مصر و اسرائیل در دوران طلایی روابط خود به سر می‌برند

کد خبر: 836383

یک ژنرال صهیونیست ضمن تمجید از دولت السیسی در مصر به دلیل زیر فشار گذاشتن فلسطینیان غزه از طریق بستن گذرگاه‌ها، روابط تل آویو با قاهره را در سطحی بی سابقه توصیف کرد.

مصر و اسرائیل در دوران طلایی روابط خود به سر می‌برند

خبرگزاری فارس: ژنرال «رونین ایتسیک»، فرمانده سابق نیروی زرهی ارتش رژیم صهیونیستی معتقد است که روابط مصر و اسرائیل به خصوص در زمینه امنیت و مبارزه با تروریسم به سطحی بی سابقه رسیده است.

وی بر این باور است که همکاری و هماهنگی بین قاهره و تل آویو به همه ناظران نشان می‌دهد که دو کشور به طور خستگی ناپذیری برای حفظ امنیت در منطقه با یکدیگر تلاش می‌کنند که موضوعی فراتر از همه اختلافات احتمالی فیمابینشان است.

این ژنرال صهیونیست گفت: همکاری امنیتی قاهره- تل آویو که از زمان امضای توافق صلح بین دو طرف معروف به «پیمان کمپ دیوید» بی سابقه است این پیام مهم را به حماس درباره منافع راهبردی مشترک بین مصر و اسرائیل مخابره می‌کند.

ژنرال ایتسیک، پژوهشگر مسائل امنیتی و راهبردی رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای که در روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل منتشر شده است، اظهار داشت: از زمانی که عبدالفتاح السیسی، ژنرال سابق ارتش مصر به عنوان رئیس جمهور این کشور برگزیده شد شواهد محکم حاکی از آن است که روابط بین قاهره و تل آویو بیش از هر زمان دیگری بهبود یافته و این روابط قوی در تاریخ رابطه دو کشور بی سابقه است.

علاوه بر این ژنرال اسرائیلی تاکید کرد که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر انقلابی علیه جنبش اخوان المسلمین و کسانی که پس از سرنگونی حکومت حسنی مبارک در مصر به قدرت رسیدند، رهبری می‌کند، نظیر انقلاب «افسران آزاد» به رهبری جمال عبدالناصر، رئیس جمهور فقید مصر در سال ۱۹۵۲ که به تسلط نظامیان بر قدرت منجر شد و این چیزی است که السیسی هم آن را انجام داده است.

ژنرال ایستیک در ادامه مقاله خود به تمجید از رئیس جمهور مصر پرداخت و گفت: السیسی از قدرت زیادی برای تحلیل وضعیت راهبردی برخوردار است، چون کاملا متقاعد است که هدف اصلی حفظ قدرتش است آن هم در شرایطی که نیرو‌های اسلام گرای تندرو اعم از جهادی‌ها و سلفی‌ها درصدد تهدید موقعیت وی در راس قدرت هستند کما اینکه او برای تثبیت امنیت در شبه جزیره سینا که با ناامنی مزمن روبروست دست از تلاش برنمی دارد.

وی با اشاره به اینکه السیسی پس از رسیدن به قدرت عملیات نظامی بی وقفه با تروریست‌ها در سینا را پی گرفته است، افزود: نمی‌توان از دستاورد‌های بزرگی در این جنگ سخن گفت، اما با این وجود می‌توان نشانه‌های ثبات در این منطقه را شاهد بود.

این نظامی صهیونیست اظهار داشت: نمونه موید نظریه ثبات قریب الوقوع در سینا این است که شهر إیلات ام الرشاش در جنوب اسرائیل دیر زمانی است در معرض حملات موشکی قرار نگرفته و این قضیه بیش از هر چیز دیگر نشانه موفقیت ارتش مصر و نیرو‌های امنیتی برای کنترل اوضاع بوده است.

وی ادعا کرد: از دیدگاه تصمیم سازان دستگاه امنیتی و سیاسی قاهره، قوی‌ترین عامل تاثیرگذار در منطقه موجودیت اسرائیل است از همین رو منفعت مشترک بین مصر و اسرائیل در گسترش سلطه امنیتی در سینا و بازگرداندن آرامش به آنجا به همکاری راهبردی بی سابقه‌ای بین مصر و اسرائیل منجر می‌شود.

به گفته این نظامی صهیونیست گزارش‌های حاکی از همکاری و هماهنگی بین دو کشور در مبارزه با تروریسم نباید کسی را غافلگیر کند و معلوم است که اسرائیل الحاقیه امنیتی در توافق صلح بین دو طرف را لغو کرده و به مصری‌ها اجازه داده تجهیزات نظامی را به سینا بیاورد تا با تروریست‌ها مبارزه کنند.

ایستیک تصریح کرد: این از عجایب بزرگ است که دولتی که چهل سال پیش دشمن قسم خورده اسرائیل به شمار می‌رفت به متحد شماره یک دولت عبری در جنگ علیه تروریسم در جنوب مبدل شده است و اقدامات مصر در تسلط بر گذرگاه فیلادلفی و تخریب تونل‌ها و اعمال محدودیت‌های شدید برای گشایش گذرگاه رفح منجر به تضعیف رشد قدرت نظامی حماس در نوار غزه شده است.

به گفته این ژنرال صهیونیست این اقدامات ضد حماس از سوی مصر بر رویارویی آتی بین اسرائیل و حماس و بر تصمین این جنبش برای ادامه تنش تا رسیدن به جنگ آینده تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت.

وی ادامه داد که روابط امنیتی بی سابقه بین مصر و اسرائیل همچنین منجر به تحکیم روابط اقتصادی بین آن‌ها و بخصوص در مساله گاز شده است و همچنین ادعا کرد مصر اسرائیل را قدرت بزرگ در زمینه آب می‌بیند و هرگز در این زمینه از توسعه روابط با تل آویو دریغ نمی‌کند.

فرمانده سابق نیروی زرهی اسرائیل تاکید کرد: دوران طلایی در نظام روابط اسرائیل و مصر زیربنای مهمی برای امنیت ملی دو طرف است چه در روابط امنیتی و چه در روابط اقتصادی و بدون شک این ائتلاف بین تل آویو و قاهره به دلیل چالش‌های جهانی و منطقه‌ای پیش رو مستحکم‌تر خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها