فناوری چگونه بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد؟

کد خبر: 1205886

فناوری تأثیر زیادی بر تمام جنبه‌های زندگی روزمره ما، از کارایی حمل‌ونقل و ایمنی گرفته تا دسترسی به غذا، مراقبت‌های بهداشتی، اجتماعی شدن و بهره‌وری داشته است. قدرت اینترنت باعث شده که جوامع جهانی شکل بگیرند و ایده‌ها و منابع راحت‌تر به اشتراک گذاشته شوند. بااین‌حال، استفاده بیش‌ازحد از برخی فناوری‌ها با کاهش سلامت روان، افزایش شکاف اجتماعی و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی مرتبط است. در ادامه به مواردی که در سال‌های اخیر بیشترین تأثیرپذیری را از فناوری داشته‌اند نگاهی می‌اندازیم.

فناوری چگونه بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد؟

 

 

بهبود و افزایش ارتباطات

ارتباطات مهم‌ترین بخش جامعه است. ایجاد و انتقال افکار، به کمک ارتباط با یکدیگر امکان‌پذیر است. پیش‌ازاین مردم از کبوتر یا پرنده برای انتقال پیام‌ استفاده می‌کردند. پس‌ازآن فناوری به‌آرامی رشد کرد و رسانه انتقال اطلاعات تغییر کرد. امروزه ما از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و غیره برای عزیزان یا افرادی که می‌شناسیم پیام ارسال می‌کنیم که سریع‌ترین، کارآمدترین و مؤثرترین راه محسوب می‌شود. رسانه دیگری که در چند سال اخیر رونق داشته است، تماس تصویری است. این موضوع چیز جدیدی نیست، اما به لطف قرنطینه‌ها و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در دوران کرونا، خانواده‌ها و دوستان بیش از هر زمان دیگری از طریق تماس ویدیویی با یکدیگر ملاقات کرده و با هم ارتباط برقرار می‌کنند. به‌این‌ترتیب مردم می‌توانند به‌راحتی با عزیزان خود صحبت کنند یا اطلاعات را به اشتراک بگذارند حتی اگر از آن‌ها بسیار دور باشند.

دسترسی آسان به اطلاعات

امروزه به‌راحتی می‌توانیم از طریق اینترنت و با چند کلیک ساده در هر زمان و هر مکانی، به اطلاعات دسترسی داشته باشیم. بیشتر اطلاعات موجود در اینترنت رایگان هستند، بنابراین می‌توانید از آن‌ها برای افزایش دانش، مهارت‌ها و غیره استفاده کنید. تلفن‌همراه در حال حاضر تقریباً یک وسیله ضروری برای همه در نظر گرفته می‌شود، و به‌طور گسترده‌ علاوه‌بر استفاده‌ اصلی خود به‌عنوان تلفن برای صحبت با مردم، تبدیل به پورتال جیبی ما برای ورود به دنیای آنلاین شده است. برای یافتن اطلاعات مناسب، می‌توانید مقالات روز دنیا در حیطه علاقه‌مندی و یا تخصص خود را جست‌وجو و مطالعه کنید که برای این کار وب‌سایت فری‌پیپر می‌تواند به شما در دانلود رایگان مقالات علمی کمک کرده و به‌روزترین داده‌ها را در اختیار شما قرار دهد.

 

2

بهبود فرآیند آموزش و یادگیری

فناوری سهم قابل‌توجهی در بخش آموزش داشته است. برای تقویت آموزش و یادگیری از روش‌ها و منابع مختلف تکنولوژیکی استفاده می‌شود. این‌ها شامل کلاس‌های درس با ابزارهای دیجیتالی مانند رایانه‌هایی است که یادگیری را تسهیل می‌کنند. ابزارهای یادگیری دیجیتالی دامنه مطالب و تجربیات یادگیری را برای دانش‌آموزان گسترش می‌دهند، مشارکت دانش‌آموزان را در یادگیری بهبود می‌بخشند، یادگیری را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کنند و هزینه آموزش را کاهش می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، مدارس آنلاین هزینه‌هایی را که برای خرید مواد آموزشی وجود دارد را کاهش می‌دهند؛ زیرا به‌راحتی به‌صورت آنلاین در دسترس هستند. 

فناوری با معرفی روش‌های جدید، روند و نحوه تدریس را بهبود بخشیده است. معلمان می‌توانند مطالب آموزشی و محتوای درسی را به‌طور مؤثر در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. فناوری، معلمان را قادر می‌سازد تا به نیازهای علمی دانش‌آموزان مختلف پاسخ دهند.

علاوه‌بر این، یادگیری را تقویت می‌کند زیرا مشکل فاصله ریشه‌کن می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند به‌راحتی با معلمان خود در تماس باشند و از آن‌ها کمک و راهنمایی بخواهند. فناوری نقش مهمی در تغییر نحوه تدریس معلمان دارد و به آموزش و یادگیری معنایی می‌بخشد که فراتر از سیستم سنتی کلاس درس است.

ایجاد انعطاف‌پذیری در کار

سال ۲۰۲۰ به دلایل منفی زیادی در خاطره‌ها باقی خواهد ماند، اما یکی از مشخص‌ترین نکات مثبت آن، پذیرش گسترده دورکاری و کار از خانه است. با شیوع کامل همه‌گیری کرونا، بسیاری مجبور شدند دفاتر خود را رها کرده و از محل سکونت خود کار کنند. به نظر می‌رسد حتی پس از پایان این بیماری همه‌گیر، این روند ادامه پیدا کند. شرکت‌های بزرگی مانند توییتر و مایکروسافت اعلام کرده‌اند که کارکنان آن‌ها می‌توانند به‌طور نامحدود از خانه کار کنند.

امروزه دورکاری برای بسیاری از افراد نوعی مزیت محسوب می‌شود؛ عدم رفت‌وآمد، ساعات کاری انعطاف‌پذیرتر، کاهش اثرات زیست‌محیطی و توانایی انتخاب محل کار از ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌گردد. همه این‌ها به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی امکان‌پذیر شده است.

این بدان معنا نیست که کار در خارج از دفتر چالش‌های خود را ندارد -سازمان‌دهی کارکنانی که در مکان‌های مختلف پراکنده‌شده‌اند مطمئناً می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند؛ اما در این موارد هم، دوست ما، یعنی پیشرفت تکنولوژیکی، به کمک می‌آید، این بار با نرم‌افزارهای مدیریت کار از راه دور، که می‌تواند در سازمان‌دهی، مدیریت زمان، تمرکز بر هدف و ساختار کمک‌کننده باشد.

 

3

بهبود عملکرد افراد در کار و حرفه

امروزه بهره‌گیری از فناوری در حیطه‌های کاری مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به‌طور مثال، در حوزه ترجمه، ابزار زیادی برای کمک به مترجمین و ایجاد سهولت و تسریع در کار ایجاد گشته تا مترجمان بتوانند به‌واسطه‌ ترجمه‌های موجود در حافظه ترجمه، با سرعتی بیشتر به ترجمه متون بپردازند. یکی از ابزارهای توسعه‌یافته در این زمینه، ترجمیار است که در ترجمه انگلیسی به فارسی مقالات علمی و تخصصی عملکرد بسیار خوبی دارد. این ابزار محیطی مشابه ورد مایکروسافت آفیس، در خود جای‌داده و به‌این‌ترتیب عمل ترجمه و ذخیره‌سازی را تسهیل کرده است.

علاوه‌بر این، امروزه در این حوزه، بهره‌گیری از موتور ترجمه‌های ماشینی که تکنولوژی روز به‌حساب می‌آیند و در حال محبوب شدن هستند، به افراد در یافتن معانی عبارات و کلمات کمک کرده و در افزایش سرعت عمل و افزایش اطلاعات مترجمان تأثیر ویژه‌ای داشته است. یکی از سایت‌هایی که ترجمه متن انگلیسی به فارسی روان را به‌طور رایگان در دسترس کاربران قرار می‌دهد، ترگمان می‌باشد. ترگمان، نوعی موتور ترجمه بر پایه ماشین ترجمه نورونی محسوب می‌شود. در این وب‌سایت، باکسی برای قرار دادن متن ورودی به زبان مدنظرتان و دریافت ترجمه خودکار به زبان انتخابی قرار داده‌شده است.

کمک به ارتقای سلامت

فناوری کمک قابل‌توجهی به بخش مراقبت‌های بهداشتی کرده است. به‌عنوان‌مثال، در زمینه‌های پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت، مشارکت‌های حیاتی داشته است. فناوری به درک پاتوفیزیولوژی بیماری‌ها کمک کرده که منجر به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها شده است.

از طرفی به پزشکان درزمینه پزشکی امکان انجام اکتشافاتی برای بهبود بخش مراقبت‌های بهداشتی را داده است. ازجمله این اکتشافات شامل کشف دلیل برخی بیماری‌ها، توسعه داروها و ساخت واکسن می‌باشد. توسعه واکسن‌ها توسط فناوری تسهیل شد. واکسن‌ها نقش مهمی در پیشگیری از بیماری دارند. بدون آن‌ها، بیماری‌های خاص همچنان باعث مرگ‌ومیر در تعداد زیادی می‌شدند.

سخن پایانی

فناوری جزء حیاتی زندگی در دنیای مدرن است. مردم آن‌قدر به فناوری وابسته هستند که نمی‌توانند بدون آن زندگی کنند. فناوری، ارتباطات و حمل‌ونقل را آسان کرده است. اختراع تلفن و بعدترها، تلفن‌همراه، چهره ارتباطات را به‌کلی تغییر داد. به این صورت که مردم در مناطق مختلف جغرافیایی می‌توانند به‌راحتی با تلفن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تکنولوژی درزمینه مراقبت‌های بهداشتی، نیز سهم قابل‌توجهی در پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت داشته است.

در بخش آموزش، فرآیندهای آموزش و یادگیری به دلیل تأثیرات فناوری دست‌خوش تغییرات قابل‌توجهی شده است. معلمان می‌توانند با انواع مختلف دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند و زبان‌آموزان به منابع و مواد آموزشی مختلف دسترسی دارند. کسب‌‌وکارها از طریق کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی عملیات تجاری از فناوری بهره‌مند می‌شوند.

با وجود مزایا، باید به این نکته هم اشاره کنیم که فناوری معایبی نیز دارد. بر حریم خصوصی، تعاملات انسانی و اجتماعی شدن تأثیر منفی گذاشته و منجر به بیکاری گسترده شده است. اما اثرات مثبت آن بسیار حائز اهمیت‌تر بوده و زندگی را راحت‌تر از گذشته کرده است.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد