ورق گالوانیزه پر مصرف ترین صفحه در ساخت وسایل

کد خبر: 1219932

اگر نگاهی به اطرافمان بیندازیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از وسایل و تجهیزات از ورق گالوانیزه ساخته شده اند. کاربرد این ورق ها در برخی موارد مانند مخازن آب کاملا مشهود است. اما گاهی اوقات شاید افراد به سادگی متوجه استفاده از این پلیت ها در ساخت برخی وسایل نشوند. لوازم خانگی از جمله رایج ترین تجهیزاتی هستند که ورق گالوانیزه به شکل گسترده در تولید آن ها به کار گرفته می‌شود، ولی متوجه شدن موضوع کار ساده ای نیست.

ورق گالوانیزه پر مصرف ترین صفحه در ساخت وسایل

 

 

صفحات گالوانیزه که با یک تغییر جزئی در ورق های فولادی ایجاد می‌شوند، نقش مهمی در بهبود و افزایش کارایی آن ها دارند. این تغییر که همان اضافه شدن لایه ای از فلز روی بر سطح این ورق ها است، مقاومت شان در برابر خوردگی و رطوبت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. به این ترتیب، از ورق گالوانیزه در هر جایی که به این ویژگی ها نیاز باشد، استفاده خواهد شد. این ورق ها با روش های گوناگونی تولید شده و در چندین کیفیت و قیمت مختلف در بازار موجود هستند.

چه لوازمی از ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند؟

با توجه به خواص منحصر به فرد پلیت های گالوانیزه از جمله مقاومت فوق العاده ای که در برابر رطوبت و خوردگی دارند، در صنایع و حوزه های مختلف به کار گرفته می‌شوند. با این حال، بیشترین کاربرد آن ها مربوط به صنعت ساخت و ساز، تولید لوازم خانگی، مخازن و ساخت قطعات خودرو است. چرا که در این زمینه ها بیش از هر صنعت دیگری به ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی و رطوبت در کنار قدرت و استحکام نیاز است. تعدادی از مهمترین وسایل و تجهیزاتی که در صنایع مذکور با استفاده از ورق گالوانیزه تولید می‌شوند، به شرح ذیل می‌باشند:

ورق گالوانیزه در ساخت و ساز

بدون شک، کاربرد فراوان شیت‌های گالوانیزه در صنعت ساخت و ساز بر کسی پوشیده نیست. پلیت های گالوانیزه بسته به روش تولید و کیفیت خود، در طیف وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصارفی مانند ایجاد سایبان، نمای خارجی سازه‌ها، قاب های ساختمان، سقف سوله ها و انبارها و تولید نرده برخی از مهمترین کاربردهای این نوع ورق در زمینه ساخت و ساز محسوب می‌شوند. مقاومت در برابر خوردگی و در عین حال قیمت مناسب، دو مورد از مزایای اصلی انتخاب ورق گالوانیزه در این صنعت نسبت به سایر ورق های فولادی می‌باشند. امروزه در ساخت سازه های LSF نیز از مقاطع گالوانیزه استفاده می‌شود.

ورق گالوانیزه پای ثابت ساخت لوازم خانگی و آشپزخانه

بسیاری از لوازم خانگی از محصولات گالوانیزه تولید می‌شوند. چرا که اکثر وسایل خانگی، به ویژه تجهیزاتی که در آشپزخانه کاربرد دارند، پیوسته در معرض رطوبت یا بخار آب قرار دارند. در نتیجه اگر فلز استفاده شده در ساخت آن ها مقاومت مناسبی در برابر رطوبت و خوردگی نداشته باشد، این محصولات هم دوام چندانی نخواهند داشت. به این ترتیب، پلیت های گالوانیزه که این ویژگی ها را به خوبی ایفا می‌کنند، به شکل گسترده در تولید لوازم خانگی باکیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. رایج ترین نمونه های استفاده از ورق گالوانیزه در تولید لوازم خانگی، عبارتند از:

  • استفاده در ساخت انواع فلاکس، چایی ساز و کتری های برقی یا حرارتی
  • ساخت انواع تنورهای گازی و کباب پزهای برقی و گازی
  • به کارگیری در تولید ماشین های لباس شویی
  • استفاده در ساخت بدنه و تجهیزات کولرهای آبی و گازی
  • تولید بخش قابل توجهی از بخش ها و قطعات ماشین ظرف شویی
  • ساخت انواع سینی های آشپزخانه از جمله سینی های فر

11

تولید مخازن گالوانیزه

یکی دیگر از کاربردهای رایج شیت های گالوانیزه در ساخت مخازن نگهداری آب، نفت و سایر مایعات است. با توجه به این که پلیت های گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر خوردگی و رطوبت دارند، امکان نگهداری آب برای مدت ها در آن ها وجود دارد. بدون این که زنگ زده یا دچار خوردگی شوند. همچنین، امکان نگهداری مایعاتی مانند نفت سفید یا سایر انواع سوخت هم مخازن ایجاد شده با ورق گالوانیزه وجود دارد. هزینه مورد نیاز برای تولید مخازن گالوانیزه هم نسبت به سایر موارد همچون مخازن استیل بسیار پایین تر است. از این رو یکی از محبوب ترین ورق ها برای ساخت مخازن فلزی به شمار می‌آیند.

ساخت قطعات خودرو

شیت های گالوانیزه در صنعت خودروسازی هم کاربرد فراونی داشته و بسته به نوع ورق، در بخش های مختلف اتومبیل از جمله شاسی، بدنه و اتصالات درب مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این که پلیت های گالوانیزه در ضخامت ها و ابعاد بسیار متنوعی تولید می‌شوند، انتخابی مناسب برای خودروسازها محسوب می‌شوند. علاوه بر این که ویژگی ضد خوردگی این ورق ها منجر به مقاومت خودرو و عدم آسیب پذیری آن در برابر شرایط محیطی مختلف مانند رطوبت، هوازدگی، اکسیداسیون و موارد این چنینی دیگر می‌شود.

12

نکات مهم حین خرید ورق گالوانیزه

از آن جایی که ورق گالوانیزه در صنایع مختلف و برای ساخت انواع وسایل و تجهیزات به کار گرفته می‌شود، آگاهی از روش صحیح خرید آن اهمیت زیادی دارد. زیرا هر چه ورق اولیه از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، وسایل و تجهیزاتی که با استفاده از آن تولید می‌شوند هم کیفیت و کارایی بهتری خواهند داشت. به همین خاطر، حین خرید این ورق ها باید به چند نکته توجه داشته باشید:

1-روش تولید ورق

شیت های گالوانیزه با دو روش مختلف شامل گالوانیزاسیون گرم و سرد تولید می‌شود. در روش گرم، ورق های فولادی در حمامی از روی مذاب غوطه ور شده و لایه ای از روی بر سطح آن قرار می‌گیرد. ضخامت روی ورق گالوانیزه گرم نسبتا زیاد بوده اما در صورت خم شدن، ممکن است پوسته پوسته شود. در روش بعدی یعنی گالوانیزاسیون سرد، خبری از حمام روی نبوده و ورق با استفاده از محلول الکترولیت تولید می‌شود. کیفیت ظاهری ورق های سرد بیشتر بوده اما ضخامت پوشش روی اندود شده در این روش، کمتر است؛ در عین حال قیمت بالاتری هم دارند.

2-برند و کارخانه سازنده

تعداد زیادی از شرکت های داخلی نسبت به تولید این ورق ها اقدام می‌کنند. با توجه به این که هر کدام از این برندها دارای تجهیزات گوناگونی بوده و از روش مختلفی برای تولید پلیت های گالوانیزه استفاده می‌کنند، کیفیت نهایی محصول آن ها هم یکسان نیست. فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه گالوانیزه کاشان، شرکت هفت الماس و گالوانیزه شهرکرد تعدادی از برندهای مطرح داخلی در این زمینه محسوب می‌شوند. نرخ فروش ورق گالوانیزه هر یک از این برندها متفاوت است.

وزن و قیمت ورق گالوانیزه

مانند سایر مقاطع فولادی، صفحات روی اندود نیز بر اساس وزن‌شان به فروش می‌رسند. یعنی وزن، مبنای اصلی قیمت فروش این محصول است. بنابراین، اندازه گیری دقیق وزن ورق ها در هنگام خرید از اهمیت زیادی برخوردار است. ابعاد ورق (طول و عرض)، ضخامت و همچنین چگالی آن، برای محاسبه وزن ورق استفاده می‌شود. چگالی تمامی صفحات گالوانیزه 7.85 گرم بر سانتی متر مکعب است. برای به دست آوردن وزن، ابعاد، ضخامت و چگالی ورق را در هم ضرب کنید. ابعاد و ضخامت بر حسب میلی متر محاسبه شوند. اطلاع از قیمت روز ورق گالوانیزه به شما کمک می‌کند این محصول را گران‌تر از ارزش واقعی آن خریداری نکنید. برای این کار می‌توانید از اطلاعات سایت های فروش اینترنتی معتبر استفاده نمایید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها