شب امتحان این کارها رو انجام نده!

کد خبر: 1175914
شب امتحان این کارها رو انجام نده!

 بسته به سختی و اهمیت آزمون، میتوان گفت شب امتحان یکی از سخت ترین شب هایی است که هر محصلی ممکن است در طول زندگی خود بگذراند. شاید فکر کنید در شب امتحان دیگر فرصت ها برای شما از دست رفته است اما اشتباه میکنید! یک سری نکات ریز و جزئی وجود دارد که در صورت عمل به آن ها به راحتی میتوانید از پس امتحان خود بربیایید؛ پس با ما همراه باشید:

 هرگز شب امتحان مطلب جدیدی نخوانید!

به یاد داشته باشید به خاطر سپردن مطالب جدید آن هم در ابعاد زیاد و یک شبه، باعث میشود مغز در تحلیل و بررسی مطالب قدیمی نیز دچار ایراد شود. در نتیجه ممکن است در به خاطر سپردن، سر در گم و گیج شده و مطالب قبلی را هم فراموش کند! سعی کنید از شب امتحان برای مرور مطالب و یادداشت های قبلی خود استفاده کنید. برخلاف نظر برخی افراد که شب امتحان را زمان مناسبی برای مرور نمیدانند باید بگوییم خیر، شب امتحان میتواند فرصت بسیار مناسبی برای مرور بخش مهمی از مطالب درسی شما باشد.

 

با استرس مطالعه نکنید

بعضی افراد به دلیل زمان کوتاهی که برایشان باقی مانده به شدت دچار آشفتگی و استرس میشوند. در نتیجه در این زمان باقیمانده نیز بدون هیچ تمرکزی مطالعه میکنند. به خاطر داشته باشید این نوع مطالعه نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است باعث شود به دلیل عدم مطالعه مناسب و مفید مطالب قبلی را نیز فراموش کنید.

درست است که شب امتحان زمان شما خیلی کم است اما نکته مهمی که وجود دارد این است که در همین زمان کم نیز باید تلاش کنید بهترین بازدهی را داشته باشید.

 

 یکی از دلایلی که به افراد توصیه میشود برای روزهای سخت مشاور تحصیلی با تجربه ای را در کنار خود داشته باشند نیز همین است. یک مشاور تحصیلی با تجربه به شما کمک میکند استرس خود را در شرایط بحرانی مدیریت کنید. این یکی از وظایف مهم یک مشاور تحصیلی است. در مورد بحث مدیریت زمان در کنکور سراسری نیز وجود یک مشاور کنکور میتواند کمک شایانی به مدیریت زمان در هنگام استرس و به خصوص در روزهای نزدیک به کنکور باشد.

در مکان نامناسب مرور نکنید!

هرگز جاهایی را برای مرور انتخاب نکنید که پر از سر و صدا باشد. یا به واسطه دما، نور یا سایر شرایط نامناسب تمرکز شما را بهم بزند. همانطور که در موارد قبلی نیز گفتیم مرور مطالب شب امتحان باید در مکانی باشد که تمرکز زیادی در آنجا داشته باشید. شرایط نامناسب باعث از بین رفتن تمرکز و در نتیجه مطالعه نادرست و غیر مفید میشود.

2

 

 درگیر جزئیات مطالب نشوید

همیشه سعی کنید مهم ترین و برجسته ترین مطالب را در شب امتحان مرور کنید. از مرور کردن و پرداختن به جزئیات اکیداً خودداری کنید. جزئیات مطالب باید در روزهای قبل توسط مغز شما پردازش شوند. این زمان فقط زمان پرداختن به هایلایت ها و مطالب مهم درسی است.

 از خسته کردن ذهن در شب امتحان پرهیز کنید

شب امتحان را مدت طولانی بیدار نمانید. شب امتحان نباید قدرت مغز را زیاد اشغال کنید و به اصطلاح مغز را خسته کنید. سعی کنید شب امتحان حتما زود بخوابید. کم خوابی کارایی مغز را کاهش میدهد. تحقیقات نشان میدهد افراد بالغ برای کار مفید و موثر به حدود 9 تا 10 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. در صورتی که خواب کافی نداشته باشید چون مغز فرصتی برای ترمیم پیدا نمیکند به شدت آسیب میبیند.

برای تثبیت داده های فرستاده شده به سمت مغز باید حتما آن را به حالت خواب ببرید. در صورتی که خواب کافی نداشته باشید مطالب قبلی نیز در مغز شما تثبیت نمیشود. پس شب امتحان را بیهوده با بیدار ماندن طولانی هدر ندهید.

 شب امتحان را بی نظم سپری نکنید

به خاطر داشته باشید هرچه در شب امتحان نظم بیشتری به کارهای خود بدهید از میزان استرس روانی و در نتیجه پراکندگی مغز نیز کاسته میشود. حتما از قبل وسایل خود را مرتب کنید. کیف و لوازم مورد نیاز خود را جمع کنید. این که شما روز امتحان از خواب بیدار شوید و به دنبال وسایل و لباس های خود باشید باعث ایجاد استرس و پریشانی ذهنی میشود. در کل هر زمان که ذهن پریشان شود قدرت تمرکز از دست میرود. هر زمان هم که تمرکز از دست برود امتحان شما نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت. بنابراین با نظم دادن به دنیای بیرون به ذهن خود نیز نظم بدهید. تا جاییکه میتوانید باید از وارد شدت هرگونه فشار ذهنی و مغزی دوری کنید تا ذهن شما با آمادگی بیشتری در جلسه امتحان حاضر شود.

غذای نامناسب نخورید

در شب امتحان از خوردن غذاهای سنگین و حجیم و چرب خودداری کنید چون باعث کاهش کارایی مغز میشود. سعی کنید از غذاهای سبک مانند میوه ها و سبزیجات یا مغزیجات مانند پسته و بادام و فندق استفاده کنید. این غذاها مقوی بوده کم حجم هستند و کارایی مغز را افزایش میدهند. عملکرد مواد کم حجمی مانند میوه ها و سبزیجات در شب امتحان به گونه ای است که سبب ایجاد نشاط میشود میشود. میوه ها به دلیل دارا بودن مقدار آب فراوان و فیبر باعث از بین رفتن کسالت و زدودن افسردگی در شب امتحان میشوند. در حالی که غذاهای چرب باعث سنگینی، نیاز به فعالیت بیشتر مغز برای هضم و در نتیجه خستگی ذهنی میشوند.

اسامی مواد غذایی مفید برای استفاده در شب امتحان:

استفاده از غذاهای کم روغن و سبک، میوه ها و سبزیجات آب دار و مغزیجات مفید

غذاهایی مانند تخم مرغ آب پز، تخم کتان، ماهی، میو خشک ها مانند آلو و انجیر، انواع فرنی و حلیم و سوپ ها و میوه هایی مانند پرتقال، سیب ، نارنگی، موز، آناناس. استفاده از پکیج سبزیجاتی مانند هویج، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، پیاز، اسفناج و مارچوبه.

 از مصرف بیش از حد غذاهای چرب، شیرین پرهیز کنید غذاهای شیرین به دلیل نوساناتی که در قند خون شما ایجاد میکنند به زمان و انرژی زیادی برای هضم نیاز دارند.

از طرف دیگر غذاهای شیرین مانند بیسکوییت و شکلات و امثالهم باعث ایجاد دیابت و تغییرات رفتاری فراوان میشوند.

برای افزایش حواس و تمرکز در جلسه امتحان میتوانید قهوه مصرف کنید. قهوه دارای آنتی اکسیدان است باعث شادابی شده، خواب آلودگی را کم میکند و تمرکز را افزایش میدهد.

البته توجه داشته باشید روند درس خواندن در طول زمان نیز کمک شایانی به داشتن شب امتحانی آسوده میکند. پس سعی کنید برنامه ریزی مدون و مسنجمی برای درس خواندن داشته باشید. اگر امتحان حساسی مانند کنکور سراسری یا امتحانات نهایی دارید سعی کنید مسیر خود را با یک مشاور با تجربه و دلسوز طی کنید. به دلیل حساسیت بالایی که در بحث مشاوره درسی و کنکور وجود دارد؛ حتما سعی کنید از یک مرکز مشاوره تحصیلی با تجربه استفاده کنید.

 و در آخر اگر نیاز پیدا کردید شب امتحان را بیدار بمانید موارد زیر را رعایت کنید:

 

3

سعی کنید دسته جمعی درس بخوانید.

قهوه و نوشیدنی های کافئین دار بخورید.

آب زیاد بنوشید.

سعی کنید از خوراکی های محرک مغزی مثل لیموترش و آدامس استفاده کنید تا آلارم بدهد و اجازه ندهد خوابتان بگیرد.

صورت خود را اب بزنید.

سعی کنید موقع درس خواندن در حالت استراحت یا لم دادن نباشید ترجیحا راه بروید تا خواب از سرتان بپرد.

با صدای بلند درس بخوانید تا خواب آلودگی شما کمتر شود.

با حواس جمع و تمرکز درس بخوانید.

 از بوییدن محرک های بویایی مثل کریستال نعنا در آب جوش، پیاز و مانند این ها نیز غافل نشوید. این محرک ها تا حد زیادی خواب آلودگی حین درس خواندن را کم میکند.

کلام آخر

شب امتحان فرصت طلایی برای مرور مطالب است پس آن را دست کم نگیرید. سعی کنید به نحوی از آن استفاده کنید که طلایی ترین مطالب در مدت زمان کوتاه برای شما مرور شود. با اینکه این مطالب پیرامون مطالعه مفید شب امتحانی بود اما اکیداً مطالعه خود را به روز های آخر موکول نکنید. به خصوص در مورد پشت کنکوری ها داشتن یک برنامه مشاوره سالانه بهترین گزینه برای موفقیت تحصیلی، کاهش استرس و گذراندن شب امتحانی عالی و بی دغدغه است!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد