تحصیل در ایتالیا یک فرصت ایده­آل برای ادامه تحصیل

کد خبر: 1080035

مقدمه

ایتالیا، یکی از مدرن­ترین و پیشرفته­ترین کشورهای جهان، قدیمی­ترین دانشگاه­های جهان را در خود جای‌داده‌است. این مسئله نشان دهنده‌ی این است که اهمیت به آموزش و تحصیل جزئی جدایی ناپذیر از فرهنگ این کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل است که متقاضیان زیادی از سرتاسر دنیا خواهان ادامه تحصیل در این کشور هستند. بنابراین تحصیل در ایتالیا یکی از بهترین گزینه­هایی است که دانشجویان بین­المللی پیش رو دارند. در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین دانشگاه­های این کشور و جزئیات تحصیل در آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

تحصیل در ایتالیا و ترم‌بندی در ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا در مقاطع دانشگاهی لازم است، ابتدا در یکی از دانشگاه­های این کشور پذیرفته شوید. هر سال تحصیلی در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی این کشور از دو نیم سال تشکیل شده است. نیم سال اول تحصیلی از ماه­های سپتامبر تا اکتبر آغاز شده و در ژانویه تا اوایل فوریه پایان خواهد یافت. نیم سال دوم نیز از اواخر ماه فوریه آغاز شده و در جولای به اتمام خواهد رسید.

چرا تحصیل در ایتالیا یک گزینه‌ی ایده­آل است؟

ایتالیا کشوری است که برترین دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی جهان را در خود جای داده و از این نظر جزء چهار کشور برتر اروپا است. دانشگاه­های ایتالیا مطابق با استانداردهای معتبر بین­المللی عمل می­کنند و به همین دلیل فرصت­های شغلی مطلوبی برای فارغ التحصیلان این دانشگاه­ها در اکثر کشورهای جهان وجود دارد. ایتالیا به طور کلی دارای 97 دانشگاه است که به صورت دولتی یا خصوصی مدیریت می­شوند و به این ترتیب فرصت­های تحصیلی بسیاری در شهرهای مختلف این کشور وجود دارد.

چطور می­توان برای تحصیل در ایتالیا اقدام کرد؟

ایتالیا دراین زمینه مانند بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی عمل می­کند. در مرحله اول لازم است فرد متقاضی کپی مدارک شناسایی و سوابق تحصیلی خود را به دانشگاه­های مورد نظر ارسال کند. پس از این که مدارک ارسال شد. این مدارک توسط دانشگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پاسخی مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش متقاضی از طریق ایمیل برای فرد ارسال خواهد شد.

در گام بعدی فرد متقاضی پس از دریافت نامه‌ی تأییدیه از دانشگاه می­تواند با ارائه‌ی مدارک شناسایی، تحصیلی، نامه‌ی تأییدیه دانشگاه به کنسولگری یا سفارت ایتالیا برای ویزای دانشجویی درخواست دهد.

زبان­های مورد نیاز برای تحصیل درایتالیا

اغلب دوره­های آموزشی در مقطع لیسانس در مراکز علمی ایتالیا به زبان رسمی این کشور یعنی ایتالیایی ارائه می­شوند. با این حال برخی از دانشگاه­ها در برخی از رشته­ها، آموزش­ها را به زبان انگلیسی نیز ارائه می­دهند. بنابراین تسلط به زبان ایتالیایی یا انگلیسی از پیش شرط­های تحصیل در ایتالیا به شمار می­رود.

شهرهای دانشجویی ایتالیا کدام شهرها هستند؟

دانشگاه­های متنوعی در بسیاری از شهرهای ایتالیا قرار دارند اما به طور کلی تراکم دانشگاه­ها در برخی از شهرها بیشتر است. یکی از سه شهر برتر ایتالیا از نظر امکانات آموزشی، شهر رم پایتخت این کشور است. بسیاری از مراکز آموزش عالی و دانشگاه­های ایتالیا در این شهر متمرکز شده اند. شهر میلان نیز از نظر امکانات تحصیلی در رتبه دوم قرار دارد و 14 دانشگاه برتر این کشور در این شهر قرار گرفته اند. سومین شهر دانشجویی ایتالیا نیز فلورانس است که دانشگاه­هایی نظیر دانشگاه هنر فلورانس در آن قرار دارند.

بورسیه­های تحصیلی ایتالیا

برنامه­های بورسیه ای متنوعی  برای تحصیل در ایتالیا توسط وزارت آموزش این کشور تدارک دیده شده است که در اکثر دانشگاه­های این کشور مورد استقبال قرار گرفته اند. این برنامه­های بورسیه برای دانشجویان برتر بین­المللی نیز قابل استفاده هستند. دانشگاه­هایی مانند دانشگاه Bologna و University of Pavia از جمله مهم­ترین دانشگاه­هایی هستند که برنامه­های تشویقی مانند کاهش نرخ شهریه یا رایگان شدن تحصیل را برای دانشجویان برتر تدارک دیده‌اند. مهم‌ترین بورس دولتی نیز بورسیه‌ استانی ایتالیا است.

بازگشت به کشور پس از پایان تحصیل

همانطور که گفته شد ایتالیا از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته‌ی جهان است که امکانات بی­نظیری را به شهروندان ارائه می­دهد. با این حال تفاوت­های فرهنگی همواره برای زندگی در یک فرهنگ و اقلیم دیگر مشکلاتی ایجاد می­کنند. دوران تحصیل یک دوره‌ی کوتاه است که شما می­توانید به راحتی آن را پشت سر بگذارید، اما برای سکونت مادام­العمر در این کشور لازم است تفاوت­های فرهنگی را در نظر بگیرید.

از عجیب­ترین عادات مردم ایتالیا سر و صدای زیاد آنها است. ایتالیایی­ها عادت دارند با صدای بلند صحبت کنند. آواز خواندن و صحبت کردن در خیابان­ها و کوچه­ها در برخی از شهرهای ایتالیا امری عادی و رایج تلقی می­شود. در ایتالیا بسیار طبیعی است که یک همسایه پر سر و صدا داشته باشید.

تفاوت لهجه نیز از دیگر مواردی است که ممکن است شما را اذیت کند. این تفاوت برخی اوقات تا حدی زیاد است که درک صحبت­های طرف مقابل برای شما بسیار دشوار یا حتی غیر ممکن خواهد شد.

از دیگر مشکلات در ایتالیا، آمار بالای بیکاری آن و ارجعیت دادن به نیروهای بومی است.

با در نظر گرفتن تمام این موارد پیشنهاد ما این است که پس از اتمام تحصیل و دریافت مدارک تحصیلی خود به ایران بازگردید، چرا که با توجه به مدرکی که در اختیار دارید امکان دست‌یابی به یک شغل خوب و پر درآمد برای شما بسیار محتمل خواهد بود.

کلام آخر

اگر با خواندن این مطلب مشتاق به تحصیل در ایتالیا شدید. می‌توانید این امر را با گروه آریا استادی محقق کنید. گروه آریا استادی با بیش از 15 سال سابقه در زمینه‌ی مهاجرت و دارا بودن نمایندگی دانشگا‌ه‌های استرالیا، کانادا و اروپا در این راه تا انتها همراه شما خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد