همتی: کشور امروز نیازمند همدلی و امیدآفرینی است

کد خبر: 1321420

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به شرایط سخت و پیچیده سیاسی و اقتصادی حاکم بر منطقه و کشور گفت: آمده‌ایم که کمک کنیم و در همین شرایط باید امید و راهکار بدهیم زیرا امروز کشور نیازمند همدلی و امیدآفرینی است.

همتی: کشور امروز نیازمند همدلی و امیدآفرینی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به شرایط سخت و پیچیده سیاسی و اقتصادی حاکم بر منطقه و کشور گفت: آمده‌ایم که کمک کنیم و در همین شرایط باید امید و راهکار بدهیم زیرا امروز کشور نیازمند همدلی و امیدآفرینی است.

«عبدالناصر همتی» در نشست‌ هم‌اندیشی با اصحاب رسانه با حضور مدیران مسئول و سردبیران رسانه‌های جمعی در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن تشریح شرایط پیچیده و سخت سیاسی و اقتصادی کشور و منطقه، اظهار داشت: معتقدم در همین شرایط سخت می‌توان کارهایی انجام داد و امیدآفرینی کرد.

وی با بیان اینکه فرمانده اقتصادی رئیس‌جمهور است و وظیفه هدایت اقتصاد کشور را بر عهده دارد، افزود: در ستاد اقتصادی دولت روی مسائل مختلف بحث و تبادل نظر انجام می‌شود، اما در نهایت شخص رئیس‌جمهور است که تصمیم می‌گیرد و امیدواریم با هماهنگی‌های خوبی که آغاز شده، در ادامه مشکلات کاهش یابد.

همتی با تاکید بر اینکه باید برخی کارها را از افراد ناشی بگیریم و اجرای آنها را به افراد توانا واگذار کنیم، ادامه‌ داد: ایران کشور نخست از نظر ذخایر گازی و نفتی در جهان است، اما با مشکلات ناترازی انرژی روبه‌روست، با این حال معتقدم می‌توانیم وضعیت بنزین، برق و گاز را اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد باید رقابتی باشد، تصریح‌ کرد:‌ اقتصاد دستوری شاید در کوتاه مدت جوابگو باشد، اما در میان‌مدت و بلندمدت ناکارآمد است.

عضو کابینه دولت چهاردهم ادامه‌ داد: نحوه حکمرانی در کشور غلط است، این مهم هیچ ربطی به رهبر معظم انقلاب ندارد، بلکه خودمان بد عمل کرده‌ایم، منافع ملی را فراموش کرده ایم و بدتر اینکه می خواهیم همین شرایط را ادامه بدهیم؛ این شرایط باید اصلاح شود و این مهم کار یک نفر و دو نفر و یک روز و دو روز نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان‌ کرد: رفع فیلترینگ یکی از اولویت های دولت است و باید هر چه سریعتر درخصوص آن تصمیم‌گیری کنیم، همچنین رجیستری تلفن‌همراه مساله‌ای است که نمی‌تواند به این شکل ادامه یابد و باید مردم بتوانند به بهترین و جدیدترین گوشی های تلفن همراه دسترسی داشته باشند.

وی اظهار داشت: حواشی اقتصاد را باید مدیریت و در عین حال باید امید به جامعه تزریق کنیم و مدیریت افکار عمومی را داشته باشیم.

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرایی شدن ۲ بند ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم

همتی همچنین با اشاره به ۲ بند ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم، آنها را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اجرایی شدن آنها سبب می شود سازمان امور مالیاتی از همه پرداختی‌ها و تراکنش ها مطلع باشد.

وی با بیان اینکه شخص رئیس‌جمهور پیگیر اجرای این مساله است، افزود: فرار مالیاتی های بسیار زیادی در کشور وجود دارد و با اجرای این ۲ بند مالیات گرفتن راحت می‌شود؛ در این زمینه نیاز به همراهی کامل همه دستگاه‌های ذی ربط داریم.

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به مساله FATF یادآور شد: تحریم شامل برخی افراد، شرکت‌ها یا نهادهای خاص می‌شود، اما موضوع FATF یک ملت را تحریم می‌کند و به طور مثال مشکلاتی که دانشجویان ایرانی در چین و به‌تازگی امارات با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، ناشی از همین مساله است.

وی تاکید کرد: مساله FATF را با وفاق ملی به پیش خواهیم برد.

همتی همچنین اظهار داشت: اطمینان می‌دهم که شفاف‌سازی در بورس انجام می‌شود و جلوی تصمیمات موردی و قیمت‌گذاری‌های بی‌ربط در بازار سرمایه را می گیریم.

وی با اشاره به وضعیت نرخ ارز گفت: در اردیبهشت ۱۴۰۰ وقتی مسئولیت را تحویل دادم، فاصله نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد بین ۲ تا ۵ درصد بود و بسیار به هم نزدیک شده بود، اما امروز با وجود فاصله ۱۵ هزار تومانی این دو نرخ، کسی به دنبال صادرات نمی‌رود و همه می‌خواهند واردات انجام دهند؛ بنابراین این موضوع باید مدیریت و اصلاح شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: زمانی در سال‌های گذشته به دلیل محدودیت درآمدهای ارزی، ناچار به ممنوعیت واردات خودرو شدیم، اما امروز وضعیت بنزین و صنعت خودروسازی به‌گونه‌ای است که باید تسهیلاتی درخصوص واردات خودرو قائل شویم.

رسانه موثر و مرجعیت خبری

در این نشست، «حسین جابری انصاری» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با اشاره به اهمیت حضور و وجود رسانه موثر در کشور به‌ویژه در شرایط حساس کنونی افزود: در کشور چیزی به نام رسانه موثر نداریم و باید گفت مرجعیت خبری را از دست داده‌ایم.

وی تاکید کرد: برای موفقیت در عرصه رسانه باید در مثلثی فکری که مجموعه نظام، دولت و مردم سه ضلع آن را تشکیل می‌دهند، به تعادل برسیم.

جابری انصاری افزود: امروز با پدیده «بوق» و «بوقچی» در فضای رسانه‌ای مواجه‌ایم که نه روابط عمومی است و نه رسانه، و باید این معضل را حل کنیم.

وی ادامه‌ داد: همه کشورها ذیل رسانه‌های خود «خطوط قرمز» تعریف می‌کنند، از سوی دیگر می‌بینیم شکایت از رسانه‌ها گسترش یافته و برخی برخوردهای کوته‌نظرانه رسانه‌ها را بایکوت کرده است؛ به‌عبارتی بین ۲ تناقض گیر کرده‌ایم و باید بتوانیم این مساله را حل و فصل کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست به سؤال‌ها و انتقادهای نمایندگان رسانه‌های جمعی حاضر در جلسه پاسخ داد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد