نظر راغفر درباره برنامه دولت بعد در تک‌نرخی کردن ارز

کد خبر: 1303721

یک اقتصاددان معتقد است تک‌نرخی کردن قیمت دلار به منزله افزایش نرخ آن در محدوده‌ بسیار بالایی است که دیگر هیچکس عرضه یا تقاضایی برای آن نداشته باشد، در نتیجه وضعیت عرضه و تقاضای ارز در شرایط برابری قرار بگیرد.

نظر راغفر درباره برنامه دولت بعد در تک‌نرخی کردن ارز

حسین راغفر، پژوهشگر اقتصادی و اقتصاددان درباره نرخ ارز در صورت تک‌نرخی شدن آن بیان کرد: در حال حاضر به دلیل نبود منابع ارزی کافی، شرایط برای اجرای سیاست تک نرخی کردن قیمت ارز مهیا نیست. 

وی افزود: تک نرخی کردن قیمت دلار به منزله افزایش نرخ آن در محدوده‌ بسیار بالایی است که دیگر هیچکس عرضه یا تقاضایی برای آن نداشته باشد، در نتیجه وضعیت عرضه و تقاضای ارز در شرایط برابری قرار بگیرد.

این اقتصاددان اظهار داشت: اگر قیمت ارز همین حالا به ۲۰۰ هزار تومان هم برسد، باز هم افراد اندکی هستند که دلار را با همین نرخ خریداری کرده و سپس آن را با عددی بالاتر از این رقم در بازار آزاد بفروشند. در حال حاضر آنچه در این فرایند مورد تهدید قرار می‌گیرد، معیشت مردم است.

راغفر بیان کرد: متاسفانه این افراد می‌توانند ارز را با هر قیمتی بخرند، در نتیجه با تک نرخی شدن قیمت دلار باز هم دست آن‌ها از بازار ارز کوتاه نمی‌شود. با توجه به نکات مذکور، تک نرخی شدن ارز در شرایط فعلی کشور را صرفاً یک شعار توخالی و پوچ از سوی دولت جدید می‌دانم.

وی ‌با بیان اینکه اخیراً شنیده‌ام افرادی مدعی شده‌اند که ارز زیر ۶۰ هزار تومان را حذف می‌کنند و این عدد را به رسمیت نمی‌شناسند، گفت: بیان این مطلب نشان از درک سطحی آن‌ها از وضعیت منابع ارزی کشور دارد، زیرا در صورت تحقق این اتفاق، قیمت دلار ۶۰ هزار تومانی افزایش قابل توجهی خواهد داشت، تک نرخی شدن ارز صرفاً به نفع عده‌ای خاص است که با افزایش نرخ ارز کسب سود می‌کنند.

وی که‌ با رسانه اقتصاد معاصر گفت‌و‌گو کرده است، افزود: کسانی که اکنون به دنبال تک نرخی کردن ارز هستند باید مسئولیت تبعات سنگین این سیاست را بر عهده بگیرند، رئیس جمهور منتخب هم چندین بار چنین نکته مهمی را به برخی از اطرافیان خود گوشزد کرده است، حالا باید منتظر ماند و دید که مسئله تک نرخی شدن ارز به چه نتیجه‌ای خواهد رسید./ فارس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد