قالیباف در سومین مناظره انتخاباتی؛

با فیلترینگ مخالف هستم/ باید در فرهنگ هم مردمی‌سازی داشته باشیم

کد خبر: 1298022

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: فضای مجازی فضای زندگی مردم است. با فیلترینگ مخالفم، چون خطرات و فساد در بر دارد.

با فیلترینگ مخالف هستم/ باید در فرهنگ هم مردمی‌سازی داشته باشیم

سرویس سیاسی فردا: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: فضای مجازی فضای زندگی مردم است. با فیلترینگ مخالفم، چون خطرات و فساد در بر دارد.

محمدباقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین  مناظره انتخاباتی گفت: توفیق داریم امشب در بحث مهم زن و خانواده چنددقیقه‌ای صحبت کنم. بدون شک امروز خانواده مهم‌ترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد و مخصوصاً در دولت چهاردهم خانواده مورد توجه ما است. انقلاب اسلامی بر این باور است که آن جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود.

عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است

قالیباف در بخش اول مرحله اول گفت: اگر ایران قوی می‌خواهیم به خانواده قوی احتیاج داریم. خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه و زن محور این حرکت در خانواده است. 

قالیباف ادامه داد: آن چیزی که برای ما مهم است نقش‌زن است. حتماً نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است. برای ما نقش زنان مهم است. امروز در خانواده زن به‌عنوان مادر، زن به‌عنوان همسر، زن به‌عنوان تربیت‌کننده فرزندان و زن به‌عنوان مادرخرج در خانواده است. 

وی گفت: زن است که در خانواده جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا سطح خانواده را انجام می‌دهد.

قالیباف تصریح کرد: مادر تنها کسی  است که غمخوار و غمگسار خانواده است. حتی بعد از آنی که فرزندانش را بزرگ می‌کند هنوز دغدغه شغل و زندگی آنها را دارد. انقلاب اسلامی این فرصت را فراهم کرد که بانوان به اجتماع آمدند .

 قالیباف بیان کرد: در دولت چهاردهم این قول را می‌دهم به‌گونه‌ای عمل کنیم که زنان را در یک دوراهی قرار ندهیم که به آن‌ها بگوییم یا زن خانه‌دار باش یا رشد علمی، اجتماعی و مدیریتی و تأثیر در جامعه، حتماً باید هر دو را برای زنانمان فراهم کنیم آنها خودشان هستند که  انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی‌اوقات به این هم توجه نداریم که ما هر جلسه‌ای می‌گذاریم ذی‌نفعانی دارند قشری و مجموعه‌ای هستند آنها را دعوت می‌کنیم اما در موضوع زنان متأسفانه این غفلت اتفاق افتاده است.

قالیباف ادامه داد: لذا بر این اعتقاد هستم اگر می‌خواهیم اهمیت زن را بدانیم در دوران کرونا نگاه کنید زنان ما در خانواده پرستار بودند. مسئول اقتصاد بودند. معلم بچه‌ها بودند. مسئول تربیت بچه‌ها نیز بودند. زن پیشران پیشرفت ایران عزیز ماست.

بدپوششی و بی‌حجابی آفت جامعۀ ماست

قالیباف در بخش دوم مرحله اول گفت: حتماً بدپوششی و بی‌حجابی آفت خانواده و جامعه ماست و نباید اجازه بدهیم که این اتفاق بیفتد. ولی مهم این است که چگونه این کار را انجام دهیم.

وی افزود: آقای پورمحمدی اشاره کرده‌اند که لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرند. این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده است و در مراحل نهایی است. در این لایحه همه بخش آن برای کارهای ایجابی است. تنش و خشونت و هر کدام از این کارها حتماً محکوم است. 

قالیباف گفت: وقتی که مسئولین مربوطه مثل مردم،جامعه و خانواده‌ها این دغدغه را ندارند این اتفاق می‌افتد. ۳۲ دستگاه داریم که قانون آنها را مسئول کرده است و همه آنها نقش فرهنگی و پیشگیری دارند و باید وظایف خود را انجام بدهند.

وی ادامه داد:  وظایفشان را انجام نمی‌دهند خلاصه می‌شود در یک دستگاه که به وظیفه خود عمل می‌کند. ممکن است برخی اتفاقات بیفتد که هیچ‌کدام از ما آن را نمی‌پسندیم و باید جلوی چنین رفتارهایی نیز گرفته شود.

وی بیان کرد: در قانون خانواده و جوانی جمعیت که مربوط به  زن و خانواده است بعد از ۱۵ سال تصویب شد. در لایحه مبارزه با خشونت علیه زنان در کمیسیون تصویب شده است و در صحن مجلس قرار دارد.

قالیباف تصریح کرد: در شهرداری تهران که بودم مرکز مداخله برای زنان تأسیس شد. اگر زن در خانه مشکلی برایش پیش آمد، مرد ناجوان مردی پیدا شد آن را از خانه انداخت بیرون شب کجا برود مرکز مداخله را برای این موضوع تأسیس کرده بودیم.

وی گفت: شهر دخت را درست کردیم برای دختران، شهربانو را برای اوقات فراغت زنان تأسیس کردیم. مهدکودک را در همه محلات ایجاد کردم تا مادران حداقل دو ساعت آن بچه را در مهدکودک بگذارند تا بتوانند استراحت کنند. استخرهایی را در شهر خاص بانوان درست کردیم. 

قالیباف ادامه داد: شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم نه با یک نگاه مردانه و مردسالار. بیش از ۱۲۰ مرکز کوثر را برای زنان سرپرست خانوار در حوزه اقتصاد و توانمندسازی تأسیس شد. برخی از این زنان سرپرست خانوار  بیش از ۲۰۰ کارگر دارند و کارآفرین شده‌اند.

با فیلترینگ مخالف هستم

قالیباف در بخش اول مرحله دوم گفت: بحث فضای مجازی بسیار مهم است. بنده بر این باور هستم فضای مجازی فضای زندگی مردم است.  این را باید درک کنیم که متوجه  بشویم که چگونه می‌خواهیم تصمیم بگیریم. 

وی افزود: حتماً با موضوع فیلترینگ مخالف هستم. چون خطرات و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت. ما در شرایطی یک تصمیمی می‌گیریم و آن را تبدیل به تهدید می‌کنیم. البته اینجا یک استثنا هم دارد موقعی مثل سال ۱۴۰۱ که موضوعات امنیتی پیش می‌آید در همه دنیا امنیت اولویت است بحث آن جدا است.

قالیباف بیان کرد: ولی در بقیه شرایط نباید این‌گونه باشد. البته در فضای مجازی حتماً حکمرانی در فضای مجازی یک ضرورت است. امروز وقتی موضوعمان اقتصاد است بخش عمده‌ای از این اقتصاد در فضای مجازی است که باید به آن توجه کنید.

قالیباف گفت: فرهنگ را مردم تولید می‌کنند و خودشان نیز آن را مصرف می‌کنند. دولت‌ها باید فرهنگ را ناوبری کنند. دولت‌ها باید آن را تولیگری کنند. فرهنگ را باید هدایت کنند.

قالیباف ادامه داد: یک‌بخشی از فرهنگ مربوط به حوزه کالاها و تولیدات فرهنگی است.  بچه‌های ما در حوزه بازی رایانه‌ای می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند.  با این سرعت اینترنت و با این رفتار فیلترینگ که از بعدی که فیلتر کرده‌ایم استفاده از فیلترشکن‌ها از 22 درصد به ۶۷ درصد رسیدیم. 

یعنی به‌جای مصون‌سازی خطر را بیشتر کرده‌ایم. هم خسارت اقتصادی و مالی دیده‌ایم و هم خسارت اخلاقی و رفتاری داشتیم. ذهن نوجوانانی که امروز می‌توانند در تولید از آن استفاده کنیم و می‌توانی فرهنگ فارسی و انقلاب اسلامی را به همه‌جاها ببریم.

قالیباف ادامه داد: بعضی از کشورها را نگاه کنید چگونه از طریق فضای مجازی بر روی جوانان ما تأثیر گذاشته‌اند. این فرصت‌ها را از دست می‌دهیم. در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم مصمم شدیم که شبکه ملی اطلاعات را باید تکمیل شود. بالای ۷۵ درصد این موضوع پیش رفته است. حتماً در آینده نزدیک سرعت اینترنت حل خواهد شد. دولت هم باید تضمین‌کننده حقوق مادی و معنوی باشد. یکی از نگرانی‌های که مردم به‌سوی سکوهای خارجه می‌روند آن است که احساس ناامنی می‌کنند. 

وی گفت: مقام معظم رهبری در اینجا حکم و فتوا داده‌اند دخالت در زندگی مردم همین‌طور که اشاره شد حرام شرعی است و در فضای مجازی نیز حرام شرعی است. با حکمرانی درست از فرصت فضای مجازی استفاده کنیم.

در حوزۀ فضای مجازی در عملکرد و اجرا دچار اشکال هستیم

قالیباف در بخش دوم مرحله دوم گفت: وقتی حرف از این می‌زنیم که یک مدیر قوی و باتجربه و آگاه بسیار مؤثر است نمونه‌های متعددی را می‌توانیم برای آن مثال بزنیم. مثلاً در خودروسازی می‌بینیم چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی هرگز خودروساز نشده‌ایم و اگر هم با این سیاست پیش برویم هیچ‌وقت خودروساز نمی‌شویم.

قالیباف بیان کرد: در حوزه فضای مجازی هم دچار چنین اشکالی هستیم. امروز همه سیاست کلانی که برای یک جهش در یک امر مهم در این عرصه فناوری باید انجام شود سیاست‌های کلان آن همه مصوب شده است و در شورای‌عالی فضای مجازی مشخص شده است.

قالیباف تصریح کرد: در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکل هستیم. آقای پورمحمدی می‌فرمایند در دولت یازدهم و دوازدهم نگاه کنید ببینید در بحث شبکه ملی اطلاعات در دهه‌های گذشته چه کاری انجام داده‌ایم.  سی و چند درصد پیشرفت داشته‌ایم. شبکه ملی اطلاعات در فضای مجازی اساس کار است. برای سرعت، امنیت، خدمت و تحول اقتصادی این کار را نکردیم. 

وی گفت: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم  این کار را کردند و هیچ محدودیتی برای شبکه ملی اینترنت نگذاشتند و دولت سیزدهم از روزی که آمد این فضا را باز کرد. پیشرفت بالای ۷۵ درصد است. حتماً یک سال آینده به ۱۰۰  درصد دست پیدا می‌کنیم. 

قالیباف ادامه داد: چرا سرورها را به داخل کشور نمی‌آورند به‌خاطر آنکه نتوانستیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را در حوزه فضای مجازی تضمین کنیم. حس‌شان آن است که اگر این سرورها در خارج باشد  بهتر از اینجا است. این باور را باید با کلام و عمل نشان بدهیم. مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه‌های شخصی در فضای مجازی حرام است.

قالیباف بیان کرد: در هوش مصنوعی و نرم‌افزار بهترین متخصص‌ها را داریم. اقتصاد دیجیتال و فضای رمزارزها فرصت بزرگ دورزدن تحریم است که ما خودمان را تحریم کرده‌ایم. البته ما این مورد را در مجلس تبدیل به قانون کرده‌ایم. ما حرف از عدالت می‌زنیم در بستر فضای مجازی امکان‌پذیر است. حرف از مبارزه با فساد می‌زنیم در  اینجا است. اینکه سیستم‌های بروکراسی را اصلاح کنیم و کوچک‌سازی دولت و کاهش هزینه همه در فضای مجازی است که می‌توانیم استفاده کنیم. 

قالیباف گفت: برای شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی که سه سیاست قطعی است که در هر کجا بوده‌ام آن را دنبال کرده‌ام. متأسفانه در برخی از جاها این سه مورد انجام نشده است. در دولت چهاردهم مبنای کارمان شفاف‌سازی هوشمندسازی و مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها به خصوص در مسائل اقتصادی است.

بدون شک باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم

قالیباف در بخش اول مرحله سوم گفت: در حوزه فضای مجازی یک نکته‌ای را عرض کنم در آنجا اشاره کردم که حتماً فضای مجازی فضای زندگی مردم است. همان‌طور که آقای جلیلی اشاره کردند در اینترنت مصون‌سازی را می‌خواهیم و اما محدودیت را نمی‌خواهیم. باید به فرصت‌ها و تهدیدها توجه کنیم. 

وی افزود: 5 نکته کاربردی می‌خواهم در این زمینه عرض کنم. بدون شک باید از پلتفرم‌های داخلی‌مان که موفق هستند بی‌قید و شرط  مثل نشان، بله و ایتا از آنها حمایت کنیم. نکته دوم این است که امنیت کسب‌وکار را برقرار کنیم و آن را نیز تقویت کنیم.  باید گروهی باشد بر این کار نظارت کند. یکی از موضوعات مهمی که به‌شدت از آن عقب هستیم بحث تولید محتوا است.  دولت باید از تولید محتوا حمایت کند. نکته چهارم نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی این دغدغه‌ای که گفتیم خانواده‌ها برداشته شود. باید با یک پلتفرم خارجی نیز مشارکت داشته باشیم.

 قالیباف ادامه داد: نکته بعدی بحث عدالت فرهنگی است. حوزه فرهنگی و هنری نیز عدالت بحث مهمی است.  باید بپذیریم که ما فرصت‌هایی در تهران داریم که در شهرستان‌ها کمتر داریم؛ برای مثال در بوشهر استعدادهایی پیدا می‌شود و جوان‌هایی فعال در حوزه هنری و موسیقی هستند و حتماً جوانی در این حوزه می‌تواند در تهران و در شمال تهران هم فعال باشد و باید مشخص شود که ما چگونه می‌خواهیم عدالت را ایجاد کنیم تا همه آنها ظرفیت‌های بالقوه خود را بالفعل کنند. پس یکی از چالش‌های ما در حوزه عدالت فرهنگی است.

باید فرهنگ را از تصمیمات سیاسی و سیاست‌زدگی دور کنیم

قالیباف در بخش دوم مرحله سوم گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی یا به تعبیری بگویم سیاست‌زدگی دور کنیم و تحت تأثیر قرار نگیرد. فرهنگ ساحتی دارد صاحبان ، افرادی و پیشکسوت‌هایی دارد. به‌عنوان یک سیاستمدار در حوزه بهداشت و درمان چه چیزهایی را باید دخالت کنیم قطعاً آن بخش‌های تخصصی را حتماً اهل آن فن و تخصص نظر خواهند داد. فرهنگ را مردم تولید می‌کنند و هم خودشان مصرف می‌کنند چون بحثی بود که دولت در اینجا چه نقشی دارد. دولت باید نقش راهبری داشته باشد. 

قالیباف گفت: وقتی حرف از فرهنگ می‌زنیم باید به زیرساخت، هنرمند، معیشت و محتوا توجه کنیم. در ۱۲ سالی که در شهرداری تهران توفیق خدمت داشتم با همین نگاه موضوع فرهنگ را دنبال کردم.  در تهران بیش از ۳۶۰ کتابخانه ایجاد شد. در عرصه هنر چند ده‌هزار صندلی سینما و سالن‌های تئاتر در سطح کشورهای پیشرفته با استانداردهای روز ساخته شد.

وی ادامه داد:  در بحث فرهنگی یک رویکردی برای هویت داریم موضوعاتی مثل باغ‌موزه دفاع مقدس و باغ کتاب در تراز بین‌المللی هستند. حتماً از ما پذیرفته نیست امروز استانی داشته باشیم یک سینما هم نداشته باشد. طبیعتاً باید تلاش کنیم این عدالت را در همه بخش‌ها توسعه بدهیم. دولت چهاردهم خودمان را مکلف از این ظرفیت برای گستره ملی استفاده کنیم.

باید در فرهنگ هم مردمی‌سازی داشته باشیم

قالیباف در بخش پایانی گفت: رهبر انقلاب اسلامی بدون شک یک شخصیت بی‌نظیر در عرصه مسائل فرهنگی در ابعاد مختلف هستند نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا شناخته شده هستند. رهبر انقلاب اسلامی توصیه‌ای داشتند خاطرم است سال ۹۵ در ابتدای سال به همه مدیران فرهنگی فرمودند«هزاران مجموعه خودجوش مردمی که کار فرهنگی می‌کنند باید روزبه‌روز توسعه پیدا کنند و دستگاه‌های دولتی باید به این‌ها کمک کنند» .

قالیباف ادامه داد: واقعاً این نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب به‌عنوان یک فرد صاحب‌نظر در حوزه فرهنگ و هنر ما به‌عنوان مدیران فرهنگی چه کرده‌ایم. آیا ما امکانات و پول کم داشته‌ایم یا امکاناتمان را به‌گونه‌ای مدیریت کرده‌ایم که بخش عمده‌ای از سازمان‌های فرهنگی‌ نگاه کنید قریب ۹۰ درصد بودجه هزینه جاری‌شان شده است و برای کار فرهنگی و هنری باقی نمی‌ماند.

قالیباف گفت:  چرا ما این فرصت را به نیروهای خلاق و فعال در حلقه‌های میانی ندهیم. مثلاً ۱۰۰ میلیون تومان دستگاه‌های فرهنگی می‌دهیم خروجی ۱۰ میلیون تومان ندارند.  اما اگر ۱۰ میلیون تومان به مجموعه‌های مردمی بدهیم ۱۰۰ میلیون خروجی به ما خواهند داد. اگر این امکان را به یک نویسنده و هنرمند زبردست  در بخش‌های مختلف بدهیم آنها معجزه می‌کنند کار را متحول می‌کنند. ما به آنها توجه نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: مردمی‌سازی را همان‌طور که در اقتصاد باید دنبال کنیم، اساس کار ما در دولت چهاردهم این است که در فرهنگ هم باید به سمت مردمی‌سازی برویم. همان‌طور که سازمان نظام‌پزشکی و سازمان نظام‌مهندسی داریم، باید سازمان نظام فرهنگی هم داشته باشیم تا اهالی فرهنگ و هنر آن را خودشان اداره کنند.

قالیباف در پایان گفت: واقعاً فرهنگ غوغا می‌کند؛ اگر بخواهم مثال بزنم در زمان نیروی انتظامی حتماً سیاه ساکتی و داوود خطر را یادتان است که در دوره کمتر از ۷۰ روز آن‌قدر اثر داشت که باعث شد بیش از ۸۰ درصد مردم از کمربند ایمنی استفاده کنند که این اثر فرهنگ است. ما ظرفیت فرهنگ را نشناختیم و در دولت خدمت و پیشرفت حتماً به ظرفیت فرهنگ توجه می‌کنیم و از صاحب‌نظران این عرصه استفاده می‌کنیم./فارس

****

قالیباف: امروز خانواده مهم‌ترین مرکز توجه دولت‌ است

محمد باقر قالیباف:  خانواده بدون شک مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد؛ بخصوص در دولت چهاردهم.

بر این باوریم که جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می تواند بر مشکلات فائق شود.

اگر ایران قوی می خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم. 

زن محور حرکت در خانواده است.

حتما نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ماست.

زن به عنوان مادر و همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ هر بی‌تدبیری و اشکال و مشکل اقتصادی که می بینیم، زن هست که در خانواده جبران همه کاستی ها را از سطح ملی تا خانواده را انجام می دهد. تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است.

قول می دهم زنان را در دوراهی خانه داری و فعالیت اجتماعی قرار ندهیم

انقلاب این فرصت را داد و امام و شهدا این فرصت را فراهم کردند که خانمها به اجتماع بیایند.

این قول را می دهم که در دولت بعد به گونه ای عمل کنیم که زن را در دوراهی قرار ندهیم که یا زن خانه دار باش یا موثر در جامعه! باید هر دو را برای زنان فراهم کنیم. خودشان هستند که باید انتخاب کنند هردوی آنها را یا هرکدام از آنها را.

هر نشستی درباره زنان داریم، مردان می‌نشینیم و راجع به زنان تصمیم می‌گیریم!

 لایحه حجاب و عفاف به موضوع ایجابی پرداخته است

بدپوششی و بی حجابی حتماً آفت خانواده و جامعه ماست و نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد. اما مسئله این است که چگونه؟

آقای پورمحمدی گفت لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرد؛ این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می‌کند. اما همه‌ این قانون به موضوع ایجابی پرداخته است.

نمی‌شود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد؛ همه اینها محکوم است.

۳۲ دستگاه طبق قانون مسئولند در این زمینه و باید نقش فرهنگی داشته باشند؛ کارشان را انجام نمی‌دهند و خلاصه می‌شود در پلیس ما. بعد این اتفاقات می‌افتد که هیچکدام از ما نمی‌پسندیم و باید جلوی این چیزها را بگیریم.

 در شهرداری شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم

در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را بعد از ۱۵ سال تصویب کردیم.

در لایحه مبارزه با خشونت در منزل و بیرون، ظلمی که به زنها می شود را پرداخته‌ایم. الان در کمیسیونها تصویب شده است و در صحن مجلس است و مراحل سیر خود را طی می کند.

در شهرداری مرکز مداخله برای زنان را ایجاد کردم. اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد و مرد ناجوانمردی زن را بیرون کرد، کاری کرده بودیم که آن خانم شب بتواند در جای امنی حضور یابد.

ما در شهرداری شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم و نه با نگاه مردسالار.

 با فیلترینگ مخالفم چون فساد‌زاست

بر این باورم که فضای مجازی فضای زندگی مردم است در همه ابعاد خودش. مثل فضای واقعی را در فضای مجازی داریم و در آن زندگی می‌کنیم.

روشن بگویم که حتماً با موضوع فیلترینگ مخالفم چون خطرات زیادی و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت.

اینجا یعنی فضای مجازی فرصتی است برای ما. ما در شرایطی تصمیم می‌گیریم و تبدیل به تهدید می‌کنیم. البته در سال ۱۴۰۱ که تهدید امنیتی داشتیم، در همه جا امنیت اولویت است اما در همه شرایط نباید اینطور باشد.

قالیباف: حمکرانی فضای مجازی یک ضرورت است

در آینده نزدیک باید سرعت اینترنت حل شود

حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی خودمان یک ضرورت است. الان بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است که باید استفاده کنیم.

مردم خودشان فرهنگ را تولید و خودشان مصرف می‌کنند؛ دولت‌ها باید آن را ناوبری و هدایت کنند. 

فرهنگ سه بخش است؛ یک بخش کالاها و تولیدات فرهنگی است؛ امروز پنجره طلایی جمعیتی را داریم در همین توان نیروهای متخصص و حرفه‌ای در فضای مجازی.

الان بچه‌های ما در دنیا در حوزه گیم می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند. الان با این سرعت اینترنت و رفتار فیلترینگ... بعد از فیلترینگ به جای مصون سازی خطر را بیشتر کردیم. هم خسارت مالی دیدیم و هم خسارت اخلاقی.

بعد از فیلترینگ استفاده از وی پی ان از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است. در آینده نزدیک باید سرعت اینترنت حل شود و اعصاب خردی مردم برداشته شود.

یک دلیل که مردم به سکوهای خارجی می‌روند بخاطر این است که احساس ناامنی می‌کنند. مقام معظم رهبری در این باره گفته‌اند که ورود به حریم شخصی حرام شرعی است.

قالیباف: پیشرفت در حوزه فضای مجازی در دولت سیزدهم بالای ۷۵ درصد بوده است

قالیباف:چرا پیامرسانها سرورها را داخل نمی آورند؟ چون نتوانستیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم. فکر میکنند اگر در  خارج باشد سرورها بهتر از اینجاست.

مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است.

ما این باور را در مردم باید به وجود بیاوریم.

عدالت و مبارزه با فساد در بستر فضای مجازی ممکن می شود. کوچک سازی دولت و کاهش هزینه با فضای مجازی ممکن است.

در دولت چهاردهم مبنای کارمان شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها و بخصوص در حوزه مسائل اقتصادی است.

قالیباف: مصون‌سازی در اینترنت را لازم داریم اما محدویت را خیر

مصون سازی در اینترنت را لازم داریم اما محدویت را خیر.

عضو شورای عالی فضای مجازی بودم به خاطر سمتم در مجلس؛ ۵ نکته کاربردی را میتوانم در زمینه فضای مجازی بگویم:

۱- باید از پلتفرمهای داخلی موفق بی قید و شرط حمایت کنیم؛ مثل نشان و بله و ایتا و ...

۲- کسب و کار را باید امنیتش را برقرار و تقویتش هم کنیم. این نیازمند یک گروه در شوراست.

۳- در تولید محتوا به شدت عقب هستیم؛ زیرساختها الان دارد آماده می شود ولی دولت باید از تولید  محتوا حمایت کند و پاداش بدهد در این زمینه.

۴-نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی هم لازم است تا این دغدغه از خانواده ها برداشته شود مخصوصاً از نیروهای نواجوانمان.

۵- حتماً باید با یک پلتفرم خارجی به صورت مشارکتی، کار کنیم.

قالیباف: باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم

باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم. در تولید محتوا به شدت عقب هستیم.

همه جا عدالت اساس است و در حوزه فرهنگی و هنری هم این مهم است. باید بپذیریم که فرصت‌های تهران را کمتر در شهرستانها داریم.

عدالت فرهنگی از چالشهای فرهنگی ماست که باید برای آن فکری شود.

قالیباف: باید فرهنگ را از سیاست‌زدگی دور کنیم

باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی یا به تعبیری سیاست‌زدگی دور کنیم.

فرهنگ ساحتی دارد و صاحبانی دارد و افرادی دارد؛ پیشکسوتانی دارد؛ در بحث‌های تخصصی فرهنگ اهل خود فرهنگ باید کارها را دنبال کنند.

قالیباف: دولت باید تولی‌گری فرهنگ را انجام دهد

بنده به عنوان خدمت‌گزار در ۱۲ سالی که در شهرداری با همین نگاه به موضوع فرهنگ دنبال کردم.

در شهرداری تهران ۳۶۰ کتابخانه و چندین سالن سینما و تئاتر تاسیس کردم.

دولت باید تولی‌گری فرهنگ را انجام دهد

قالیباف: توصیه‌ها و نگاه فرهنگی رهبر انقلاب در دنیا بی‌نظیر است

رهبر معظم انقلاب، فارغ از رهبر و ولی بودن برای ما؛ بدون شک یک شخصیت بی نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هستند و در دنیا شناخته شده هستند در این عرصه.

ایشان  در سال 95 توصیه داشتند به مدیران فرهنگی که"هزاران مجموعه خودجوش مردمی که کار فرهنگی میکنند باید روز به روز توسعه یابند و دستگاه های فرهنگی به اینها کمک کنند".

ما با این  نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ چه کردیم؟

آیا ما امکانات و پول کم داشتیم یا آن را بد مدیریت کردیم؟ قریب به 90 درصد این پول در دستگاه های فرهنگی برای هزینه جاری خودشان است!‌ چرا فرصت را به نیروهای خلاق و جوان در حلقه های میانی و مراکز مردمی ندهیم؟

قالیباف: دستگاه‌های فرهنگی خروجی لازم را ندارند

حتما باید دستگاه نظام فرهنگی داشته باشیم.

مردمی سازی که باید در اقتصاد بکنیم ولی نکردیم، در فرهنگ هم باید همینگونه باشد و مردمی کنیم فرهنگ را.

حتما یک سازمان نظام فرهنگی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی باید داشته باشیم  تا خود اهالی فرهنگ مدیریت کنند.

اثرات فرهنگی مثل داوود خطر و سیاه ساکتی و خواب و بیدار در دوره نیروی انتظامی درست شد؛ و باعث شد که در ۷۰ روز بیش از ۸۰ درصد مردم کمربند ایمنی بستند و این از طریق تولیدات فرهنگی صورت گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها