5 نکته برای خرید بهترین چیلر صنعتی که نمی‌دانستید

کد خبر: 1305207

چیلرهای صنعتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سیستم سرمایشی و تهویه هوا در کارخانه‌ها و صنایع مختلف هستند. این دستگاه‌های پیشرفته به خنک ‌کنندگی هوا، متعادل کردن دمای محیط و ایجاد تهویه مناسب کمک می‌کنند. با توجه به اهمیت چیلرهای صنعتی در افزایش بهره‌وری و بهینه سازی مصرف انرژی، در این مطلب نکات مهمی که باید برای انتخاب بهترین چیلر صنعتی به آن‌ها توجه کنید را با هم بررسی می‌کنیم.

5 نکته برای خرید بهترین چیلر صنعتی که نمی‌دانستید

 

 

چیلرهای تراکمی در مقایسه با چیلرهای جذبی راندمان کاری بالاتری دارند

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که برای انتخاب چیلر صنعتی باید در نظر بگیریم، نوع چیلر است. چیلرها در دو دسته تراکمی و جذبی طراحی‌ شده‌اند. چیلرهای تراکمی به‌ دلیل داشتن کمپرسور، با برق‌ کار می‌کنند و هزینه مصرف انرژی بالایی دارند. چیلرهای جذبی با گاز طبیعی کار می‌کنند و هزینه مصرف انرژی بسیار کمی دارند.

اما در موضوع راندمان کاری و ظرفیت خنک کنندگی، چیلرهای جذبی، قدرت عملکرد و بهره‌وری پایین‌تری دارند. چیلرهای تراکمی به دلیل استفاده از کمپرسور، بهتر و قوی‌تر عمل می‌کنند و در ظرفیت یکسان، به راحتی می‌توانند محیط‌های صنعتی با بار گرمایشی بالا را خنک کنند. پس اگر برای واحدهای صنعتی بزرگ به دنبال خرید چیلر هستید، به یاد داشته باشید که چیلرهای تراکمی بهره وری و راندمان بالاتری دارند.

نوع کمپرسور چیلر روی کارایی و مصرف انرژی آن تاثیر دارد

با توجه به اینکه طی چند سال اخیر چیلرهای تراکمی در مقایسه با چیلرهای جذبی فروش بالاتری داشته‌اند، توجه به نوع کمپرسور دستگاه در چیلرهای تراکمی هم نکته مهمی است. چیلرهای تراکمی دارای چهار مدل کمپرسور اسکرال، اسکرو، سانتریفیوژ و رفت و برگشتی هستند.

  • کمپرسورهای سانتریفیوژ تخصصی‌ترین، گران‌ترین و قوی‌ترین مدل کمپرسور چیلرهای تراکمی هستند. چیلرهای دارای این نوع کمپرسور برای واحدهای صنعتی با بالاترین بار گرمایی مناسب هستند.
  • کمپرسورهای اسکرال از نظر ظرفیت در ظرفیت های برودتی کم و متوسط تولید میشوند و قیمت مناسبتری نسبت به سایر انواع کمپرسور ها دارند و پس از کمپرسور های سانتریفیوژ بالاترین رتبه ضریب عملکرد را دارند .
  • کمپرسورهای اسکرو از نظر ظرفیتی در سایز های متوسط و بزرگ تولید میشوند و از این منظر پس از کمپرسور های سانتریفیوژ در رتبه دوم هستند و از نظر ضریب عملکرد در شرایط یکسان در رتبه سوم پس از کمپرسورهای سانتریفیوژ و اسکرال قراردارند.، این نوع چیلرها در ایران فروش بالایی دارند.
  • کمپرسورهای رفت و برگشتی در ظرفیت های پایین و متوسط تولید میشوند و از نظر قیمت بالاتر از کمپرسورهای اسکرال هستند و به لحاظ ضریب عملکرد در رتبه آخر قرار میگیرند اما بدلیل طول عمر بالا و تعمیر پذیر بودنشان کمپرسورهای پر طرفداری در صنعت محسوب میشوند و برای واحدهای مسکونی و اداری طراحی نشده‌اند و برای مصارف صنعتی مناسب هستند.

4

زیرساخت‌های محل نصب چیلر، نقش مهمی در انتخاب نوع چیلر دارد

نکته مهم بعدی، توجه به محل نصب چیلر است. انتخاب محل نصب چیلر به دو عامل بستگی دارد؛ هوا خنک یا آب خنک بودن چیلر و دسترسی به محل نصب. اگر چیلر از نوع هوا خنک باشد، باید روی پشت بام نصب شود تا به هوای آزاد برای دفع حرارت کندانسور دسترسی داشته ‌باشد. ولی چیلرهای آب خنک را باید در طبقات پایین ساختمان و جایی که بهترین دسترسی به آب وجود دارد، نصب کرد.

اگر واحد صنعتی که قصد تجهیز آن را دارید، یک یا دو طبقه است و به تهویه هوای مناسب دسترسی ندارد یا چند طبقه است و زیرساخت قوی ندارد، بهتر است چیلر آب خنک را انتخاب کنید. این نوع چیلرها در زیرزمین نصب می‌شوند و مشکل تهویه ندارند.

اما در مورد ساختمان‌های چند طبقه‌ای که فونداسیون و زیرساخت قوی دارند و پشت بام آن‌ها می‌تواند وزن سنگین چیلر را تحمل کند، چیلرهای هوا خنک انتخاب بهتری است. چون از داخل ساختمان فضایی را اشغال نمی‌کنند و مصرف انرژی کمتری هم دارند.

بار سرمایشی واحد صنعتی برای تعیین ظرفیت چیلر مهم است

نکته بعدی، نوع ظرفیت چیلر است. انتخاب ظرفیت چیلر به بار سرمایشی ساختمان بستگی دارد. معمولاً ساختمان‌هایی که اقلیم جغرافیایی گرمی قرار دارند یا بار گرمایشی آنها بالاست (مانند واحدهای صنایع پتروشیمی)، باید از چیلرهای با ظرفیت بالا استفاده‌ کنند. در واقع هر چقدر تعداد دستگاه‌ها و تجهیزات گرمازا و تعداد پرسنل مشغول به کار در محیط بیشتر باشد، واحدهای صنعتی به ظرفیت بالاتری از چیلرهای صنعتی نیاز پیدا می‌کنند.

اما در مورد ساختمان‌هایی که تعداد دستگاه‌ها و تجهیزات گرمازا کمتری دارند، خرید یک مینی چیلر هم می‌تواند به تهویه ‌مطبوع محیط کمک کند. چون بار برودتی این نوع ساختمان‌ها که عمدتاً واحدهای صنعتی کوچک و کارگاهی هستند، در مقایسه با واحدهای صنعتی مانند صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی، آهن و فولاد و موارد مشابه، بیشتر است.

5

برند چیلر در قیمت و خدمات پشتیبانی دستگاه اهمیت دارد

بازار سیستم‌های تهویه ‌مطبوع کشور متشکل از محصولات برندهای خارجی و داخلی است. اغلب واحدهای صنعتی چیلرهای خارجی را انتخاب می‌کنند. به ‌عنوان مثال، محصولات برندهای ایتالیایی، چینی، تایلندی و آلمانی.

هر چند گاهی بعضی از محصولات خارجی کیفیت خوب و بهره وری بالایی دارند، ولی فراموش نکنیم که قیمت بالاتری دارند و دریافت خدمات پس از فروش (مانند سرویس، تعمیر و نگهداری و...) از آنها به‌ راحتی دسترسی به برندهای ایرانی نیست. با توجه به نوسان نرخ ارز و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، اگر از برندهای خارجی خرید کنید، این احتمال وجود دارد که در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات چیلر، با مشکل مواجه شوید. چون این شرکت‌ها در ایران خدمات پس از فروش یا پشتیبانی ندارد.

اگر محصولی داخلی با کیفیت تولیدات اروپایی می‌خواهید، چیلرهای آبگین تهویه را بررسی کنید. آبگین تهویه یکی از بهترین تولیدکنندگان چیلرهای صنعتی در ایران است. این شرکت علاوه بر اینکه محصولات خود را با قطعات اورجینال آمریکایی و اروپایی تولید می‌کند، در مقایسه با محصولات برندهای خارجی قیمت پایین‌تری دارد.

به ‌علاوه اینکه شامل گارانتی بدون قید و شرط و پشتیبانی 24 ساعته هم می‌شوید. پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از چیلرهای صنعتی، سردخانه کانکسی این برند معتبر ایرانی به نشانی abgintahvieh.com مراجعه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد