سفیر آمریکا در ژاپن: سفر پوتین به کره شمالی، تعبیر بدترین ترس آمریکا بود

کد خبر: 1298339

«رام امانوئل» سفیر واشنگتن در توکیو، به روزنامه نیویورک تایمز گفت: سفر ولادیمیر پوتین» به کره شمالی و ویتنام تعبیر بدترین ترس‌های مقامات آمریکایی است.

سفیر آمریکا در ژاپن: سفر پوتین به کره شمالی، تعبیر بدترین ترس آمریکا بود

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به سفر هفته گذشته ولادیمیر پوتین به کره شمالی و سپس ویتنام پرداخت و اثرات این سفر را در معادلات شرق آسیا و نظم تحمیلی آمریکا در این منطقه مورد بررسی قرار داد.

نیویورک تایمز نوشت که پوتین با این سفر تلاش دارد بر نقش خود به عنوان یک «اخلال‌گر» در نظم آمریکا در شرق آسیا تأکید کند.

در این راستا «رام امانودل» سفیر واشنگتن در توکیو نیز به این روزنامه گفت که این سفر تعبیر «بدترین ترس‌های مقامات آمریکایی» بود.

او گفت: «این سفر و انعقاد قراردادها با ویتنام منجر به تزریق "تهدیدهای بالقوه" بیشتر به منطقه‌ای شد که پیش از آن مملو از تنش ودرگیری مرتبط با تایوان در دریای چین جنوبی بود».

سفیر آمریکا تأکید کرد: «بدترین ترس های واشنگتن به واقعیت تبدیل شده است و پوتین تنها به 4 روز زمان نیاز داشت تا واشنگتن را عصبانی کند، کاری که روسیه انجام داد این بود که به ما گفت که تنظیم کننده اصلی مواضع کشورها در قبال پیونگ یانگ خواهد بود که در حال توسعه سلاح‌های هسته‌ای و نقض معاهدات منع گسترش است و اینکه روسیه امکان دور زدن تحریم‌های آمریکا را به کشورها می‌دهد».

نیویورک تایمز همچنین نوشت که سفر رئیس‌جمهور روسیه به پیونگ یانگ و هانوی یادآور روابط نظامی تاریخی و قوی روسیه در منطقه شرق آسیا بود.

به نوشته این روزنامه سفر پوتین به کره شمالی، نشان داد که رقابت برای نفوذ در شرق آسیا آن‌طور که تصور می‌شد یک جنگ سرد دو جانبه میان چین و آمریکا نیست و از این رو برخی کشورها در همین منطقه با نگرانی این سفر را دنبال کرده‌اند.

از سوی دیگر درحالیکه تنش‌ها در شبه جزیره کره طی چند هفته گذشته افزایش یافته، توافق مشارکت راهبردی میان روسیه و کره شمالی که در سفر اخیر ولادیمیر پوتین به پیونگ یانگ امضا شد نگرانی فزاینده رهبران کره جنوبی را برانگیخته است.  

طبق این توافق، مسکو متعهد شده که در صورتی که کره شمالی مورد حمله قرار گرفت از ابزارهای موجود برای کمک نظامی فوری به این کشور استفاده کند.

 اما در مورد ویتنام نیز «درک گروسمن»، تحلیلگر ارشد دفاعی در مؤسسه رند، به نیویورک تایمز گفت: «ویتنام در سال‌های متمادی برای توسعه نیروی زمینی خود کار زیادی انجام نداده است، اما قرار است اتفاقات تازه‌ای در راه باشد و ما شاهد خرید تانک‌های جدید روسی از سوی ویتنام باشیم».

پوتین چهارشنبه هفته گذشته پس از 24 سال وارد پایتخت کره شمالی شد و به گرمی هرچه تمام‌تر مورد استقبال «کیم جونگ اون» قرار گرفت. سفری که با واکنش و نگرانی دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع آمریکا و کاخ سفید همراه شد.

به گفته بسیاری از ناظران، غرب حق دارد که نگران گسترش روابط مسکو و پیونگ یانگ باشد؛ به طوریکه پوتین در جریان همین سفر در مقاله‌ای در صفحه اول روزنامه اصلی حزب حاکم کره شمالی، وعده داد که «تجارت جایگزین و مکانیسم‌های حل و فصل متقابل را که توسط غرب کنترل نمی‌شود» توسعه دهد و «معماری امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم» در اوراسیا ایجاد کند.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها