تغییر قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | واریزی 1/000/000بابت مرحله اول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

کد خبر: 1307487

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین گفت: از مسئولان می‌خواهیم هر چه زودتر تکلیف متناسب‌سازی را مشخص کنند. همچنین قانون متناسب‌سازی را برای بازنشستگان تامین اجتماعی باید تغییر داد.

تغییر قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | واریزی 1/000/000بابت مرحله اول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

عید علی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین، با اشاره به ناترازیِ بین دخل و خرج سازمان تامین اجتماعی گفت: از دولت جدید می‌خواهیم که در پرداخت بدهیِ سازمان تأمین اجتماعی جدی باشد. تدابیر درست بیندیشد و از همان ابتدا این مسئله‌ی مهم را در  دستور کار خود قرار دهد.

ایلنا نوشت: وی با اشاره به تاکید مسئولان فعلی مبنی بر پرداخت بدهی دولت به سازمان گفت: از مدیریتِ فعلی تامین اجتماعی می‌خواهیم با ما صادق باشند. نگویند بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی و همچنین بدهی تامین اجتماعی با داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها صاف شده است.

وی گفت: هفته‌ی گذشته با یکی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی جلسه داشتیم و اعلام کردند که بالای 400 میلیارد تومان در بخش درمان بدهکار هستند. بابت این بدهی بیمارستان‌ها مجبور به کاهش نیرو شده‌اند.

کریمی گفت: همین بدهی‌ها سبب شده بیمارستان‌ها نتوانند از پس تعهدات خود به بیماران بر بیایند. ضمن اینکه طبق قانون الزام، صفر تا صد هزینه‌های درمان باید رایگان باشد، اما اینگونه نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین به عدم اجرای  متناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: بازنشستگان تامین اجتماعی نگرانند که قانون متناسب‌سازی برای آنها به همان پرداخت ۳ میلیون تومان مابه‌التفاوت قبل از انتخابات ختم شود. از مسئولان می‌خواهیم هر چه زودتر تکلیف متناسب‌سازی را مشخص کنند. همچنین قانون متناسب‌سازی را برای بازنشستگان تامین اجتماعی باید تغییر داد. امیدوارم دولت و مسئولان بعدی حواسشان به معیشت ضعیف بازنشستگان باشد و متناسب‌سازی را به نحوی درست به مرحله اجرا برساند.

کریمی گفت:  ۵ ماه از سال گذشته و این قانون هنوز اجرا نشده است. شخص وزیر کار باید جوابگو باشد./خبرآنلاین

حداقل مستمری و حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳

۱- حداقل میزان مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان مشمول اجرای ماده (۱۱۱) قانون تامین اجتماعی از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۳، ماهیانه مبلغ ۷۱.۶۶۱.۸۴۰ ریال تعیین می‌شود.

۲- با توجه به مقررات و ضوابط قانونی، گروه‌های ذیل از شمول بند (۱) خارج و افزایش مستمری آنان صرفا به میزان ۲۵% (سی و پنج درصد) می‌باشد:

۱-۲- مشمولین بندهای (ل) و (و) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۶، بند (۴۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۸، بند (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۹، بند (۹۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۰ و بند (۶۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور

۲-۲- مشمولین قانون تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند.

۳-۲- مشمولین بند (ج) ماده (۳۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

۴-۲- مشمولین جزء (۱) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۳) بند (۳) ماده (۸۰) قانون تامین اجتماعی

۵-۲- مشمولین قانون بیمه بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی بافندگان قالی، قالیچه، گلیم و زیلو (مصوب ۱۳۷۶)/فردا نیوز

متن نامه کمیته فنی پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان کشوری و لشکری به رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

آقای دکتر مسعود پزشکیان

سلام علیکم :

احتراما

همانگونه که استحضار دارید ، تبصره ۲ ماده ۴ ضوابط اجرائی بودجه سال ۱۴۰۳ موضوع تصویبنامه شماره ۲۴۵۴۱ / ت ۶۲۴۹۸ ه مورخ ۱۴۰۳/۲/۱۶ هیئت محترم وزیران مقرر نموده است :

دستگاههای اجرایی می توانند در حدود تکالیف قانونی نسبت به ارایه امکانات و کمک های رفاهی به بازنشستگان و مستمری بگیران خود در چار چوب موافقتنامه اقدام نمایند .

از طرفی ماده ۴۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ( ۱ ) مصوب ۱۳۸۴/۸/۱۵ مجلس شورای اسلامی مقرر میدارد :

اجازه داده میشود اعتبارات برنامه خدمات رفاهی کارکنان دولت منظور درقوانین بودجه سنواتی برای ارائه تسهیلات رفاهی و تشویق کارکنان و کمک هزینه مسکن به صورت نقدی یا صور دیگر بر اساس موافقتنامه ای که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و یا استان مبادله خواهد شد ، استفاده شود .

و ماده ۴۰‌ یکی از تکالیف قانونی است که دستگاه های اجرائی را در مورد ارائه کمکهای رفاهی به کارکنان مکلف نموده است ، و تنها ارائه تسهیلات یا خدمات رفاهی به کارکنان دولت را مد نظر قرار داده است ، و به همین خاطر ، شورای محترم حقوق و دستمزد در مصوبه شماره ۷۷۳۹۲ – / ۶۱۵۹۲ مورخ ۱۴۰۲/۵/۴ خود با نام ضوابط اجرائی پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه های اجرائی هیچگونه اشاره ای به بازنشستگان و مستمری بگیران ننموده است ، چرا که مجوز قانونی نداشته است .

لذا با توجه به رویکرد دولت محترم مبنی بر ارائه کمک های رفاهی به بازنشستگان و مستمری بگیران و عدم وجود تکلیف و مجوز قانونی برای ارائه این کمک در ماده ۴۰ اشاره شده ، پیشنهاد میشود :

با ارائه یک لایحه به مجلس محترم شورای اسلامی ، مشتمل بر ماده واحده مبنی بر علاوه کردن عبارت ( بازنشستگان و مستمری بگیران ) به ماده ۴۰ یاد شده مقدمات اجرای تبصره یاد شده در سال جاری و ادامه آن در سالهای آینده با پیش بینی اعتبار لازم در برنامه خدمات رفاهی دستگاههای اجرایی فراهم فرمایند .

کمیته فنی پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان کشوری و لشکری/صد آنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد