شیر خشک چند بار در روز باید مصرف شود؟

کد خبر: 1217276
شیر خشک چند بار در روز باید مصرف شود؟

 

دوران نوزادی، از دوره‌های مهم زندگی هر فردی به شمار می‌رود. در این زمان والدین باید به نوع تغذیه کودکان توجه زیادی داشته باشند. تغذیه مناسب می‌تواند باعث افزایش استحکام استخوان‌ها و رشد درست دیگر اعضای بدن شود. در مرحله اول شیر مادر بهترین برنامه غذایی برای نوزاد به شمار می‌رود؛ اما بسیاری از مادران به دلایل مختلف، مانند: کمبود تولید شیر مادر، مصرف داروی خاص، مبتلا بودن به بیماری، کار بیرون از منزل و … ممکن است نتوانند به نوزاد خود شیر دهند. در اینگونه شرایط باید برنامه‌ای درنظر گرفت تا اختلالی در برنامه رشدی کودکان ایجاد نشود و بدن آن‌‍‌ها بتواند ویتامین‌های لازم برای رشد را دریافت کنند. یکی از بهترین محصولات برای جایگزینی شیر مادر، خرید شیر خشک است. شیر خشک بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی برای رشد کودک را داراست. در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری در خصوص خرید شیر خشک در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از شما نیز دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

معرفی بهترین شیر خشک‌های خارجی

  1. شیر خشک نان

  2. شیر خشک ببلاک

  3. شیر خشک آپتامیل

  4. شیر خشک گیگوز

  5. شیر خشک بیومیل

  6. شیرخشک تروویتال

  7. شیرخشک سوپرامیل

برای خرید هر یک از این محصولات به داروخانه آنلاین داروتامین سر بزنید. darutamin.com

همه چیز در مورد شیر خشک

در سال ۱۸۳۸ میلادی، برای اولین بار فردی آلمانی تبار به نام یوهان فرانتس سایمون (Johann Franz Simon) توانست اولین تجزیه‌ و تحلیل شیمیایی شیر انسان و گاو را کشف کند. در طی تحقیقاتی این دانشمند آلمانی انجام داد، مشخص شد که شیر گاو در مقایسه با شیر انسان، پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتری دارد؛ بنابراین برای اینکه ترکیب شیر گاو شباهت بیشتری به شیر مادر داشته باشد، پزشکان توصیه می‌کنند در شیر گاو از ترکیب آب، شکر و خامه استفاده شود.

در ادامه تحقیقات برای یافتن غذای کمکی کودکان، یک شیمیدان آلمانی به نام جوستوس ون لیبیگ (Justus von Liebig)، نخستین غذای تجاری کودک را که همان شیر خشک باشد در سال ۱۸۶۰ میلادی تولید کرد. این محصول تشکیل شده از آرد گندم، شیر گاو، آرد مالت و بی‌کربنات پتاسیم بود. این محصول در مدت زمان کوتاهی بسیاری از مردم به خرید شیر خشک روی آوردند. همچنین این محصول توانست تا حد زیادی شبیه به ترکیب شیر مادر و مناسب برای تغذیه کودکان باشد. با گذشت زمان و مسئله تغذیه نوزادان و تغذیه آن‌ها از نظر علمی‌ جنبه مهم‌تری پیدا کرد و در نهایت این محصول توانست تبدیل به جایگزین مناسبی برای شیر مادر شود و به عنوان پیشرفتِ تکنولوژیکی به عموم مردم فروخته شد.

 

 

نحوه تولید شیر خشک

یکی از نکات مهم برای خرید شیر خشک، توجه به نحوه تولید آن است. کارخانه‌جات تولیدی شیر خشک ابتدا شیر پاستوریزه را در دستگاه‌های مخصوص ریخته و از سوراخ‌های بسیار ریزی که در دستگاه تعبیه شده، عبور می‌دهند. در مرحله بعد شیر روی ورق فولادی داغی ریخته می‌شود. لازم است بدانید که شیر خشک به صورت کاملا بهداشتی و در محیطی عاری از میکروب و آلودگی تولید می‌شود. در این مرحله آب موجود در شیر پاستوریزه تبخیر می‌شود و در نهایت اجزای تشکیل‌دهنده‌ آن به صورت پودر پایین می‌ریزند. حال، شیر خشک آماده است.

همانطور که می‌دانید شیر خشک‌ها به دو دسته کم چرب و پر چرب تقسیم‌بندی می‌شوند. وجود چربی در شیر خشک، باعث می‌شود فرآیند ترش شدن شیر سریع‌تر شود؛ به همین دلیل معمولا شیر خشک با چربی کاهش یافته به بازار عرضه می‌شود.

ترکیبات تشکیل‌دهنده شیر خشک

ماده اصلی تشکیل‌دهنده شیر خشک آب است. از دیگر ترکیبات تشکیل‌دهنده شیر خشک می‌توان به کربوهیدرات‌های مختلف مانند: لاکتوز، کورن مالتو دکسترین، مواد معدنی هیدرولیز شده پروتئین وی اشاره کرد. ماده دیگری که برای تولید شیر خشک ضروری است، چربی است. چربی‌های به کار رفته در تولید شیر خشک عبارت‌اند از: روغن نارگیل، روغن آفتابگردان، اولئین پالم، روغن سویا، روغن آلپینا و روغن آلگان. مواد معدنی شیر خشک نیز شامل: فسفات پتاسیم،‌ کلرید کلسیم،‌ فسفات تری‌کلسیم، کلرید منیزیوم،‌ فروس سولفات،‌ سیترات پتاسیم، زینک سولفات، کاپرسولفات، سولفات منگنز، سلنات سدیم است. به جز این مواردی که اشاره شد، شیر خشک دارای ویتامین‌های بسیار مهمی است که عبارت‌اند از: اسید فولیک، فیلوکوئینون، بیوتین، اینوزیتول کولین، آلفا توکوفرول استات، آسکوربات سدیم، نیاسینامید، پانتوتنات کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین A، هیدروکلروکین پیروکسین، مونونیترات تیامین، ویتامین D3، ویتامین B12. آنزیم تریپسین و اسید آمینه‌های تائورین،‌ ال کارنتین و نوکلئوتیدها هم در شیر خشک وجود دارند. شناخت این ترکیبات برای خرید شیر خشک مناسب کودک بسیار لازم و ضروری است.

 

معرفی انواع شیر خشک

انواع مختلفی از شیر خشک وجود دارد. هر یک از این نوع شیر خشک‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند و برای کودکان با ویژگی‌های مختلف تولید شده‌اند. اگر شما نیز قصد خرید شیر خشک را دارید، لازم است انواع شیر خشک را بشناسید. در ادامه توضیحات بیشتری در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

شیرخشک بر پایه شیر گاو

همانطور که می‌دانید کودکان و نوزادانان سیستم گوارشی بسیار حساسی دارند و هضم غذاها تا قبل از یک سالگی برای آن‌ها بسیار دشوار است. از این رو بهتر است تا قبل از این سن از شیر گاو خام برای تغذیه کودکان استفاده نشود؛ اما با شیرخشک ساخته‌ شده برپایه شیر گاو به گونه‌ای تولید شده است که با سیستم گوارشی نوزادان مطابقت داشته باشد. خرید شیر خشک بر پایه شیر گاو می‌تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی شیر مادر باشد؛ زیرا دارای میزان مناسبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی برای رشد نوزاد است.

شیرخشک برپایه سویا

بسیاری از نوزادان ممکن است به ترکیبات شیر گاو حساسیت داشته باشند و در صورت مصرف شیر گاو دچار مشکلاتی همچون: مشکلات تنفسی، کهیر و خارش پوست و … شوند. خرید شیر خشک بر پایه سویا برای این گونه نوزادان توصیه می‌شود. البته لازم به ذکر است که قبل از خرید شیر خشک، بهتر است ابتدا با پزشک مربوطه مشورت کنید. همچنین این نوع شیر خشک برای افراد بزرگسال نیز قابل مصرف است.

شیرخشک بر پایه کازئین

برای تهیه این نوع شیرخشک، پروتئین شیر به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود. این کار به هضم بهتر و آسان‌تر پروتئین‌ها کمک می‌کند. خرید شیر خشک برپایه کازئین برای نوزادان نارس یا کودکانی که بیماری‌های پوستی مانند اگزما دارند، توصیه می‌شود.

 

راهنمای خرید شیر خشک برای نوزادان

برای خرید شیر خشک باید به عوامل مهمی دقت کنیم تا بتوانیم بهترین و مفیدترین نوع آن را انتخاب کنیم. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

سن دقیق کودک

یکی از عوامل مهم برای خرید شیر خشک، توجه به سن دقیق کودک است. به هنگام خرید شیر خشک توجه کنید که فرمول مناسب سن کودک خود را تهیه کنید. در هر سنی کودکان به مواد مغذی متفاوتی برای رشد نیاز دارند. با در نظر گرفتن این نکته می‌توان تا حد زیادی مواد مغذی بدن آن‌ها را فراهم کرد. در نظر داشته باشید که برنامه غذایی یک کودک 6 ماهه با نوزاد تازه شده کاملا متفاوت است و رعایت نکردن این رژیم غذایی می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی مختلف شود.

معمولا ترکیبات شیر خشک براساس سن نوزاد با 1 (از بدو تولد تا 6 ماهگی) و 2 (از 6 ماهگی تا یک سال) و 3 (از یک سال به بعد) مشخص می‌کنند. همچنین، ممکن است روی قوطی‌های شیرخشک به عباراتی مثل Infant formula برای شیرهای قابل استفاده از بدو تولد و follow-up formula برای شیرهای مراحل بعدی بر بخورید. قیمت شیر خشک‌های 1، 2 و 3 معمولا تفاوتی باهم ندارند ولی در بعضی برندها به‌خاطر پر و پیمان‌تر شدن شیرخشک با بالارفتن سن نوزاد، قیمت کمی (حدود 2-3 هزار تومان) بیشتر می‌شود.

توان مالی

معمولا شیرخشک کودک قیمت بسیار بالایی دارد؛ به این معنی که شما باید قبل از شروع خرید شیر خشک باید بودجه خود را در نظر بگیرید. به دنبال فرمولی باشید که قیمت کمتری داشته باشد؛ اما همچنان برای کودک شما مفید باشد. در نظر داشته باشید که بهترین قیمت برای شیر خشک بین سی هزار تومان تا صد هزار تومان متغیر است.

غنی شده با آهن

در خرید شیر خشک باید توجه داشته باشید که در ترکیبات آن حتما آهن کافی وجود داشته باشد. آهن برای رشد و تکامل مغزی کودک بسیار لازم و ضروری است. در نظر داشته باشید که حتی مادران شیرده نیز هر از گاهی منبع مکمل آهن برای کودک خود دریافت می‌کنند. البته لازم است که قبل از مصرف شیر خشک برای نوزادان خود، بهتر است ابتدا با پزشک مربوطه مشورت کنید.

DHA / ARA

شیر خشکی باید شامل سنتز شده اسیدهای چرب باشد. شیر مادر شامل چربی‌های مختلفی همچون: DHA (اسید Docosahexaenoic) و ARA (اسید آراشیدونیک) است که در رشد مغز و چشم تاثیر زیادی دارد.

پروبیوتیک

باکتری‌های پروبیوتیک که در روده زندگی می‌کنند برای هضم سریع‌تر غذا بسیار مفید هستند. همچنین وجود این باکتری‌ها باعث می‌شود که که کودکان به مشکلات گوارشی مختلف دچار نشوند؛ بنابراین وجود باکتری پروبیوتیک در شیر خشک باعث می‌شود که کودک شما از مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها مصون شود.

قابلیت استفاده

شما باید بدانید که آیا کودک شما قبل از خرید شیرخشک را تحمل کند یا خیر. همچنین قبل از مصرف شیر خشک باید تشخیص داد که برای رشد مناسب است یا نه. در غیر این صورت، وقت آن است که فرمول جدید شیر کودک را برای او تهیه کنید.

 

نحوه مصرف شیر خشک چگونه است؟

در هفته اول با ۳۰ تا ۶۰ سی‌سی شیرخشک در هر وعده باید به نوزاد داده شود. با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن کودک این مقدار افزایش می‌یابد. در هفته‌های دیگر این مقدار به ۶۰ تا ۹۰ سی‌سی در هر سه تا چهار ساعت می‌رسد. همچنان که نوزاد رشد می‌کند و معده‌اش بزرگ‌تر می‌شود، وعده‌های کمتر و شیر بیشتری در هر وعده می‌خورد.

 

انواع شیر خشک براساس مدل آماده‌سازی

شیر خشک‌ها براساس مدل آماده‌سازی به سه دسته تقسیم‌ می‌شوند. این دسته‌بندی‌ها شامل موارد زیر هستند:

شیر خشک آماده مصرف

این شیر خشک‌ها آسان‌ترین روش آماده سازی را دارند. این نوع شیر خشک به صورت آماده وجود دارد و حتی بدون نیاز به آب نیز قابل مصرف است. البته این نوع شیر خشک بهتر است برای مصرف با آب ترکیب شود. البته خرید شیر خشک آماده مصرف، محدودیت‌های خاص خود را دارد. برای مثال پس از بازکردن درب این محصول تنها تا 48 ساعت می‌توان از محتویات آن استفاده کرد. پس از گذشت این زمان دیگر قابل مصرف نخواهد بود و باید دور ریخته شود. قیمت این نوع شیر خشک در مقایسه با انواع دیگر شیر خشک کمی بیشتر است.

شیر خشک مایع غلیظ

شیر خشک‌های مایع غلیظ، همانطور که از نام آن‌ها پیداست، غلظت زیادی دارند. برای اینکه این شیر خشک‌ها به غلظت مناسبی برسند، باید با آب مخلوط و ترکیب شوند. زمان لازم برای آماده‌سازی شیر خشک مایع غلیظ نسبت به شیر خشک پودری کوتاه‌تر است. شیر خشک مایع غلیظ قیمت نسبتا بالاتری نسبت به شیر خشک پودری دارند.

شیر خشک‌های پودری

این نوع شیر خشک‌ها بیشتر از دو موردی که گفته شد مورد مصرف قرار می‌گیرند. همچنین از نظر قیمت و هزینه، شیر خشک‌های پودری مقرون‌به‌صرفه‌ترین انواع دیگر شیر خشک محسوب می‌شوند. همچنین شما می‌توانید تا یک ماه پس از بازکردن در این محصول از آن استفاده کنید.

 

 

جمع‌بندی

می‌دانیم که شیر مادر خواص ایمنی و حفاظتی زیادی دارد. شیر مادر تعادل مناسب بین پروبیوتیک‌ها ایجاد می‌کند و این مواد به ایجاد باکتری‌های سالم در روده کمک می‌کنند. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند به دلیل وجود عوامل ضدالتهابی در شیر مادر نسبت به عفونت‌های بی‌علامت هم ایمن هستند. چربی موجود در شیر مادر بسیار مهم است. زمانی که نوزاد جان می‌گیرد تمرکز شیر مادر بر عوامل محافظت ایمنی است تا به فرزندش نهایت ایمنی را با تغذیه شیر مادر بدهد. از این رو توصیه می‌شود تا حدالامکان تغذیه کودکان با شیر مادر انجام شود تا در آینده بدن سالم‌تری داشته باشند. در این مطلب سعی کردیم شما را با خرید شیر خشک و موضوعات مرتبط با آن آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما متشکریم. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد