زیر و بم رانت بزرگ خودرو سازان /213 رقیب برای هر خودرو! /سود 200 میلیونی برای برندگان این خودرو

کد خبر: 1174797

سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه به پایان رسید و تعداد محدود خودرویی که در این مرحله ارائه شده بود هم بین شش میلیون و 684 هزار 384 نفر قرعه کشی شد. نکته قابل تامل این جاست که این تعداد بیش از جمعیت دومین استان پرجمعیت کشور یعنی خراسان رضوی است. بر اساس گزارش فرهیختگان، این تعداد برای خرید 28 هزار خودرو در انتظارند یعنی به ازای هر خودرو 213 نفر ثبت نام کرده اند، اما آمارها از ثبت نام این دوره اعداد عجیب دیگری هم دارد.

زیر و بم رانت بزرگ خودرو سازان /213 رقیب برای هر خودرو! /سود 200 میلیونی برای برندگان این خودرو

طبق اطلاعات منتشر‌ شده، در سومین مرحله قرعه‌کشی خودرو، سایپا تنها خودروی ساینا S را عرضه کرده ولی در مقابل، ایران‌خودرو خودروهایی همچون رانا پلاس، پژو 206 تیپ2، دناپلاس، سورن پلاس، تارا و همچنین پژو پارسTU5 را وارد این مرحله از قرعه‌کشی کرده است. بررسی قیمت بازار و کارخانه این خودروها نشان می‌دهد برندگان این قرعه‌کشی بین 42  تا 201میلیون تومان سود خواهند کرد، همچنین درصد سود این برندگان از بهای پرداختی خود بین 25 تا 97 درصد خواهد بود.

بیشترین سود در برنده شدن کدام خودرو بود؟

برندگان رانا پارس برای دریافت خودروی خود از کارخانه مبلغی معادل 215میلیون تومان پرداخت می‌کنند، در صورتی که قیمت این خودرو در بازار آزاد 300میلیون تومان است؛ بنابراین این دسته از برندگان 85 میلیون تومان سود می‌کنند که معادل 40 درصد از بهای پرداختی آن هاست. بیشترین درصد سود برای برندگان خودرو پژو 206 تیپ 2 است. بهای این خودرو در کارخانه 150‌ میلیون و 310 ‌هزار تومان است در ‌حالی که قیمت آن در بازار آزاد به 296 میلیون تومان می‌رسد. بنابراین برندگان 206 معادل 145 میلیون و 690 هزار تومان سود می‌کنند که سودی معادل 97 درصد دارد. خودروی دیگری که در این مرحله عرضه می‌شود دناپلاس است که قیمت کارخانه آن 228 میلیون و 300 هزار تومان بوده و در بازار آزاد به قیمت 425 میلیون تومان به فروش می‌رسد. بنابراین کسانی که موفق می‌شوند این خودرو را از ایران‌خودرو خریداری کنند، 196 میلیون و 700 هزار تومان معادل 86 درصد از قیمت پرداختی خود سود می‌کنند. برندگان سورن‌پلاس هم عایدی 75‌میلیون و 600 هزار تومانی داشته اند.

به ازای هر 3150 نفر یک خودروی پر سود

همان طور که خواندید، پرسودترین خودروی این مرحله قرعه کشی، پژو 206 تیپ2 بود که بیش از 145 میلیون تومان نسبت به بازار اختلاف قیمت و بیشترین درصد سود را برای برندگان دارد. این حاشیه سود قطعا باعث شده تعداد بیشتری به خرید این خودرو تمایل داشته باشند. طبق گزارش ها، به ازای هر خودروی 206 تیپ2 در این دوره سه هزار و 150 نفر ثبت نام کرده بودند. یعنی برنده شدن 206 در این قرعه کشی به چیزی شبیه معجزه نیاز دارد. خودروی بعدی که خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفته پارسTU5 بود که به ازای هر دو هزار و 285 نفر یک خودرو عرضه شده بود. سومین خودرو هم رانا پلاس بود که به ازای هر خودروی عرضه شده هزار و 100 نفر ثبت نام کرده بودند. کمترین استقبال هم از ساینا S و دنا پلاس اتومات بود که به ازای هر خودرو فقط 8 نفر ثبت نام کرده بودند.

دلیل مشارکت در این لاتاری

با تکیه به این آمار و ارقام می‌‌توان علت استقبال گسترده از این مرحله از قرعه‌کشی خودرو را فهمید. رانتی که هم اکنون با قرعه کشی بین مردم تقسیم می شود باعث شده بسیاری ترجیح ‌دهند شانس خود را که گرچه اندک است برای برنده شدن در این لاتاری امتحان کنند. اگر شخصی آن قدر خوش‌شانس باشد که موفق شود برنده یک دستگاه پژو پارس در این لاتاری شود، سودی معادل 32 ماه حداقل حقوق یک کارگر با یک خانواده سه‌نفره خواهد داشت که معادل دو سال و هشت ماه کار چنین کارگری خواهد بود. گرچه وعده‌های زیادی درباره حذف این رانت داده شده اما همچنان این سودهای کلان واسطه‌هاست که در صنعت و بازار خودروی ایران می‌تازد.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد