اخبار لایحه بودجه | مرکز مبادله مبنای تعیین نرخ ارز حقوق ورودی کالاها شد

کد خبر: 1323116

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی به استثنای کالاهای اساسی و دارو، ملزومات مصرفی پزشکی، شیرخشک اطفال و مواد اولیه آنها، معادل نرخ ارز مرکز مبادله طلا و ارز در روز اظهار می‌باشد.

اخبار لایحه بودجه | مرکز مبادله مبنای تعیین نرخ ارز حقوق ورودی کالاها شد

براساس لایحه بودجه 1404 نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی به استثنای کالاهای اساسی و دارو، ملزومات مصرفی پزشکی، شیرخشک اطفال و مواد اولیه آنها، معادل نرخ ارز مرکز مبادله طلا و ارز در روز اظهار می‌باشد.

سازمان برنامه و بودجه هم به شورای عالی بورس اضافه می‌شود

در بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ ، تکالیفی بر عهده وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار با همکاری سایر سازمان ها محول و عنوان شده که سازمان برنامه و بودجه کشور به اعضای شورای عالی بورس اضافه می‌شود.

به گزارش ایسنا، صبح امروز (سه‌شنبه یکم آبان ماه)، مسعود پزشکیان - رئیس جمهور- بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس کرد که دومین بودجه بعد از اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است.

براساس اطلاعات موجود در بخش تأمین مالی و داخلی بخش اول لایحه سال آینده، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف شده است بر اساس ‌الگوی اعلامی خزانه‌داری کل کشور، سازمان ‌برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری ‌اسلامی ایران، دسترسی برخط و مشاهده مانده ‌اوراق منتشرشده دولت در سبد دارایی (پرتفوی) ‌تمامی دارندگان‌ ‌حقوقی اوراق مذکور را اعم از ‌بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری، صندوق‌های با ‌درآمد ثابت را برای خزانه‌داری کل کشور، ‌سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی  ‌فراهم کند.

همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور به اعضای شورای عالی بورس اضافه می‌شود.

در لایحه بودجه نیز آمده کارگروهی به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر نحوه انتشار اوراق این قانون نظارت کنند.

نحوه تعیین نرخ سود اسمی و مؤثر اوراق مذکور و نرخ حفظ قدرت خرید اسناد خزانه اسلامی با رعایت موازین شرعی توسط این کمیته تعیین می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده، وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است با هماهنگی بانک مرکزی، نهاد سپرده‌گذاری مرکزی اوراق دولتی در بانک ‌مرکزی را ایجاد و امکان اتصال آن به ‌شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه ‌وجوه را فراهم کند.   

کارگزاری‌های دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در صورت احراز شرایط اتاق پایاپای این نهاد مجاز به عضویت در این اتاق بوده و امکان تسویه معاملات هم‌زمان از طریق دو نهاد سپرده‌گذاری را دارا هستند. اوراق ضمان دولتی موضوع جزء (۶) بند (ب) ماده (۱۰) قانون برنامه هفتم پیشرفت از زمان سررسید در این نهاد مورد معامله قرار گرفته و یا با سررسید جدید مطابق شرایط صدور اوراق جایگزین می‌شود.

شرکت‌های دولتی مجازند با رعایت قوانین و مقررات بازار سرمایه نسبت به انتشار اوراق بهادار در این نهاد و یا اوراق بهادار کالایی در اتاق پایاپای بورس‌های کالایی اقدام کنند.

شورای عالی بورس مکلف است دستورالعمل ایجاد نهاد سپرده‌گذاری اوراق دولتی در بانک مرکزی با سبدگردانی خزانه‌داری کل کشور به نحوی که با سایر شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی به‌صورت روزانه تسویه اوراق بهادار را انجام دهد، حداکثر ظرف دو ماه تصویب و ابلاغ کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد