دفاع بازار از دفاع نظامی /بورس صعودی و ارز و طلا ریزشی شد

کد خبر: 1323884

وضعیت بازار‌های مالی ایران نشان‌دهنده آرامش مطلق در این بازارهاست. واکنش بموقع پدافند هوایی ایران در رهگیری‌های مؤثر پس از حملات اسرائیل، چتر حمایتی بود که حس امنیت را به سرمایه‌گذاران بازگرداند و به نظر می‌رسد این حملات نه تنها نتوانسته‌اند تأثیری بر روند بازار‌های ایران بگذارند بلکه پاسخ مؤثر پدافند هوایی ایران، آرامش و ثبات بیشتری به بازار‌ها بخشید. روز گذشته قیمت سکه ۵‌میلیون تومان ریزش کرد. دلار نیز به ۶۷ تا ۶۸‌هزار تومان کاهش یافت، علاوه بر این شاخص کل بورس نیز ۹ هزارو۲۷۲‌واحد رشد کرد.

دفاع بازار از دفاع نظامی /بورس صعودی و ارز و طلا ریزشی شد

بررسی بازار روز گذشته و مقایسه آن با آخرین معاملات هفته گذشته (پنج‌شنبه سوم آبان ماه) نشان می‌دهد سکه تمام طرح جدید با ۵‌میلیون تومان کاهش از ۵۴‌میلیون‌و ۷۰۰‌هزار تومان به ۴۹‌میلیون‌و ۷۰۰‌هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با ۱/۱‌میلیون تومان کاهش از ۴۸‌میلیون‌و۸۰۰‌هزار تومان به ۴۷‌میلیون‌و۷۰۰‌هزار تومان رسید

جوان آنلاین:‌در حالی که طی چند هفته اخیر، بازار سکه و طلا روندی صعودی در پیش گرفته و شاهد رکوردشکنی‌های پی‌در‌پی بودیم، اما دیروز در پی حملات ناموفق رژیم‌صهیونیستی و با توجه به عرضه یک‌میلیون سکه از سوی بانک مرکزی، قیمت سکه و طلا در بازار روند ریزشی خود را آغاز کرد و بازار سرمایه نیز سبزپوش شد. 

گزارش میدانی از بازار ارز تهران حاکی است، بازاری‌ها بین صحبت‌های‌شان مدام از حملات ضعیف بامداد شنبه اسرائیل می‌گویند. گشت‌و‌گذاری در خیابان منوچهری همزمان با دقایق نخست آغاز معاملات غیررسمی ارز نشان می‌دهد، حجم فروش از همان دقایق اولیه سنگین است. 

فروشنده‌ها با صدای بلند سعی دارند ارز خود را سریع‌تر بفروشند، «هزار تا نقدی کی میخواد؟»، «۱۰‌هزار تا نقد کی میخواد؟»، «دلار آماده و نقد کی میخواد؟». دلارفروش‌های منوچهری به تکاپو برای فروش دلار‌های خود افتاده‌اند. آن‌ها تأکید دارند که الان دیگر ترس بازار ریخته و می‌توانیم شاهد بازگشت قیمت دلار به ۶۰‌هزار تومان باشیم. یکی از دلارفروش‌ها با تأکید بر اینکه خیال بازار راحت شده است، گفت: چند هفته بود مدام شاهد تهدید سنگین اسرائیل بودیم ولی با اتفاقی که دیشب افتاد، مشخص شد ترس‌ها الکی بوده است. یکی از فعالان بازار ارز درباره دلیل سقوط آزاد نرخ‌ها در بازار می‌گوید: حملات رژیم اشغالگر قدس بسیار محدود و ضعیف بود و بیشتر جنبه مصرف داخلی داشت تا اذهان عمومی شهروندان خود را آرام کند. 

او می‌گوید: بالازدن‌های بازار به خاطر ترس از حمله سنگین بود و بازار به اصطلاح از دو هفته قبل پیشخور شده بود، اکنون که حمله انجام شد و بسیار خفیف بود، ترس بازار ریخت و هیجان کاذب بازار در حال تخلیه است. 

روز گذشته نرخ دلار در منوچهری به کانال ۶۵‌هزار تومان بازگشت، آن هم در حالی که قیمت دلار در روز‌های قبل به کانال ۶۹‌هزار تومان پیشروی کرده بود، با وجود سقوط آزاد دلار همچنان دلال‌ها دنبال مشتری برای دلار‌های خود هستند. 

همچنین بانک مرکزی از دیروز حراج انبوه سکه را نیز از طریق مرکز مبادله آغاز و در اولین گام یک‌میلیون سکه عرضه کرد، بنابراین اعلام و اجرای سیاست‌های جدید بانک مرکزی در بخش سکه به همراه کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی موجب کاهش قیمت طلا و‌سکه شده است. 

 موج هیجانی بازار ارز در حال فروکش است

فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی پیش از این به مردم هشدار داده بودند در روز‌های پرنوسان از خرید سکه و‌ارز خودداری کنند چراکه هر لحظه امکان ریزش قیمت‌ها و تخلیه حباب قیمتی وجود دارد. جهانبخش سنجابی‌شیرازی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به اتفاق‌های یک سال اخیر داخلی و خارجی که باعث نوسانات شدید و احساسی در بازار ارز شد، می‌گوید: بعد از درگیری‌های منطقه‌ای و اتفاقاتی که در تنش‌های یک سال اخیر به وجود آمد، بار‌ها شاهد افزایش شدید و هیجانی قیمت ارز بودیم که این موج روانی هر بار بعد از چند روز از سوی بازارساز کنترل و مدیریت شد. 

سنجابی‌شیرازی می‌افزاید: پس از تجاوز محدود رژیم‌صهیونیستی که بامداد شنبه در برخی از نقاط و پایگاه‌های نظامی ایران صورت گرفت و با اقدام دفاعی قابل توجه کشورمان مواجه شد، شاهد کاهش موج روانی در بازار ارز هستیم. ما طی روز‌های گذشته شاهد بودیم که قیمت ارز به طور کاملاً کاذب و هیجانی در حال افزایش بود که این روند از صبح دیروز تغییر کرد و موج کاهشی به خود گرفت. 

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به برنامه‌های مختلف بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز اشاره و تأکید می‌کند: یکی از تصمیمات مهم و سازنده بانک مرکزی، راه‌اندازی بازار ارز توافقی است. مطمئناً با راه‌اندازی بازار ارز توافقی، هم مدیریت عرضه و هم مدیریت تقاضا صورت خواهد گرفت و اگر این مدیریت تنها از سوی بانک مرکزی صورت گیرد، در آینده شاهد عقبگرد و منطقی‌شدن بیشتر نرخ ارز هم خواهیم بود. 

 دلار فرو ریخت

پس از شکست عملیات بامداد شنبه رژیم‌صهیونیستی، از صبح دیروز روند نرخ‌گذاری ارز در بازار به شدت روند نزولی را طی کرد و حتی پیش از آغاز فعالیت بازار آزاد و غیررسمی، نرخ‌گذاری ارز در فضای مجازی به ویژه در کانال‌های تلگرامی با قیمت کاهشی نسبت به روز‌های گذشته شروع به کار کرد و روند کاهشی نرخ ارز تا پایان روز همچنان ادامه دارد. 

مشاهدات میدانی ایسنا از بازار ارز نشان می‌دهد از ابتدای دیروز نرخ ارز در بازار آزاد با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است، به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش دلال‌ها و واسطه‌ها در بازار دلار را با قیمت ۶۷ تا ۶۸‌هزار تومان برای فروش اعلام و این ارز را با قیمت ۶۵‌هزار تومان از مردم خریداری می‌کردند. همچنین یورو با قیمت ۷۲‌هزار تومان فروخته و با قیمت ۷۱‌هزار تومان از سوی واسطه‌ها از مردم خریداری می‌شد. 

 کاهش لحظه‌ای نرخ ارز

پس از گذشت تقریباً نیم‌ساعت از زمان تهیه این گزارش، نرخ دلار و یورو مجدداً به روند کاهش خود ادامه داد و واسطه‌ها دلار را با قیمت ۶۶‌هزار تومان به فروش می‌رساندند و با نرخ ۶۴ تا ۶۵‌هزار تومان خریداری می‌کردند. همچنین یورو در بازار آزاد با نرخ ۷۱‌هزار تومان از سوی واسطه‌ها به فروش می‌رسید و با قیمت ۶۹‌هزار تومان از سوی این افراد خریداری می‌شد. طبق مشاهدات میدانی بازار ارز شاهد حضور بسیار چشمگیر واسطه‌ها بود و نکته جالب اینکه اکثر این افراد خریدار ارز نبودند و بیشتر تمایل به فروش ارز داشتند که این به معنای ادامه روند کاهشی قیمت دلار و یورو در بازار آزاد است. 

 آغاز ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه 

در حالی که طی چند هفته اخیر، بازار سکه و طلا روندی صعودی در پیش گرفته است و شاهد رکوردشکنی‌های پی‌درپی بوده‌ایم، اما دیروز در پی حملات ناموفق رژیم‌صهیونیستی و با توجه به عرضه یک‌میلیون سکه از طرف بانک مرکزی، قیمت سکه و طلا در بازار روند ریزشی خود را آغاز کرد، به گونه‌ای که سکه بیش از ۲‌میلیون تومان نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته ریزش داشته است. 

بررسی روند بازار سکه و طلای کشور از آغاز معاملات رسمی بازار در اولین روز از هفته جاری و پس از حمله ناموفق رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد سکه و طلا از مسیر صعودی که طی چند هفته اخیر پیش گرفته بود، دور زده و روند ریزشی خوبی را آغاز کرده است، به گونه‌ای که اولین نرخ رسمی معاملاتی دیروز نشان می‌دهد نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته در روز پنج‌شنبه، سکه بیش از ۲ میلیون تومان و هر گرم طلا بیش از ۲۱۰‌هزار تومان ارزان شده است، این در حالی است که به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی در روز جاری، قیمت اونس جهانی طلا ثابت مانده و تغییری نسبت به آخرین نرخ روز گذشته نداشته است.

طی هفته گذشته، بهای سکه و طلای داخلی همپا و تحت تأثیر افزایش قیمت جهانی طلا، نوسانات افزایش نرخ ارز و اندکی افزایش تقاضای شکل گرفته در بازار، صعود قابل توجهی را ثبت کرد، به گونه‌ای که برای قیمت جدید طلای جهانی، ارز، طلای داخلی، سکه و حتی حباب سکه از تعبیر «رکوردشکنی‌ها» یاد شد، اما همزمان با بازگشایی بازار در روز جاری و آغاز اولین معاملات هفته، بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار روند نزولی خوبی در پیش گرفته است. 

 سکه ۵‌میلیون تومان و طلا ۲۱۴‌هزار تومان ارزان شد

بررسی بازار روز گذشته و مقایسه آن با آخرین معاملات هفته گذشته (پنج‌شنبه سوم آبان ماه) نشان می‌دهد سکه تمام طرح جدید با ۵‌میلیون تومان کاهش از ۵۴‌میلیون‌و ۷۰۰‌هزار تومان به ۴۹‌میلیون‌و ۷۰۰‌هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با ۱/۱‌میلیون تومان کاهش از ۴۸‌میلیون‌و۸۰۰‌هزار تومان به ۴۷‌میلیون‌و۷۰۰‌هزار تومان رسید. 

نیم‌سکه و ربع‌سکه هر یک با ۵۰۰‌هزار تومان کاهش به ترتیب ۲۸‌میلیون‌و۷۰۰‌هزار تومان و ۱۸‌میلیون‌و۶۰۰‌هزار تومان تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۲۰۰‌هزار تومان کاهش به ۸‌میلیون‌و۴۰۰ افت بها پیدا کرد. آخرین وضعیت قیمت طلا در بازار نیز به این صورت است: هر مثقال طلای آب شده که بیشترین تأثیر را با توجه به افزایش قیمت جهانی و افزایش نرخ ارز تجربه کرده بود، با ۹۲۶‌هزار تومان کاهش برای هر مثقال طلا به ۱۸‌میلیون‌و۹۲۹‌هزار تومان روز رسیده است. هر گرم طلای ١٨عیار هم با حدود ۲۱۴‌هزار تومان کاهش قیمت نسبت به آخرین معاملات طلا در بازار هفته گذشته، ۴‌میلیون‌و۳۶۹‌هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر گرم، مبنای معاملات طلا قرار گرفته است. بهای اونس جهانی طلا همچنان با ثبات قیمتی ۲ هزارو ۷۳۸ دلار است. 

 بازار سبزپوش شد

پس از حدود دو هفته التهابات سیاسی که با نوسانات کاهشی بازار سرمایه در ایران همراه شده بود، دیروز و بعد از آنکه اعلام شد حمله رژیم‌صهیونیستی با پاسخ پدافندی ایران بی‌اثر شده است، بورس ایران سبزپوش و در دقایق ابتدایی دیروز شاخص کل ۹ هزارو۲۷۲‌واحد رشد کرد. 

از شروع معاملات بورس اوراق بهادار تهران در ساعت۹ صبح دیروز شاخص کل ۹ هزارو۲۷۲‌واحد افزایش یافت و به رقم یک‌میلیون‌و۹۸۰‌هزارو۱۷۳‌واحد رسید. شاخص هم‌وزن هم با رشد ۹۹۱‌واحدی به عدد ۶۵۶‌هزارو۶۲۹‌واحد رسید. تا ساعت ۹:۳۰ دیروز بیش از ۵۶‌هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۲ هزارو ۳۵ میلیارد تومان بود. تا این ساعت ۲۱۷نماد بورسی مثبت و ۹۳نماد منفی بودند. همچنین شاخص فرابورس ایران نیز تا ساعت ۹:۳۰ بیش از ۱۶‌واحد افزایش یافت و به عدد ۲۱‌هزار و ۳‌واحد رسید. 

در پی اتفاقات بامداد شنبه، با رشد شاخص‌ها، بورس با رویکرد مثبت و اعتمادبه‌نفس سرمایه‌گذاران فعالیت خود را آغاز کرد، در حالی که دلار و طلا در حال کاهش قیمت بودند. این شرایط می‌تواند امیدواری برای یک دوره تثبیت و رشد در آینده باشد و نشان‌دهنده این است که ایران با قدرت به استقبال چالش‌ها می‌رود و تحلیلگران بر این باورند ادامه این وضعیت می‌تواند به ثبات بیشتر اقتصادی کمک کند.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد