واریز 1/400/000تومانی مرحله جدید سود سهام عدالت | برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم؟

کد خبر: 1312799

خبرها حاکی از آنست که انتظار برای واریز سود سهام عدالت به پایان رسیده است.

واریز 1/400/000تومانی مرحله جدید سود سهام عدالت | برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم؟

واریز مرحله جدید سود سهام عدالت تا فردا؛ این خبری بود که برخی از رسانه ها در فضای مجازی منتشر کرده اند ولی هیچ مقام رسمی تاکنون زمان آن را تایید نکرده است و هر چه به پایان تابستان نزدیک تر می شویم سوالات مربوط به سهام عدالت بیشتر و بیشتر می شود؛ از جمله آنکه نحوه فروش سهام عدالت به چه صورت است؟

نحوه فروش سهام عدالت

با توجه به اینکه در سال گذشته این سود ۳۰ درصد کمتر از سود مرحله اول پرداخت شده بود سود سهام عدالت علیرغم وعده ها در ماه خرداد واریز نشد و در تیر و مرداد هم خبری نبود اما این امکان وجود دارد که در ماه شهریور مرحله سوم سود سهام سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ در ماه مرداد واریز شود.

در حال حاضر سه شرکت، پالایشگاه بندرعباس ۲ هزار میلیارد تومان، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۳ هزار میلیارد تومان و مپنا هم حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت را واریز نکردند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس بیان کرد: شرکت هلدینگ خلیج‌فارس فارس اعلام کرده که شرکت‌های فجر و مبین به سبب مشکلات تاکنون سود سهام را برای هلدینگ واریز نکرده اند و طبیعتا هلدینگ خلیج‌فارس هم نتوانسته سود سهام عدالت را به شکل کامل تسویه کند شرکت مپنا هم اعلام کرده از وزارت نیرو طلبکار است به همین دلیل سود سهام عدالت را کامل واریز نکرده است.

وی افزود: رقم اصلی و با اهمیت باقی‌مانده جهت واریز سود سهام عدالت برای هلدینگ خلیج‌فارس است که این هلدینگ حسابش راکد نیست و خرد خرد سود را واریز می‌کند فکر می‌کنم اگر هلدینگ خلیج‌فارس سود سهام عدالت را تسویه کند می‌توانیم برای اخذ مجوز واریز سود سهام عدالت از سمت شورای عالی بورس حرکت کنیم.

هفته گذشته تاکنون با مدیران هلدینگ خلیج‌فارس فارس صحبت شده و در طول این زمان یک همت واریز داشتند و همچنان منتظر تسویه کامل هستیم.

با تاخیر در پرداخت سود از طرف این سه شرکت سازمان بورس و اوراق بهادار با این شرکت ها برخورد کرده و گزارش این تخلفات را به مراجع ذی صلاح برای رسیدگی ارسال نموده است.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز امیدواری کرده است که با پیگیری های خود بتواند سود سهام عدالت را به طورکامل وصول و الباقی سود سال ۱۴۰۱ را به حساب مشمولان واریز کند.

لازم به ذکر است عدم تسویه سود سهام عدالت زمینه مناسبی را برای سودجویان فراهم می‌کند تا از این چشم انتظاری سهامداران به نفع جیب خود استفاده کنند؛ در همین راستا هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفته بود: سهامداران توجه داشته باشند سود سهام عدالت تنها به شماره شبای ثبت شده افراد در سامانه سجام واریز خواهد شد همچنین برای دریافت سود سهام عدالت نیازی به کلیک بر روی هیچ لینکی نخواهد بود و با هیچ یک از سهامداران تماسی گرفته نخواهد شد.

به گزارش اندیشه معاصر، وی اظهار کرد: سهامداران هوشیاری کافی را داشته باشند و اخبار مربوط به واریز سود سهام عدالت را تنها از خبرگزاری‌های رسمی و رسانه ملی پیگیری کنند تا در دام سود سودجویان گرفتار نشوند.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا سرانجام واریز سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت محقق خواهد شد یا همچنان باید شاهد بدعهدی شرکت‌های متخلف باشیم.

ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بر اساس آخرین آمار کماکان هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت مپنا در مجموع نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت را واریز نکرده اند.

این مقام مسئول در خصوص جزئیات بیشتر هم اظهار کرد: حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هلدینگ خلیج‌فارس و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هم گروه مپنا بدهی در خصوص واریز سود سهام عدالت دارند که باید برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شود.

او افزود: هلدینگ خلیج‌فارس به سبب طلب سودسهامی که از فجر انرژی خلیج فارس و فجر مبین دارد که آنها هم به سبب مشکلاتی نتوانستند سود را واریز کنند و مپنا هم از وزارت نیرو طلبکار است و به همین سبب این دو مجموعه نتوانسته است سود سهام عدالت را تسویه کند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقی مانده هم به آن اضافه شود حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود.

سعید واشقانی فراهانی، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدمات سازمان بورس گفت: تمام تلاش سازمان بورس بر این است تا سود سهام عدالت را به موقع پرداخت کند؛ اما بعضی از شرکت‌ها بدقولی کرده و وجوه مرتبط با سهام عدالت را واریز نکردند که همین موضوع باعث تاخیر در واریز مرحله دوم سود شده است.

وی افزود: طبق پیگیری‌های انجام شده و اولتیماتومی که به شرکت‌های متخلف دادیم، این کارشکنی‌ها رفع خواهد شد و مرحله دوم سود سهام عدالت در روزهای پایانی سال به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

نحوه فروش سهام عدالت

از آغاز فعالیت سهام عدالت تا سال ۱۳۹۹ فرآیند مدیریت این سهام بر عهده دولت بود. به طوری که صاحبان سهام نقشی در مدیریت سبد خود نداشته و به صورت سالانه سود خود را دریافت می‌کردند. اما با توجه به تصمیماتی که از سوی دولت و سازمان بورس اوراق بهادار گرفته شد، صاحبان سهام عدالت می‌توانند بر دارایی‌های خود مدیریت داشته و برای فروش این سهام تصمیم‌گیری کنند.

لازمه آزادسازی سهام عدالت داشتن مجوز مدیریت مستقیم توسط صاحب سهام است. بنابراین با اعلام دولت تمامی دارندگان سهام عدالت توانایی مدیریت سهام عدالت خود به دو روش مستقیم و غیرمستقیم را دارند. از این رو طی تصمیم‌گیری جدید، افراد می‌توانستند دارایی خود را به دو روش نامبرده به فروش برسانند. هم‌زمان با آزادسازی سهام عدالت در خردادماه سال ۱۳۹۹ امکان فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت فراهم شد.

آزادسازی (فروش) سهام عدالت به صورت مستقیم

در این روش، فروش سهام عدالت به صورت مستقیم انجام می‌شود. با انتخاب روش مستقیم افراد می‌توانند به دو طریق سبد خود را مدیریت کنند و نسبت به فروش آن اقدام کنند:

نگهداری سهام عدالت و انجام معامله بر روی آن در بازار بورس

در این روش سهامداران مانند معامله در بورس عمل می‌کنند. به این صورت که افراد با داشتن کد بورسی و از طریق کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه می‌توانند سهام عدالت را آزاد کرده و به طور مستقیم بر آن مدیریت داشته باشند. لازم به ذکر است برای داشتن کد بورسی افراد در ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و سپس با دریافت کد بورسی نسبت به آزادسازی سهام عدالت خود اقدام کنند.

آزادسازی سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها:

در این روش صاحبان سهام می‌توانند سهام عدالت خود را از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها به فروش برسانند. لازم به ذکر است با انتخاب هر یک از روش‌ها دیگر امکان تغییر روش وجود ندارد.

در روش فروش از طریق کارگزاری‌ها، ابتدا باید وارد سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها شد و با تکمیل مراحل ثبت نام و موارد خواسته‌شده، وکالت فروش سهام عدالت خود را به کارگزاری واگذار کرد. با این وکالتنامه، کارگزاری مدیریت سهام عدالت را برعهده می‌گیرد و با فروش مقدار سهام مشخص‌شده، وجه آن را با کسر کارمزد به حساب سهامدار واریز می‌کند.

در روش فروش از طریق بانک، می‌بایست صاحب سهام به‌عنوان دارنده سهام به صورت حضوری به بانک مراجعه کند. در این فرآیند، فرم‌های خواسته‌شده تکمیل و اطلاعات حساب بانکی که سود سهام عدالت به آن واریز می‌شود، در اختیار بانک قرار داده می‌‌شود. با انجام این فرآیند، وکالت آزاد سازی سهام عدالت به بانک مورد نظر داده شده و وجه حاصل از فروش سهام بعد از کسر کارمز به حساب سهامدار واریز می‌شود.

روش پیگیری وضعیت سفارش فروش سهام عدالت در روش مستقیم

با انتخاب کارگزاری و ثبت سفارش آزادسازی سهام عدالت در آن، سفارش در صف فروش قرار می‌گیرد و نیاز به صبر است. بعد از فروش این سهام، نتیجه از طریق پیامک برای صاحب سهم ارسال می‌شود و پس از گذشت چند روز مبلغ حاصل از فروش به حساب سهامدار واریز می‌شود. لازم به ذکر است نام صاحب حساب در بانک و سامانه سهام عدالت می‌بایست با نام صاحب سهام عدالت یکسان باشد.

آزادسازی (فروش) سهام عدالت به طور غیرمستقیم

همانطور که گفته شد یکی دیگر از روش‌های مدیریت سهام عدالت، فروش سهام عدالت به صورت غیر مستقیم است. منظور از روش فوق این است کسانی که قادر به مدیریت مستقیم دارایی خود نیستند، این مسئولیت را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محول کنند. در این صورت سهام عدالت در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرد و افراد هیچ مدیریتی بر آن نخواهند داشت و تنها می‌توانند در بازه‌های زمانی مشخص سود خود را دریافت کنند. همچنین در صورت اتخاذ تصمیمات جدید، به سهامداران اطلاع رسانی می‌شود. در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های استانی در بازار بورس فعالیت ندارند؛ اما با ورود این شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس، افراد همچنان به روش غیرمستقیم سهامدار این شرکت هستند. همچنین پیش‌بینی می‌شود سود حاصل از این سهامداری همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF برای افراد قابل برداشت خواهد بود.

برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم؟

جهت آزاد سازی سهام عدالت در ابتدا باید به سایت https://se.mefa.ir/ مراجعه کرده و روش مستقیم را انتخاب کرد. زیرا مدیریت سهام به صورت پیش‌ فرض روش غیرمستقیم است و با انتخاب روش مستقیم به حالت جدید تغییر می‌کند. با انتخاب روش مستقیم، سهام عدالت، یکی از کارگزاری‌های بورس را انتخاب می‌کند، بنابراین می‌توان از طریق آن درخواست آزادسازی سهام عدالت خود را ثبت کرد. لازم به ذکر است درصورت داشتن کد بورسی و ثبت‌نام در کارگزاری، می‌توان از سهام عدالت همان کارگزاری اقدام کرد.

البته لازم به ذکر است که این سایت اکنون فعال نیست و امکان انتخاب روش مستقیم وجود ندارد.

همچنین گاهی افراد بعد از ثبت درخواست فروش سهام، تصمیم‌ می‌گیرند در زمان اعلام‌شده سفارش فروش سهام عدالت خود را لغو کنند، در این صورت می‌بایست به کارگزاری سهام عدالت مراجعه کنند. با انتخاب گزینه وضعیت درخواست صفحه‌ای باز می‌شود که با کلیک بر روی گزینه ضربدر، درخواست حذف خواهد شد.

نکات مهم برای آزاد سازی سهام عدالت

در زمان مدیریت سهام عدالت باید به نکاتی به شرح زیر توجه کرد:

برای آزادسازی سهام عدالت از طریق بانک، نیازی به دریافت کد بورسی نیست.

امکان اضافه کردن سهام عدالت به پرتفوی بورسی وجود ندارد.

صاحبان سهام عدالت که در سال ۱۳۹۹ سهام خود را آزاد نکرده‌اند، در حال حاضر امکان آزاد کردن سهام عدالت خود را ندارند و می‌بایست منتظر قوانین جدید در این خصوص باشند.

آیا در حال حاضر می‌توان سهام عدالت را فروخت؟

با آزادسازی سهام عدالت از سال ۱۳۹۹، افراد دارای سهام می‌توانستند ۶۰ درصد از سهام خود را به روش‌های مستقیم به فروش برسانند. البته با گذشت چندین ماه و ایجاد موجی از فروش به واسطه حجم بالای سهامداران عدالت، جلوی فروش این سهام گرفته شد. در حال حاضر فروش سهام عدالت از هیچ یک از روش‌های مسقیم و غیرمستقیم امکان‌پذیر نیست. راهنمای فروش سهام عدالت ️را در ادامه همین مطلب از اندیشه معاصر بخوانید.

راهنمای فروش سهام عدالت ️

ورود به سایت باشگاه مشتریان ( club.mobinsb.com ) ️

ورود به بخش سهام عدالت

️ ثبت سفارش فروش سهم موردنظر

زمان آزادسازی سهام عدالت در سال ۱۴۰۳

همانطور که گفته شد در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت وجود دارد و زمان دقیقی برای فروش آن از سوی دولت اعلام نشده است. اما پیش‌بینی می‌شود با آزادسازی سهام عدالت، تعداد زیادی از افراد تمایل به فروش سهام خود داشته باشند. بنابراین ممکن است فشار سنگینی به بازار بورس وارد شود و به همین دلیل تاکنون تصمیمات جدیدی در خصوص آزادسازی این سهام انجام نشده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد