هر آنچه باید درباره استارلینک بدانید

کد خبر: 1203746

بعد از آنکه مشکلات و محدودیت‌هایی در رابطه با ارائه اینترنت در بعضی از کشورها به وجود آمد برخی از افراد لزوم استفاده از ماهواره استارلینک را مطرح کردند. استارلینک نام یک شبکه ماهواره‌ای است که خدمات مربوط به اینترنت را در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد. این شبکه توسط شرکت خصوصی فضایی اسپیس ایکس اداره می‌شود. استارلینک گرچه در حال حاضر کاربران زیادی دارد؛ اما بسیاری از افراد نیز در رابطه با نحوه استفاده از آن و یا روش راه‌اندازی این ماهواره مشکلاتی دارند. اگر شما نیز در این رابطه اطلاعات اندکی دارید و یا می‌خواهید در رابطه با این ماهواره و خدمات آن بیشتر بدانید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

هر آنچه باید درباره استارلینک بدانید

 

 

 

ماهواره استارلینک چیست؟

ماهواره استارلینک یک شبکه ماهواره‌ای است که کار آن ارائه خدمات اینترنت در سراسر جهان به خصوص مناطق روستایی یا مناطق محروم از اینترنت است. استارلینک با هدف دستیابی همگان به اینترنت فراملی ارائه شده است. در این میان مردمی که به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی از اینترنت محروم هستند مورد توجه خاص بوده‌اند. براساس این سیاست استارلینک قصد دارد در آینده‌ای نه چندان دور حدود 40 هزار ماهواره دیگر را نیز به لیست ماهواره‌های خود اضافه کند تا از پوشش وسیع و جهانی آن در نقاط مختلف دنیا مطمئن شود. تعداد ماهواره‌های استارلینک در حال حاضر حدود 3 هزار ماهواره است. آخرین ماهواره‌های پرتاپی این شبکه در سپتامبر 2022 صورت گرفت که طی آن 54 ماهواره دیگر به فضا پرتاپ شد. با توجه به اهداف استارلینک می‌توان این شبکه را شبکه اینترنتی خصوصی و فراملی دانست.

 

 شرکت ارائه دهنده خدمات استارلینک، شرکت اسپیس ایکس است. این شرکت خصوصی در سال 2002 توسط ایلان ماسک تاسیس شد. اسپیس ایکس، جهت ایجاد اینترنت پر سرعت، ماهواره‌های مدار پایینی زمین را به کار گرفته است. یک نکته جالب در مورد ماهواره‌های استارلینک این است که این ماهواره‌ها تا یکی دو روز بعد از پرتاب نیز با چشم غیرمسلح و به صورت رشته‌ای مروارید قابل مشاهده هستند. البته بعد از استقرار ماهواره در محل اصلی خود و دور شدن از زمین که طی چند روز اتفاق می‌افتد، ماهوار‌ه‌ها به سختی قابل مشاهده خواهند بود.

 

ماهواره استارلینک چگونه کار می‌کند؟

شاید مهم‌ترین سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح است این است که ماهواره استارلینک چگونه کار می‌کند؟ آیا هر فردی می‌تواند به راحتی از خدمات این ماهواره برخوردار شود؟ پاسخ این است که استارلینک بر پایه فیبر نوری و سیگنال‌های امواج رادیویی کار می‌کند. سیگنال‌ها از طریق ایستگاه‌های زمینی به ماهواره‌هایی که بر روی مدار قرار دارند دریافت می‌شود و سپس داده‌ها به کاربران ارسال می‌شود. البته برخی از ماهواره‌های استارلینک از ارتباط لیزری نیز برای انتقال سیگنال‌های خود استفاده می‌کنند. ارتباط لیزری برای کاهش وابستگی به ایستگاه‌های زمینی کاربرد دارد. این ویژگی مختص ماهواره‌های جدید است. مبنای کار استارلینک، ماهواره‌های کوچک است. یعنی برخلاف سایر شبکه‌های ماهواره‌ای که از ماهواره‌های بزرگ استفاده می‌کنند ماهواره‌های استارلینک همگی جزء ماهواره‌های کوچک هستند.

 

 ماهواره‌هایی که استارلینک استفاده می‌کند از نوع ماهواره‌های  LEO است. این نوع ماهواره‌ها در فاصله 300 مایلی از سطح زمین قرار دارند. بااین‌حال استارلینک برخلاف برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای که با اختلال آب و هوا دچار مشکل می‌شوند، به راحتی تحت بسیاری از تغییرات آب و هوایی کار می‌کند. استارلینک در برابر باران، برف، سرما و گرمای زیاد مقاومت بالایی دارد. البته ممکن است هوای طوفانی به دلیل جابه‌جایی‌های سخت‌افزاری و یا سایر عوامل مشکلاتی را برای دریافت سیگنال‌ها ایجاد کند؛ اما در مجموع تغییرات آب و هوای نه چندان سنگین هیچ تاثیری بر این ماهواره و عملکرد آن ندارد.

 

هزینه و خدمات استارلینک چگونه است؟

هزینه استارلینک بر حسب خدمات آن متفاوت است:

 

اینترنت عادی استارلینک

برای استفاده از اینترنت استارلینک که کاربری آن برای افراد عادی است و معمولا به عنوان اینترنت مسکونی یا غیرتجاری شناخته می‌شود، باید ماهانه حدود ماهانه 110 دلار پرداخت کنید. علاوه بر این باید هزینه سخت‌افزار یا مودم اینترنت را نیز پرداخت کنید که حدود 599 دلار است. البته این قیمت‌ها ممکن است هر لحظه تغییر کند. با این نوع اینترنت می‌توانید بسیاری از کارهای اینترنتی روزانه خود مانند کارت به کارت بانک کشاورزی، خرید بسته اینترنت همراه اول، سرچ در مرورگرهای مختلف و... را به راحتی انجام دهید. اینترنت استارلینک مسکونی قابل استفاده در دستگاه‌های مختلف مانند لپ تاپ و کامپیوتر است. با این حال جهت دسترسی موبایل خود به اینترنت می‌توانید بسته‌های اینترنت موبایل تهیه کنید.

 

اینترنت کسب و کار

تفاوت اینترنت کسب و کار استارلینک با اینترنت مسکونی در سرعت و پوشش‌دهی آن است. اینترنت کسب و کار سریع‌تر از اینترنت مسکونی است و دو برابر اینترنت مسکونی قابلیت آنتن‌دهی دارد. هزینه ثابت این اینترنت 500 دلار در ماه (یک بار شارژ در ماه) به اضافه هزینه 2500 دلاری سخت‌افزار آن است.

 

استارلینک RV

این نوع اینترنت مختص وسایل نقلیه متحرک، از جمله وسایل نقلیه تفریحی، خطوط هوایی، کشتی‌ها و کامیون‌ها است. هزینه یک بار شارژ این نوع اینترنت در ماه 135 دلار و هزینه سخت‌افزار آن 599 دلار است.

 

برای درخواست سرویس، متقاضیان باید آدرس خود را در سایت مربوط به استارلینک وارد کنند و ببینند آیا خدمات استارلینک در منطقه آن‌ها ارائه می‌شود یا خیر. اگر خدمات قابل دسترس نباشد، باید منتظر باشید تا منطقه شما تحت پوشش قرار بگیرد. اگر جز مناطق تحت پوشش باشید، خدمات بر اساس اولویت ثبت نام ارائه می‌شود. بعد از ثبت نام، یک کیت از طرف استارلینک به شما داده می‌شود که شامل یک بشقاب ماهواره‌ای، یک پایه دیش و یک واحد پایه روتر Wi-Fi است. علاوه‌براین، استارلینک از نظر سخت‌افزاری دارای یک کابل برق است که برای واحد پایه به کار می‌رود و نیز یک کابل 75 فوتی برای اتصال دیش به روتر. بعد از دریافت این تجهیزات، ابتدا باید بشقاب را وصل و تنظیم کنید، سپس سایر تنظیمات نرم‌افزاری را انجام دهید. برای این کار می‌توانید از برنامه Starlink  استفاده کنید.

 

سخن نهایی

استارلینک در حال حاضر محبوبیت زیادی در سراسر جهان یافته است. طبق گزارش‌ها در ماه مه 2022 بیش از 400 هزار نفر مشترک جهانی این ماهواره بوده‌اند. مزایای خاص این نوع اینترنت از جمله سرعت بالای آن (که طبق آمارها به به بیش از 62 مگابیت در ثانیه نیز رسیده است)، در ترغیب مردم به استفاده از آن بسیار تاثیرگذار بوده است. انتظارات بر این است که کیفیت خدمات این ماهواره از این نیز بیشتر و بهتر شود. با این حال در رابطه با استفاده از این نوع ماهواره، توجه به قوانین کشورها و هزینه آن نیز مهم است. در صورتی که راه‌های دسترسی به خدمات اینترنت به صورت آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر مانند خرید بسته اینترنت همراه اول وجود داشته باشد، شاید استفاده از استارلینک چندان ضرورت نداشته باشد.  

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد