گزارش تفصیلی از سه ماه پر فراز و نشیب ارزهای دیجیتال

تابستان داغ رمزارزها

کد خبر: 1101755

این روزها بیشتر از قبل، بحث بیتکوین و رمزارزها داغ شده است. افراد زیادی وارد این بازار شده اند و کسانی که موضوع ارزهای دیجیتال برایشان جذاب است، بیشتر شده‌اند. این بازار گرچه مثل بورس ایران با مسئلی همچون تاثیر حقوقی‌ها و دخالت دولت و... روبه‌رو نیستند و هر اتفاقی در آن، متاثر از حرکات خریداران و فروشندگان کوچک و بزرگ آن است، اما پیچیدگی های خاص خودش را هم دارد و کسانی که می‌خواهند وارد آن شوند باید آموزش‌های حداقلی ببینند و برای ورود نیز طبق توصیه پیشکسوتان این حوزه، همه سرمایه‌شان را وارد بازار نکنند.

امسال اتفاقات زیادی در عرصه رمزارزها افتاد. از صعود قیمت بیتکوین تا 64 هزار دلار، تا ریزشی شدن و دوباره صعودی شدن بازار. بیتکوین تابستان امسال را با قیمت 32600 دلار شروع کرد و امروز قیمت آن به حدود 55 هزار دلار رسیده است. علاوه بر این در این سه ماه اتفاق های زیادی نیز در حوزه رمزارزها افتاد. از پذیرش بیتکوین به‌عنوان ارز رسمی یک کشور برای اولین بار در تاریخ، تا تشدید تحریم‌های صرافی بزرگ بایننس برای کاربران ایرانی و کوچ ایرانی‌ها به صرافی‌های دیگر خارجی و داخلی.

 

روزهای پرخبر و هیجانی

تابستانی که با ادامه ریزش بیتکوین و خیلی از ارزهای دیجیتال همراه بود، برای سرمایه‌گذاران هم جالب نبود. سهام شرکت مایکرو استراتژی که سرمایه‌گذاری‌های بزرگی روی بیتکوین کرده است، تنها در یک روز در بورس آمریکا شاهد کاهش 16 درصدی بود.

اما در همین روز یعنی دوم تیر، بانک مرکزی روآندا جدیدترین بانک قاره آفریقا، از ورود خود به فضای ارزهای دیجیتال ملی خبر داد.

ازسوی دیگر بنک آو آمریکا گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد ارزهای دیجیتال بانکی و خصوصی احتمالا به رشد اقتصاد کشورهای در حال توسعه کمک خواهد کرد. طبق این گزارش، ارزهای دیجیتال از کارمزد تراکنش‌ها می‌کاهد و امکان فعالیت‌های اقتصادی بیشتر را در بازارهای نوظهور فراهم می‌کند. در همین حال، یکی از مدیران این بانک گفت که استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند محدودیت‌های موجود در حیطه خدمات مالی را در کشورهای کم‌بضاعت کاهش دهد.

در همین روزها بود که بانک مرکزی چین تاکید کرد موسسات مالی نباید امکان معامله، نقل‌وانتقالات بانکی و پرداخت را برای تراکنش‌های ارز دیجیتال فراهم کنند. بسیاری از کارشناسان از این ممنوعیت به‌عنوان علت کاهش قیمت بیت کوین یاد کردند.

اما چند روز بعد، با درج یک آگهی استخدام ازسوی شرکت آمازون، شایعات سرمایه‌گذاری آمازون در ارزهای دیجیتال قوت گرفت. آمازون در اطلاعیه خود اعلام کرد که به‌دنبال یک مدیر محصول در حوزه بلاکچین است. ورود آمازون به این حوزه تایید نشد، اما هرازگاهی شایعه ورود آمازون باعث نوسان مثبت بیتکوین می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد که البته احتمالش هم کم نیست، خبر بسیار خوبی برای ارزهای دیجیتال خواهد بود.

معمولا در زمان ریزش قیمت‌ها، خبرهای منفی نیز بیشتر می‌شوند، مثل مسدود شدن بایننس در چین و مخالفت ژاپن با فعالیت این صرافی. اما خبرهای خوبی هم برای سرمایه‌گذاران به گوش می‌رسد که آنها را به ادامه سرمایه‌گذاری امیدوار می‌کند. مثلا هفدهم تیر نتایج نظرسنجی یک موسسه به نام نیکل دیجیتال اَسِت منیجمنت نشان داد، بیش از ۸۰ درصد از سرمایه‌گذاران نهادی که قبلا در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌خواهند حجم سرمایه‌گذاری خود را تا سال ۲۰۲۳ افزایش دهند.

همچنین، بعد از اینکه مجلس السالوادور قانون پذیرش بیت کوین به‌عنوان یکی از ارزهای قانونی این کشور برای معاملات را تصویب کرد، خبر آمد که پاراگوئه نیز در حال بررسی تصویب قانون برای رسمیت یافتن بیت کوین در این کشور است. همزمان بانک مرکزی فلسطین نیز اعلام کرد که در حال بررسی امکان توسعه ارز دیجیتال ملی خود است.

مدتی بعد، گزارش جدید پلتفرم تحلیلی چینالیسیس (Chainalysis) نشان داد که پذیرش ارزهای دیجیتال در سراسر جهان در حال افزایش است و برخی کشورهای خاص در این مورد پیشتاز هستند.

تیر امسال اسناد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) نشان داد که یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به مورگان استنلی (Morgan Stanley) بیش از ۲۸,۰۰۰ سهم از صندوق بیت کوین گری اسکیل خریداری کرده است.

اما همیشه خبرها به سود ارزهای دیجیتال نیست. چندی پیش الیزابت وارن (Elizabeth Warren)، سناتور دموکرات ایالت ماساچوست تاکید کرد که ارزهای دیجیتال چیزی شبیه به بانک‌های غیرقانونی هستند. در نهایت فعالیت بایننس در آمریکا محدود شد اما بایننس مخصوص آمریکا به فعالیت خود ادامه داد تا آمریکایی‌هایی که در کریپتو سرمایه‌گذاری می‌کنند نتوانند از پرداخت مالیات فرار کنند. بیستم مرداد امسال لایحه مربوط به دریافت مالیات از ارزهای دیجیتال با ۶۹ رأی موافق و ۳۰ رأی مخالف ازسوی سنای آمریکا تصویب شد. اکنون این لایحه برای تبدیل‌شدن به قانون در اختیار مجلس نمایندگان قرار گرفته و کارشناسان می‌گویند هنوز فرصت برای اعمال تغییرات در بندهای این لایحه وجود دارد. این اتفاق می تواند خبری ناخوشاید در کوتاه مدت برای بازار باشد.

پیش از این گلدمن ساکس، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های سرمایه‌گذاری جهان، درخواستی را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ارسال کرده بود تا مجوز ارائه یک صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) را برای محصولات مرتبط با دیفای (DeFi) دریافت کند.

نکته قابل تامل این است که ورود شرکت‌های بزرگ و کوچک به عرصه ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این بخش، هر روز بیشتر می‌شود. مدتی قبل، مسترکارت، غول حوزه پرداخت، طی توافقی، شرکت تحلیل بلاک چین سایفرتریس (ChipherTrace) را خریداری کرد. سایفرتریس خدماتی مثل رهگیری پول‌شویی در ارزهای دیجیتال ارائه می‌کند.

ازسوی دیگر گزارش بلاک دیتا نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از ۱۰۰ بانک بزرگ دنیا که بیشترین حجم دارایی تحت مدیریت را در اختیار دارند، در پروژه‌های مربوط به حوزه ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اتفاق بسیار مهم تابستان گذشته اما این بود که دولت السالوادور به‌طور رسمی قانون مصوب مجلس این کشور را به اجرا گذاشت و به‌عنوان نخستین کشور، بیتکوین را به‌عنوان یک پول قانونی برای داد و ستدها تایید کرد؛ اقدامی که دولت برزیل نیز در صدد انجام آن است. از سوی دیگر اما بانک مرکزی چین متعهد به توقیف تمامی فعالیت های «غیر مجاز» ارزهای دیجیتال شد و در نهایت هفته گذشته نهادهای عالی رتبه نظارتی این کشور با ممنوعیت همه معاملات ارزهای رمزنگاری شده و هرگونه استخراج این ارزها، شوک مقطعی و کوتاه مدت به بازار بیتکوین و دیگر رمزارزها وارد کرد.

اینها بخشی از خبرهای مهم کریپتوکارنسی در تابستان داغ و پرخبر ارزهای دیجیتال بود.

خبر بسیار مهم برای ایرانی‌ها هم این بود که بایننس، ابتدا احراز هویت سطح یک و بعد احراز هویت سطح 2 را برای همه کاربران اجباری کرد. تا پیش از این، کاربران بدون احراز هویت، اجازه برداشت تا سقف 2 بیتکون در روز را داشتند. با شرایط جدید بایننس، برخی از ایرانی ها که تا قبل، با آی پی ثابت خارجی وارد بایننس می‌شدند مجبور شدند دارایی خود را از این صرافی خارجی کنند و البته برخی از کاربران نیز دارایی خود را از دست دادند.

برخی از ایرانی‌ها پس از این اتفاق به صرافی‌های خارجی دیگر رفتند که برخی معتقدند این صرافی‌ها نیز ریسک‌های خاص خود را دارند و بهتر است ایرانی‌ها یا از صرافی ایرانی استفاده کنند و یا بخش عمده پولشان را در کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نگه دارند تا از خطر فریز شدن داراییشان به دلیل تحریم‌ها در امان بمانند.

در میان صرافی‌های ایرانی، «نوبیتکس» یکی از پلتفرم‌های خرید و فروش رمز ارز بود که اقبال زیادی به آن شد، به ویژه آنکه مثل بایننس حالت بازار دارد و خریداران و فروشندگان با هم معامله می کنند.

صرافی‌های متعدد دیگری نیز در ایران فعال هستند که برخی از آنها سرعت عمل خوبی برای انتقال دارایی، واریز و... دارند.

 

کوچ ایرانی‌های بیشتر به صرافی‌های ایرانی  

در تابستان امسال با افزایش ریسک حضور ایرانی‌ها در صرافی‌های خارجی، مخاطبان پلتفرم‌های ایرانی خرید و فروش رمزارز مثل نوبیتکس، رمزینکس، والکس و... بیشتر شده است.

صرافی‌هایی مثل رمزینکس سعر کردند سرعت احراز هویت را برای مشتریان افزایش دهند و صرافی آبان تتر نیز تعداد کوین های خود را افزایش داد. صرافی نوبیتکس نیز در تابستان داغ نوبیتکس، ارزهای دای، آوه، پولکادات، لینک، یونی و کاردانو را به بازار خود اضافه کرد.

ازسوی دیگر صرافی نوبیتکس علاوه بر افزایش ارزهایش، یکی از ریسک‌های انتقال تتر یعنی احتمال رصد این انتقالات را از بین برده است. در واقع نوبیتکس با شناسایی تهدیدهای موجود، از تترشیلد یا همان انتقال تتر به صورت محافظت شده (ناشناس) رونمایی کرد تا کاربران ایرانی بتوانند با خیال راحت از این صرافی به صرافی‌های خارجی و کیف پول‌های دیگر تتر منتقل کنند.

این صرافی یک کار دیگر نیز انجام داده و با استفاده از شبکه «لایتنینگ» بستری را فراهم کرده تا مشکل هزینه بالا و زمان زیاد انتقال بیتکوین رفع شود. شبکه لایتنینگ به کاربران اجازه می دهد با همدیگر کانال های پرداخت ایجاد کنند و این به این معنی است که خیلی از تراکنش های خرد و کوچک از شبکه اصلی دور می ماند و با سرعت انجام می شود.

 

چالش‌های پلتفرم‌های ایرانی

در کنار همه اتفاقات و اخباری که هر روز در حوزه ارزهای دیجیتال شاهد آنها هستیم، کسب و کارهای فعال در این حوزه در ایران نیز همچنان با چالش‌ها و سیاست‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوند. به‌عنوان مثال دریافت اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت به‌عنوان پیش شرط ارائه درگاه فروش اینترنتی، یکی از چالش‌های جدید پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز شده است.

ازسوی دیگر مجلس نیز برنامه‌هایی برای تصویب قانون در زمینه خرید و فروش رمزارزها دارد تا روند کارها و فعالیت‌ها شفاف‌تر و قانونی‌تر باشد.

تابستان داغ رمزارزها تمام شده و باید دید برگ‌ریزان پاییز چه خوابی برای این دنیای جذاب دیده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد