خبر مهم برای متقاضیان سهام عدالت 10 میلیونی | مراحل ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت | با این ترفند بدون سود کارت اعتباری بگیریم؟

کد خبر: 1295834

پلیس فتا به دارندگان سهام عدالت هشدار داد.

خبر مهم برای متقاضیان سهام عدالت 10 میلیونی | مراحل ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت | با این ترفند  بدون سود کارت اعتباری بگیریم؟

پلیس فتا با ارسال پیامکی نوشت: «هشدار مهم؛ هرگز به پیام‌های دریافتی حاوی لینک از دوستان و آشنایان ذبا عناوین سود سهام عدالت ، بسته معیشتی و سبد کالا رایگان توجه نکنید. این پیام‌ها با هک گوشی مخاطبین شما توسط افراد کلاهبردار ارسال و با هدف خالی نمودن حساب شماست.

از ابتدای سال ۹۹ و با مطرح شدن بحث آزادسازی سهام عدالت امکان معامله و خرید و فروش فراهم شد و افراد ‌توانستند برای مدیریت سهام خود تصمیم‌گیری کنند. در این میان شرایطی فراهم شد تا سهامدارانی که تا کنون برای فروش هیچ بخشی از سهام عدالت خود اقدام نکرده‌اند، با توثیق سهام خود در بانک، بتوانند کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنند. در ادامه توضیحات کامل را در این زمینه ارائه خواهیم داد.

طرح کارت اعتباری دارندگان سهام عدالت با تصمیم شورای عالی بورس و بانک مرکزی، پس از ماه‌ها فراز و نشیب اخیرا در دستور کار قرار گرفته است و مشمولان آن می‌توانند از طریق این کارت تا سقف ۶۰ درصد ارزش دارای سهام عدالت خود تسهیلات دریافت کنند. هدف از ارائه این تسهیلات با توجه به شرایط بورس، ایجاد انگیزه نگهداری این سهام و کاهش فشار فروش در بازار است.

برای دریافت این تسهیلات که در قالب یک کارت اعتباری به متقاضی پرداخت خواهد شد، در ابتدا باید احراز هویت افراد توسط سامانه سجام انجام شود که این فرآیند به صورت حضوری و غیر حضوری قابل انجام است.

پس از آن با ورود به اپلیکیشن ایوا (سامانه مخصوص بانک ملی) و ثبت اطلاعات خود، مراحل لازم برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را سپری می‌کنید که این مراحل به شرح زیر است:

وارد کردن کد ملی

وارد کردن کد امنیتی

قبول شرایط اولیه و ابطال تمبر

ثبت کد پیامک‌شده به کاربر (این کد به شماره همراه اعلام‌شده در سامانه سهام عدالت ارسال می‌شود).

تایید اطلاعات کاربر

تایید دو قرارداد مربوطه (درخواست توثیق سهام عدالت و سفارش فروش/ قرارداد مرابحه صدور نشان اعتباری نشان)

وارد کردن کد امنیتی

برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، لازم است به این موارد توجه کنید:

کاربر باید در ابتدا امضا دیجیتال (در منوی گواهی امضاء) خود را تعریف کند.

این سرویس مربوط به کاربرانی است که سهام عدالت دارند و حساب آن‌ها در بانک ملی ایران است. در این حالت، کاربر سهام عدالت خود را وثیقه قرار می‌دهد و به کمک آن می‌تواند با توجه به ارزش روز سهام، مبلغی وام به صورت کارت اعتباری دریافت کند.

کارت اعتباری دریافتی در فروشگاه‌های وین مارکت، افق کوروش و رفاه قابل مصرف است.

برای استفاده از این سرویس باید اطلاعات هویتی صاحب کارت (حساب) بانک مبدا با مالک سیم کارت یکسان باشد.

در منوی گزارشات کاربر می‌تواند گردش کارت اعتباری مختص این وام را مشاهده کند.

پس از تکمیل فرآیند ثبت اطلاعات در این سامانه، کارت اعتباری دیجیتالی ظرف مدت دو تا سه روز صادر می‌شود و پس از آن دارندگان کارت می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های نامبرده با اسکن بارکد فروشگاه و تعیین مبلغ با کارت اعتباری، خرید خود را انجام دهند.

زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات سهام ‌عدالت نیز سه سال است و در صورتی که متقاضیان طی یک ماه، اقساط تسهیلات دریافت شده را بازپرداخت کنند، سود به آن تعلق نخواهد گرفت. در صورت عدم‌ بازگشت پول پس از گذشت یک ماه، بازپرداخت تسهیلات سه ساله در نظر گرفته می‌شود و کارمزد آن متفاوت است.

عشقی، رییس سازمان بورس اعلام کرده امیدواریم بتوانیم در خرداد ماه باقی مانده سود سهام عدالت را واریز کنیم و تارخ دقیقی برای واریز سود اعلام نکرده است.

انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم ۲۴ اسفندماه بود؛ سودی که بنابر اعلام سازمان بورس در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند.

در این بین به دلیل بدقولی برخی شرکت‌ها، واریز این سود در دو مرحله انجام نشد و به مرحله سوم کشیده شد؛ در این رابطه ۲۸ فروردین ماه مجید عشقی رئیس سازمان اعلام کرد که «مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. این شرکت‌ها اکثراً با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سودها را جمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم. البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.»

با توجه به اینکه هنوز این سود واریز نشده است، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این ارتباط اعلام کرد که «علیه شرکت‌هایی که سود سهام عدالت ندادند، اقدام حقوقی صورت می‌گیرد.»

خاندوزی توضیح داد: سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ در اسفند سال ۱۴۰۲ واریز شد، اما باقیمانده اندک دیگری نیز وجود دارد که سرجمع آن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و عمدتاً سه دسته شرکت‌های فولادی، پالایشی و پتروشیمی هنوز به وظایف خود در پرداخت سود عمل نکرده‌اند.

وی گفت: سازمان بورس علیه آن دسته از شرکت‌ها که به تعهدات خود عمل نکردند اقدام حقوقی خواهد کرد. زیرا موضوع سهام عدالت احقاق حق سهامداران خرد است. امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این مساله به نتیجه برسد.

ساناپرس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها