معرفی پر طرفدارترین مصالح ساختمانی در سیوان لند

کد خبر: 1211348
معرفی پر طرفدارترین مصالح ساختمانی در سیوان لند

 

 

صنعت ساختمان سازی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و آسمان خراش‌های زیبایی در سراسر جهان با معماری‌های شگف انگیزی ساخته شده‌. برای ساخت این سازه‌ها از انواع مصالح ساختمانی استفاده شده که هرکدام از آن‌ها بخشی از آن را تکمیل می‌کنند. روی کار آمدن مصالح جدید نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که بشر را به ساخت سازه‌های مجلل و چشم نواز تشویق کرد. تمام تلاش مهندسان و معماران این است که با به کار گیری بهترین مصالح، ساختمان‌هایی با نهایت استقامت در برابر عوامل گوناگون بسازند. از دیر باز تا کنون یکی از مصالحی که جهت استحکام هرچه بیشتر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گرفت، سیمان بود.  این مصالح ساختمانی ویژگی‌های خاصی دارند که توانسته بشر را برای استفاده از آن در ساختمان سازی ترقیب کند. در ادامه انواع سیمان‌هایی که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد را معرفی خواهیم کرد.

انواع سیمان و کاربردهای آن

در استاندارد ایران که بر مبنای استاندارد  ASTM تدوین شده، این مصالح به 5 نوع دسته بندی میشود که عبارتند از:

  1. سیمان پرتلند معمولی ( تیپ 1 )
  2. سیمان پرتلند اصلاح شده ( تیپ 2 )
  3. سیمان پرتلند زود سخت شونده ( تیپ 3 )
  4. سیمان پرتلند با حرارت کم ( تیپ 4 )
  5. سیمان پرتلند ضد سولفات ( تیپ 5 )

تجهیزات و دستگاه‌های لازم برای تولید هر 5 نوع این مصالح  و خط تولید آن‌ها با هم مشابه است و عمده‌ی اختلاف آن‌ها در مقدار مواد اولیه و درجه حرارت آن‌ها است.

سیمان پرتلند معمولی ( تیپ 1 )

همانطور که از نام این محصول مشخص است، به طور معمول در کارخانه‌ها از آن استفاده می‌کنند. مگر اینکه ویژگی خاصی برای آن در نظر گرفته شود. در استاندارد سیمان تیپ 1، آن را به سه دسته تقسیم می‌کنند که بر مبنای مقاومت 28 روزه‌ی آن‌ها است. انواع آن عبارتند از:

  • 1-325
  • 1-425
  • 1-525

سیمان پرتلند اصلاح شده ( تیپ 2 )

با اصطلاحاتی که در خط تولید این سیمان به کار گرفته شده، درصد C3A در آن باید حداکثر به 8% محدود شده باشد. این امر با کاستن از میزان خاک رس  در مواد اولیه‌ی این سیمان امکان پذیر خواهد بود. زیرا C3A حاوی اکسید آلومینیوم است که در خاک رس موجود است. کم شدن C3A سبب کاهش حرارت هیدراتاسیون و همچنین مقاوم شدن سیمان در برابر حملات سولفاتی خواهد شد.

سیمان پرتلند زود سخت شونده ( تیپ 3 )

زمان گیرش این نوع سیمان نی همانند سیمان پرتلند معمولی است. اما مقاومت اولیه‌ی آن به سرعت زیاد خواهد شد، به گونه ای که در سه روز ، مقاومت هفت روزه‌ی تیپ 1 را دارد. این نوع سیمان با سیمان زودگیر تفاوت دارد. در این نوع سیمان، رسیدن به مقاومت سریع با آزاد شدن گرمای هیدراتاسیون زیادی همراه است و علاوه بر این نباید از سیمان زود سخت شونده در بتن ریزی‌های حجیم استفاده کرد. زیرا بتن در اثر گرمای زساد منبسط شده و در همان حالت گیرش پیدا می‌کند. برای تولید این نوع سیمان باید دو مورد عمدتا انجام شود:

  1. میزان C3S در سیمان را افزایش می‌دهد که وظیفه‌ی تامین مقاومت اولیه را بر عهده دارد.
  2. در آسیاب‌های نهایی آن را نرم تر از سیمان‌های معمولی می‌کنند.

سیمان پرتلند با حرارت کم ( تیپ 4 )

در سیمان تیپ 4 با کم کردن میزان C3A C3S، حرارت هیدراتاسیون را تا حد زادی کاهش می‌دهند و از آن در بتن ریزی‌های حجیم استفاده می‌کنند. البته این نوع سیمان در جهان کم یافت می‌شود و سعی می‌کنند تا از سیمان‌های جایگزین مانند سیمان تیپ 5 به جای آن استفاده کنند.

سیمان پرتلند ضد سولفات ( تیپ 5 )

هدف استفاده از این سیمان در جاهایی است که در معرض حملات سولفات‌ها قرار دارند. از آنجایی که هیدراتاسیون این نوع سیمان بسیار کمتر از حرارت هیدراتاسیون سیمان پرتلند معمولی است، می‌توان از آن در بتن ریزی‌های حجیم استفاده کرد.

البته انواع دیگری از سیمان‌ها نیز وجود دارند که براساس ویژگی دیگری دسته بندی می‌شوند و در زمان خرید سیمان باید به نوع کاربردی که قرار است داشته باشند دقت کنید و محصول مناسبی را خریداری کنید.

ترکیبات ساخت بلوک‌های سیمانی

29

یکی از دلایلی که سبب شده تا قیمت بلوک‌های سیمانی با هم تفاوت داشته باشد، همین تفاوت در ترکیبات ساخت آن‌ها است. در این بخش می‌خواهیم به ترکیبات ساخت بلوک سیمانی بپردازیم که در نهایت می‌توانند روی کیفیت بلوک سیمانی تاثیر گذار باشند. این ترکیبات عبارتند از: آب، سیمان، مصالح سنگی و مواد افزودنی. به طور معمول برای ساخت بلوک‌های سیمانی از سیمان پرتلند معمولی استفاده می‌کنند.  زیرا این نوع سیمان به گیرش تسریع می‌بخشد. در برخی موارد از دیگر انواع سیمان مانند سیمان روباره‌ای، آلومینیومی و سیمان پرتلند ضد سولفات نیز استفاده می‌کنند.

مواد رنگی برای تولید بلوک‌های رنگی

مواد زودگیرنده

تسریع در گیرش بتن و مقاومت بیشتر بتن

مواد حباب ساز

افزایش مقاومت بلوک در برابر آب و سرما

مواد کف ساز

گاز تولید کرده و برای تولید بتن اسفنجی و سبک استفاده می‌شوند.

مواد روان کننده

کنترل کننده‌ی گیرش بتن و تقلیل دهنده رطوبت بتن

 

متریال‌های دیگری نیز برای تولید بلوک‌های سیمانی به کار گرفته می‌شود که عبارتند از: سبکدانه‌های پایه معدنی، انواع سیمان پرتلند، سبکدانه پایه مصنوعی، شن، ماسه، آب و ... . نکته‌ی قابل توجه اسن است که نوع و کیفیت این متریال می‌توان در زمان خرید بلوک سیمانی بسیار مورد توجه و اهمیت قرار بگیرد. زیرا کیفیت آن‌ها، تضمین کیفیت محصول نهایی خواهد بود.

چرا بلوک‌های هبلکس ترک می‌خورند؟

بلوک‌های هبلکس پس از تولید حدود 24 تا 28 درصد رطوبت در خود دارند و به همین دلیل است که تولید کنندگان بلافاصله آن را به بازار روانه نمی‌کنند. در این زمان مقاومت بلوک‌ها بسیار کم است و ممکن است در هنگام بارگیری ترک خورده و شکسته شوند.  در صورت نصب این بلوک‌ها در طول دیوار ظرف 48 ساعت اولیه، درون دیوار انقباضی رخ می‌دهد که منجر به ترک خوردگی بلوک در طول دیوار خواهد شد.

از دیگر دلایل ترک خوردگی بلوک‌های هبلکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت پایین بلوک‌های هبلکس ممکن است سبب ایجاد ترک در آن‌ها شود.
  • لرزش مداوم و ضربه‌ی چکش برای میخ زدن نیز ممکن است سبب ترک خوردگی این بلوک‌ها شود.
  • در صورت نداشتن مهارت و تخصص نصاب، ممکن است ترک ایجاد شود.
  • رطوبت در محل نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد ترک خواهد بود.

اما به این نکته هم توجه داشته باشید که هر بلوک سفیدی، بلوک هبلکس نیست اگرچه قیمت هبلکس فله‌ای کمتر است اما این محصولات ضایعات بیشتری دارند و نمی‌توانند وزن زیادی را تحمل کنند. پس در هنگام خرید از کیفیت این محصولات اطمینان یابید.

چگونه می‌توان این اشکال را رفع کرد؟

30

  1. بهتر است که فاصله‌ی بین دیوار با سقف را با مصالح انعطاف پذیر پر کنید.
  2. هم پوشانی بلوک‌ها باید حداقل 15 سانتی متر باشد.
  3. در کنج‌ها و تمامی تقاطع باید از مش فایبر گلاس یا توری رابیتس در هنگام نازک کاری استفاده کنید.
  4. پس از اجرای تاسیسات، مسیرها و سوراخ‌ها را با ملات کم سیمان و توری رابیتس تقویت کنید.
  5. پیشنهاد می‌شود که پس از دیوارچینی بندکشی، مجددا دیوارها را با چسب بلوک اجرا کنید تا از ترک خوردگی آن جلوگیری شود.

در آخر نیز باید بگوییم که، ساختمان سازی اصول و روش‌های خود را دارد و در صورت رعایت نکردن آن، بازده خوبی دریافت نخواهید کرد. یکی از این فاکتورها، کیفیت مصالح به کار رفته در آن است که می‌تواند ایمنی سازه‌ی شما را تضمین کند. پیشنهاد ما به شما، فروشگاه آنلاین مصالح و تجهیزات سیوان لند است. این پلتفرم معتبر همچون دیگر پلتفرم‌های آنلاین مصالح اعم از ترب و ایمالز، محصولاتی با کیفیت را در دسترس شما مشتریان قرار داده‌اند تا در این مسیر، بتوانند کمکی به شما بکنند. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی را در آن مشاهده و خریداری کنید.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد