قیمت قالیشویی در سال 1401 - افزایش 40 درصدی نرخ قالیشویی

کد خبر: 1135404
قیمت قالیشویی در سال 1401 - افزایش 40 درصدی نرخ قالیشویی

 

برخلاف گذشته که فرش‌ها، موکت‌ها، مبلمان و ... با استفاده از روش‌های سنتی شستشو داده می‌شد امروزه مردم به دلایل متعددی همچون صرفه‌جویی در هزینه‌ها، زمان و انرژی از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده می‌کنند. پربازده و سودده بودن قالیشویی باعث شده است که امروزه شرکت‌های متعددی در سراسر کشور در این زمینه فعالیت داشته باشند و خدمات مختلفی به مشتریان خود ارائه کنند.

قیمت قالیشویی و خدمات مختلف از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد است و به همین دلیل اتحادیه قالیشویان کشور هرساله قیمت‌های مختلفی مصوب می‌کند. قیمت‌های مصوب شده از طرف اتحادیه قالیشویان می‌تواند بر اساس فاکتورهای مختلفی محاسبه شود. در ادامه مطلب به بررسی قیمت قالیشویی در سال 1401 و همچنین میزان افزایش این قیمت‌ها پرداخته خواهد شد.

اهمیت استفاده از خدمات قالیشویی

فرش‌ها به عنوان یکی اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون و تزئین داخلی منازل شناخته می‌شوند که به دلیل استفاده‌های مستمر از آنها و تحت ترافیک بودن، مستعد کثیف شدن و جذب آلودگی هستند. استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی می‌تواند به افراد اجازه بدهد که فرش‌های خود را به بهترین شکل ممکن تمیز کرده و شستشو دهند. شستن فرش‌ها به صورت سنتی به انرژی، زمان و انرژی زیادی نیاز دارد و لازم است که حتماً افراد فضای مناسبی در اختیار داشته باشند.

شستن فرش‌ها در قالیشویی به افراد کمک می‌کند در هزینه‌ها، زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کنند، شستن فرش‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود، در صورت لزوم تعمیر و ترمیم فرش‌ها توسط نیروهای متخصص انجام می‌شود، تمامی عملیات شستشو از گردگیری تا خشک‌کردن فرش توسط نیروهای متخصص و تجهیزات مخصوص انجام می‌شود و در نهایت از مواد شوینده و روش‌های شستشوی مخصوص برای هر نوع فرشی استفاده خواهد شد.

نرخ مصوب قالیشویی در سال 1401

همانطور که گفته شد اتحادیه قالیشویان هر ساله بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون قیمت مواد شوینده، هزینه‌های حمل‌ونقل، نرخ تجهیزات، نرخ تورم و ... اقدام به تصویب قیمت‌های جدید برای خدمات شرکت‌های قالیشویی می‌کند و تمامی شرکت‌ها نیز موظف هستند که از بر اساس این تعرفه‌ها از مشتریان خود هزینه دریافت کنند. نرخ مصوب قالیشویی برای سال 1401 که در تاریخ 30 آذر ماه 1400 در اتاق اصناف تهران و اتحادیه صنف قالیشویان به تصویب رسیده است در مقایسه با قیمت‌های سال جاری 40 درصد افزایش داشته است و بر اساس جدول زیر خواهد بود.

ردیف

 

نوع خدمات

قیمت خدمات

نرخ معمولی

نرخ مصوب درجه‌یک

1

شستشوی انواع موکت‌ها (هر یک مترمربع)

4100 تومان

6200 تومان

2

شستشوی موکت پرزدار و گل برجسته (هر مترمربع)

6600 تومان

8600 تومان

3

شستشوی انواع فرش ماشینی معمولی (هر مترمربع)

10600 تومان

16500 تومان

4

شستشوی انواع فرش ماشینی مدرن و گل ابریشم (هر مترمربع)

22500 تومان

5

شستشوی انواع فرش دستباف معمولی (هر مترمربع)

15200 تومان

28300 تومان

6

شستشوی انواع فرش دستباف اعلا (هر مترمربع)

19000 تومان

39600 تومان

7

شستشوی انواع فرش گل ابریشم (هر مترمربع)

74600 تومان

8

کرایه رفت و برگشت در سراسر تهران برای هرچند تخته فرش

35000 تومان

9

دستمزد شستن فرش‌های کهنه و عتیقه و تمام ابریشم تبریز و اصفهان صادراتی و خدماتی همچون رنگ‌برداری، لکه‌برداری و سایر عملیات تعمیر و ترمیم فرش و موکت

بر اساس توافق طرفین قرارداد

10

هزینه بسته‌بندی و کاور هر مترمربع در صورت درخواست مشتریان

3500 تومان

11

هزینه ایاب و ذهاب تا سقف 40 مترمربع برای هر مترمربع

2000 تومان

12

هزینه خدمات نانو بر اساس درخواست مشتری

 توافقی

13

هزینه خدمات در محل مانند خشکشویی و ...

توافقی

 

البته شرکت‌های قالیشویی معتبر و شناخته شده برای جلب رضایت حداکثری مشتریان خود معمولاً به مناسبت‌های مختلف مانند فرارسیدن عید نوروز تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر می‌گیرند و افراد می‌توانند خدمات مورد نظر خودشان را با قیمت‌های کمتری دریافت کنند.

عوامل مؤثر در هزینه قالیشویی

همانطور که گفته شد اتحادیه قالیشویان هر ساله اقدام به منتشر کردن فهرستی از قیمت‌ها می‌کند و تمامی شرکت‌های قالیشویی موظف هستند که بر اساس آن فهرست به مشتریان خدمات رسانه کرده و هزینه دریافت کنند. عوامل مختلفی می‌توانند در تعیین قیمت شستشوی فرش‌ها مؤثر باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می باشند:

نوع و جنس فرش‌ها

یکی از مهم‌ترین فاکتورها که نقش ویژه‌ای در تعیین کردن قیمت قالیشویی دارد، نوع و جنس فرش است. به صورت کلی فرش‌ها در دو دسته فرش‌های ماشینی و فرش‌های دستبافت وجود دارند و هرکدام از آنها دارای بافت و الیاف منحصربه‌فردی هستند. هرچقدر که شستشوی فرش‌ها تخصص‌تر باشد می‌تواند تأثیر بیشتری بر روی قیمت قالیشویی داشته باشد. به صورت کلی شستشوی فرش‌ها دستبافت به دلیل داشتن الیاف و رنگ‌های ویژه از فرش‌های ماشینی سخت‌تر است و همین باعث می‌شود که قیمت شستشوی این فرش‌ها بیشتر باشد.

7

برای شستن هر کدام از انواع فرش‌ها لازم است که از مواد شوینده مخصوص و روش‌های ویژه‌ای استفاده کرد. هرچقدر که فرش‌ها دارای بافت ریزتری باشند و از تراکم بالاتری برخوردار باشند شستشوی آنها سخت‌تر خواهد بود و قاعدتاً هزینه‌های بیشتری نیز خواهند داشت. همچنین فرش‌هایی که از جنس ابریشم یا نخ طبیعی باشند در مقایسه با فرش‌هایی که از جنس الیاف مصنوعی تولید شده باشند هزینه بیشتری خواهند داشت.

ابعاد و اندازه فرش‌ها

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای تعیین قیمت شستشو مورد توجه اتحادیه قالیشویان است مساحت و ابعاد فرش‌ها می‌باشد. به صورت کلی قیمت شستشوی فرش‌ها بر اساس هر مترمربع تعیین می‌شود طبیعا هرچقدر که مساحت فرش بیشتر باشد هزینه شستن آن نیز بیشتر خواهد شد.

تعمیر و ترمیم فرش‌ها

فرش‌ها همانند سایر لوازم‌خانگی دارای یک طول عمر مشخص هستند و بعد از مدتی ممکن است دچار آسیب‌های مختلفی شوند. همچنین ممکن است افراد در نگهداری از فرش‌ها دقت کافی نداشته باشند و در اثر عواملی همچون رطوبت، حشرات، نور خورشید، فشار و ضربه و ... دچار آسیب شده باشند.

تعمیر و ترمیم آسیب‌ها و خسارت‌های فرش می‌تواند هزینه و قیمت قالیشویی را افزایش دهد چرا که این کار کاملاً تخصصی بوده و توسط نیروها و کادر مجرب شرکت‌ها انجام می‌شود.

8

حمل و نقل و بسته بندی

معمولاً تمامی شرکت‌های قالیشویی حمل‌ونقل و ایاب و ذهاب برای دریافت و تحویل فرش را بر عهده می‌گیرند و تعدادی از این شرکت‌ها برای خدمات‌رسانی بهتر به مشتریان خود از کاورهای مخصوص برای فرش‌ها استفاده می‌کنند و این می‌تواند در هزینه‌های نهایی قالیشویی تأثیر داشته باشد.

ارتباط نرخ قالیشویی و روش شستشوی فرش

یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در تعیین قیمت شستشوی فرش‌ها مؤثر باشد نحوه و شیوه شستن فرش است. همانطور که گفته شد امروزه از دو روش سنتی و مدرن برای شستن انواع فرش‌ها استفاده می‌شود اما در شرکت‌های قالیشویی نیز متناسب با نوع فرش‌ها، رنگ، مشکلات فرش و ... می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. همچنین میزان آلودگی‌هایی که بر روی سطح فرش یا در بافت آن وجود دارد می‌تواند تأثیر ویژه‌ای در هزینه‌های شستشوی فرش‌ها داشته باشد.

چرا که هرچقدر میزان آلودگی و لکه‌ها بیشتر و سخت‌تر باشد نیاز به مواد شوینده بیشتری خواهد داشت. ممکن است در تعدادی از فرش‌ها به مواد شوینده مخصوصی نیاز باشد و یا اینکه نیروهای متخصص به صورت اختصاصی اقدام به تمیز کردن فرش‌ها بکنند و این می‌تواند هزینه بیشتری داشته باشد.

نوع مواد شوینده استفاده شده

نوع مواد شوینده نیز از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند در مشخص کردن قیمت قالیشویی تأثیر گذار باشد. در شرکت‌های قالیشویی از مواد شوینده مختلفی برای فرش‌ها با توجه به نوع آنها، تنوع رنگ، میزان رنگدهی، میزان آلودگی‌ها و ... استفاده می‌شود. امروزه بسیاری از شرکت‌های قالیشویی مجهز و مدرن از مواد نانو برای شستن فرش‌ها، خصوصاً فرش‌ها و تابلوفرش‌های دستبافت و قیمتی استفاده می‌کنند. چنانچه از مواد شوینده نانو برای فرش‌ها استفاده شود قطعاً قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.

اعلاشویی فرش‌ها

اعلاشویی یکی از خدمات ویژه شرکت‌های قالیشویی است که استفاده از این روش می‌تواند تأثیر زیادی در قیمت نهایی قالیشویی داشته باشد. در اعلاشویی فرش‌ها چندین بار شستشو داده می‌شوند و از مواد شوینده نانو و ویژه استفاده می‌شود. افراد زیادی هستند که در زمینه شستشوی فرش‌ها خصوصاً فرش‌های ابریشمی و دستبافت حساسیت‌های زیادی دارند و ترجیح می‌دهند که از روش اعلاشویی برای تمیز کردن آنها استفاده کنند.

اعلاشویی فرش‌ها نیز می‌تواند بر اساس نوع و جنس فرش‌ها، متراژ، رنگ‌بندی و ... هزینه متفاوتی داشته باشد. روش اعلاشویی می‌تواند برای فرش‌های گران‌قیمت و فرش‌های آسیب دیده بهترین روش باشد چرا که این فرش‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار هستند.

در کنار تمامی این موارد می‌توان فاکتورهای دیگری نیز عنوان کرد که می‌توانند در هزینه‌های قالیشویی مؤثر باشند. از جمله مهم‌ترین فاکتورها می‌توان به شهر و استان، موقعیت جغرافیایی شرکت قالیشویی، نوع تجهیزات موجود در قالیشویی، میزان فاصله و دسترسی مشتریان به قالیشویی و ... اشاره کرد.

میزان تأثیر نرخ قالیشویی بر کیفیت شستشو

اتحادیه قالیشویان هرساله نرخ مصوبه قالیشویی جدیدی برای شرکت‌های قالیشویی مشخص می‌کند و همه شرکت‌ها موظف هستند که در قبال خدماتی که به مشتریان ارائه می‌کنند بر اساس این تعرفه مشخص هزینه دریافت کنند.

اگرچه قیمت قالیشویی مقطوع و مصوب است اما عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند در تعیین قیمت نهایی شستشوی فرش‌ها مؤثر باشند و ممکن است که شرکت‌های مختلف قالیشویی قیمت‌هایی بیشتر از نرخ مصوب اتحادیه از مشتریان خود دریافت کنند. چنانچه فرش‌ها نیاز به ترمیم یا تعمیر داشته باشند و کارشناسان و کادر متخصص قالیشویی اقدام به رنگ‌برداری، ریشه زنی، دارکشی و ... برای فرش بکنند لازم است که هزینه‌های بیشتری پرداخت شود.

البته از آنجایی که قالیشویی یک کسب‌وکار سودده و پربازده است ممکن است شرکت‌های مختلفی بدون داشتن مجوزهای رسمی فعالیت داشته باشند و در قبال خدمات خود از مشتریان هزینه‌های کمتری دریافت کنند. این شرکت‌ها معمولاً از مواد شوینده و تجهیزات غیراستانداردی استفاده می‌کنند و قطعاً کیفیت شستشوی پایین‌تری دارند و حتی احتمال آسیب دیدن فرش‌ها نیز وجود دارد.

بهترین شرکت قالیشویی

همانطور که گفته شد به دلیل سوددهی بالای قالیشویی، شرکت‌های متعددی در این زمینه فعالیت دارند و به مشتریان خدمات‌رسانی می‌کنند. به صورت کلی بهترین شرکت قالیشویی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • قالیشویی باید دارای مجوزهای رسمی و قانونی باشد.
  • باید دارای نیروها و کادر متخصص و مجرب باشد.
  • باید از وسایل نقلیه مطمئن و باکیفیت برخوردار باشد.
  • قالیشویی باید از تجهیزات اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به‌روز برخوردار باشد.
  • شرکت باید تنوع خدمات بالایی داشته باشد.
  • قیمت قالیشویی باید بر اساس نرخ مصوب اتحادیه قالیشویان باشد.

جمع‌بندی نهایی

امروزه افراد به سبب عدم دسترسی به فضای کافی، نداشتن زمان و انرژی لازم و همچنین نداشتن تخصص برای شستشوی فرش‌ها از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها در قبال خدماتی که مشتریان خود ارائه می‌کنند هزینه‌های مشخصی دریافت می‌کنند. قیمت قالیشویی هرساله توسط اتحادیه قالیشویان مشخص می‌شود و شرکت‌ها موظف هستند که برای خدماتی که به مشتریان ارائه می‌کنند بر اساس این نرخ‌های مصوب هزینه دریافت کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد