معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی در گرگان

کد خبر: 1311207
معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی در گرگان

 

برخلاف بسیاری از تصورات که گرگان را تنها به جاذبه‌های دیدنی و طبیعت بکر و زیبا می‌شناسند، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری نیز در این شهر وجود دارد. در واقع برخی از این جاذبه‌ها به دوره‌های تاریخی گذشته چون ساسانیان و قاجار باز می‌گردند که همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد با تهیه بلیط قطار گرگان راهی این شهر شوند. وجود موزه‌هایی دیدنی و منحصربه‌فرد باعث شده تا این شهر برای بازدیدکنندگان تحسین برانگیز باشد.

 

معرفی جاذبه های تاریخی در گرگان

اگر بخواهید جاذبه‌های دیدنی گرگان را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید، جاذبه‌های تاریخی توانسته‌اند در جایگاه ویژه‌ای قرار گیرند که عبارتند از:

کاخ آقا محمد خان قاجار

از اولین بناهای دوره قاجاریه کاخ آقا محمد خان است که به دستور همین پادشاه در گرگان ایجاد شد. زمانی که بلیط قطار این شهر را تهیه می‌کنید بهتر است که این جاذبه تاریخی و گردشگری را در لیست خود قرار دهید. در دوران صفویه محل این کاخ، ساختمان و عمارت‌های دیگری بود که به دستور شاهان صفوی این زمین برای احداث دولت خان خریداری شد و بعدها که آقا محمد خان به سلطنت رسید، این کاخ زیبا را ساخت. شما می‌توانید ستون‌های چوبی با سرستون‌های مقرنس و نقاشی‌های گوناگون و چشم‌نواز را در این کاخ مشاهده کنید.

سرای باقری ها

اگر تمایل دارید تا با تهیه بلیط قطار گرگان راهی این شهر شوید، بهتر است سرای باقری‌ها را از دست ندهید. زمانی که وارد سرای باقری‌ها در گرگان می‌شوید، می‌توانید به چگونگی گذر زندگی در دوران‌های گذشته پی ببرید. در واقع در این سرا شما می‌توانید زندگی‌های گذشته و خانواده‌ها و چگونگی زیستن آنها را مشاهده کنید. خانه‌ها و چگونگی و شکل آنها در زمان‌های قدیم، نحوه امرار و معاش و پختن غذا از مهم‌ترین موضوعاتی به‌حساب می‌آید که در سرای باقری‌ها به نمایش گذاشته شده است.

خانه شیرنگی گرگان

خانه شیرنگی نیز جزو خانه‌های تاریخی و زیبای گرگان به‌شمار می‌آید که در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی ساخته شد. وجود خانه‌ای در مرکز یک حیاط که در دو طبقه قرار دارد و وجود تزیینات گچبری، گل و بوته، خطوط قرآنی و... باعث شده زیبایی خانه شیرنگی گرگان چندین برابر شود.

خانه دارویی

پیش از تهیه بلیط قطار گرگان بهتر از خانه دارویی را در لیست جاذبه‌های گردشگری و تاریخی که تمایل دارید از آنها دیدن کنید، قرار دهید. این خانه تاریخی در دو بخش مسکونی ایجاد شده که بخشی از آن به دوره پهلوی اول و بخش دیگر آن به دوران قاجار باز می‌گردد. توجه داشته باشید به دلیل آتش سوزی که در خانه دارویی انجام گرفت، برای بازدید از آن باید تحت شرایط خاص و با انجام مکاتبات صورت گیرد.

خانه تقوی ها

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی موجود در گرگان که به خاندانی تاجر و با همین نام اختصاص پیدا کرده و به یک تملک میراث فرهنگی تبدیل شده، خانه تقوی‌ها به‌حساب می‌آید. این خانه در دوره‌های مختلف کاربردهای متفاوتی را شاهد بوده و افراد مختلفی را در خود میزبانی کرده است. این خانه به دوره قاجار تعلق دارد و با بنایی زیبا و حیاطی منحصربه‌فرد می‌تواند موقعیتی عالی برای گشت‌وگذار در سفر شما باشد.

8

کاروانسرای قزلق

اگر به کاروانسراهای کوهستانی علاقه‌مند هستید، بهتر است بعد از آنکه بلیط قطار را رزرو کردید و به این شهر رسیدید، کاروانسرای قزلق را در لیست جاذبه‌های دیدنی و تاریخی خود قرار دهید. این کاروانسرا حدوداً ۳۵ کیلومتر از مرکز شهر گرگان فاصله دارد و با توجه به نوع ساخت و مصالح مورد استفاده در آن، احتمالاً قدمت آن به صفویه باز می‌گردد. درون این کاروانسرا می‌توانید حفره‌هایی در هر حجره مشاهده کنید که برای روشن کردن آتش در فصول سرد و گرم ایجاد شده‌اند.

دیوار فرعی بزرگ

یکی دیگر از دیدنی‌های تاریخی در گرگان دیوار بزرگ به‌حساب می‌آید که بعد از دیوار چین و دیوار سمیز آلمان بزرگ‌ترین دیوار دفاعی در جهان محسوب می‌شود. این دیوار در دوره ساسانیان ایجاد شده و طولی تقریباً ۲۰۰ کیلومتر و عرضی معادل با ۱۰ متر دارد. این دیوار از شرق دریای خزر شروع شده و تا شرق گلستان امتداد پیدا کرده است و با بلیط قطار گرگان و رسیدن به این شهر می‌توانید از این جاذبه لذت ببرید. نام‌های دیگری بر روی دیوار دفاعی بزرگ می‌گذارند که می‌توان به مار سرخ، سد اسکندر، سد پیروز، سد انوشیروان و قزل آلان اشاره داشت.

معرفی جاذبه‌های فرهنگی در گرگان

تنها جاذبه‌های دیدنی و تاریخی گرگان نیستند که جلب توجه کرده‌اند؛ بلکه جاذبه‌های فرهنگی و موزه‌هایی که در این شهر وجود دارند سبب شده‌اند تا افراد زیادی بلیط قطار گرگان را تهیه کرده و راهی این شهر شوند. این جاذبه‌ها عبارتند از:

کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان که در زمان رضاخان پهلوی و به دستور خود او ساخته شد، یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های فرهنگی در گرگان به‌شمار می‌آید. این بنای منحصربه‌فرد در اواخر دوره پهلوی به موزه تبدیل شد و از همان زمان افرادی که بلیط قطار این شهر را تهیه می‌کنند، از آن بازدید می‌نمایند. در کاخ موزه گرگان می‌توانید بخش‌های مختلفی را شاهد باشید که در آنها تندیس مشاهیر ساخته و به نمایش گذاشته می‌شوند و بخش اشیای موزه نیز به دوره‌های تاریخی مختلف تعلق دارد.

موزه صنایع دستی گرگان

موزه صنایع دستی یا خانه امیر لطفی به اواخر دوره قاجار مربوط می‌شود و در معماری آن می‌توانید توازن و تقارن را به زیبایی هر چه تمام‌تر شاهد باشید. اگر به مصالح مورد استفاده در این سازه نگاه کنید، می‌توانید متوجه شوید که مصالح مورد استفاده با طبیعت سازگار هستند و از چوب، ملات آهکی و... ساخته شده‌اند. در این موزه بخش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به کارگاه‌های مسگری، خراطی و حصیر بافی و... اشاره نمود.

باستان شناسی گرگان

موزه باستان شناسی گرگان که در سال ۱۳۵۵ فعالیت خود را شروع کرد، در ابتدای امر به عنوان موزه سنگ قبر شناخته می‌شد. پس از خرید بلیط قطار گرگان سفر به این شهر، می‌توانید به این موزه رفته و سنگ قبرهای مختلفی را در آن ببینید که قدمت بسیار زیادی دارند. از سال ۱۳۶۷ به بعد، اشیای مختلفی به این موزه افزوده شد که تمامی آنها اشیا باستانی هستند.

9

سخن پایانی

افراد بسیاری وجود دارند که پیش از تهیه بلیط قطار گرگان به این فکر فرو می‌روند که چه جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در این شهر وجود دارد. جاذبه‌هایی نظیر موزه باستان شناسی گرگان، موزه صنایع دستی، دیوار دفاعی بزرگ، کاروانسرای قزلق، خانه تقوی‌ها و... در این شهر قرار دارند و می‌توانند میزبان گردشگران و مسافران باشند. بسیاری از جاذبه‌های تاریخی موجود در این شهر به دوران قاجاریه باز می‌گردند و قدمت قابل توجهی دارند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد