جزئیات جدید یک رسانه آمریکایی از تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی

کد خبر: 662188

نشریه پولیتیکو جزئیات جدیدی از تبادل زندانیان ایرانی و آمریکا همزمان با توافق هسته ای منتشر کرده است که بخش هایی از آن در ادامه خواهد آمد.

جزئیات جدید یک رسانه آمریکایی از تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی

جزئیات جدید یک رسانه آمریکایی از تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی/ آشنایی با واردکننده های تجهیزات موشکی و هسته ای به ایران

سرویس بین الملل فردا: نشریه پولیتیکو جزئیات جدیدی از تبادل زندانیان ایرانی و آمریکا همزمان با توافق هسته ای منتشر کرده است که بخش هایی از آن در ادامه خواهد آمد.

چند ماه پیش بود که اوباما خبر از آزادی چند ایرانی الاصل داد که جرائم تروریستی نداشته اند. دولت اوباما آزادی این چند نفر را در قبال آزادی 5 آمریکایی از سوی ایران انجام داد . در جلسه خصوصی که همان زمان برای دادن گزارش به خبرنگاران تشکیل شد یکی از مقامات کاخ سفید گفته بود که ایران در ابتدای مذاکرات تبادل خواستار آزادی افراد بیشتری بوده است ولی در نهایت این 7 نفر که شش نفر آن ها ایرانی آمریکایی هستند آزاد شدند .

اما اوباما، دولت او و دیگر مقامات همه داستان تبادل زندانیان که با توافق هسته ای همزمان شده بود را بیان نکردند. اوباما همان زمان در نطق روز یک شنبه اش این هفت نفر را شهروندانی خوانده بود که در رابطه با نقض تحریم های ایران و محکوم شده بودند و یا منتظر دادگاه بودند.

اما واقعیت این بود که برخی از این افراد از سوی وزارت دادگستری دولت اوباما به تهدید برای امنیت ملی آمریکا محکوم شده بودند. سه نفر از این افراد بخشی از شبکه عظیم ایران برای تهیه بخشی از تجهیزات میکروالکترونیک موشک های زمین به هوای ایران بودند. شبیه موشک هایی که ایران به تازگی تست کرده است. یکی دیگر از این افراد نیز به خاطر تلاش برای فراهم کردن تجهیزات و سخت افزار ماهواره ای برای ایران به 8 سال زندان محکوم شد. اوباما در قرارداد تبادل حتی از خیر 10 میلیون دلاری که دادگاه فرد مورد نظر را محکوم کرده بود هم گذشت. علاوه بر این چند نفر آمریکا هم چنین اتهامات و دعاوی مربوط به 14 نفر دیگر را پس گرفت و البته هیچ اشاره ای به اتهام آن ها نکرد .

طبق تحقیقاتی که ما انجام داده ایم سه نفر از این 14 نفر به دنبال اجاره بوئینگ برای شرکت های هواپیمایی ایران که با حزب الله لبنان در ارتباط هستند بوده اند و نفر چهارم نیز بهروز دولت زاده نام داشته که به دنبال خرید اسلحه های آمریکایی و انتقال آن ها به ایران بوده است .

امین راوان پنجمین نفر آن ها بوده که آنتن های مخصوصی را برای استفاده ایران به هنگ کنگ و سنگاپور قاچاق می کرده است. وی همچنین متهم بود که تجهیزات های تک مربوط به بمب های i ed را به ایران وارد می کرده است. بمب هایی که توانست صدها آمریکایی را در عراق به کام مرگ بفرستد .

سید ابوالفضل شهاب جمیلی اما بزرگترین صید این گروه بود چرا که متهم به واردات هزاران قطعه مرتبط با برنامه هسته ای ایران از چین طی سال های 2005 تا 2012 بوده است. بخشی از این تجهیزات هزاران سنسور آمریکایی بوده است که در سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم استفاده می شود .

هنگامی که بازرسان فدرال و ماموران قضایی از حجم این آزادی و تبادل مطلع شدند، شوک آن ها را فراگرفت چرا که بسیاری از این افراد سال ها به صورت شبکه ای برای برنامه هسته ای و موشکی ایران کار می کرده اند

اطلاعات دیگر ما نشان می دهد که وزارت دادگستری آمریکا هم چنین دادخواست ها و درخواست های دادستان ها و ماموران آمریکایی در مورد برخی از ایرانیان را نیز به تاخیر انداخته و روند زیر نظر گرفتن برخی از مظنونین ایرانی را نیز کند کرده بود .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد