چه خبر از بازار مسکن؟ | پیش بینی بازار مسکن برای خریداران

کد خبر: 1307676

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: این روزها بازار معاملات مسکن پایتخت در رکود کامل است و عمده خرید و فروش‌های فعلی مربوط به تبدیل به احسن واحدها است.

چه خبر از بازار مسکن؟ | پیش بینی بازار مسکن برای خریداران

«کیانوش گودرزی» امروز (شنبه) در نشست خبری افزود: پیش بینی می‌شد در سال جاری پس از چند سال رکود، شاهد رونق در خرید و فروش واحدها باشیم، اما رکودی شدیدتر را شاهدیم.

این مقام صنفی یادآور شد: امروز ارقام میلیاردی برای خرید و فروش مسکن جابه‌جا می شود که به معنای زمان ۷۰ تا ۸۰ ساله برای خانه دار شدن اقشار ضعیف است.

گودرزی اضافه‌کرد: در شرایط رکود اقتصادی، تا بازار بخواهد به بخش مسکن برای سرمایه گذاری اعتماد کند، زمان بر است و دست‌کم شاید یک سال دیگر برای خروج از رکود زمان نیاز باشد؛ این مساله هم به زیان مردم و هم مشاوران املاک است.

وی بیان‌داشت: با این‌حال در موضوع اجاره بها نسبت به مردادماه پارسال جوی آرام تر بر بازار حاکم است و همچون چند سال پیش از هیاهو و جنجال در آن خبری نیست.

گودرزی، وضعیت رشد اجاره بها تا پایان امسال را ناشی از سیاست‌های دولت چهاردهم برشمرد.

وی گفت:‌ به‌طور قطع، موضوعی همچون تکمیل نهضت ملی مسکن می‌تواند با تاثیر مثبت بر بازار مسکن، کاهش قیمت‌ها و کاهش نرخ اجاره بها همراه باشد.

این مقام صنفی به‌طور مثال به تکمیل بیش از هفت‌هزار واحد نیمه کار در پردیس از سوی شرکت عمران پردیس اشاره کرد و گفت: در این منطقه شاهد بودیم آپارتمان‌هایی که تا سه میلیارد تومان قیمت خورده بودند، پس از تکمیل این واحدها به ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان افت کردند.

منطقه ۵ رکورد دار رشد اجاره بها در پایتخت

این مقام صنفی تصریح‌کرد: متوسط رشد اجاره بها در سال جاری بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است، با این حال بیشترین رشد اجاره بها در منطقه ۵ پایتخت با ۵۰ درصد به ثبت رسید.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درخصوص الزام به افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره بها در سال جاری، گفت: با این قانون موافقم و معتقدم وقتی تورم مسکن از تورم عمومی بالاتر است، عده ای آسیب می بینند و باید دولت سقفی برای آن تعیین کند.

وی با اشاره به عدم اجرای این موضوع، تصریح‌کرد: زیرساخت لازم برای اجرای آن وجود ندارد، با این حال در بستر سامانه «کاتب» از سال آینده قابلیت اجرا خواهد داشت.

گودرزی خاطرنشان کرد: در راه‌اندازی سامانه کاتب از نظر و مشورت اتحادیه املاک استفاده شده و در کل کشور در حال اجراست.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه خودنویس، اظهارداشت: وقتی ثبت در سامانه خودنویس با حذف مشاوران املاک انجام می‌شود، چگونه می‌توان نرخ افزایش ۲۵ درصدی را اجرا کرد؟

این مقام صنفی بیان‌داشت: سامانه کاتب یک سامانه مادر است و در برگیرنده همه اطلاعات لازم خواهد بود، احراز هویت افراد در آن انجام شده و پیامک برای افراد ارسال می‌شود، با این حال پیشنهاد کردیم امضای الکترونیک و اثر انگشت گرم نیز برای شفافیت بیشتر به آن اضافه شود.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران خاطرنشان کرد: در سامانه کاتب که به کمک سازمان ثبت اسناد راه‌اندازی شده، شفافیت بیشتری را شاهد بوده، برخط است و امکان ارتباط با سایر دستگاه‌ها در آن وجود دارد.

وی، تفاوت این سامانه با سامانه خودنویس را در راحتی کار با آن و همچنین سطح دسترسی مشاوران املاک برشمرد.

گودرزی در ادامه به اشاره به مشاوران املاک غیرمجاز، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مشاور املاک غیرمجاز و فاقد پروانه شناسایی شد؛ این در حالی است که تعداد مشاوران املاک مجاز ۱۱ هزار و ۷۵۰ واحد بود.

وی در خاتمه با بیان اینکه حضور اتباع در بازار مسکن روی افزایش قیمت ها موثر است، تاکید کرد: با اتباع غیرمجاز نباید هیچ قراردادی منعقد شود و چنانچه قراردادی با اتباع مجاز نوشته می‌شود، باید یک نسخهقرارداد در اختیار اتحادیه قرار گیرد تا به مراجع ذیصلاح ارائه کنیم./ایرنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد