10 زنگ خطر سرطان | از تشخیص به موقع تا درمان

کد خبر: 1188225
10 زنگ خطر سرطان | از تشخیص به موقع تا درمان

 آیا متوجه تغییراتی که در بدنتان رخ می دهد هستید؟ تحقیقات نشان می دهد افرادی که نسبت به تغییرات بدنشان حساس هستند و به موقع اقدام به آزمایشات غربالگری مانند ماموگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی و... انجام می دهند از خطرات جدی سرطان در امان می مانند.

 توجه داشته باشید که موارد ذکر شده در این مطلب به خودی خود برای تشخیص بیماری کافی نیستند و لزوما به معنای سرطان نیستند. اما می‌توانند زنگ خطری برای شما باشند تا بیشتر به دنبال کمک از پزشک و تشخیص زودهنگام سرطان باشید و شایان ذکر است بدانید مهم ترین قدم برای درمان سرطان، تشخیص زودهنگام آن است، سرطان هایی که زود تشخیص داده می شوند شانس بیشتری برای درمان موفقیت آمیز دارند.

1-سرفه های مداوم و طولانی مدت

 یکی از کشنده ترین سرطان ها علل الخصوص در میان آقایان، سرطان ریه است و مهم ترین علامت آن سرفه های طولانی مدت است، توجه داشته باشید سرفه های ناشی از سرما خوردگی و عفونت های تنفسی ظرف مدت زمان 1 یا 2 هفته برطرف می شوند اما سرفه های مداوم و طولانی مدت می تواند نشانگر سرطان ریه باشد، بنابراین باید مراقب سرفه ها طولانی مدت بوده و در اثر مشاهده به پزشک متخصص مراجعه کرد، یکی از تست های غربالگری ریه که برای بیماران تجویز می شود سی تی اسکن ریه است.

2-­­تغییرات ناحیه پستان

 در حال حاضر سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان می باشد که اگر به موقع تشخیص داده نشود شاید نتایج و عواقب سختی برای بیمار به همراه داشته باشد. نکته بسیار مهم این است که برخی تصور می‌کنند سرطان پستان فقط مخصوص بانوان است این موضوع تصور کاملا اشتباهی است هرچند سرطان پستان در مردان بسیار نادر است اما بسیار جدی تر و خطرناک تر است سرطان پستان در آنهاست. بنابراین باید به تغییرات این ناحیه حساس بود و هرگونه علامتی از جمله موارد زیر را جدی گرفت و پیگیری کرد:

  • تغییرات پوستی مثل از جمله پرتقالی شدن پوست ضخیم شدن پوسته پوسته شدن
  • هرگونه درد در ناحیه زیر بغل و سینه
  • هرگونه ترشح خون یا لنف از نوک پستان
  • هرگونه فرورفتگی یا برآمدگی در کل ناحیه سینه (لمس توده)

تشخیص سرطان پستان با ماموگرافی

برای غربالگری شرایط و عملکرد پستان بر اساس سن و شرایط بیمار تست تشخیصی تجویز می شود، اما ­به طور کلی معاینات سینه از سن ۲۵ سالگی باید آغاز شود به خصوص برای کسانی که سابقه سرطان پستان در خانواده های آنها وجود دارد، قبل از سن ۴۰ سالگی به دلیل تراکم بافت پستان بهتر است از شیوه های تصویربرداری مثل سونوگرافی استفاده شود اما پس از چهل سالگی تست ماموگرافی به صورت سالیانه توصیه می شود و پس از پنجاه سالگی هر دو سال یکبار چک آپ سینه توسط ماموگرافی انجام شود. گاهی اوقات نیز یک ناهنجاری با ماموگرافی و سونوگرافی پستان قابل ارزیابی نیست که می توان از MRI پستان برای تعیین قطعی اینکه آیا ناهنجاری نیاز به بیوپسی دارد یا می توان با خیال راحت به حال خود رها کرد استفاده کرد.

3-کاهش وزن ناگهانی و بی دلیل

 کاهش وزن ناگهانی و بی دلیل اگر به علت اختلالات تیروئید نباشد می تواند از اولین علائم سرطان های مری، پانکراس، معده و ریه باشد. بنابراین باید نسبت به کاهش وزن ناگهانی و سریع و بی دلیل حساس بود و پیگیری کرد.

4-تغییرات پوست از جمله تغییر و ایجاد خال ها

  اولین علامت سرطان پوست اغلب ایجاد یک خال جدید یا تغییر در ظاهر خال های قبلی است. خال های معمولی و غیر سرطانی به طور کلی گرد یا بیضی شکل، با لبه های صاف و معمولاً بیشتر از 6 میلی متر قطر ندارند هرچند که اندازه بزرگ خال نمیتواند نشانه مطمئنی از سرطان پوست باشد اما باید مراقب تغییرات و ایجاد خال بود و پیگیری کرد.

5-وجود خون و یا اختلال در ادرار و مدفوع

 وجود خون در ادرار یا به اصطلاح پزشکان هماچوری شایع ترین علامت سرطان مثانه است. است، این عارضه معمولاً بدون درد است و همیشگی نیست. خون در مدفوع هم معمولاً نشان دهنده خونریزی در رکتوم یا کولون است که ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ یا رکتوم باشد. همچنین خونریزی مقعدی نیز می تواند ناشی از هموروئید باشد که یک بیماری غیر سرطانی است بنابراین هر گونه خون در ادرار و مدفوع به معنای سران نیست اما باید پیگیری شود.

 همچنین نشانه هایی مثل تکرر ادرار و مدفوع و بی اختیاری نیز باید جدی گرفته شوند و پیگیری شوند چرا که می توانند نشانگر بیماری های جدی و خطرناکی مثل سرطان روده، سرطان پروستات و... باشند در صورت مشاهده این نشانه ها باید به پزشک معالجه کرد و در صورت لزوم غربالگری هایی از جمله سونوگرافی پروستات ­­­­­را انجام داد.

6-خونریزی غیرطبیعی و خارج از دوران قاعدگی

  خونریزی که در دوران قاعدگی نباشد می تواند دلایل زیاد و متفاوتی داشته باشد از جمله، مصرف برخی داروها، سقط جنین، بارداری خارج رحمی، مشکلات مربوط به روش های جلوگیری از بارداری مانند IUD  یا قرص، عفونت رحم یا دهانه آن، فیبروم ها و همچنین مهم تر از همه انواع خاصی از سرطان مانند سرطان رحم و دهانه رحم.  در این هنگام پزشک بر اساس علائم و شرایط بیمار غربالگری مناسب از جمله آزمایش خون، سونوگرافی، پاپ اسمیر و ... را برای بیمار تجویز می کند.

7-مشکلات بلع و گوارش

 اختلال در بلع اگر به دلیل رفلکس معده، گلو درد ناشی از سرما خوردگی و مصرف برخی از داروهای نباشد می تواند هشدار جدی برای وجود سرطان مری باشد چرا که شایع ترین علامت سرطان مری مشکل در بلعیدن غذاست. غربالگری مناسب برای بررسی این اختلال تست باریوم سوالو است، این آزمایش رادیوگرافی برای بررسی مری و گلو استفاده می شود.

همچنین افرادی که از مشکلاتی مانند سوزش دائمی معده، نفخ زیاد و مداوم رنج می برند نیز باید غربالگری های سرطان معده را نیز انجام دهند.

8-تورم غدد لنفاوی

 معمولاً تورم غدد لنفاوی دلیلی برای نگرانی نیست و نشان دهنده ی مبارزه سیستم ایمنی بدن با عفونت یا بیماری است. اما اگر بدون هیچ دلیل واضحی و به طور سریع و شدید بزرگ شده اند باید با مراجعه به پزشک علل جدی تری را بررسی کرد. چرا که غدد لنفاوی متورم می‌تواند نشانه سرطان نیز باشد.

9-تغییرات و مشکلات بیضه

نشانه هایی مثل درد، ناراحتی یا بی حسی در بیضه همراه با تورم یا بدون تورم و یا سنگینی در کیسه بیضه (به عنوان مثال یک بیضه ممکن است سفت تر از بیضه دیگر شود، تغییر سایز و..) باید جدی گرفته شوند چرا که از مهم ترین نشانه های سرطان بیضه هستند. در هنگام بروز چنین مشکلاتی پزشکان علاوه بر معاینه سونوگرافی نیز تجویز می کنند.

10-هرگونه تب بی دلیل

 تب یک موضوع عادی و نشان دهنده ی مبارزه سیستم ایمنی بدن با عفونت یا بیماری است اما به ندرت و در صورتی که ادامه دار و بی دلیل باشد می تواند نشان دهنده ابتلا به سرطان خون، مانند لوسمی یا لنفوم باشد.

درمان سرطان

 درمان سرطان بر اساس نوع سرطان، محل درگیری، شرایط و پیشرفت بیماری متفاوت است و از طریق یک یا چند مورد از راه های زیر باشد:

  • درمان دارویی
  • عمل جراحی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • پیوند مغز استخوان
  • ایمونوتراپی
  • هورمون درمانی
  • کرایو تراپی

مرکز تصویربرداری رازی

کلام آخر

 با نگاهی به آمار سرطان می فهمیم که سرطان دومین علت مرگ و میر جهانی است، در بین مردان سرطان های ریه و در بین زنان سرطان سینه شایعترین سرطان ها در تمام دنیا هستند. اما با این حال با تشخیص زودهنگام می توان درمان آسان و قطعی تری داشت. شما می‌توانید برای انجام غربالگری هایی مثل سی تی اسکن، ام آر آی، انواع تست های رادیولوژی و سونوگرافی در شهرری و جنوب تهران به مرکز تصویربرداری رازی مراجعه نمایید، که یکی از بهترین، مجهزترین و جامع ترین مراکز تصویربرداری تهران است که تمامی خدمات تصویربرداری در آن قابل انجام است و بیمار برای خدمات متفاوت نیاز به مراجعه به مراکز متفاوت ندارد، با بیمه های گوناگون طرف قرار داد است، از تیم پرسنلی مجرب و پزشکان متخصص و فوق تخصص بهره مند است و همچنین مجهز به سیستم پرونده الکترونیک است و شما می توانید تمامی پرونده خود را در هر زمان و مکان به همراه داشته باشید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن02155932972  و یا از طریق سایت مرکز اقدام نمایید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد