2 خبر خوب برای بازنشستگان | پرداخت وام جهیزیه دختران تا اشتغال برای فرزندان بازنشستگان

کد خبر: 1233499

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت تسهیلات جهیزیه دختران و تلاش برای کمک به اشتغال فرزندان بازنشستگان خبر داد.

2 خبر خوب برای بازنشستگان | پرداخت وام جهیزیه دختران تا اشتغال برای فرزندان بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت تسهیلات جهیزیه دختران و تلاش برای کمک به اشتغال فرزندان بازنشستگان خبر داد.

نعمت الله ترکی در حاشیه آئین روز خانواده و تکریم از بازنشستگان دامغان گفت: تسهیلات جهیزیه و ازدواج دختران بازنشستگان ۳۵ میلیون تومان است و برای اشتغال فرزندان بازنشستگان هم با نهادهای مرتبط مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) رایزنی‌هایی شده است.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۰ هزار نفر از بازنشستگان ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ضروری دریافت کردند و تا پایان سال هم ۴۶۰ هزار نفر به سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر عضو صندوق بازنشستگی کشور هستند و در حوزه خدمات درمانی بهداشتی هم سعی شده با یک بیمه جامع و کامل خدمات درمانی بازنشستگان را پوشش دهیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، گفتنی است، در اختتامه این آئین از کتاب خانم جان مادر فرهنگ دامغان (اولین آموزگار خانم پیشکسوت دامغانی بانو لیلی جرجانی) توسط مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری رونمایی شد./ایسنا

ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و چالش بازنشستگان جوان

شرایط کنونی سبب شده تا شاهد بازنشستگی تعداد بسیاری از مستخدمین دولت با سن حدود ۵۰ سال باشیم و به عبارت دیگر شاهد پدیده بازنشستگان جوان هستیم که به تشدید ناترازی‌های صندوق بازنشستگی منجر می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ اخیرا مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرده است که یکی از ناترازی‌های (ناشی از کمبود منابع اعتباری) امروز صندوق بازنشستگی کشوری، افزایش سن و سابقه قابل قبول برای احراز بازنشستگی است. حداقل سن بازنشستگی در دنیا 60 سال است، اما میانگین سن بازنشستگی کشور ما حدودا 48 سال است. براین اساس سن بازنشستگی نیاز به اصلاح دارد. یکی از برنامه‌هایی که در برنامه هفتم توسعه ارائه شده پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی به 55 و 57 سال تا انتهای برنامه است.

لازم به ذکر است، عدم تحقق افزایش سن بازنشستگی در چارچوب ظرفیت‌های قانونی(که خود می‌تواند به نوعی ترک فعل محسوب شود) سبب شده تا جامعه از خدمات بخش قابل توجهی از نیروی انسانی فعال و شاداب با میانگین سن بازنشستگی حدوداً 48 سال محروم شود. این مسئله در نهایت سبب پدیده بازنشستگان جوان گردیده و پیامدهای منفی شتاب بخشیدن به خروج بی رویه و خلاف قانون نیروی انسانی در سنین شادابی بخصوص در سیستم آموزش و پروش سبب بروز خلاء معلم برای اقشار کم بخوردار، شکل گیری سیستم طبقاتی و حتی جایگزینی آنها با کسانی فاقد انگیزه شغل معلمی گردیده است.

کوتاه ترین مسیر قانونی برای تعدیل بخشی از ناترازی موجود توسط برخی کارشناسان مطرح شده است، دستور فوری توقف بازنشستگی و پیشنهاد لغو مصوبه شورای عالی اداری ناظر به بازنشستگی کلیه شاغلین در مشاغل تخصصی ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری می باشد.

لزوم ارائه برنامه جهت جذب نیرو و افزایش بودجه

باید توجه داشت که وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های کشور از نظر تعداد نیرو شناخته می‌شود که با کمبود شدید نیرو نیز مواجه است. نکته‌ای که در خصوص کمبود نیرو در آموزش و پرورش وجود دارد این است که به گفته یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و با توجه به آمارهای سال 1401، 534 هزار و 941 نفر معلم و 310 هزار نفر پرسنل اداری در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند.

براین اساس گفته شده است که با افزایش بودجه این وزارتخانه به جای معلمان تعداد نیروهای ستادی افزایش داشته و به این ترتیب این پیشنهاد مطرح شده است که افزایش بودجه تنها در قبال ارائه یک برنامه جدید از سوی وزارتخانه انجام شود./ فارس

بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها، پیش از موعد است

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها در سازمان تأمین‌اجتماعی؛‌ پیش از موعد است که به‌هر ترتیب به اقتضای قوانین کشور اتفاق افتاده و ما هم باید در مقام اجرای قانون، بپذیریم و تا زمانی که قانون این مسیر را نشان بدهد، این مسیر ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، میرهاشم موسوی در مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره تجربه ماندگار اظهار کرد: این هفته به‌معنای واقعی کلمه، هفته خدمت به بازنشستگان است و با تکالیفی که ما در سازمان تأمین‌اجتماعی بر دوش داریم باید تأمین‌کننده آسایش و امنیت مردم شریف ایران باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید خداوند را به‌خاطر اینکه توفیق خدمت به بازنشستگان را به ما عطا کرد شاکر باشیم، گفت: از فرصت خدمت که به ما رسیده باید در راستای خدمت‌رسانی بی‌منت استفاده کنیم و آنچه در توانمان هست برای بازنشستگان عزیز و خانواده‌های آنها انجام بدهیم. اینگونه برنامه‌های بزرگداشت و گرامیداشت، حداقل کاری است که ما می‌توانیم برای بازنشستگان عزیز انجام بدهیم و باید این کارها توسعه پیدا کند تا به معنای واقعی جایگاه بازنشستگان را در نظام و حکمرانی تأمین‌اجتماعی در صندوق‌های بازنشستگی مختلف پیدا کنیم.

موسوی با تأکید بر ضرورت نگاه جدید در حکمرانی تأمین‌اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی، گفت: اولین مؤلفه این نگاه جدید که باید به آن توجه شود و این جشنواره نیز همین منظور را دنبال می‌کند این است که بازنشسته‌های عزیز سرمایه‌های مهم یک کشور هستند. همان‌طور که آثار اقدامات این عزیزان باعث رشد و اعتلای میهن شده است این تجارب اندوخته و ظرفیت بلافصلی که در بدنه عظیم بازنشستگی هست، همچنان سرمایه رشد، تحول و اعتلای کشور است.

وی افزود: ما آنجایی می‌توانیم رشد پیدا کنیم که به این سرمایه‌ها در مقیاس‌های مختلف و در جایگاه‌های مختلف توجه کنیم. ما هر چقدر بتوانیم جایگاه بازنشستگان را در رشد و اعتلای عنصر خانواده برجسته کنیم، در واقع خانواده را رشد و اعتلا داده‌ایم. امیدوارم که بتوانیم از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم و از توان بازنشستگان در بخش‌های مختلف حاکمیتی و در بخش‌هایی که می‌توانند همچنان نقش راهبری را ایفا کنند، استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها در سازمان تأمین‌اجتماعی؛‌ بازنشستگی‌های پیش از موعد است که به‌هر ترتیب به اقتضای قوانین کشور اتفاق افتاده و ما هم باید در مقام اجرای قانون بپذیریم و تا زمانی که قانون این مسیر را نشان بدهد، این مسیر ادامه خواهد یافت؛ اما سؤال این است که آیا در حال حاضر از ظرفیت تجربه و دانش بازنشستگان به درستی استفاده می‌شود؟ در بخش‌های مختلف تولید، خدمات و صنعت همچنان ما نیازمند استفاده از این سرمایه بزرگ هستیم.

وی درباره خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به بازنشستگان طی یک‌سال اخیر گفت: ما در سال گذشته ۲۲۰ هزار فقره وام به بازنشستگان اعطا کردیم و مبلغ وام را از ۱۲ میلیون به ۲۰ میلیون رساندیم و سفر کرامت رضوی را هم مجدداً راه‌اندازی کردیم، اما اینها خدمات حداقلی است که نباید به آنها بسنده شود. تکریم بازنشسته قرار گرفتن او در جایگاهی است که می‌تواند در اعتلای تمدنی نقش‌آفرینی کند.

براساس این گزارش، محمد اسدی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی؛ تکریم عملی بازنشستگان را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: بازنشستگان عناصر مهم جامعه هستند که تکریم آنها باید در عمل انجام بگیرد و بخشی از این تکریم عملی، رسیدگی به معیشت این قشر عزیز جامعه است.

وی افزود: الحمدلله خدماتی که در زمان مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی در رابطه با بازنشستگان انجام گرفته، بسیار قابل توجه است و از این حیث من از مدیرعامل این سازمان و دولت مردمی سیزدهم بسیار متشکرم؛ اما تأمین آسایش و امنیت بازنشستگان مقتضی توجه و تلاش بیشتر است که ان‌شاءالله به همت مدیران در ادامه مسیر رقم خواهد خورد.

این گزارش حاکی است جشنواره تجربه ماندگار، نخستین جشنواره ملی تاریخ شفاهی با رویکرد تولید آثار در حوزه انتقال تجربیات توسط خانواده‌های بازنشستگان صندوق‌های مختلف بیمه اجتماعی در کشور است که توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در مراسم اختتامیه با حضور مدیران ارشد وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین مدیران صندوق‌های مختلف بیمه اجتماعی از برگزیدگان این جشنواره و خانواده‌های آنها تجلیل به عمل آمد و جوایزی به رسم قدردانی به آنها اهداء شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد