بررسی تفاوت‌های ورق گالوانیزه و ورق گالوانیل

کد خبر: 1301599

ورق‌های گالوانیزه و گالوانیله دو نوع اصلی ورق‌های فولادی به شمار می‌روند که در بازار موجود هستند. این دو نوع ورق از نظر فرایند تولید، خواص فیزیکی و مکانیکی با یکدیگر تفاوت دارند؛ شناخت این تفاوت‌ها می‌تواند در انتخاب مناسب‌ترین نوع ورق برای هر کاربرد خاص، بسیار مفید باشد.

بررسی تفاوت‌های ورق گالوانیزه و ورق گالوانیل

 

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه بر پایه فولاد است و این ماده به دلیل استحکام بالا در برابر کشش و برش محبوبیت بسیار زیادی دارد؛ اما مشکل این قطعات، مقاومت کم در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. جهت حل این مشکل، فرایند گالوانیزاسیون یا روی اندود کردن فولاد، صورت می‌گیرد.

در این فرآیند، فولاد در حوضچه‌های مذاب روی (Zn) قرار داده می‌شود و سپس خروجی با نام ورق گالوانیزه به دست می‌آید. تولید این قطعات می‌تواند به روش‌های نورد گرم یا سرد انجام شود. این محصولات نسبت به خوردگی، زنگ زدگی و رطوبت مقاومت بالایی دارند و سطح صاف و صیقلی آن‌ها امکان رنگ پذیری فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند.

ورق گالوانیزه چه ویژگی‌هایی دارد؟

اولین ویژگی قابل توجه این قطعات، آن است که در کم‌ترین زمان ممکن تولید می‌گردند. تولید این ورق‌ها شامل مراحل مختلفی نظیر آماده‌سازی، چربی‌زدایی، شستشو، هوادهی، خشک کردن، روی اندود کردن، برش و غیره می‌شود.

دومین ویژگی برجسته آن‌ها، ایجاد مقاومت 100 درصدی است؛ این مقاومت به سبب فرایند گالوانیزاسیون یا روی اندود کردن ورق به دست می‌آید. فلز روی با نفوذ در کوچک‌ترین شکاف‌های ورق، باعث افزایش مقاومت و استحکام آن می‌گردد که سبب تمایز این محصول با دیگر محصولات فولادی می‌شود. تمام این ویژگی‌ها بر قیمت ورق گالوانیزه تاثیرگذار هستند و می‌توانند قیمت روزانه آن را تغییر دهند.

ورق گالوانیل چیست؟

12

پوشش سطح مقاطع و پروفیل‌های فولادی یک روش کاربردی و موثر جهت حفاظت از ماده پایه یعنی فولاد، در برابر اکسیداسیون و خوردگی است. در برخی موارد، از روش‌های قوی‌تری مانند گالوالوم یا گالوانیلینگ استفاده می‌شود.

این روش در واقع نوعی پوشش‌دهی فلزی با استفاده از دو فرآیند آنیل و گالوانیزاسیون گرم است. در این فرآیند، ابتدا فولاد آنیل می‌شود تا ساختار آن بهبود پیدا کند؛ سپس به صورت غوطه‌ور در مخزن حاوی روی مذاب قرار می‌گیرد. این عمل باعث می‌شود که لایه‌ای از روی، به طور یکنواخت بر سطح فولاد رسوب کند.

محصول نهایی این فرآیند ورق گالوانیله نامیده می‌شود که دارای مزایای متعددی نظیر مقاومت بالا در برابر خوردگی و طول عمر بیشتر نسبت به فولاد عادی است و دارای ویژگی‌های مفیدی خواهد بود که آن را برای بسیاری از کاربردها مناسب می‌سازد.

اولین ویژگی مهم این محصول مقاومت در برابر خوردگی است. لایه روی که بر سطح فولاد اعمال می‌شود، ورق گالوانیله را در برابر خوردگی ناشی از عوامل محیطی همچون رطوبت، اسیدها و آلاینده‌ها محافظت می‌کند.

دومین ویژگی قابل توجه، طول عمر بالای آن‌ها است. وجود پوشش روی باعث افزایش عمر مفید این محصول در مقایسه با فولاد معمولی می‌شود. ورق گالوانیله همچنین دارای ظاهر زیبا و یکنواختی است و قابلیت شکل‌پذیری خوبی نیز دارد و می‌توان آن را به راحتی برش داد.

تفاوت‌های فولاد گالوانیزه و فولاد گالوانیل چیست؟

13

فولادهای گالوانیزه و گالوانیل با یک‌دیگر تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • فرایند تولید:

فولاد گالوانیزه در تولید خود تنها یک فرایند اصلی را طی می‌کند؛ در حالی که فولاد گالوانیله در تولید خود، یک فرایند اضافی به نام آنیلینگ را نیز طی خواهد کرد. آنیلینگ فرآیندی است که به منظور افزایش قابلیت شکل‌دهی و بهبود خواص مکانیکی فولاد گالوانیله انجام می‌شود. این فرایند اضافی باعث افزایش پیچیدگی و هزینه‌های تولید این نوع فولاد می‌گردد.

  • رنگ‌پذیری:

رنگ‌پذیری فولادهای گالوانیلینگ مناسب‌تر و بهتر از فولادهای گالوانیزه است؛ فولاد گالوانیله می‌تواند رنگ‌های مختلفی را به راحتی بپذیرد و نگه دارد. این برتری رنگ‌پذیری در برنامه‌های طراحی و پوشش دهی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین محصولات گالوانیل رنگ مات‌تری دارند که برای برخی کاربردها انتخاب بهتری باشد.

  • خواص مکانیکی:

در مقایسه با گالوانیزه، محصولات گالوانیله انعطاف‌پذیری کمتری دارند و شکننده‌تر هستند. این به دلیل فرایند آنیلینگ است که روی آن انجام می‌شود و باعث افزایش استحکام و البته کاهش انعطاف‌پذیری قطعات می‌گردد. این ویژگی ممکن است در برخی کاربردها مطلوب باشد؛ اما در مواردی که نیاز به انعطاف‌پذیری بیشتر داریم، محدودیت ایجاد کند.

سخن آخر

به طور کلی، ورق گالوانیله در مقایسه با ورق گالوانیزه، فرآیند تولید پیچیده‌تر، انعطاف‌پذیری کم‌تر و هزینه تولید بیش‌تری دارد. بنابراین، در انتخاب نوع ورق مناسب، باید موارد فوق را در نظر گرفت تا بتوان بهترین تصمیم را اتخاذ کرد؛ همچنین، خرید ورق سیاه به عنوان گزینه‌ای دیگر با توجه به نیازهای خاص هر پروژه ممکن است مورد بررسی قرار گیرد. شما همراهان عزیز تمامی این محصولات را می‌توانید از وبسایت پیوان که یکی از بهترین تامین کنندگان قطعات و ورق‌های فولادی محسوب می‌شود، بهمراه مشاوره رایگان و تخصصی، تهیه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد