مقایسه قیمت تیرآهن ۱۴ و ۱۶ کارخانه‌ های مختلف

کد خبر: 1314968
مقایسه قیمت تیرآهن ۱۴ و ۱۶ کارخانه‌ های مختلف

 

قیمت تیرآهن یکی از مهم‌ترین پارامترها در برآورد هزینه ساخت‌وساز به شمار می‌رود و از این رو برای پیمانکاران و فعالان بازار آهن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان به دلیل کاربرد بیشتر می‌توان گفت که قیمت تیرآهن 14 و 16 از دیگر سایزها دارای اهمیت بیشتری است و بنابراین نوسانات بیشتری را هم در بازار تجربه می‌کند. در این مقاله قیمت تیرآهن 14 و 16 را در کارخانه‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم و سعی می‌کنیم بهترین تیرآهن‌های بازار را معرفی نماییم.

 

انواع تیرآهن در بازار ایران

قیمت تیرآهن 14 و قیمت تیرآهن 16 با توجه به نوع آن دارای تفاوت است. از رایج‌ترین تیرآهن‌ها در سایزهای 14 و 16 می‌توان به انواع زیر اشاره کرد:

  • تیرآهن IPE در سایزهای 14 و 16 که از آن در بازار به عنوان تیرآهن معمولی نیز یاد می‌کردند. علت این نام‌گذاری به کاربرد فراوان این نوع تیرآهن در صنعت ساخت‌وساز مربوط می‌شود. شکل ظاهری این تیرآهن شبیه حرف لاتین آی I است و در سایزهای ۸ الی ۶۰ سانتیمتری تولید می‌شود. عمده‌ترین کاربرد این محصول که بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می‌شود در اسکلت‌بندی ساختمان است.
  • تیرآهن INP و تیرآهن IPB یا تیرآهن هاش دیگر انواع این محصول هستند که تیرآهن هاش در ایران پرکاربردتر از نوع دیگر است و به دلیل استحکام بالا در ساخت پل، سد، سازه‌های مرتفع و صنعتی کاربرد دارد.
  • تیرآهن 14 و 16 از نوع CNP یا تیرآهن لانه زنبوری دیگر انواع این مقطع است که بیشترین کاربرد را در ساخت سوله و سالن‌های بزرگ دارد. تیرآهن های لانه‌زنبوری در طول ۱۲ الی ۱۸ متر و ارتفاع ۸۰ الی ۳۰۰ میلی‌متر در بازار موجود هستند.

8

عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن 14 و 16

از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت تیرآهن 14 و 16 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوسانات نرخ ارز

از نوسانات نرخ ارز به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل بر قیمت تیرآهن یاد می‌کنند. قیمت ارز هم به صورت مستقیم و روانی و هم به صورت غیرمستقیم با تأثیر بر هزینه تولید می‌تواند باعث تغییر قیمت تیرآهن 16 و 14 شود.

  • میزان عرضه نسبت به تقاضا در بازار

تیرآهن 14 و 16 در بازار نسبت به دیگر سایزها از تقاضای بیشتری برخوردار هستند. هم‌چنین میزان رونق در ساخت ساز از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر حجم تقاضا به شمار می‌رود. هم‌چنین در مقابل محدودیت‌ها در زنجیره تأمین عامل مؤثر بر تولید و حجم عرضه به شمار می‌رود.

  • شرایط بازار جهانی و میزان صادرات و واردات

وضع قوانین صادرات و واردات و هم‌چنین قیمت جهانی تیرآهن از جمله مواردی است که می‌تواند بر حجم عرضه این محصول در بازارهای داخلی تأثیر بگذارد. مانند وضع قوانین تعرفه‌های صادراتی و یا خروج از سامانه نیمایی نیز که می‌تواند میزان صادرات این محصول را کاهش یا افزایش دهد و باعث تغییر قیمت تیرآهن های 14 و 16 شود.

  • نوع تیرآهن

تیرآهن 14 و 16 از نوع IPE یا معمولی بیشترین کاربرد را در بازار ساختمان ایران دارد. هم‌چنین نوع تیرآهن بر وزن و سایر مشخصات فنی آن تأثیرگذار است که باعث تغییر قیمت تیرآهن می‌شود.

  • سایز و وزن تیرآهن

هر چه سایز تیرآهن بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. از این رو قیمت تیرآهن 16 در کارخانه های مختلف از قیمت تیرآهن 14 گران‌تر است. هم‌چنین تیرآهن 14 و 16 در انواع سبک و سنگین تولید و عرضه می‌شوند که در هنگام خرید تیرآهن باید به آن دقت کنید.

  • کارخانه تولیدکننده

کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن به علت مواد اولیه مختلف، تجهیزات خط تولید، مشخصات فنی و استانداردهای تولید متفاوت دارای قیمت‌های متفاوتی هستند که در هنگام خرید هر برند تیرآهن باید به این مشخصات مانند وزن توجه کنید. برای اطلاع از وزن استاندارد هر سایز تیرآهن باید به جدول اشتال مراجعه نموده و با جدول وزنی هر برند مقایسه نمایید.

کارخانه‌ های تولیدکننده تیرآهن 14 و 16

از مهم‌ترین کارخانه‌های تیرآهن 14 و 16 می‌توان به برندهای زیر اشاره کرد:

  • ذوب آهن اصفهان
  • البرز ایرانیان (فایکو)
  • آریان فولاد
  • جهان فولاد غرب (کرمانشاه)
  • احرامیان یزد
  • گروه ملی صنعتی فولاد ایران (کوثر اهواز)
  • صنعت ماهان
  • ظفر بناب
  • شاهین بناب تبریز

9

موقعیت کارخانه‌ های تولیدکننده

از نظر فاصله کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، صنعت ماهان (تهران) و آریان فولاد قزوین برای مرکز و البرز ایرانیان (فایکو) برای شمال ایران گزینه مناسب‌تری هستند. هم‌چنین کارخانه جهان فولاد غرب (کرمانشاه) برای غرب و جنوب غربی و گروه ملی صنعتی فولاد ایران (اهواز) برای جنوب ایران از نظر فاصله گزینه بهتری به شمار می‌روند. هم‌چنین احرامیان یزد برای شرق و کارخانه‌های شاهین بناب تبریز و ظفر بناب برای شمال غربی انتخاب بهتری هستند.

باکیفیت‌ ترین تیرآهن 14 و 16 در بازار ایران

تیرآهن اصفهان با مشخصات مطابق با جدول اشتال مانند وزن استاندارد تولید می‌شود و از این رو به عنوان باکیفیت‌ترین تیرآهن‌های 14 و 16 در بازار ایران شناخته می‌شوند.

تیرآهن معمولی 14 و 16 اصفهان مطابق با استاندارد DIN1025-5 و علامت مشخصه I-2 و تیرآهن IPB (هاش) اصفهان در سایزهای 14 و 16 مطابق با استاندارد DIN 1025-2 و علامت مشخصه I-5 تولید و به بازار عرضه می‌شوند. تیرآهن INP اصفهان هم مطابق با استاندارد DIN 1025-1 و در سایز 14 تولید و عرضه می‌شود. تیرآهن معمولی اصفهان سایز 14 با وزن 155 کیلوگرم و تیرآهن اصفهان سایز 16 با وزن 190 کیلوگرم در بازار موجود است. تیرآهن 14 سبک اصفهان هم با وزن 137 کیلوگرم و تیرآهن 16 سبک اصفهان نیز با وزن 172 کیلوگرم تولید می‌شوند.

گران ‌ترین و ارزان‌ ترین برندهای تیرآهن 14 و 16

ذوب آهن اصفهان به عنوان گران‌ترین تیرآهن 14 و 16 در بازار داخلی شناخته می‌شود و این به وزن استاندارد و کیفیت بالای این محصول مربوط می‌شود. قیمت تیرآهن در سایر کارخانه‌ها تقریباً نزدیک به هم است و شما باید در هنگام خرید این برندها به مواردی مانند وزن محصول دقت کنید. هم‌چنین به دلیل هزینه بالای حمل‌ونقل، باید اضافه کنیم که فاصله کارخانه مورد نظر تا محل پروژه فاکتور دیگری است که می‌تواند در انتخاب برند تیرآهن 14 و 16 تأثیرگذار باشد.

دلایل تفاوت قیمت تیرآهن 14 و 16 در کارخانه‌ های مختلف

از دلایل اصلی تفاوت قیمت تیرآهن 14 و قیمت تیرآهن 16 در کارخانه‌های مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متفاوت بودن استاندارد خط تولید مانند استاندارد ملی ایران شماره ۱۷۹۱ و شماره ۱۶۳۴۸
  • متفاوت بودن وزن نهایی محصول
  • تفاوت در آلیاژ مورد استفاده مانند آلیاژهای St37، St44 و St52
  • کیفیت مواد اولیه مورد استفاده

سخن پایانی: خرید تیرآهن

برای خرید تیرآهن 14 و 16 باید به کاربری و مشخصات موردنیازتان مانند وزن و استحکام تیرآهن و هم‌چنین فاصله بارگیری تا پروژه توجه کنید و بر اساس آن بهترین کارخانه تیرآهن را انتخاب نمایید. در صورت نیاز به مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان فولاد ایرانیان به شماره 42214 – 021 تماس بگیرید یا به سایت فولاد ایرانیان به آدرس https://www.fooladiranian.com مراجعه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد