بهترین زمان کاشت نهال آلبالو

کد خبر: 1175492

 

چکیده : بهترین زمان کاشت نهال آلبالو مانند هر نهال دیگری بسیار مهم است، با توجه کردن به این موارد میتوانید نتیجه نهایی بسیار مطلوبی را کسب کنید.

 

نهال آلبالو

یکی از بهترین و خوشمزه ترین میوه های تابستانی آلبالو می باشد. مزه ترش و شیرین این میوه باعث محبوبیت بیشتر این میوه نزد مرم شده است. این میوه بومی مناطق جنوب غرب آسیا و اروپا می باشد. نهالستان اکین نهال توانسته با کاشت و فروش این نوع از نهال سهم بسیار زیادی در تامین نیاز باغداران داشته باشد.

این میوه در بیشتر کشورها کشت می شود اما از بزرگترین تولید کنندگان آن می توان به کشورهای آلمان، فرانسه و مجارستان اشاره کرد. در کشور ما نیز سطح زیر کشت این میوه بسیار بالا می باشد، بطوریکه ایران در رتبه 6 این میوه در جهان قرار دارد. از جمله استان هایی که مشغول به پرورش آلبالو می باشند می توان به آذربایجان غربی و شرقی، تهران، خراسان، اصفهان و اردبیل اشاره کرد.

اگر به دنبال کاشت نهال آلبالو در باغچه و یا حیاط خانه خود هستید، باید در نظر داشته باشید این نهال بشدت آفتاب دوست می باشد. بنابراین اگر فضای شما آفتاب گیر نباشد به هیچ وجه گزینه مناسبی برای کاشت نمی باشد. از این میوه برای تازه خوری و همچنین در صنایع لواشک سازی، تهیه مربا، انواع ژله و ... استفاده می شود.

 

مشخصات ظاهری آلبالو

درخت آلبالو درختی خزان پذیر می باشد و دارای شاخه های پراکنده می باشد. شکوفه های آلبالو بصورت 2 تا 6 گل به رنگ سفید بر روی شاخه ها ظاهر می شوند. شاخه های این درخت دارای انعطاف بالایی می باشند و به راحتی بدون اینکه بشکنند خم می شوند. این یکی از مزیت های مهم در هنگام برداشت محصول می باشد، زیرا بدون استفاده از نردبان و با خم کردن شاخه ها می توان میوه ها را چید.

برگ های درخت آلبالو به شکل لوزی می باشد. میوه های آلبالو در بیشتر ارقام به شکل جفت جفت روی شاخه ها رشد می کند ولی در برخی ارقام بصورت خوشه ای می رویند.

میوه های آلبالو بر روی دم های بلند و کوتاهی رشد می کنند و انواع ارقام دم کوتاه از مرغوبیت بیشتری برخوردار هستند.

ریشه های درخت آلبالو بصورت سطحی می باشد و نهایت تا عمق 5/1 متری خاک رشد می کند.

ارتفاع درختان آلبالو نسبت به درختان گیلاس کمتر می باشد و درخت آلبالو می تواند بین 3 الی 4 متر رشد کند. در بعضی ارقام ارتفاع آن نهایت 2 متر می باشد.

شکل ظاهری میوه آلبالو گرد و به رنگ قرمز می باشد. در مرکز این میوه یک هسته سفت وجود دارد و اطراف هسته را گوشت میوه پوشانده است.وزن هر عدد از آلبالوها بین 4 الی 5 گرم می باشد. بافت این میوه آبدار می باشد و دارای طعم ترش تا ملس می باشد.

کاشت نهال آلبالو

شرایط مناسب برای نهال آلبالو

برای کاشت نهال آلبالو باید ابتدا لازم است تا شرایط لازم برای رشد آنرا فراهم کنید تا درختان بتوانند بهترین عملکرد را از خود نشان بدهند. در ادامه به بررسی این شرایط خواهیم پرداخت.

  1. نور: یکی از حیاتی ترین عوامل برای رشد درخت آلبالو نور خورشید می باشد. نهال آلبالو برای رشد مطلوب خود به حداقل 6 ساعت نور خورشید نیاز دارد. اگر نیاز آفتابی این نهال برطرف نشود، نهال شما با مشکل مواجه خواهد شد. در نهایت باردهی درختان و همچنین رشد آنها دچار مشکل می شود.
  2. خاک: نهال آلبالو برای رشد نیاز به انواع خاک های سبک و مرغوب با زهکشی مناسب نیاز دارد. این نهال می تواند در خاک های اسیدی و هم خاک های قلیایی رشد کند، اما خاک های اسیدی مناسب تر می باشند. بهترین خاک برای نهال آلبالو خاک های لومی می باشد. شما می توانید با افزودن خاک برگ و کود، خاک را تقویت کنید.
  3. فاصله کاشت: از مهم ترین فاکتورهایی که در زمان کاشت نهال آلبالو باید در نظر بگیرید، فاصله مناسب بین درختان می باشد. الگوی کاشت نهال آلبالو مربعی می باشد. در برخی از ارقام نهال آلبالو به دلیل شاخه های گسترده فاصله بیشتر و در برخی دیگر فاصله کمتر می باشد. در ارقامی که ریشه های قوی تری دارند فاصله 7*7 و در ارقام کوچکتر این فاصله کمتر می شود.
  4. آبیاری: نهال آلبالو نسبت به کم آبی حساس نمی باشد ولی توجه کنید در صورت تشنه نگه داشتن درخت در زمان طولانی، به درختان آسیب می رسد. آبیاری باید در قسمت سایه درخت انجام شود. درختان بالغ به هفته ای یکبار و درختان جوان در زمان خشک شدن خاک اطراف نهال نیاز به آبیاری دارند.
  5. کوددهی: یکی از مهم ترین نکاتی که باغداران باید آنرا در نظر داشته باشند، کوددهی درختان می باشد. کوددهی سبب تامین عناصر مورد نیاز ریشه و خاک می شود. توجه نمایید تا با کوددهی اصولی در زمان مناسب بتوانید درختان را تقویت نمایید. از مهم ترین کودها برای آلبالو، کود پتاس و ازته می باشد.
  6. هرس: درخت آلبالو با توجه به شاخه های زیادی که دارد باید در طول سال چندین بار هرس شود. شاخه های جوان درختان آلبالو در صورت عدم باردهی باید هرس شوند تا بتوانند در سال های بعد رشد و باردهی داشته باشند.

بهترین زمان کاشت نهال آلبالو

انواع روش کاشت آلبالو

برای کاشت درخت آلبالو می توانید از روش های زیر استفاده کنید. اما بهترین روش که درصد گرفتن و باردهی درخت آلبالو در آن بالا است کاشت از طریق خرید نهال می باشد.

  • پاجوش
  • کاشت بذر
  • کاشت هسته آلبالو
  • کاشت نهال

بهترین زمان کاشت نهال آلبالو

برای کاشت نهال باید نسبت به شرایط آب و هوایی منطقه اقدام کرد. اگر در زمان نامناسب اقدام به کاشت نهال آلبالو کنید، نهال خشک خواهد شد، پس حتما به این نکته مهم دقت نمایید.

برخی از افراد کاشت نهال را در فصل بهار انجام می دهند، اینکار باعث پایین آمدن گیرایی نهال، ضعیف شدن و کاهش چشمگیر رشد نهال می شود. در فصل بهار نهال وقتی برای گسترش ریشه ها را ندارد و با گرم شدن هوا نهال انرژی خود را ضرف رشد برگ ها می کند. در نهایت نهال ضعیف و در بسیار موارد خشک خواهید داشت.

بصورت کلی کاشت نهال باید در زمان خواب درختان انجام شود. در مناطق سردسیر به علت وجود یخبندان و بارش برف بهتر است اینکار را در اواخر فصل زمستان انجام دهید. در این زمان نهال همچنان در خواب است و از یخبندان نیز در امان خواهد بود.

در مناطق گرمسیری و معتدل این زمان متفاوت می باشد. بهترین زمان کاشت نهال آلبالو و نهال گیلاس در فصل پاییز می باشد. علت انتخاب این زمان به دلیل عدم تفاوت دما در پاییز و زمستان می باشد.

 

برچسب ها : خرید نهال,کاشت نهال آلبالو,نهال آلبالو

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها