در نشست اوپک پلاس چه گذشت؟

کد خبر: 1259428

تولیدکنندگان اوپک پلاس روز پنجشنبه با کاهش تولید نفت به میزان حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز در ابتدای سال میلادی آینده، موافقت کردند.

در نشست اوپک پلاس چه گذشت؟

تولیدکنندگان اوپک پلاس که بیش از ۴۳ میلیون بشکه در روز معادل بیش از ۴۰ درصد از عرضه جهانی، نفت تولید می کنند، روز پنجشنبه به صورت آنلاین، دیدار کردند و پس از این دیدار، با انتشار بیانیه ای، کاهش تولید داوطلبانه خود را اعلام کردند.

اوپک پلاس همچنین از برزیل که در میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است، دعوت کرد به این گروه ملحق شود.

وزیر انرژی برزیل اعلام کرد امیدوار است کشورش در ژانویه، به این گروه بپیوندد.

قیمت نفت پس از این که تولیدکنندگان اوپک پلاس با کاهش تولید موافقت کردند، سقوط کرد. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه، بیش از دو درصد ریزش کرد و در پایین ۸۱ دلار در هر بشکه ایستاد.

کریستیان مالک، تحلیلگر بانک جی پی مورگان اظهار کرد: واکنش بازار حاکی از ناباوری به موثر بودن این کاهش تولید است. با این حال، تعیین چارچوب برای هر کدام از اعضا برای انجام کاهش تولید خود، منعکس کننده اعتماد و همبستگی در میان اعضای این گروه است و این حقیقت که برزیل به این گروه ملحق می شود، تعداد اعضای آن را تقویت می کند.

اوپک پلاس همچنین درباره تولید سال ۲۰۲۴ در بحبوحه این پیش بینی که بازار با مازاد عرضه روبرو خواهد شد، گفتگو کرد.

تولید نفت اوپک پلاس در حال حاضر حدود پنج میلیون بشکه در روز محدود شده تا از قیمتها حمایت کرده و بازار را تثبیت کند.

اوپک در بیانیه ای اعلام کرد: مجموع کاهش حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز، توسط هشت تولیدکننده انجام خواهد شد و این رقم شامل تمدید کاهش عرضه داوطلبانه عربستان سعودی و روسیه به میزان مجموعا ۱.۳ میلیون بشکه در روز است.

حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش عرضه ای که روز پنج شنبه وعده داده شد، شامل ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش صادرات سوخت از سوی روسیه است و باقی این حجم، میان شش تولیدکننده عضو این گروه تقسیم می شود.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد: کاهش داوطلبانه عرضه روسیه، شامل نفت خام و محصولات نفتی است.

امارات عربی متحده موافق کرد تولیدش را به میزان ۱۶۳ هزار بشکه در روز کاهش دهد، در حالی که عراق اعلام کرد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، تولیدش را ۲۲۰ هزار بشکه در روز دیگر کاهش می دهد.

عربستان سعودی، روسیه، امارات عربی متحده، عراق، کویت، قزاقستان و الجزایر در میان تولیدکنندگانی هستند که اعلام کردند پس از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، این کاهش تولید را به تدریج معکوس خواهند کرد.

اوپک پلاس پس از این که قیمت نفت از حدود ۹۸ دلار در اواخر سپتامبر، ریزش کرد و نگرانی ها نسبت به رشد اقتصادی ضعیفتر در سال ۲۰۲۴ و انتظارات برای ایجاد مازاد عرضه، تشدید شد، به تولید کمتر متمرکز شد.

آژانس بین المللی انرژی ماه میلادی جاری، کندی رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴ را پیش بینی کرد.

بر اساس گزارش رویترز، نشست اوپک پلاس با گشایش کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد (COP۲۸) همزمان شد که به میزبانی امارات عربی متحده، در دوبی برگزار می شود./ایسنا

سهمیه تولیدکنندگان آفریقایی اوپک پلاس تغییر یافت

اوپک پلاس به نیجریه که بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقاست، سهمیه تولید پایینتری از آنچه امیدوار بود، داد و سهمیه تولید آنگولا را هم کاهش داد.

به گزارش ایسنا، در دیدار ژوئن وزیران اوپک پلاس، با توافق پیچیده ای برای بازبینی اهداف تولید چندین کشور عضو این گروه موافقت شده بود.

اوپک از سه شرکت مشاوره مستقل آی اچ اس، ریستاد انرژی و وود مک کنزی خواسته بود آمار تولید نیجریه، آنگولا و کنگو را بررسی کنند.

اوپک پلاس در بیانیه ای اعلام کرد که بر این اساس، برای نیجریه هدف تولید ۱.۵ میلیون بشکه در روز، برای آنگولا، ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز و کنگو، ۲۷۷ هزار بشکه در روز را برای سال ۲۰۲۴ تعیین کرده است.

در ژوئن توافق شده بود که با توجه به ارزیابی‌های مشاوران، آنگولا می تواند ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز و نیجریه، ۱.۳۸ میلیون بشکه در روز یا احتمالا ۱.۵۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند. هر دو کشور به دلیل کمبود سرمایه گذاری و مشکلات امنیتی، موفق نشدند طبق سهمیه قبلی، نفت تولید کنند.

اما هدف تولید کنگو برای سال ۲۰۲۴ تقریبا با آنچه در ژوئن توافق شده بود، مطابقت دارد.

منابع آگاه، اختلاف بر سر اهداف تولید اعضای آفریقایی را به عنوان دلیل تاخیر چهار روزه نشست حضوری اوپک پلاس که برای ۲۶ نوامبر برنامه ریزی شده بود، عنوان کردند.

بلومبرگ گزارش کرد آنگولا در دیدار روز پنجشنبه، از هدف تولید سال ۲۰۲۴ خود ناراضی بود و قصد ندارد به آن پایبند باشد.

دو تحلیلگر به رویترز گفتند: تولید نیجریه سالها در حال کاهش بوده است، اما در ماه های اخیر با کمک تولید فراساحلی بیشتر که کمتر در معرض مشکلات امنیتی است، افزایش یافته است. با این حال، خاطرنشان کردند که اهداف نیجریه برای رسیدن به دو میلیون بشکه در روز در تولید نفت و میعانات گازی در سال آینده، بیشتر خوش بینانه است تا واقعی.

با توجه به محاسبات ریستاد انرژی، نیجریه در سناریوی پایه خود می‌تواند انتظار داشته باشد که تولید نفت این کشور در سال میلادی آینده، به ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند، البته با این فرض که هیچ اختلالی در تولید وجود نداشته باشد.

بر اساس گزارش رویترز، جیمز فوربس، تحلیلگر موسسه  FGE اظهار کرد: حداکثر تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۳، حدود ۱.۵۱ میلیون بشکه در روز بوده است، بنابراین، اگر همه میادین نیجریه با حداکثر ظرفیت کار کنند، احتمالا این حجم تولیدی است که این کشور می تواند به آن دست پیدا کند. با این حال، اکثر میادین نیجریه فرسوده شده و رو به افول هستند. بنابراین، بعید است که چنین اتفاقی بیفتد.

یک تولیدکننده بزرگ به اوپک پلاس پیوست

برزیل از ژانویه ۲۰۲۴ به گروه اوپک‌پلاس ملحق می‌شود که شامل اعضای اوپک و متحدانشان است.

تصمیم برای پیوستن برزیل که بزرگترین تولیدکننده نفت آمریکای جنوبی است، در سی و ششمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک گرفته شد.

الکساندر سیلویرا ددی اولیورا، وزیر انرژی و معادن برزیل، در اظهاراتی خطاب به وزیران اوپک پلاس در دیدار آنلاین روز پنجشنبه این گروه گفت: این لحظه‌ای تاریخی برای برزیل و صنعت انرژی است و ما مشتاقانه منتظر پیوستن به این گروه برجسته‌ایم. توافق اوپک پلاس به شکل موثری، از ثبات بازارهای نفت محافظت کرده است.

سیلویرا درباره  عضویت برزیل یا اینکه آیا در سهمیه‌های تولید این گروه شرکت خواهد کرد، جزئیاتی را ارائه نکرد. با این حال نمایندگان اوپک پلاس به «اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس» گفتند: پیش‌بینی نمی‌شود این کشور که عمدتا نفت متوسط شیرین در مناطق فراساحلی تولید می‌کند، در کاهش تولید نفت مشارکت کند.

سیلویرا با اشاره به نقش اوپک پلاس گفت: برزیل از ثبات بازارهای نفت و انرژی سود قابل توجهی می‌برد.

اضافه شدن برزیل به ۱۰ متحد فعلی اوپک پلاس، موفقیت بزرگی برای این گروه است که برای دستیابی به توافق برای کاهش بیشتر تولید و متوقف کردن ریزش قیمت نفت، به سختی تلاش کرد.

طبق آمار اس اند پی گلوبال، برزیل در حال حاضر حدود ۳.۲ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می کند و تامین‌کننده اصلی نیاز چین است.

یک هیات بلندپایه اوپک به ریاست هیثم الغیص، دبیر کل این گروه، در اکتبر، با سیلویرا در برازیلیا دیدار کرد. در این دیدار، ژان پل پراتس، مدیرعامل غول نفتی دولتی پتروبراس هم حضور داشت.

بر اساس گزارش پلاتس، پتروبراس اوایل ماه میلادی جاری، متعهد شد که هزینه سرمایه‌گذاری را تا سال ۲۰۲۸، به میزان ۳۱ درصد افزایش داده و به ۱۰۲ میلیارد دلار برساند. طبق آخرین برنامه های پتروبراس که توسط هیات‌مدیره تصویب شده است، این شرکت انتظار دارد که معادل ۲.۸ میلیون بشکه در روز نفت را در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ تولید کند و تولیدش را به تدریج افزایش داده و به معادل سه میلیون بشکه در روز نفت در سال ۲۰۲۶ و ۳.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۷ برساند. تولید نفت و گاز طبیعی این شرکت سال ۲۰۲۸ اوج گرفته و به معادل ۳.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد