رای‌گیری شورای امنیت برای تحریم کره‌شمالی

کد خبر: 497645

شورای امنیت سازمان ملل در صدد است سه‌شنبه شب (امشب) درباره قطعنامه گسترش تحریم‌های کنونی سازمان ملل علیه کره شمالی رأی‌گیری کند.

خبرگزاری فارس: نماینده آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه (دیروز) اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه شب (امشب) قطعنامه‌ای را به رأی می‌گذارد که به طرز چشمگیری تحریم‌های کنونی سازمان ملل علیه کره شمالی را در واکنش به آزمایش هسته‌ای ۶ ژانویه این کشور افزایش می‌دهد.
خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقامات شورای امنیت سازمان ملل گزارش کرد، این رأی‌گیری قرار است در حین جلسه‌ای صورت بگیرد که ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی (۲۰:۰۰ به وقت گرینویچ) سه‌شنبه برگزار شود.
هفته گذشته، آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که با چین به مذاکره گذاشته بود در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار داد که این پیش‌نویس تا حد چشمگیری محدودیت‌‌ها علیه کره شمالی را بعد از آزمایش هسته‌ای و پرتاب موشک توسط این کشور تشدید می‌کند و سخت‌ترین نظام تحریم‌های سازمان ملل در دو دهه را علیه «پیونگ‌یانگ» ایجاد می‌کند.
در اصل، واشنگتن امیدوار بود که اواخر هفته گذشته درباره این قطعنامه رأی‌گیری شود اما روسیه خواستار زمان بیشتر برای بررسی متن این قطعنامه شده بود.
این پیش‌نویس که رویترز به آن دست یافته است، کشورهای عضو سازمان ملل را ملزم می‌کند که بازرسی‌های الزامی از تمامی کشتی‌های باری که از قلمرو آنها به سمت کره شمالی یا از کره شمالی به مکان دیگر عبور می‌کند، صورت دهند تا مبادا کالاهای غیرقانونی در این کشتی‌ها وجود نداشته باشد.
پیش از این، کشورها تنها زمانی می‌توانستند بازرسی انجام دهند که دلایل قانونی مبنی بر وجود یک محموله غیرقانونی داشتند.
یکی از دیپلمات‌ها می‌گوید که تغییرات اندکی در متن پیش‌نویس مذکور ایجاد شده است که البته هیچ جزئیاتی در اینباره ارائه نکرد.
دیپلمات‌ها می‌گویند آمریکا حدود دوماه مذاکرات دوجانبه با چین صورت داد که در یک طرف «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و در طرف دیگر همتای چینی او وجود داشت به امید آنکه بتوانند حمایت چین برای تشدید اقدامات تنبیهی علیه کره شمالی را جلب کند.
«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل به خبرنگاران گفت که این قطعنامه در صورتیکه تصویب شود «قوی‌ترین مجموعه‌ای از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در بیش از دو دهه می‌باشد».
کره شمالی به واسطه چندین آزمایشات هسته‌ای و پرتاب موشک‌ از سال ۲۰۰۶ تاکنون در لیست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد