بالا رفتن قیمت حبوبات در بازار / چرا حبوبات گران شد؟

کد خبر: 1308085

رئیس هیئت مدیره انجمن حبوبات‌ ۴ دلیل بالا رفتن قیمت حبوبات در بازار را تشریح کرد.

بالا رفتن قیمت حبوبات در بازار / چرا حبوبات گران شد؟

داود لپه‌چی، رئیس هیئت مدیره انجمن حبوبات امروز در نشست خبری درباره بالا رفتن قیمت حبوبات گفت که قیمت جهانی حبوبات سال گذشته افزایش یافت و واردات هم نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰ هزار تن کم شد.

وی افزود: تغییر ارز واردات از ارز ترجیحی به نیما هم باعث شد که هزینه واردات افزایش یابد و قیمت در داخل بیشتر شود و همین مولفه تاثیر ۳۰ درصدی در قیمت می گذارد.

وی ادامه داد: تجار هنوز ارز واردات بهمن و اسفند سال گذشته را با وجود وعده‌های مکرر پرداخت نکرده‌اند.

وی همچنین گفت ۵ هزارتن حبوبات وارداتی به ارزش حدود ۸ میلیون دلار هم در گمرکات کشور مانده و به دلیل اینکه جزو ۲۵ محصول فسادپذیر محسوب نکردند هنوز ترخیص نشده است که در آستانه فساد است و تناسب عرضه و تقاضای بازار به هم خورده است.

به گفته این مسوول عمده واردات حبوبات از کشورهای کانادا،روسیه،اتیوپی و هند وارد می شود که سالانه حدود ۳۰ درصد نیاز کشور از واردات به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار تامین می شود.

لپه چی گفت که سرانه مصرف حبوبات کشور ۱۰ کیلو و سرانه جهانی ۱۳کیلوگرم است. سال گذشته ۱۷۰ هزار تن حبوبات وارد شد که ۹۰  هزار تن کمتر از سال ۱۴۰۱ بود و در چهار ماه نخست امسال هم ۵۰ هزار تن وارد شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که چرا طی ۴۰ سال گذشته تولید حبوبات تقریبا ثابت مانده است، گفت که دولت باید از کشاورز حمایت قیمتی کند و مکانیزاسیون کشاورزی و تامین نهاده در این بخش را بالاتر ببرد‌، هنوز ماشین آلات ویژه برداشت در این حوزه کم است.

به گفته این مسوول سطح زیر کشت حبوبات در سال جاری ۱۵۰ هزار هکتار کاهش یافته است با این حال لپه چی پیش بینی کرد که با توجه به کاهش قیمت جهانی حبوبات، در سال جاری قیمت حبوبات افزایش نخواهد یافت.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد