بحران آب جدي است

کد خبر: 319441

علي مروي : وزير نيرو روز گذشته اعلام كرده كشور به سمت بحران آب پيش مي‌رود. اين موضوع از سوي نمايندگان مجلس و كميسيون انرژي هم به خوبي درك مي‌شود. همه بايد اين واقعيت را بپذيريم كه كشور در حال ورود به يك بحران جدي در حوزه آب است. سطح آب‌هاي زيرزميني كاهش يافته، در مناطق مختلف چاه‌هاي عميق‌تر حفر شده و سفره‌هاي آب زير زميني تا حد بسيار هشدار دهنده‌اي ذخايرشان كم شده است. منتظر ماندن براي افزايش بارش‌ها و دلخوش كردن به مواهب طبيعي ديگر كارساز نيست و براي عبور از اين شرايط بايد كاري كرد. يكي از مهم‌ترين دلايل سرعت گرفتن اين بحران، خشكسالي‌هاي اخير است كه پيش‌بيني مي‌شود ادامه دار هم باشد. برداشت از آب‌هاي زير زميني هم همزمان با اين خشكسالي به ميزان قابل‌توجهي افزايش يافته است.

مصرف بي‌رويه آب مخصوصا در بخش كشاورزي يك هشدار جدي است و در شرايط فعلي بايد براي كنترل آن برنامه‌ريزي كرد. فشار بيش از حدي كه به ذخاير آبي كشور وارد شده از توان آن خارج است و ما در حال حاضر با يك وضعيت خطير مواجه هستيم. اولين قدم براي كنترل اين بحران افزايش بهره‌وري خصوصا در بخش كشاورزي است. بايد روش‌هاي كشت را اصلاح كرد. در حال حاضر براساس آمارهاي مستند، ما در بخش كشاورزي بيش از 40 درصد آب مورد مصرف را هدر مي‌دهيم. تلاش برای کاهش اتلاف این حجم از آب می‌تواند کمک موثری به حفظ ذخایر آبی کشور باشد. در كنار اصلاح روش مصرف بايد به فكر روش‌هاي انتقال هم بود. در سال‌هاي اخير در اين زمينه كوتاهي‌هاي زيادي شده و سيستم‌هاي انتقال آب كشور چه در بخش كشاورزي و چه در بخش خانگي و شهري به هيچ‌وجه منطبق بر استانداردهاي جهاني نيست و در برخي مناطق حدود 40 درصد آب هم در شبكه انتقال هدر مي‌رود.

البته بحث‌هايي هم در مورد جدا‌سازي آب قابل شرب با آب غيرقابل شرب در بخش خانگي مطرح است كه نياز به كارشناسي بيشتر دارد. در كنار اين اقدامات به‌دنبال انتقال آب از خارج از كشور هم بايد بود. در شرق كشور مي‌توان با كشورهاي پاكستان و افغانستان وارد همكاري شد كه البته مذاكراتي هم انجام شده است. ضمن اينكه انتقال آب از عمان و خزر هم بايد جدي‌تر مورد توجه قرار بگيرد. اما در كنار تمام اين اقدامات يكي از موثرترين راه‌ها هم فرهنگ‌سازي است. واقعيت اين است كه فرهنگ مصرف آب در كشور ما ضعيف است و مردم هنوز متوجه وخامت اوضاع نيستند. بايد به كمك رسانه‌هاي جمعي خصوصا صداوسيما اين فرهنگ مصرف اصلاح شود. مردم ما بايد بپذيرند كه ايران به عنوان يك كشور نيمه خشك از نظر منابع آبي وضعيت خوبي ندارد و اگر مصرف به همين روال ادامه داشته باشد به زودي با يك بحران جدي مواجه مي‌شويم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد