مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نهایی شد | واریزی حداقل بگیران بازنشسته با متناسب سازی 12میلیون تومان شد

کد خبر: 1304891

حقوق بازنشستگی چقدر میباشد؟ جزئیات دریافت درستمزد به چه صورت میباشد؟ حقوق بازنشستگی همچون باقی مشاغل به صورت سالانه به مقدار درصدی افزایش میابد. حقوق بازنشستگی برای افراد سوالهایی ایجاد کرده است که برای مردم به شدت اهمیت دارد.

مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نهایی شد | واریزی حداقل بگیران بازنشسته با متناسب سازی 12میلیون تومان شد

حقوق بازنشستگی چقدر میباشد؟ جزئیات دریافت درستمزد به چه صورت میباشد؟ حقوق بازنشستگی همچون باقی مشاغل به صورت سالانه به مقدار درصدی افزایش میابد. حقوق بازنشستگی برای افراد سوالهایی ایجاد کرده است که برای مردم به شدت اهمیت دارد. 

نحوه محاسبه میزان حقوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی

مبلغ حقوق بازنشستگی ۱۴۰۳، همانند پاداش بازنشستگی ، برای افراد مختلف ، متفاوت است و این تفاوت ، به پایه حقوق فرد و سابقه کار کردن وی ، بستگی دارد . در قسمت قبل ، درباره شرایط بازنشستگی و تعلق مستمری ، صحبت کردیم . در این قسمت ، قصد داریم ، نحوه محاسبه میزان حقوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی را بررسی نماییم .

در محاسبه حقوق بازنشستگی کشوری ، سابقه خدمت ، در موسسات یا سازمان هایی که تحت پوشش بیمه قانون مدیریت خدمات کشوری هستند و سهم بازنشستگی ، پرداخت شده یا تعهد به پرداخت ، انجام شده ، ملاک است . همچنین، میزان حقوق بازنشستگی و معدل حقوق و کسر از حق بیمه ، در بازنشستگی کشوری ، بر مبنای دریافتی ۲ سال آخر ، با اعمال آخرین ضریب حقوق سال بازنشستگی ، در نظر گرفته می‌ شود. بر این اساس ، نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی کشوری عبارت است از :

محاسبه معدل حقوق و کسر از حق بیمه ، بر مبنای دریافتی ۲ سال آخر . محاسبه معدل ۲ سال اشتغال آخر خدمت ، بدین صورت می باشد که باید ، جمع حقوق و فوق العاده های دو سال قبل از بازنشستگی ، ضرب در مدت خدمت هر سال شده و سپس ، مجموع آن ها ، در عدد ۷۲۰ روز ( ۲سال)، تقسیم شود.

سپس ، معدل ۲ سال اشتغال آخر خدمت ، در سنوات قابل قبول (تاسقف ۳۰ سال) ضرب شود و حاصل ، بر عدد ۳۰ تقسیم گردد و سپس ، حاصل تقسیم ، در افزایش ۵% ناشی از ۲ سال سابقه خدمت مازاد بر ۳۰ سال (موضوع ماده ۱۰۴ قانون مدیریت خدمات کشوری) ضرب گردد .

همانگونه که در قسمت های قبل ، توضیح دادیم ، میزان حقوق بازنشستگی و شرایط تعلق حقوق بازنشستگی ، در بازنشستگان مشمول قانون بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری ، متفاوت است ، از این رو ، نحوه محاسبه میزان مستمری تامین اجتماعی و کشوری نیز متفاوت می باشد. نحوه محاسبه میزان مستمری تامین اجتماعی، مطابق فرمول زیر خواهد بود :

متوسط دستمزد بیمه شده ، ضرب در تعداد سال‌ هایی که بیمه پرداخت کرده ، تقسیم بر ۳۰ می گردد. برای محاسبه متوسط دستمزد ، باید ، حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ، ظرف دو سال آخر پرداخت حق بیمه ، با یکدیگر ، جمع شده و بر ۲۴ ، تقسیم گردد . در صورتی که بیمه شده ، در دو سال آخر ، مدتی مشغول کار نباشد ، متوسط دستمزد ، با کسر مدت ، از ماه های قبل از این دو سالی که فرد ، مشغول نبوده ، به دست می آید ./هیوا

مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی سال ۱۴۰۳

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۲/۱۲ به پیشنهاد شماره ۱۷۸۴۷ مورخ ۱۴۰۳/۲/۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (۹۶۹) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ تصویب کرد:

۱- از تاریخ ۱/۱/۱۴۰۳ کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری‌های بازماندگان قانون تأمین اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۲ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری موضوع مواد (۹۶) و (۱۱۱) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ به میزان سی و پنج درصد (۳۵%) افزایش می‌یابد به نحوی که مجموع دریافتی مستمری‌بگیران با احتساب افزایش مذکور و کمک هزینه‌های جنبی (عائله‌مندی، اولاد، تأمین معیشت و مسکن) کمتر از یکصد میلیون و نهصد و شصت و یک‌هزار و پانصد و شصت (۱۰۰.۹۶۱.۵۶۰) ریال نباشد.

همچنین مستمری مشمولین از کارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده به میزان سی و پنج درصد (۳۵%) افزایش یافته و به نسبت از مزایای جنبی مذکور برخوردار خواهند شد. مستمری دریافت‌کنندگان بالاتر از حداقل به میزان بیست و دو درصد (۲۲%) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به علاوه مبلغ ثابت شش میلیون و نهصد هزار و هفتصد و هشتاد (۶.۹۰۰.۷۸۰) ریال افزایش می‌یابد.

۲- کمک هزینه عائله مندی و اولاد کلیه مستمری بگیران واجد شرایط، همانند بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی وفق بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری افزایش می‌یابد./اختبار

وضعیت بازنشستگان کارگری

بازنشستگان کارگری که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، همچنان منتظر صدور احکام جدید هستند. کانون عالی بازنشستگان کارگری در تلاش است تا با برگزاری جلسات با مدیران تامین اجتماعی، به نتیجه قطعی در این زمینه دست پیدا کند.

پیگیری‌های از کانون بازنشستگان نشان می‌دهد در روزهای آینده قرار است اعضای کانون عالی بازنشستگان کارگری با مدیران تامین اجتماعی نشست داشته باشند و در مورد صدور احکام متناسب‌سازی تصمیم‌سازی شود.

سازمان تامین اجتماعی هنوز حکمی برای متناسب‌سازی صادر نکرده است و در مورد بازنشستگان کشوری نیز هنوز صدور احکام انجام نشده و زمان دقیق آن نیز مشخص نیست.

سازمان تامین اجتماعی هنوز حکمی برای متناسب‌سازی صادر نکرده است و در مورد بازنشستگان کشوری نیز هنوز صدور احکام انجام نشده و زمان دقیق آن نیز مشخص نیست.

علیرغم اخبار ضد و نقیضی که در فضای مجازی در مورد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری و صدور احکام جدید این بازنشستگان دست به دست می‌شود، سازمان تامین اجتماعی هنوز حکمی برای متناسب‌سازی صادر نکرده است.

پیگیری‌های ما از کانون بازنشستگان نشان می‌دهد در روزهای آینده قرار است اعضای کانون عالی بازنشستگان کارگری با مدیران تامین اجتماعی نشست داشته باشند و در مورد صدور احکام متناسب‌سازی تصمیم‌سازی شود.

در مورد بازنشستگان کشوری نیز، همین شرایط تقریبا حاکم است؛ هنوز صدور احکام انجام نشده و زمان دقیق آن نیز مشخص نیست. به گفته معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری، صدور احکام جدید «حقوق» بازنشستگان پس از محاسبه حقوق شاغلان همتراز آنها صورت می‌پذیرد/اندیشه قرن

اجرای متناسب‌ سازی حقوق ابلاغ شد

روز گذشته محمد مخبر، آیین‌نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه، صندوق‌ های بازنشستگی مکلفند از ابتدای سال ۱۴۰۳ و در حدود اعتبارات مصوب مربوط، حقوق بازنشستگی مشمولان صندوق خود را با رعایت این آیین‌نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط، متناسب‌سازی کنند.

منابع حاصل از بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، فقط بابت اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد و اعتبار متناظر آن در قوانین بودجه سنوات آتی، هزینه خواهد شد.

همه بیمه‌ شدگانی که مطابق با قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی ذیربط تا پایان سال ۱۴۰۲ مشمول دریافت حقوق بازنشستگی شده‌اند، در سال ۱۴۰۳ مشمول متناسب‌سازی موضوع این آیین‌نامه هستند/شهرخبر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد