معرفی انواع برنج ایرانی

کد خبر: 1240625
معرفی انواع برنج ایرانی

 

طعم و مزه انواع برنج ایرانی سبب شده که علاوه بر خانواده های ایرانی افراد زیادی در اقصی نقاط جهان نیز از این برنج ها استفاده کنند. همانطور که مطلع هستید برنج های ایرانی تنوع زیادی دارند. از انواع برنج ایرانی می توان به هاشمی، طارم، دودی و ... اشاره کرد. در ادامه این مطلب به معرفی کامل بعضی از برنج های ایرانی خواهیم پرداخت.

 

معرفی برنج هاشمی

هاشمی یک از انواع برنج ایرانی محسوب می شود. این نوع برنج را می توان یکی از بهترین برنج های ایرانی معرفی کرد. از نظر شکل ظاهر دانه های برنج هاشمی بلند و قلمی، همچنین رنگ دانه های این برنج سفید و مایل به رنگ کرم هستند. دلیل نامگذاری این نوع برنج به هاشمی، کاشف این نوع برنج است. در واقع برای اولین بار آقای یوسف هاشمی (کشاورز گیلانی) پی به کشت این نوع برنج برده است. به همین دلیل به این نوع برنج، هاشمی گفته می شود.

در یک دسته بندی برنج هاشمی به دو نوع سرد و گرم تقسیم می شود. این دسته بندی مربوط به زمان برداشت برنج است. برنج گرم هاشمی حدود یک هفته تا ده روز زودتر از نوع سرد آن برداشت می شود. در یک دسته بندی دیگر برنج هاشمی به چند نوع قهوه ای، عطری و دودی تقسیم می شود.

برنج عطری هاشمی

برنج عطری هاشمی یک از پرفروش ترین نوع این برنج محسوب می شود. همانطور که از نام این نوع برنج ایرانی مشخص است برنج عطری هاشمی، بو و عطر بی نظیری دارد. برنج هاشمی ماندگاری زیادی بعد از پخت دارد. در واقع بافت نرم آن مدتی بعد از پخت نیز باقی می ماند و برنج خرد و بهم چسبیده نمی شود. این نوع برنج در کارخانه پوست گرفته می شود و به صورت برنج سفید به دست مصرف کننده می رسد. جهت خرید برنج هاشمی اصل بهتر است به فروشگاه هایی مراجعه کنید که از کیفیت برنج آن اطمینان داشته باشید.

برنج دودی هاشمی

 

برنج دودی هاشمی

 برنج دودی همان برنج معمولی است که با روش دودی کردن، برنج بوی دود می گیرد، اما دلیل دودی کردن برنج چیست؟ یکی از دلایلی که برنج را دودی می کنند این است که ماندگاری برنج بیشتر می شود. در واقع بوی دود برنج مانع رشد هر نوع آفتی در برنج می شود. یکی دیگر از دلایل دودی کردن برنج این است که با دودی کردن، برنج طعم خاصی پیدا می کند. طعم و مزه برنج دودی طرفداران خاصی دارد. طعمی که سبب شده امروزه یکی از محبوبترین انواع برنج ایرانی، نوع دودی باشد. نکته جالب در مورد دودی کردن برنج این است که از هر نوع چوبی جهت سوختن و دودی کردن برنج استفاده نمی شود، بلکه باید چوبی باشد که تاثیر منفی روی طعم و مزه برنج نداشته باشد. لازم به ذکر است که جهت خرید برنج هاشمی دودی حتما به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید چرا که دودی کردن برنج اصول خاصی دارد، در غیر این صورت کیفیت طعم و مزه برنج کاهش می یابد.

برنج قهوه ای هاشمی

 برنج قهوه ای نیز یکی دیگر از انواع برنج ایرانی محسوب می شود. در واقع چون در این نوع برنج سبوس جدا نمی شود به آن برنج قهوه ای گفته می شود. ویژگی چشمگیر برنج قهوه ای خواص بی نظیر آن است. از جمله این خواص وجود ویتامین های B6، B3، B2، E و K است. همچنین به دلیل وجود فیبر زیاد در این برنج، مصرف آن مناسب افرادی است که به دنبال یک رژیم غذایی خوشمزه و موثر برای لاغری هستند. به دلیل وجود املاح معدنی فراوان و طعم بی نظیر، برنج قهوه ای ایرانی یکی از برنج های پرفروش بازار محسوب می شود.

ویژگی برنج هاشمی

ویژگی برجسته برنج هاشمی مقاومت آن در برابر انواع آفت برنج است. مقاومت این نوع برنج در برابر آفت نیز به این دلیل است که ساقه برنج هاشمی در مقایسه با سایر برنج ها باریک تر است و بستر مناسبی برای حضور آفت وجود ندارد.

برنج طارم

یکی دیگر از انواع برنج ایرانی طارم است. این نوع برنج نیز از برنج های پرفروش ایرانی محسوب می شود. از نظر شکل ظاهر، این برنج حالت کشیده دارد و کرم رنگ است. برنج طارم اولین بار در روستایی از شهر طارم کشت شد به همین دلیل به این نوع برنج ایرانی، طارم گفته می شود. از آنجایی که این نوع برنج در انواع مختلفی کشت می شود به همین دلیل خریدار هنگام خرید برنج طارم حق انتخاب بیشتری دارد. انواع این برنج شامل محلی، صدری، طارم هاشمی، دم سیاه، سنگی و ... است. این برنج ها تفاوت زیادی از نظر ظاهر، عطر و طعم ندارند و فقط محل کشت آنها با هم متفاوت است.

به عنوان مثال برنج طارم هاشمی، بیشتر در فریدونکنار کشت می شود. دلیل نامگذاری این نوع برنج به طارم هاشمی نوع کشت آن است. در زمان کاشت این نوع برنج، بذر برنج هاشمی نیز کاشته می شود و به همین دلیل محصول بیشتری به دست می آید. دلیل کشت این دو نوع بذر در کنار هم این است که ساقه برنج ایرانی طارم تحمل زیادی در برابر باد ندارد و شکسته می شود اما، با کاشت برنج هاشمی این مشکل برطرف می شود.  

برنج طارم

 

ویژگی برنج ایرانی طارم

یکی از ویژگیهای برنج طارم وجود خواص بالا در این نوع برنج است. دلیل وجود خواص بیشتر نیز زمینی است که برنج در آن کشت می شود. برنج طارم در زمینی کشت می شود که سرشار از مواد معدنی باشد. در واقع در زمان کشت این نوع برنج کود زیادی به زمین داده می شود، به همین دلیل برنجی هم که از این نوع زمین به دست می آید از نظر وجود املاح معدنی بسیار غنی است.

 علاوه بر این یکی دیگر از ویژگیهای انواع برنج طارم خوش پخت بودن آنها است. طعم و مزه انواع این برنج یک طعم و مزه به یاد ماندنی و بی نظیر است. کیفیت برنج طارم به نحوی است که مدت زیادی بعد از پخت نیز کیفیت خود را از دست نمی دهد و همچنان عطر و طعم خود را حفظ می کند. همانطور که اشاره شد برنج ایرانی طارم دارای انواع مختلفی است، به همین دلیل امکان خرید برنج طارم با بودجه های مختلف وجود دارد.

برای خرید مطمئن انواع برنج ایرانی به مجموعه فروشگاهی برنج حاج یوسف مراجعه کرده و طعم بهترین ها را بچشید. تمامی محصولات با ضمانت پخت و تهیه شده از شالیزارهای سرسبز مازندران می باشد.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد