فردا گزارش می‌دهد؛

چالش جدید اصلاحات؛ دو قطبی عارف-لاریجانی

کد خبر: 1059776

نتیجه رقابت دوقطبی علی لاریجانی و محمدرضا عارف پیش از ثبت نام نامزدها، شاید نام نامزد اصلی جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری را مشخص کند.

چالش جدید اصلاحات؛ دو قطبی عارف-لاریجانی

گروه سیاسی فردا: اصلاح طلبان بعد از سال 96 دچار یک سردرگمی سیاسی شدند، سهم آنها در دولت نه تنها بیشتر نشد بلکه کاهش یافت، در حوزه مدیریت شهری نیز کاملا دچار کشمکش های درون اردوگاهی شدند و فرصت ها یکی پس از دیگری برای آنها از دست رفت.

هم اکنون دو دیدگاه برجسته واقعگرا و آرمانگرا در این اردوگاه سیاسی به چشم می خورد. واقعگرایان به محوریت کارگزاران می گویند برای ماندن در قدرت چاره ای نیست جز آنکه ائتلاف سال 92 با اصولگرایان سنتی و اعتدالی ها دوباره احیا شود اما طیف آرمانگرا به محوریت عارف کاملا در قطب مقابل هستند و اعتقاد دارند اصلاحات اگر دوباره به سمت معرفی نامزد اجاره‌ای برود، همین اعتبار ناچیز باقیمانده اش نیز بر باد می رود.

با کمی بررسی تحولات در 8 سال گذشته مشاهده می شود که ائتلاف سه ضلعی سال 92 بزرگترین منفعت را برای تکنوکرات های اصلاح طلب داشت و همواره عارف قربانی بود؛ از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که مجبور شد به نفع حسن روحانی کنار رود تا انتخابات مجلس دهم که هرچند نفر اول تهران شد اما رقابت را به لاریجانی واگذار کرد چون کارگزاران نقد لاریجانی را به نسیه عارف ترجیح می داد.

حالا عارف نمی خواهد کوتاه بیاید؛ او امید زیادی دارد که به عنوان تک نامزد جریان اصلاحات تأیید صلاحیت شود، در این صورت جبهه اصلاحات ایران چاره ای ندارد که از تک نامزد اصلاح طلب حمایت کند. به تعبیر بهتر گزینه حمایت از نامزد اجاره ای- که علی لاریجانی است- به منتفی خواهد شد. اتفاقی که قطعا به مذاق کارگزاران خوش نخواهد آمد.

اعضای حزب کارگزاران گرچه خودشان محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری را وارد میدان کردند اما تأییدصلاحیت این دو را قطعی نمی دانند. به همین خاطر پلن دوم را برای محکم کاری حمایت از علی لاریجانی قرار دادند که اگر عارف در میدان بازی باشد به احتمال قریب به یقین پلن دوم آنها نیز بر باد می رود.

حمایت از علی لاریجانی علاوه بر کارگزاران مطلوب حزب اعتدال نیز هست. به همین دلیل اعتدالی ها همچون کارگزاران تلاش بسیاری دارند که زمینه برای ائتلاف بر علی لاریجانی فراهم شود. صحبت‌های غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی فعال سیاسی اعتدال گران درباره فعالیت انتخاباتی محمدرضا عارف خواندنی بود. جعفرزاده عملا عارف را تهدید کرد که اگر وارد میدان شود حقایقی را درباره او افشا می کند. این فعال سیاسی نزدیک به علی لاریجانی توصیه جالب نیز به سران اصلاحات داشت و گفت « کارنامه بسیار منفی عارف در مجلس دهم به هیچ عنوان نمی‌تواند برای جریان اصلاحات آبرو بخرد، از رئیسی حمایت کنید بهتر از حمایت از عارف است».

هر چه به زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم، طیف های سیاسی بیشتر می کوشند تا موقعیت خود را تقویت کنند و وضعیت کاندیدای همسطح خود را نامطلوب نشان دهند. حالا باید دید در دوقطبی عارف-لاریجانی بالاخره چه کسی پیروز خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد