اگر تاکنون موفق به دریافت سهام عدالت نشدید بخوانید | شرط جدید تخصیص سهام عدالت

کد خبر: 1272893

وزیر اقتصاد: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در انتظار موافقت برخی وزارتخانه‌ها برای عرضه سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر است.

اگر تاکنون موفق به دریافت سهام عدالت نشدید بخوانید | شرط جدید تخصیص سهام عدالت

وزیر اقتصاد: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در انتظار موافقت برخی وزارتخانه‌ها برای عرضه سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر است.

اگرچه اختصاص سهام عدالت به ۴.۷ میلیون نفر به تصویب مجلس رسیده و قانونا باید پرداخت شود برخی وزارتخانه‌ها هنوز با عرضه سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای سهام عدالت موافقت نکرده‌اند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در حال حاضر حدود ۴.۷ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند.  باید به این افراد سهام تعلق بگیرد.

اختصاص سهام عدالت به جاماندگان بر اساس مصوبه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی باید انجام می‌شد که این اقدام صورت نگرفت. در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز این موضوع گنجانده نشد. بنابراین نمایندگان مجلس این طرح را به صحن علنی بردند که با اختصاص سهام به جاماندگان موافقت شد. با این حال هنوز پس حدود دو سال این موضوع شکل اجرایی به خود نگرفته است.

آخرین وضعیت سهام عدالت جاماندگان

وزیر اقتصاد درخصوص آخرین وضعیت سهام عدالت جاماندگان اعلام کرده که شناسایی افراد مشمول سهام عدالت انجام شد و چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تایید شدند. مراحل قانونی برای عرضه سهام به این افراد باید اجرا می شد که امیدواریم تا پایان بهمن موافقت وزارتخانه‌های مربوطه را برای این کار بگیریم. برخی از وزارتخانه‌ها هنوز با عرضه سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای سهام عدالت موافقت نکرده‌اند.

اگرچه دولت سیزدهم در افزایش سود سهام عدالت عملکرد قابل قبولی داشته و سود آن را از حدود ۷۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان افزایش داده، انتظار می‌رود در پرداخت سهام به جاماندگان نیز اقدام مقتضی صورت گیرد. دولت می‌گوید منابع لازم برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را ندارد.

۱۱ شرکت سرمایه‌پذیر

رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت مدتی قبل در این خصوص گفت که دولت برای تامین این منابع می‌تواند به ۱۱ شرکت سرمایه‌پذیر که در دولت قبل از سبد سهام عدالت خارج شد مراجعه کنند. پالایشگاه نفت تهران، بانک ملت و برخی دیگر از جمله این شرکت‌ها هستند.

طبق آخرین برآوردها، ارزش سهام عدالت در حال حاضر به ۱۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان رسیده که ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت هشت میلیون و ۵۶۵ هزار و ۹۵۰ تومان برآورد می شود.

منبع: ایسنا

سود سهام عدالت 1402

در حال حاضر سود سهام عدالت برگرفته از سودسازی 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی است که طبق اطلاع رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، طی دو مرحله در سال 1402 به حساب سهامداران واریز می‌شود. بخش اول سود سهام عدالت در آذر ماه 1402 و آخرین واریزی سود سهام عدالت در اواخر سال پرداخت می‌شود.

 مبلغ سود سهام عدالت به ارزش پرتفوی هر سهامدار بستگی دارد. طبق اعلام شورای عالی بورس پرداخت سود سهام عدالت در آذر ماه برای دارندگان سهام عدالت به ارزش 532 هزار تومان به مبلغ 730 هزار تومان و دارندگان سهام عدالت به ارزش یک میلیون تومان به مبلغ یک میلیون و 300 هزار تومان می‌باشد. این مبلغ به حساب شبای سهامداران که در سامانه سجام ثبت کرده‌اند، واریز می‌شود.

سود سهام عدالت جاماندگان چه می شود؟

شاید برای بسیاری از جاماندگان سهام عدالت سوال پیش آید که چطور می‌توانند سهام عدالت داشته و سود دریافت کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در سال جاری 5 میلیون نفر ایثارگر و کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، سهام عدالت دریافت کردند. میزان سود سهام عدالت بهزیستی و کمیته امداد در سال جاری بین یک تا 2 میلیون تومان خواهد بود و پرداخت سهام عدالت الباقی سهامداران جدید به سال آینده موکول شد. در راستای پیگیری سود سهام عدالت می توانید به مقاله "از کجا بفهمیم سود سهام عدالت واریز شده است؟" مراجعه کنید.

سود سهام عدالت 1402 چقدر است؟

سهام عدالت متشکل از سبد سرمایه‌گذاری به ارزش‌های 500 هزار و یک میلیون تومان بوده که سود سهام عدالت بستگی به ارزش سهام عدالت متفاوت است. طی سال‌های گذشته واریزی سود سهام عدالت طی فواصل زمانی معین به دارندگان پرداخت شد.

اگر پیامک بانکی شما فعال نیست و می‌خواهید بدانید آیا سود سهام عدالت واریز شده است، به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه نمایند. در این سامانه علاوه بر امکان اطلاع از واریزی سهام عدالت می‌توانید ارزش روز سهام عدالت را مشاهده کنید.

مرحله دوم سود سهام عدالت 1402

طبق گزارش مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت پایان سال جاری خواهد بود. براساس مکاتبات انجام شده توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی و سازمان بورس، قرار شده است تمام سودهای شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت گردد. در این صورت سود سهام عدالت مرحله دوم بیش از مرحله اول خواهد بود. احتمالا امسال نیز همچون سال گذشته، زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت اواخر اسفند باشد.

نحوه دریافت سود سهام عدالت

همان‌طور که پیش از این گفته شد، تنها شرط دریافت سود سهام عدالت ثبت نام در سجام و ثبت شماره شبا دارنده سهام است. سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده و احراز هویت نشده‌اند، مبلغ سود سهام عدالت به حساب آن‌ها واریز نشده و بستانکار تلقی می‌شوند. اگر در سجام ثبت نام نکرده‌اید باید بدانید که ثبت نام در سجام و احراز هویت به دو روش انجام می‌گردد.

1. در روش نخست می‌توانید به طور مستقیم وارد سامانه سجام شوید و اطلاعات شخصی و شماره حساب را وارد نمایید. پس از تکمیل فرم‌های مربوطه یک کد 10 رقمی به شماره همراه پیامک می‌شود، پس از دریافت کد می‌توانید مجدد وارد سامانه شوید و احراز هویت غیرحضوری انجام دهید. این روش مستلزم پرداخت هزینه می‌باشد.

2. در روش دوم می‌توانید با ورود به سایت کارگزاری بیدار برای ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اقدام کنید.

سودهای رسوب شده سهامداران سهام عدالت

کسانی که سهام عدالت دارند ولی تا به حال سودی دریافت نکردند باید در سامانه سجام ثبت نام کنند. پس از احراز هویت در سجام، سهامداران در آذر 1402 علاوه بر سود سهام عدالت سال 1401، سود سنوات‌های گذشته را هم دریافت می‌کند.

سود سهام عدالت متوفیان

در مهر سال 1402 برای نخستین بار امکان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث فراهم شد. وراثی که مراحل انتقال سهام عدالت را گذرانده باشند، آذر ماه سال ۱۴۰۲ سود سهام عدالت متوفیان را دریافت خواهند کرد در غیر این صورت سود سهام عدالت متوفیان به عنوان سود رسوب شده محسوب می‌شود. طبق اعلام رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، سود سهام عدالت متوفیان رسوب شده تا پایان سال 1402 تعیین تکلیف خواهد شد.

به طور مجموع سهام و سود سهام عدالت متوفیان تا سال 1402 حدود 10 هزار میلیارد تومان است که در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دارد. به این مبلغ سود بانکی تعلق گرفته که در زمان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، پرداخت می‌شود. وراث سهام عدالت باید بدانند که امکان انتقال سهام عدالت متوفیان وجود دارد اما تا به امروز زمان فروش سهام عدالت مشخص نشده است.

کلاهبرداری در ثبت نام جدید سهام عدالت

با انتشار اخبار پرداخت سود سهام عدالت 1402 برخی سودجویان به کلاهبرداری با استفاده از این تیتر کرده‌اند. در حال حاضر هیچ ثبت نام سهام عدالتی انجام نمی‌شود و اگر پیامکی مبنی بر شرایط ثبت نام در سهام عدالت برای شما ارسال شد، بر روی لینک ارسال شده، کلیک نکنید چرا که در صورت گوشی همراه شما هک می‌شود.

سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که اگر لینک مخربی را باز کردیم چه کار کنیم؟، در پاسخ باید بگوییم که ابتدا همراه بانک خود را غیرفعال کنید. بنابراین بدانید که هیچ پیامکی مبنی بر ثبت نام سهام عدالت از سوی هیچ سازمانی برای متقاضایان ارسال نمی‌شود.

جمع بندی

سود سهام عدالت مانند سال‌های گذشته در دو مرحله به سهامداران پرداخت می‌شود. سود مرحله اول در آذر ماه 1402 و سود مرحله دوم در اواخر سال واریز می‌شود. در این مقاله از کارگزاری بیدار به نحوه دریافت سود سهام عدالت برای سهامداران و پیگیری دریافت سود سهام عدالت متوفیان و جاماندگان پرداختیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد