جمشید عدالتیان، عضو انجمن اقتصاددانان ایران:

برای رفع کسری بودجه باید جراحی‌های اقتصادی انجام دهیم

کد خبر: 1111082

عضو انجمن اقتصاددانان معتقد است که مسئله کسری بودجه دولت به این زودی‌ها رفع نخواهد شد و باید برای کنترل آن از الگوهای اقتصادی اثبات شده در دنیا بهره‌ بگیریم.

 برای رفع کسری بودجه باید جراحی‌های اقتصادی انجام دهیم

جمشید عدالتیان، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌وگو با صبح‌نو آنلاین درمورد کسری بودجه دولت می‌گوید: کسری بودجه یک موضوع قدیمی است و دولت‌ها همواره کسری بودجه داشته‌اند. یکی از راه‌های جبران آن نیز گران کردن ارز بوده تا کسری بودجه را تامین کند.

وی افزود: نکته اول این است که ساختار بودجه ما قدیمی است و دوم اینکه بارها گفته شده که دولت باید خودش را کوچک و واحدهای اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کند که انگیزه بیشتری دارند و فضای کسب و کار را بهبود ببخشد. زمانی که بنگاه‌های اقتصادی سود ده شوند و افراد بیشتری سر کار بروند در نتیجه مالیات بیشتری هم پرداخت می‌شود و این بهترین راه حل برای دولت است.

عدالتیان تاکید کرد: هم اکنون دولت عملا در مقابل 25 درصد مالیاتی که از حقوق ها می‌گیرد نمی‌تواند کار بزرگی را انجام دهد و باید این موضوع را تقویت کند. تنها راه منطقی همین 25 درصد مالیاتی است که به صورت تصاعدی از حقوق‌ها دریافت می‌کند. یادمان نرود که تمام کشورهای دیگر هم سعی می‌کنند بنگاه‌های اقتصادی را رشد دهند و سود ده باشند تا بتوانند از مالیات آن‌ها هزینه‌های جاری را تامین کنند چراکه این روش معقول‌ترین راه برای جبران کسری بودجه است.

دولت باید بپذیرد که لازمه رفع کسری بودجه توانمند کردن بنگاه‌های اقتصادی خصوصی است

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: فکر نمی‌کنم موضوع کسری بودجه و تورم حاصل از آن به این زودی‌ها حل شود. اما می‌توان مسیر درستی را انتخاب کرد. اگر دولت بپذیرد که بنگاه‌های اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کند و از آن‌ها مالیات بگیرد.

وی در ادامه گفت: در هیچ جای دنیا دولت‌ها این حجم یارانه نمی‌دهند. به عنوان مثال در آلمان دو سوم از قیمت بنزین را مالیات می‌گیرند و ما اینجا نه تنها مالیات نمی‌گیریم بلکه یارانه نیز می‌دهیم.

او معتقد است که بالاخره باید از یک جایی این روند اصلاح شود. چرا که بدین شکل نمی‌توان اقتصاد را درست مدیریت کرد. امروز ما الگوهای اقتصادی مناسبی را در سراسر دنیا داریم که می‌توانیم از تجربه‌های آن‌ها برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور استفاده کنیم. بنابراین بهتر است روش درست را ولو دردناک، در پیش گیریم و برای رفع تورم و کسری بودجه باید جراحی‌های اقتصادی انجام دهیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها