چند کار ساده برای جلوگیری از خرابی کولرگازی و افزایش راندمان آن

کد خبر: 1222737

برای اینکه کولرگازی و داکت اسپلیت شما در فصل تابستان و گرمای طاقت فرسا بتواند بهترین عملکرد و راندمان را داشته باشد، این چندکار ساده و مهم را در خانه و محیط کار انجام دهید.

چند کار ساده برای جلوگیری از خرابی کولرگازی و افزایش راندمان آن

 

 

امروزه بسیاری از مردم بر این باورند گرمای طاقت فرسای تابستان تنها با کولر گازی قابل تحمل است. گاهی ممکن است متوجه شوید که کولر گازی شما روشن نمی‌شود که بنظرتان یک فاجعه رخ داده است. اول از همه باید با تمام قسمت‌های داخلی کولر گازی آشنایی داشته باشید. تا زمانی که چنین مشکلی رخ داد به دنبال علت روشن نشدن کولر گازی باشید. توصیه می‌شود قبل از شروع هر کاری توصیه‌های ایمنی را حتما رعایت کنید. و قبل از اینکه قسمت‌های مختلف کولر گازی را بررسی کنید لازم است برق کولر را قطع کنید. از همه مهمتر لازم است طی دوره های منظمی کولر گازی را توسط متخصصین تعمیر کولر سرویس شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی راه‌های جلوگیری از خراب شدن کولر گازی و‌‌‌‌..... بپردازیم.

راه‌های جلوگیری از خراب شدن کولر گازی در تابستان

بهترین راه برای اینکه از خراب شدن کولر گازی جلوگیری شود سرویس کولر به کمک یک فرد متخصص است. اما راه و روش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توان از خراب شدن کولر گازی جلوگیری کرد.

برای بهترشدن راندمان کولرگازی در تابستان به این چند نکته زیر توجه کنید.

  • از سایه بان برای پنل بیرونی استفاده کنید.
  • از چند تیکه شدن کابل کولرگازی موقع نصب امتناع کنید.
  • متراژ بیشتر بزارید کم نیاد کابل
  • گذاشتن محافظ برق مخصوص کولرگازی
  • از روشن کردن و خاموش کردن مکرر خودداری کنید (این کار باعث می شود به موتور فشار بیشتری بیاید و مساوی با = افزایش پول برق)
  • تنظیمات کولرگازی را در تابستان روی حالت cool بگذارید.
  • اگه نیاز به اتومات کردن داشتید دمای انتخابی روی 24 تا 28 بزارید دستگاه به صورت اتوماتیک فعال می شود.
  • از گذاشتن روی حالت auto خودداری کنید.
  • استفاده همزمان از کولر آبی و گازی ممنوع!!!
  • فیلتر و شستن کندانسور (پنل بیرونی) هر 40 روز انجام بدید تا کولرگازی راندمان بهتری داشته باشد.

در ادامه نکات مهمی را نیز آورده ایم که با رعایت این نکات می توانید از خرابی های کولرگازی جلوگیری کرده و نیازی به تعمیر کولرگازی در تهران و کرج نداشته باشید.

از فیلترهوای کولر گازی به خوبی نگهداری شود

یکی از مهمترین کارهایی که می‌توان برای نگهداری از کولر انجام داد تمیز کردن و تعویض به موقع فیلتر هوا می‌باشد. فیلتر هوا ذرات ریز گرد و غبار را به خوب جذب می‌کندو سبب افزایش لطافت هوا می‌شود. زمانی که فیلتر هوای کولر کثیف شود یا دچار گرفتگی شود باعث می‌شود جریان هوا کاهش یابد. زمانی که جریان هوا کاهش یابد یا مسدود شود هوا می‌تواند فیلتررا دور بزند و خاک وارد اپراتور شود‌. زمانی که فیلتر هوا را تعویض شود حدود پنج الی پانزده درصد مصرف انرژی کاهش می‌یابد. فیلترها در کولر گازی در سقف‌ها، دیوارها و یا در خود کولرگازی قرار دارند.

برخی از فیلترها هستند که بعد از تمیز کردن می‌توان مجدداً ازانها استفاده کرد اما برخی دیگر هستند به دلیل اینکه کارایی مختلفی دارند باید تعویض شوند. در صورتی که کولر گازی شما در معرض گرد وغبار هستند توصیه می‌شود به فیلتر آن بیشتر توجه شود.

کویل‌های کولر گازی به موقع تمیز شوند

کویل کندانسور یا اپراتور کولر گازی در طی ماه‌ها و سال‌ها استفاده می‌تواند آلودگی‌های بسیاری را به خود جذب کند. در صورتی که فیلتر هوا تمیز باشد تا حدودی می‌تواند از کثیف شدن سریع کویل کندانسور جلوگیری کند. اما بعد از مدتی استفاده کویل‌ها ممکن است کثیف شوند که جریان هوا را کاهش می‌دهند و سیم پیچ کولر را عایق می‌کند و در نهایت سبب کاهش توانایی کولر برای جذب گرما می‌شود. برای اینکه از این مشکل بتوان جلوگیری کرد باید هر سال کویل‌ها را چک کرد و در صورت لزوم آنها را تمیز کرد.

طبیعتاً کویل‌های کندانسور در صورتی که در محیط باز باشند و شاخ و برگ در نزدیکی کولر باشد و یا محیط بسیار گرد و غبار باشد بسیار کثیف می‌شوند. زمانی که شما سیم پیچ کندانسور را ببندید به راحتی می توانید خاک و کثیفی‌های رو پره‌های آن مشاهده کنید.

خرابی داکت اسپلیت

جلوگیری از خرابی و تعمیر داکت اسپلیت

داکت اسپلیت هم مانند همه وسایل دیگر در زمان مشخصی نیاز به سرویس دارند. برای تعمیر داکت اسپلیت باید حتما از سرویس کار داکت اسپلیت کمک گرفت تا اسپلیت سریعا خراب نشود و بازدهی آن افزایش یابد. زمانی که داکت اسپلیت خراب می‌شود در واقع روزنه‌های کانال آن گرفته شده است. که باید حتما به لوله‌های مسی که بین هواساز و کندانسور قرار دارد بررسی شود. باید مطمعن شد که هیچگونه نشتی در لوله‌های کندانسور وجود ندارد و کمپرسور هم بطور کامل تمیز شود. بنابراین برای تعمیر داکت اسپلیت و تنظیمات داکت اسپلیت باید توسط افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شود که باید تمام قسمت‌های خارجی داکت اسپلیت مثل کوله‌پشتی، کمپرسور و... بررسی و تعمیر و تنظیم شود.

چک کردن گاز کولرگازی

یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌توان از خراب شدن کولر گازی جلوگیری کرد چک کردن به موقع گاز کولر گازی می‌باشد. اگر کولر گازی خنک نکند ممکن است دچار نشتی گاز یا کمبود گاز شده باشد. معمولا کولر گازی‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام هم از گازهای مختلفی برای خنک کردن استفاده می‌کنند. زمانی که گاز کولر کم شود سیب می‌شود به روی قطعات کولر فشار وارد شود و کمپرسور کولر داغ می‌شود. بهتر است برای شارژ گاز کولر حتما از افراد خبره کمک بگیرید. علائم کاهش گاز کولر این است که باد کولر گرم است، هزینه برق زیاد می‌شود، کولر یخ می‌زند، ایجاد صدای حباب در کولر و... می‌باشد.

گاهی ممکن است که کولر گازی، گاز اضافه داشته باشد که باید آن را تخلیه کرد. هنگام تخلیه گاز نبرد کولر حتما باید نکات ایمنی را رعایت کنید چون این گاز سمی است و می‌تواند آسیب‌های جدی را وارد کند. درنتیجه با چک کردن به موقع گاز کولرگازی می‌توان از خراب شدن کولر جلوگیری کرد.

باله‌های کویل حتما تنظیم شود

معمولا پره‌هایی که روی کویل‌های کندانسور و اپارتور قراردارند از آلومینیوم می‌باشد و به راحتی خم می‌شوند در صورتی که این پره‌ها هم شوند سبب می‌شود انتقال هوا به کمک سیم پیچ مسدود شود. در صورتی که پره‌ها هم شده باشند به کمک شانه باله می‌توانید پره‌ها را به حالت اولیه بازگردانید.

روغن کاری به موقع کولر گازی

کولر گازی برای اینکه به خوبی کارکند لازم است هر از گاهی مقداری روغن یا روان کننده به آن زد. اگر روغن به اندازه کافی در کولر نباشد سبب می‌شود کولر گازی به درستی کار نکند در نتیجه کمپرسور خراب می‌شود.

 سیم کشی برق چک شود

سعی کنید سیم کشی برق در محل کار یا منزل چک شود اگر سیم کشی مشکل داشته باشد سبب می‌شود فن کولر بطور مداوم روشن می‌ماند که در این حالت کمپرسور همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در نهایت سبب تجمع مقداری اسید در کولر گازی می‌شود. که همین مورد سبب خراب شدن قسمت‌های مختلف کولر گازی می‌شود. باید هنگام سرویس کولر گازی توسط تعمیرکاران حرفه‌ای چک کنند آیا اسید در کولر شما وجود دارد یا خیر؟

چک کردن سیم کشی برق کولرگازی

نشت مبرد کولر را بررسی کنید

گاهی اوقات ممکن است کولر کم کم قدرت خنک کردن خود را از دست دهد که دلیل آن نشت مبرد کولر می‌باشد. دلیل وقوع نشت مبرد اثرات زیست محیطی می‌باشد که به راحتی قابل تعمیر است. باید به این نکته هم توجه کرد که اگر نشتی مبرد حل نشود به قسمت‌های پایینتر دستگاه نفوذ می‌کند و می‌تواند موجب خراب شدن کمپرسور شود.

تنظیمات کولر گازی در فصل تابستان

شما باید قبل از شروع فصل تابستان کولر گازی تعمیر و سرویس کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد. مواردی که باید در کولر گازی بررسی شوند عبارتند از:

لوله‌های کویل کندانسور و اپارتور شسته شوند.

  • سالم بودن لوله‌های تخلیه آب کولر گازی
  • مطمئن شوید فیلترهای هوای قسمت‌های داخلی کولر سالم و تمیز هستند.
  • اطمینان کافی از سالم بودن ترموستات و سیم پیچ
  • روغن کاری تمام قسمت‌های کولر گازی
  • بررسی فن داخلی و خارجی کولر و اطمینان کامل از سالم بودن آن

از تابیدن آفتاب به پنجره‌ها جلوگیری شود

همانطور که می‌دانید اکثراً در طول روز پرده‌های پنجره را کنار می‌زنند که برای روشن شدن خانه از نور طبیعی خورشید استفاده کنند اما این کار سبب می‌شود که کولر گازی انرژی بیشتری مصرف کند تا محیط خنک شود در نتیجه به کمپرسور فشار بیشتری وارد می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود هنگام روشن کردن کولر گازی هم پرده‌های پنجره کشیده باشند هم از بستن بودم پنجره‌ها مطمعن باشید.

عدم روشن بودن دائمی کولر گازی

یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از خراب شدن کولر گازی این است که مراقب باشید کولر بطور دائم روشن نباشد.  یک کولر گازی در صورتی می‌تواند به طور دائم روشن باشد و کار کند که کیفیت کولر گازی و جریان برق ورودی به کولر و همچنین به طور منظم کولر گازی سرویس شود، این اطمینان را به شما می‌دهد که بطور بیست و چهار ساعت کولر گازی روشن باشد. اما همین روشن بودن دائم کولر می‌تواند همراه با معایب و مزایایی باشد.

ازجمله مزایای کار کردن دائمی کولر گازی این است که نه تنها به کمپرسور و سایر قطعات کولر فشار وارد نمی‌شود بلکه هم باعث کاهش فشار به کمپرسور می‌شود هم کاهش در مصرف برق می‌شود. عملکرد کمپرسور در چنین مواقعی بدین گونه است که وقتی هوای محیط کاملا خنک شد کمپرسور خاموش می‌شود و فقط فن کولر روشن می‌ماند و زمانی که دمای محیط بالا رفت مجدداً کمپرسور روشن می‌شود.

از معایب روشن گذاشتن دائمی کولر گازی این است که اگر میزان بار برق ورودی به کولر اگر زیاد باشد موجب اتصالی سیم‌ها می‌شود. مثلا در زمانی که هوا گرم است چون همه ساختمان از برق استفاده می‌کنند ممکن است این اتفاق رخ دهد. همچنین اگر از عمر کولر گازی مدت زمان زیادی می‌گذرد برای کار کردن نیاز به برق بیشتری دارد در نتیجه ممکن است در سیم‌ها اتصالی رخ دهد که خطرات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

نکاتی که باید در فصل زمستان رعایت کرد

در صورتیکه از کولر گازی فقط در تابستان برای خنک شدن استفاده می‌کنید باید نکاتی را در فصل زمستان برای نگهداری از کولر رعایت کنید.

  • حتما در فصل زمستان برق کولر گازی بطور کامل قطع شود تا اینکه سیستم هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد.
  • بهتر است قسمت‌های خارجی کولر قبل از شروع زمستان تمیز شود.
  • بهتر است با کاور‌های مخصوص در فصل زمستان کولر گازی را بپوشانید تا کثیف نشود.
  • توصیه می‌شود حداقل ماهی یکبار کولر را بررسی کنید.

 رعایت نکات کلی برای سالم ماندن کولر گازی

در اینجا چند نکته مهم برای اینکه کولر گازی سالم بماند و خراب نشود را بیان می‌کنیم.

  • سعی کنید کولر گازی را بطور تمام‌وقت و با بیشترین توان روشن نگذارید.
  • مطمعن شوید که جریان برق ورودی به کولر نوسانات ندارد.
  • به هیچ عنوان از کولر آبی و گازی با هم دریک محیط استفاده نکنید چون کولر آبی رطوبت ایجاد می‌کند اما کولر گازی باعث از بین بردن رطوبت می‌شود.
  • در صورت مشاهده کم شدن توان کولر و یا احساس کردید باد گرم از کولر خارج می‌شود سریعا آن را خاموش کرده و از تعمیرکاران کمک بگیرید.
  • چک کردن میزان گاز کولر
  • برای تغییر حالت دادن کولر از حالت گرمایشی به سرمایشی یا بالعکس حتما کولر را خاموش کنید بعد حالت کولر را تغییر دهید.
  • مراقب باشید کندانسور کولر برای اینکه به راحتی بتواند تبادل گرما را انجام دهد از موانع اطراف خود حداقل یک متر فاصله داشته باشد.
  • گاهی اوقات دیده می‌شود برخی افراد برای اینکه میزان سرعت تبادل گرما و سرما بیشتر شود و حتی میزان مصرف برق کاهش یابد و کولر بازدهی بیشتری داشته باشد و همچنین طول عمر کولر افزایش یابد از مواد ضد زنگ استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

اگر از خراب شدن کولر گازی خود جلوگیری کنید هم از نظر مالی هم زمانی سود کرده‌اید. در این مقاله تمام نکات لازم برای جلوگیری از خراب شدن کولرگازی دراختیارتان قرار دادیم  تا تمام کارهای سرویس کولر را بتوانید انجام دهید. در صورتی که ضعفی در عملکرد کولر مشاهده کردید بهتر است به از متخصص تعمیر کولرگازی در الو تهویه به آدرس alotahvieh.com کمک بگیرید. اگر مهارت و دانش کافی در زمینه تعمیر کولر نداشته باشید ممکن است آسیب جدی‌تر و پرهیزنه‌تری به وجود آید.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد