عمومی خواهد داشت. حرف‌های ضد و نقیض مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌رغم تأیید خبری که سراج درباره ورود خودرو‌های لوکس زده است، نشان می‌دهد این وزارتخانه روی هک‌شدن سایتش بیشتر از ورود چندهزار خودروی قاچاق حساسیت دارد، این یعنی خیلی از کسانی که امروز موفق شدند خودرو‌هایی را که ماه‌ها در گمرک خاک می‌خورده و به لطف سیاست‌های ناموفق دولت در کنترل بازار ارز، قیمت‌شان چند برابر شده، وارد بازار کنند، مسلماً دارای رانت اطلاعاتی و اقتصادی خوبی بوده‌اند. گفتنی است سهم میانگین سالیانه واردات کشور حدود ۵۵ هزار دستگاه و سهم تولید خودرو بیش از یک میلیون دستگاه است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد