محمدباقر قالیباف در مناظره چهارم:

اولویتم در سیاست خارجی مصوبات نظام است/ خنثی سازی تحریم ها را با ۵ فوریت دنبال خواهم کرد / باید اختلاف حقوق و تورم را جبران کنیم /امروز ما دغدغه‌ای جز مردم نباید داشته باشیم

کد خبر: 1298639

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به طور روشن در حوزه مذاکره حتماً مذاکره می‌کنیم همان‌طور که شهید رئیسی ادامه مذاکرات را انجام داد.

 اولویتم در سیاست خارجی مصوبات نظام است/  خنثی سازی تحریم ها را با ۵ فوریت دنبال خواهم کرد / باید اختلاف حقوق و تورم را جبران کنیم /امروز ما دغدغه‌ای جز مردم نباید داشته باشیم

سرویس سیاسی فردا: کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به طور روشن در حوزه مذاکره حتماً مذاکره می‌کنیم همان‌طور که شهید رئیسی ادامه مذاکرات را انجام داد.

محمدباقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در چهارمین مناظره انتخاباتی گفت:در سؤالاتی که مطرح شد بحث فرصت‌ها و تهدیدها است. باور شهید سلیمانی این بود که «فرصت‌های ما در دل تهدیدها است»؛ هر چقدر تهدیدها بزرگ باشد، فرصت‌های آن هم بزرگ است.

وی افزود: در دولت چهاردهم اولویتم در سیاست خارجی سیاست‌هایی است که مصوبه نظام است و طبیعتاً دستگاه دیپلماسی ما باید این کار را انجام بدهد. تعداد قابل‌توجهی، ده‌ها پرونده باز و نیمه‌باز داریم که بسته نشده  یا اگر بسته شده اجرا نشده است. 

قالیباف ادامه داد: اولویت اول‌مان این است که برویم به سمت آنکه پرونده‌ بازی را نداشته باشیم و آنها را پیگیری و حل‌وفصل کنیم. معتقدم مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند ما را موفق کند این است که بتوانیم یک اجماع ایجاد کنیم

خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد

قالیباف در اول بخش مرحله اول گفت: در سطح ملی نیازمند یک اجماع و وحدت هستیم؛ لذا این اجماع ضرورت کار است به دلیل اینکه سیاست داخلی ما امتداد سیاست خارجی و بالعکس است.

قالیباف اظهار کرد:  به طور روشن در حوزه مذاکره حتماً مذاکره می‌کنیم همان‌طور که شهید رئیسی ادامه مذاکرات را انجام داد. حتماً به توافق می‌رسیم. توافقی در چهارچوب قانون و سیاست‌های کلان در همین قانون راهبردی بند ششم آن را گفته است و باید آن را مبنای کار قرار بدهیم.

قالیباف تصریح کرد: هر توافقی که در آن انتفاع اقتصادی داشته باشد گام‌به‌گام در مقابل اقدام در مقابل اقدام انجام می‌دهیم و در کنار آن در حوزه داخل به خنثی‌سازی تحریم می‌پردازیم به آن پنج فوریتی اقتصادی که در جلسات پیش عرض کردم می‌پردازیم.

وی ادامه داد: نکته مهم اینجاست در این روزها این سؤال مطرح شده است که این اولویت‌ها رو که بخواهیم دنبال کنیم باید اجماع و وحدت داشته باشیم آقای پزشکیان همیشه بر اجماع تأکید داشته‌اند ولی این روزها ما می‌بینیم که ستاد ایشان و مشاورانشان نکاتی را مطرح می‌کنند که احساس نگرانی داریم. یعنی نشان می‌دهند در گفته‌ها و میتینگ‌های سیاسی‌شان کمتر به اجماع و وحدت توجه می‌شود.

قالیباف بیان کرد: این موارد باعث می‌شود که تنش بین مردم ایجاد شود بین مجموعه دستگاه‌ها با هم و افراد با هم ما در اینجا وحدت می‌خواهیم ثمرش این تنش‌ها است که صدای مردم گم می‌شود حل مشکلات مردم به آن توجه نمی‌شود.

قالیباف اظهار کرد: در همین بحث قانون راهبردی با صراحت مشاور آقای دکتر پزشکیان گفتن که ما این قانون را مانع رفع تحریم می‌دانیم خوب اگر مانع هست این قانون چگونه می‌خواهیم آن را دنبال کنید این در شرایطی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که این قانون مبنای کار است به‌هرحال این تضاد و دوگانه را چگونه می‌خواهید دنبال کنید اگر از همین‌الان این بحث‌ها مطرح بشود طبیعتاً برای آینده یک بهانه می‌شود که بگوییم باز نگذاشتند و نشد.

وی گفت: در موضوع واکسن هم در این روزها شنیده‌ام که گفته شده نگذاشتند واکسن وارد کنیم این موارد مردم را خسته می‌کند و دومرتبه  کشور را به دهه 90 برمی‌گرداند. دهه ۹۰ دهه تلخی بود همه فرصت‌های اقتصادی را از دست دادیم.

وی تاکید کرد: قبل از اینکه بگوییم می‌خواهیم چه کار کنیم، همه ما باید به مردم قول دهیم که دغدغه همه ما حل مشکلات مردم با اولویت بحث‌های اقتصادی باشد و باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در اینجا هرچی از آقای پزشکیان شنیدیم درباره وحدت و انسجام بود، اما در میدان و میتینگ‌های انتخاباتی وی برخلاف آن را شاهد هستیم.

وقتی قانون راهبردی مجلس را مانع رفع تحریم می‌دانید، چطور می‌خواهید تحریم را رفع کنید؟

قالیباف در بخش دوم مرحله اول گفت: متوجه نشدم آقای پزشکیان در حوزه مذاکره  ستاد ایشان چه پیشنهادی دارند و چطور می‌خواهند رفع تحریم را انجام بدهند. با توجه به اینکه قانون اقدام راهبردی را مانع رفع تحریم می‌دانند و سیاست‌های کلان را نیز رسماً گفته‌اند که قبول نداریم این را روشن کنند.

قالیباف بیان کرد: وقتی می‌گویم مذاکره را قبول دارم و منطبق بر ماده ۶ قانون پیگیری می‌کنیم .در ماده ۶ این قانون فرصت به ما داده شده است اقدام متقابل انجام بدهیم و قدم‌به‌قدم پیش برویم.

قالیباف ادامه داد:  پروتکل الحاقی را با قانون راهبردی متوقف کرده‌ایم که در مقابل آزادسازی نفت ما می‌توانیم آن را مجدداً برقرار کنیم. مثلاً ما غنی‌سازی ۶۰ درصد را بر اساس اقدام راهبردی انجام شده است. اگر آنها بنادر ما را آزاد کنند. بیمه را آزاد کنند. بانک مرکزی را اجازه بدهند کارش انجام بشود حتماً برخواهیم گشت.قدم‌به‌قدم این کارها را باید انجام بدهیم.

قالیباف گفت: به‌هرحال وقتی ما با یک دشمنی روبرو هستیم که رفتار صادقانه‌ای ندارد طبیعتاً باید خیلی حساب شده کار را انجام بدهیم. معتقد هستم که در حوزه رفع تحریم به طور جد آن را دنبال خواهیم کرد. در حوزه خنثی‌سازی تحریم فرصت‌های  بسیار بزرگی مثل  اوراسیا، شانگهای  و بریکس داریم. 

 وی ادامه داد: هم اکنون ۲۴ میلیارد دلار پرونده باز و متوقف داریم در قراردادهایی که در چهارچوب کشورهای نوظهور که همه آنها نیز مخالف آمریکا هستند  که با کشور ما هم می‌توانند کار کنند.

قالیباف بیان کرد: این موارد نشان می‌دهد که در داخل انسجام و وحدت رویه نداریم. اختلاف بین دستگاه‌ها حتی اختلاف میان دستگاهی وجود داد.در آن پیشنهادی که داشتیم که یکی از آن سیاست‌های خارجی است معتقد هستم کاری بسیار کلیدی و اساسی است. 

وی اظهار کرد: در میزگرد سیاسی اشاره کردم که چگونه ایران را در حوزه ترانزیت هوایی دور می‌زنند. همه هواپیماها از اطراف ایران عبور می‌کنند و از یک درآمد بزرگ محروم  هستیم که در کمتر از یک سال قابل‌انجام است.

وی گفت: پیشنهاد ما در طرح ۱۴۱۴ این است که در چابهار  پایتخت دوم اقتصادی‌مان را  بنا ‌کنیم. حدود ۲۵ درصد راه‌آهن‌های احداثی برای ما هیچ منفعت اقتصادی ندارد حتی به‌اندازه هزینه خودشان نیز آورده‌ای ندارد.

قالیباف بیان کرد: اگر آنها را در مسیر این سیاست دنبال  کرده بودیم امروز وضع‌مان بهتر بود.  حرف از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار، ۸۰ میلیون دلار در چابهار شنیده شده است. در شرایطی که ۲۴ میلیارد دلار بدون اینکه مشکل اف ای تی اف و تحریم داشته باشیم می‌توانیم بهره‌مند شویم. به حول قوه الهی در برنامه هفتم این کار عظیم را برای یک درآمد دائمی انجام می‌دهیم.

شهید سلیمانی مخالف دوقطبی‌‌های کاذب بود

قالیباف در بخش اول مرحله دوم گفت: در این بخش می‌خواهم به این نکته اشاره کنم با پیشنهاد آقای پزشکیان موافق هستم که ما پشت تریبون‌ها حرف نزنیم. این موارد را باید در جای دیگری صحبت کنیم. من اگر این موارد را نیز مطرح کردم واقعا در این چند روز گذشته همه این موضوعات در بین مردم مطرح شد. مردم می‌گویند هنوز به قدرت نرسیدند سر چه چیزی دارن دعوا می‌کنند. 

وی افزود: شهید سلیمانی برای ما یک الگوی است. در موضوعات رفع تحریم در رابطه با قدرت منطقه‌ای در رابطه با فرصت و تهدید همه این‌ها درس است.در این ۲۰ سالی که شهید سلیمانی مسئولیت نیروی قدس را داشتند از نزدیک با ایشان همکاری داشتم و موضوعات را دنبال می‌کردیم. شهید سلیمانی  به دنبال دو قطبی‌های کاذب نمی‌رفت. اصلاً بحث میدان و دیپلماسی نداشت. 

قالیباف ادامه داد: شهید سلیمانی وسط میدان با همان فردی مبارزه می‌کرد و با آن می‌جنگید همزمان با آن نیز صحبت می‌کرد. دیپلماسی و میدان یک ابزار هستند. وقتی می‌گویم که مذاکره روش مبارزه است یا مبارزه روش مذاکره است یعنی همین موضوع است.

وی گفت: این الگو و روش انقلاب اسلامی است. امروز قدرت منطقه ما از همین موضوع برخاسته است. شهید سلیمانی قدرت حل مسئله داشت. مسئله را از حالتی به حالت دیگر تبدیل نمی‌ کرد. موضوع را استحاله نمی‌کرد. شهید سلیمانی مشکل را حل می‌کرد. متاسفانه در کشور یادمان رفته که آمده‌ایم خدمت کنیم. قدرت شهید سلیمانی این بود که وحدت و اجماعی که همه ما می‌گوییم را ایجاد می‌کرد. بارها بود جلساتی با شهید سلیمانی می‌رفتیم خدا را شاهد می‌گیرم فقط برای اجماع سازی افراد و گروه‌های مختلف تلاش می‌کرد و در شبانه روز سه ساعت استراحت نمی‌کرد.

قالیباف تاکید کرد: وقتی از قدرت حرف می‌زنیم فردی می‌گوید روی موشک ننویس مرگ بر اسرائیل که برای  تحریم مشکل درست می‌کند.  در مقابل وعده صادق را شما می‌بینید که چقدر فرصت اقتصادی را برای ما به وجود می‌آورد.

قالیباف گفت: امروز ما در امنیت با همکاری همسایگانمان و کشورهای اسلامی جلوی دخالت آمریکا را در اینجا گرفته‌ایم و هژمونی آن را به هم زده‌ایم و باید از فرصت اقتصادی آن استفاده کنیم. در برنامه ۱۴۱۴ آمده است ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب  و بحث‌های فناوری و گردشگری فرصت هایی برای مااست. این موارد صدها میلیارد دلار برایمان فرصت ایجاد می‌کند حتی برای ما امنیت می‌آورد ما غفلت کرده‌ایم.

وی افزود: بنده معتقد هستم که برای رفع تحریم با همین نگاه و رویکرد می‌توانیم حقمان را بر اساس بند ۶ قانون اقدام راهبردی بگیریم. در خنثی‌سازی تحریم هم برای داخل اول رشد اقتصادی مهم است. رشد اقتصادی یعنی اینکه ما برای مردم تضمین کنیم. ۲۴ میلیارد دلار قراردادهای آماده داریم.سرمایه قابل‌توجه امروز ارز و طلا است که در اختیار مردم است ما باید به مردم اطمینان بدهیم که دلسوز آن‌ها هستیم. ده‌ها میلیارد دلار هست که می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند

باید فاصلۀ حقوق‌ها و تورم را جبران کنیم

قالیباف در بخش دوم مرحله دوم گفت: واقعیت این است که بعد از دهه ۹۰ مردم در حداقل‌های زندگی‌شان دو دچار مشکل شده‌اند. در طول عمر مدیریتیم هر کجا بوده‌ام همیشه دغدغه حل مشکلات مردم را داشتم که کاری را برای آنها انجام بدهیم.

وی گفت: رشد اقتصادی از کارهای ماندگار است قبل از همه این‌ها مردم  در یک شرایطی هستند و نجابت به خرج داده‌اند و تحمل آنها به سر آمده است. باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که مشکلات آنها در زمان کوتاهی حل شود. 

قالیباف ادامه داد: اولین کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم یک سپر حمایتی برای مردم ایجاد کنیم. در این طرح ۵ فوریتی که گفتم آنهایی که حقوق ثابت دارند و تورم بیش از افزایش حقوق است فاصله این را  باید جبران کنیم. اگر این افزایش را نداشته باشیم سفره مردم کوچک می‌شود.

وی ادامه داد: همه کسانی که چنین شرایطی دارند  در همه بخش‌ها  که حقوق ثابت دارند وظیفه ما است که این کار را انجام بدهیم. در کشور ظرفیت‌هایی است. امروز ۱۷ و نیم درصد اتلاف سرمایه‌های در دستمان را داریم. به‌راحتی می‌توانیم بادقت در این موضوعات  بدون اینکه بخواهیم مشکلات جدید و بیشتری را ایجاد کنیم و دامن به تورم بزنیم آن را کنترل می‌کنیم . 

قالیباف گفت: حدود ۲۱۰۰ کیلوکالری در روز و 6 قلم اصلی جهیزیه که   دغدغه همه خانواده‌ها است می‌توانیم آنها را انجام بدهیم. سلامت بسیار مهم است همین مردمی که در معیشت‌شان دچار مشکل هستند بدون شک اگر فرزندشان مریض شد از معیشت‌شان برای سلامت خرج می‌کنند. سرانه‌ای بین ۸ تا ۹ میلیون تومان برای هر نفر هزینه می‌دهیم.اگر در دولت چهاردهم توفیق خدمت داشته باشم، این کارها را اجرایی خواهم کرد. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: موضوع مهم دیگر مسکن است. ما به طور روشن گفتیم که به هر فردی که منزل ندارد، در محیطی که کاربری مسکونی دارد ۲۰۰ متر زمین می‌دهیم. البته نباید دست‌انداز در جلوی کار مردم بگذاریم و باید یک سرمایه‌گذار پیدا شود و با آنان مشارکت کند و خانه را بسازند. این کار باید با سرعت انجام شود و بنده با تجربه‌ای که در ساخت و ساز در شهرداری دارم، می‌گویم که این کار شدنی است و در همه روستاها و ۸۰ درصد شهرها قادر هستیم این کار را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: موضوع بعدی مربوط به خودرو است؛ صنعت خودرو از ما رانت می‌گیرد، اما نتوانسته ما را خودروساز کند و ما حتماً واردات خودرو سنگین و خودرو شخصی را باید انجام دهیم. در خودروی سنگین بخش قابل توجهی از خودروهای ما اسقاطی است و می‌توانیم با توجه به اینکه قانون واردات خودرو به تصویب رسیده است، خودروهای سنگین را هم وارد کنیم.

ستاد آقای پزشکیان همان ستاد آقای روحانی است

قالیباف در قسمت پایانی گفت: در ابتدا سعی کردم با دو، سه سؤالی که داشتم مطالبی را برای مردم روشن کنم. برای همه ما مشخص شد به‌هرحال ستادی که آقای پزشکیان با آن کار می‌کنند دقیقاً همان ستاد آقای روحانی است.  فکر می‌کنم همه شما هم این برداشت را داشتید. یعنی به یک دهه قبل برگردیم. دومرتبه به رشد اقتصادی زیر یک درصد برگردیم. به نقدینگی ۲۶ برابر برگردیم. به تنش‌های بین قوا برگردیم. به اختلافات بین مردم برگردیم. به تنش‌های با رهبری و برخی از موضوعات دیگر  برگردیم. یعنی شکاف بیشتر بین مردم و حاکمیت، یعنی دومرتبه در حکمرانی کشور اخلال صورت بگیرد. آیا سزاوار است امروز در این مسیر حرکت کنیم.

قالیباف ادامه داد: حداقل این نمونه‌ای که در همین دو سه روز اخیر دیده‌ایم گواهی بر این موضوع است. مطمئن هستم که مردم عزیز ما حتماً این گونه تصمیم خواهند گرفت که ما روبه‌جلو برویم رویای یک ایران بزرگ را بسازیم. همان‌طور که در حوزه دفاعی  دیگران حسرت این را می‌خورند و در حوزه اقتصادی هم این گونه باشیم. 

قالیباف بیان کرد: امروز دغدغه‌ای جز درد مردم را نباید داشته باشیم.ما نمی‌توانیم مسیری را طی کنیم که کشور دچار تنش و مشکلات شود. همه باید کنار هم باشیم دست‌به‌دست هم دهیم.

وی گفت: درگذشته خود نشان داده‌ام که این گونه عمل و رفتار کرده‌ام.می‌دانید که ۱۲ سال توفیق خدمت در شهرداری تهران را داشتم هر سه دولت با من مخالف بودند. کمک به شهرداری تهران نکردند. یک جلسه دولت، من را دعوت نکرد. یک جلسه در حل مشکلات ما نگذاشتند. مصوبات مجلس را در اختصاص بودجه به طور کامل انجام ندادند.

وی ادامه داد: با تلاش و کار و تکیه به مردم و کارآفرینان جامعه و جوانان خلاق و پای کار مشکلات را حل می کنیم، همانطور که این روند را در دوران ۱۲ ساله شهرداری تهران طی کردم؛ آن زمان مردم را به گروه چپ و راست تقسیم نکرده و نگفتیم این افراد شیعه یا سنی و یا متعلق به کدام قوم هستند بلکه هر کسی که قوی و امین بود، بر اساس شایسته گزینی و احترام به نخبگان پیش بردیم.

قالیباف گفت: ما در شهرداری بهانه نیاوردیم که پول نداند و نداریم چون مدیر قوی به معنای داشتن قدرت اجماع و کسی که پیش شرط نداشته و درخواست اختیار نکرده و نگوید به من پول دهید؛ این روزها دیدید که گفتند نگذاشتند کار کنیم.

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: اگر به حول و قوه الهی مردم من را انتخاب کردند، بدون هیچ بهانه ای آرزوهای کشور را در رشد اقتصادی برآورده و مشکلات جاری را رفع می‌کنم، همچنین آینده فعلی را مناسب کرده و پریشانی را از مردم دور می کنم و افقی روشن و رویا برای آینده با رشد اقتصادی خواهم داشت، آن هم به گونه ای که به گذشته افتخار کرده و راه شهدا و امام شهدا را رفته و کار را برای رفع دغدغه مردم و براساس سیاست های کلان مقام معظم رهبری پیش ببرم./فارس

 

***

محمدباقر قالیباف برای شرکت در مناظره چهارم وارد سازمان صداوسیما شد.

مناظره امشب با موضوع «ایران در جهان امروز» در بخش اول موضوع فرصت‌های و ظرفیت‌های سیاست خارجی پرداخته شد. طبق برنامه هفتم به استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های سیاست خارجی در جهت تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و کمک به الهام بخشی انقلاب اسلامی به جامعه مستضعفین جهان تاکید شده است. در این بخش از مناظره نامزدها راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه خواهند کرد.

کارشناسان در بخش اول پرسیدند:

محسن پاکائین کارشناس مسائل بین‌الملل سوال کرد: برنامه‌های دولت شما برای بهره‌بندی از فرصت‌ها و مزایای توافق‌نامه‌های بلند مدت مطرح شده با کشورهایی نظیر چین و روسیه چیست؟

سید کاظم سجادپور رئیس پیشین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه پرسید: چگونه می‌خواهید مسئله توازن و تعادل در سیاست خارجی را در عمل دنبال کنید؟

کامبیز میرکریمی عضو اتاق بازرگانی پرسید: پیمان موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا یک نمونه موفقی بود که به خوبی اجرا شد و نشان داد چقدر یک پیمان منطقه‌ای می‌تواند باعث جهش صادرات ایران، برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه با کشورهای دیگر و مناطق دیگر چیست؟

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق مطرح کرد: فرصتی در منطقه وجود دارد به این معنا که ۱۵ کشور همسایه ما حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار با یکدیگر تعامل دارند، سهم ما از این بازار همسایه با مزیت‌هایی که داریم چقدر است؟ برای استفاده از این فرصت که ضروری است چه برنامه‌هایی را دارید؟

محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در روسیه پرسید: با توجه به موقعیت ویژه محور مقاومت و همزمان حرکت رو به جلو و رو به پیشرفت ریان‌های مقاومتی در منطقه و جهان و همچنین دستاوردهایی که محور مقاومت تاکنون به دست آورده در دفاع از مردم مظلوم و مسلمان منطقه، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

اولویتم در سیاست خارجی مصوبات نظام است

شهید سلیمانی باورش این بود که فرصت‌های ما در دل تهدیدات است.

بنده در دولت چهاردهم اولویتم دیپلماسی و سیاست‌هایم مصوبات نظام است.

تعداد قابل توجهی، ده‌ها پرونده باز و نیمه باز داریم که بسته نشده یا اجرا نشده است؛ ما اولویت اولمان این است که برویم به سمت اینکه پرونده بازی نداشته باشیم و آنها را حل و فصل کنیم.

مهمترین موضوع برای موفقیت ما این است که بتوانیم یک اجماع در سطح ملی ایجاد کنیم.

 خنثی سازی تحریم ها را با ۵ فوریت دنبال خواهم کرد

سیاست داخلی ما امتداد سیاست خارجی ماست و بالعکس.

ما همچون شهید رئیسی مذاکرات را ادامه می‌دهیم و حتماً به توافق می‌رسیم؛ در چارچوب سیاستها و قوانین کلان؛ از جمله قانون راهبردی مجلس.

هر توافقی که در آن انتفاع اقتصادی باشد آن را دنبال می‌کنیم.

در حوزه داخل نیز به خنثی سازی تحریم، با ۵ فوریتی که اشاره کرده‌ام خواهم پرداخت.

ستاد پزشکیان نکاتی را مطرح می‌کنند که احساس نگرانی می‌کنیم

آقای پزشکیان بر اجماع تاکید دارد ولی این روزها می‌بینیم ستاد آقای پزشکیان چیزهایی مطرح می‌کند که از این بابت نگرانی داریم.

در این میتینگ‌ها کمتر به اجماع و وحدت تاکید می‌شود.

اینها باعث می‌شود که تنشی بین مردم با مردم و یا مجموعه دستگاه‌ها با هم و افراد با هم ایجاد شود. اینها چه ثمری دارد؟ صدای مردم گم می‌شود و به حل مشکلاتشان توجه نمی‌شود.

قانون راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها را مشاور آقای پزشکیان می‌گوید مانع می‌بینیم! این در شرایطی است که رهبری معظم انقلاب فرمودند این قانون مبنای کار ما و مبنای تعیین تکلیف است. این تضاد را چگونه میخواهند دنبال کنند؟

این حرفهایشان می‌شود بهانه‌ای که مثل گذشته گفتند که نگذاشتند و نشد! و می‌شود مثل ماجرای واکسن که می‌گفتند نگذاشتند واکسن وارد کنیم.

دهه ۹۰ دهه تلخی بود و نباید آن موضوعات تکرار شود.

مذاکرات را پیگیری می‌کنم

واقعاً متوجه نشدم که آقای پزشکیان ستادش در حوزه رفع تحریم‌ها چه می خواهد بکند! 

وقتی می گویم مذاکرات را قبول دارم و پیگیری می کنم بر اساس ماده 6 قانون اقدام راهبردی؛ یعنی این قانون اجازه می دهد قدم به قدم پیش برویم. 

اگر فروش نفت ما آزادسازی شود می توانیم پروتکل الحاقی را برگردانیم؛ اگر آنها بنادر و بیمه ما را و بانک مرکزی ما را از تحریم آزاد کنند، می‌توانیم تعهداتی انجام دهیم.

داخل کشور وحدت رویه نداریم

حوزه خنثی سازی تحریم فرصتهای بسیار بزرگی داریم. در اوراسیا و شانگهای و بریکس؛ همین الان 24 میلیارد دلار پرونده باز و متوقف داریم در قراردادهایی که با کشورهای نوظهور امضا کرده‌ایم؛ کشورهایی که مخالف آمریکا هستند و با ما کار می کنند.

ولی داخل کشور وحدت رویه نداریم چون اختلافات میان دستگاهی داریم.

پایتخت دوم اقتصادی مان را در چابهار تاسیس خواهیم کرد

در حوزه ترانزیت هوایی از یک درآمد بزرگ محروم شده ایم که این در یک سال قابل جبران است.

پایتخت دوم اقتصادی مان را در چابهار تاسیس خواهیم کرد.

5 درصد راه آهن های احداثی ما هیچ منفعتی برای ما ندارد. اگر آن را در قالب سیاست درستی اجرا کرده بودیم وضع ما بهتر بود

مردم می‌گویند که سر قدرت دارند دعوا می‌کنند!

 با پیشنهاد پزشکیان موافقم که پشت تریبونها حرف نزنیم و اینها را جای دیگری صحبت کنیم. اگر اینجا گفتم، بخاطر این بود که بین مردم مطرح کردند و مردم می‌گویند که سر قدرت دارند دعوا می‌کنند!

شهید سلیمانی به دنبال دوقطبی‌سازی کاذب نبود

شهید سلیمانی یک الگویی است برای ما در همین موضوعات رفع تحریم و خنثی سازی تحریم و قدرت منطقه ای و فرصت و تهدید. همه‌ی اینها درس است.

در ۲۰ سالی که مسئول نیروی قدس بودند با ایشان از نزدیک همکاری داشتیم.

ویژگی شهید سلیمانی چه بود؟ به دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی رفت و اصلاً بحث میدان دیپلماسی نداشت. حاج قاسم با همان کسی که میجنگید همزمان حرف هم میزد.

دیپلماسی و میدان یک ابزار است

دیپلماسی و میدان هردو یک ابزارند. مذاکره روش مبارزه است. این الگوی نظام جمهوری اسلامی است.

شهید سلیمانی قدرت حل مسئله را داشت و مسئله را از حالتی دیگر تبدیل نمی کرد. موضوع را استحاله نمیکرد. مثل آشغال زیر فرش نمی برد مشکلات را.

قدرت شهید سلیمانی این بود که وحدت و اجماعی که همه می‌گوییم را ایجاد می کرد.

بارها و بارها در جلساتی با آقای شهید سلیمانی می رفتیم؛ او فقط برای اجماع سازی و هم نظر کردن جریانات، در شبانه روز سه ساعت هم استراحت نمیکرد.

یادداشتهایش در این چند روز، گویی برای فعالیت یک سال یک نفر بود. اینقدر پرحجم بود کارها.

هم باید رفع تحریم را پیگیری کنیم هم رشد اقتصادی را 

امروز در امنیت با همکاری همسایگانمان جلوی دخالت آمریکا را در اینجا  گرفتیم و هژمونی او را به هم زدیم؛ باید از فرصت اقتصادی این موضوع هم استفاده  کنیم.

هم باید رفع تحریم را پیگیری کنیم و حقمان را بر اساس بند 6 قانون اقدام راهبردی بگیریم و هم برای خنثی سازی تحریم، رشد اقتصادی را پیگیری کنیم.

مردم امروز در حداقل‌های زندگی دچار مشکل هستند

بعد از  دهه ۹۰ مردم ما در حداقلهای زندگی شان تحت فشار هستند. همیشه دغدغه‌مند دغدغه مردم بوده‌ام.

حتما باید رشد اقتصادی را از طریق رفع تحریم و کار ماندگار درست کنیم.

اما مردم در شرایطی هستند که نجابت به خرج داده اند ولی طاقتشان سر آمده لذا باید مشکلاتشان را در کوتاه مدت حل کنیم. لذا اولین کارم این است که یک سپر حمایتی برای مردم ایجاد کنم.

با رفع تحریم باید به رشد اقتصادی برسیم

محمدباقر قالیباف: آنها که حقوق ثابت دارند ولی تورم بیش از افزایش حقوق است، فاصله این را باید حتماً جبران کنیم.

باید اختلاف حقوق و تورم را جبران کنیم

محمدباقر قالیباف: امروز 17.5 درصد اتلاف سرمایه های در دستمان را داریم در کشور؛ با دقت در این موضوعات، بدون اینکه بخواهیم مشکلات بیشتری را درست کنیم و به تورم دامن بزنیم، میتوانیم این را کنترل کنیم.

هر فردی که منزل ندارد ۲۰۰ متر زمین می‌دهیم

امروز ۱۷.۵ درصد اتلاف سرمایه های در دستمان را داریم در کشور؛ با دقت در این موضوعات، بدون اینکه بخواهیم مشکلات بیشتری را درست کنیم و به تورم دامن بزنیم، میتوانیم این را کنترل کنیم.

خیلیها وام مسکن  گرفته اند و سررسید قسطشان شده ولی مسکن نگرفته اند.

به هر کس که مسکن ندارد ۲۰۰ متر زمین می دهیم که کاربردی مسکن داشته باشد؛ اگر اینطور شود مشکل حل می شود.

در همه روستاها و بیش از ۸۰ درصد شهرهای ما این امر شدنی است.

 هم در خودروی سنگین و سبک مشکل داریم

ما هم در خودروی سنگین و سبک مشکل داریم؛ بارها صحبت کردم؛ صنعت خودرو از ما رانت می گیرد ولی نتوانسته ما را خودروساز کند. حتماً باید واردات خودرو را داشته باشیم. هم در خودرو سنگین و هم سبک.

سهم زیادی از خودروهای سنگین کشور الان اسقاطی هستند.

ستاد پزشکیان همان ستاد روحانی است

محمدباقر قالیباف در زمان نهایی جمع‌بندی مناظره:

ستادی  که امروز آقای پزشکیان با او کار می کند همان ستاد آقای روحانی است. برای همه ما مشخص است.

این یعنی برگردیم به یک دهه قبل. دو مرتبه برگردیم به رشد زیر ۱ درصد؛ نقدینگی ۲۶ برابر؛ تنشهای بین قوا؛ اختلافات بین مردم؛ تنشهای بین رهبری و بعضی موضوعات دیگر. یعنی شکاف بیشتر بین مردم و دولت. یعنی دومرتبه اخلال صورت بگیرد در حکمرانی کشور.

آیا واقعا سزاوار است در این مسیر حرکت کنیم؟

اتفاقات دو سه روز اخیر گواهی بر حرفهای ماست.

مردم ما می‌خواهند کشور رو به جلو حرکت کند

محمدباقر قالیباف در زمان نهایی جمع‌بندی مناظره:مطمئنم مردم عزیز ما اینطور تصمیم میگیرند که رو به جلو برویم و رویای ایران بزرگ را بسازیم. همانطور که حسرت حوزه دفاعی ما را همه می خورند در حوزه اقتصادی هم همینطور باشد.

امروز ما دغدغه‌ای جز مردم نباید داشته باشیم.

ما نمیتوانیم مسیری طی کنیم که کشور دچار تنش و مشکلات شود. امروز همه باید کنار هم باشیم، دست به دست هم بدهیم.

 بنده در گذشته نشان دادم که اینگونه عمل و رفتار کردم. 

در ۱۲ سالی که در شهرداری بودم هیچ دولتی همراهی نکرد

محمدباقر قالیباف در زمان نهایی جمع‌بندی مناظره:

۱۲ سال توفیق خدمت در شهرداری داشتم؛, هر سه دولت با من مخالف بودند و به من کمک نکردند؛, در یک جلسه دولت من را دعوت نکردند، حتی مصوبات مجلس را در حمایت بودجه شهرداری عمل نکردند؛ ولی ما با تلاش، با کار، با تکیه به شما مردم و با کارآفرینان جامعه و جوانان خلاق و پای کار، با این که چپ و راست نکردیم و این گروه آن گروه نکردیم، شیعه سنی نکردیم، قومیت نکردیم، هر که قوی و امین بود بر اساس شایسته گزینی احترام کردیم.

به نخبگان احترام کردیم و بدون تصمیم سازی آنها تصمیم نگرفتیم. نتیجه چه شد؟ این شد که دیدید در ۱۲ سال تهران جدید ساخته شد. بهانه نگرفتیم که پول نداریم؛  مدیر قوی یعنی قدرت اجماع؛ مدیر قوی درخواست اختیار نباید بکند.

بدون هیچ بهانه‌ای آرزوهای این کشور را درست می‌کنم

محمدباقر قالیباف در زمان نهایی جمع‌بندی مناظره:

به طور روشن اعلام می‌کنم اگر شما من را انتخاب کنید، بدون هیچ بهانه ای آرزوهای این کشور را چه در رویای رشد اقتصادی و چه در مشکلات جاری شما، آینده را مناسب و پریشانی را از شما دور و افق روشن را با رشد اقتصادی و پایتخت اقتصادی ایران درست می کنم.

جوری که به گذشته خود افتخار کنیم. راه شهدا و امام شهدا را بر اساس دغدغه مردم و سیاستهای مقام معظم رهبری پیش می‌بریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها