آمریکا در آفریقا به دنبال چیست؟

کد خبر: 741789

خبرگزاری رویترز با اشاره به سفر اخیر «نیکی هیلی» به آفریقا به بررسی سیاست واشنگتن در خصوص کشورهای مستقر در این قاره پرداخت.

آمریکا در آفریقا به دنبال چیست؟

باشگاه خبرنگاران: دو مقام آمریکایی اعلام کردند این کشور از نیروی متشکل از نظامیان آفریقایی برای مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل کاملا حمایت می کند اما پیش از اختصاص بودجه باید در جریان راهبرد در نظر گرفته شده برای این عملیات قرار بگیرد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل و ژنرال توماس والدهاوسر، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در آفریقا اعلام کردند واشنگتن در عین حال نگران است چگونه سازمان ملل این نیروی متشکل از نظامیان پنج کشور مالی، بورکینافاسو، نیجر، چاد و موریتانی را تامین مالی خواهد کرد.

آمریکا در حال حاضر بیش از یک چهارم بودجه هفت میلیارد و 300 میلیون دلاری عملیات صلحبانی سازمان ملل را تامین می کند. نیکی هیلی اعلام کرد واشنگتن پیش از آنکه متعهد به اختصاص بودجه به این عملیات شود خواهان اطلاع از راهبردی است که برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

ژنرال توماس والدهاوسر نیز اعلام کرد در آفریقا به رغم وجود چالش های پیش روی پیشرفت جوانان، فقر و فقدان نظارت کافی بر مناطقی وجود دارد که در آنجا گروه های تروریستی همچون داعش و القاعده رشد کرده اند.

وی افزود نیروهای سازمان ملل با تروریسم مبارزه نمی کنند بلکه مشغول عملیات صلحبانی هستند؛ اظهاراتی که به نگرانی آمریکا درباره تامین مالی این نیروی آفریقایی توسط سازمان ملل اشاره دارد. حضور نیروهای وابسته به القاعده و گروه تروریستی داعش در منطقه ساحل قدرت های غربی همچون فرانسه را نگران کرده است که هزاران تن از نیروهای خود را در این منطقه مستقر کرده اند. آمریکا همچنین نیروهای داعش را در لیبی و الشباب در سومالی هدف قرار می دهد اما از زمان کشته شدن چهار نظامی ویژه آمریکا در حمله اوایل ماه اکتبر در نیجر، مشارکت واشنگتن در عملیات مبارزه با تروریسم در آفریقا در کانون توجه قرار گرفته است.

نیروی مبارزه با تروریسم آفریقایی موسوم به "نیروی گروه پنج ساحل" در نظر دارد نخستین عملیات مشترک خود را در روزهای آینده آغاز کند. آمریکا از پیش نوس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن برای حمایت سیاسی از این نیرو اعلام حمایت کرده است و نیکی هیلی گفت آمریکا به حمایت از نیروی گروه پنج ساحل همچنان ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع فرانسه که کشورش پیش نویس این قطعنامه را ارائه کرده است هفته گذشته اعلام کرد آمریکا یا باید حمایت خود را از نیروی گروه پنج ساحل افزایش دهد یا این گروه با شکست مواجه خواهد شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اوایل این ماه در گزارشی به شورای امنیت این سازمان اعلام کرد تنها 25 درصد بودجه 490 میلیون دلاری در نظر گرفته شده برای عملیات سال اول این نیرو تامین شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد