​نکات مهمی که در مورد لوازم یدکی موتور سیکلت باید بدانید

کد خبر: 1298466
​نکات مهمی که در مورد لوازم یدکی موتور سیکلت باید بدانید

 

لوازم یدکی موتور سیکلت برای حفظ عملکرد صحیح و ایمن موتور سیکلت شما ضروری هستند. با این حال، با تنوع زیاد قطعات موجود در بازار، انتخاب قطعات مناسب می‌تواند دشوار باشد. آشنایی با لوازم یدکی موتور سیکلت و دانستن نکات کاربردی در مورد آن به شما موتور سواران کمک می‌کند که عمر موتور سیکلت خود را بالا ببرید، در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید و از خرابی‌ها و مشکلات اساسی انجین موتور سیکلت جلوگیری کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به عنوان یک موتور سوار بلد باشید تا در روزهای سخت موتور سواری، از آن استفاده کنید. 

لوازم یدکی موتور سیکلت را بشناسید

در مرحله اول، زمانی که یک موتور سیکلت تازه خریداری کرده‌اید، باید لوازم یدکی موتور سیکلت و اجزای مختلف آن را به خوبی بشناسید. در این صورت، می‌توانید به درستی از موتور سیکلت خود مراقبت کنید و باعث افزایش طول عمر آن شوید. 

اجزای انجین موتور سیکلت‌

مهم‌ترین بخش هر موتورسیکلتی انجین آن است. در اصل انجین مانند یک قلب تپنده کار می‌کند و نیروی مورد نیاز برای به حرکت در آمدن چرخ‌های موتور را فراهم می‌کند. با توجه به سبک و کلاس موتور سیکلت، انجین‌های مختلفی روی آن قرار می‌گیرند. در ابتدای کار باید نوع انجین موتور خود، مدل سیستم سوخت رسانی آن و اجزای مختلف آن را به خوبی بشناسید. به طور کلی این لوازم به تعمیرات دوره‌ای نیازی ندارد و با عوض کردن به موقع روغن موتور، می‌توانید از خرابی آنها جلوگیری کنید. 

اما شناخت آنها به شما کمک می‌کند در صورت بروز مشکلات مختلف، بهتر بتوانید عامل و ریشه اصلی خرابی موتور سیکلت را تشخیص دهید. 

لوازم مصرفی موتور سیکلت

دسته ای از لوازم یدکی موتور سیکلت، به عنوان لوازم مصرفی آن شناخته می‌شوند. همانطور که از نامش پیداست، لوازم مصرفی موتور سیکلت، در طول زمان باید تعویض شوند. در اصل، لوازمی مانند لنت ترمز، صفحه کلاچ و شمع موتور سیکلت که بعد از گذر زمان و با استفاده زیاد کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند، باید به موقع جایگزین شوند. 

شناخت درست این دسته از لوازم و آشنایی با زمان تعویض آن، به شما کمک می‌کند که از لوازم اساسی انجین و لوازم یدکی موتور سیکلت خود محافظت کنید. به عبارت دیگر، زمانی که تعویض لوازم مصرفی موتور سیکلت را پشت گوش می‌اندازید باعث خرابی قطعات و لوازم یدکی موتور سیکلت می‌شوید. و در دراز مدت، مجبور می‌شوید هزینه بسیار بالایی برای تعمیر موتور خود بپردازید. 

قطعات و لوازم بدنه موتور 

آخرین دسته از لوازم یدکی موتور سیکلت، لوازم بدنه آن است. همانطور که از نامش پیداست، این قطعات شامل فلاپ‌ موتور، باک موتور سیکلت، آینه‌ها و تمامی قطعاتی است که به راحتی می‌توانید آن را ببینید و لمس کنید. به طوری کلی، قطعات بدنه نیز تا زمانی که ضربه نخورند یا تصادفی اتفاق نیفتد احتیاجی به تعویض ندارند.

لوازم مصرفی موتور سیکلت را به موقع عوض کنید

در بخش قبلی، لوازم یدکی و لوازم مصرفی موتور سیکلت را به طور کلی معرفی کردیم. در این قسمت قصد داریم در مورد نقش تعویض به موقع لوازم مصرفی موتور سیکلت صحبت کنیم. همانطور که بالاتر مشخص کردیم، لوازم مصرفی به آن دسته از لوازم یدکی موتور سیکلت می‌گویند که در فواصل زمانی مشخص باید عوض شوند. 

به دلایل مختلف از جمله پایین آمدن هزینه‌ها در دراز مدت، حفظ عملکرد اولیه موتور سیکلت و افزایش ایمنی، باید با لوازم مصرفی مختلف موتور سیکلت آشنا باشید و آنها را به موقع تعویض کنید. 

زمان تعویض لوازم مصرفی موتور سیکلت

زمان دقیق تعویض لوازم مصرفی موتور سیکلت به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای هر موتور و هر موتور سواری می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی، بر اساس اعداد و ارقام زیر باید اقدام به تعویض این لوازم کنید:

  • روغن موتور: بسته به نوع و کیفیت روغن، هر 1000 تا 2000 کیلومتر
  • فیلتر روغن: با هر بار تعویض روغن
  • فیلتر هوا: هر 5000 تا 10000 کیلومتر
  • شمع ها: هر 10000 تا 15000 کیلومتر
  • لنت ترمز: هنگامی که نازک یا فرسوده می شوند
  • لاستیک ها: هنگامی که ساییده می شوند یا آج آنها از بین می رود

5

3)از قطعات یدکی با کیفیت استفاده کنید

یکی دیگر از نکات ساده در مورد لوازم یدکی موتور سیکلت، این است که باید از لوازم با کیفیت بالا استفاده کنید. همانطور که می‌أانید لوازمی که قیمت خیلی پایینی دارند، کیفیت پایین‌تری نیز دارند و در مراحل ساخت و تولید آن استانداردهای لازم رعایت نشده است. و یا مواد اولیه با کیفیتی در ساخت آن مصرف نشده است. برای اطمینان از حفظ عملکرد موتور سیکلت و خراب نشدن بقیه لوازم اساسی آن، بهتر است به دنبال با کیفیت‌ترین لوازم موتور سیکلت با قیمت مناسب و کارایی بالا باشید. این دسته از لوازم، نه تنها عملکرد وسیله نقلیه شما را افزایش می‌دهند، بلکه می‌توانند در دراز مدت از به وجود آمدن هزینه‌های جانبی اضافه نیز جلوگیری کنند. 

انواع لوازم یدکی با کیفیت برای موتور سیکلت را می‌توانید از سایت دکتر موتوری تهیه کنید. دکتر موتوری یک فروشگاه آنلاین است که تمامی لوازم مورد نیاز برای موتور سیکلت را فراهم میکند. از خرید کلاه کاسکت تا پیدا کردن بهترین قطعات یدکی را می‌توانید در این فروشگاه آنلاین انجام دهید و از کیفیت خدمات آن مطمئن باشید. 

4)سوابق تعمیرات را نگه دارید

در طول مدت استفاده از موتور سیکلت، موارد زیادی پیش می‌آید که مجبور می‌شوید برای تعمیرات به یک موتورساز مراجعه کنید. و یا حتی ممکن است خودتان برای قوی‌تر شدن موتور، دست به انجام سرویس‌های دوره‌ای ساده بزنید. تمامی این موارد و سوابق را بهتر است در یک فایل پیش خود نگه دارید. نگهداری این سوابق به شما کمک می‌کند که تمامی تاریخ‌ها و زمان‌های دقیق انجام تعمیرات یا تعویض لوازم یدکی موتور سیکلت را به خوبی به یاد داشته باشید. 

با این کار، می‌توانید به مرور زمان، الگوهای مشخصی را به دست بیاورید و متوجه شوید که مهم‌ترین مشکلات موتور سیکلت شما از کجا نشات می‌گیرند. به عبارتی، در آینده می‌ـوانید راحت‌تر مشکلات موتور خود را شناسایی و ریشه‌یابی کنید. همچنین با انجام این کار به احتمال زیاد راحت‌تر زمان دقیق تعویض لوازم مصرفی موتور را به یاد می‌آورید و انجام تعویض‌های بعدی را فراموش نمی‌کنید. 

5) از موتور خود به درستی استفاده کنید

مهم‌ترین نکته‌ای که سلامت موتور سیکلت شما را تضمین می‌کند، استفاده درست و اصولی از موتور سیکلت است. تا جای ممکن سعی کنید از کاتاف کشیدن، تک چرخ زدن و انجام حرکات نمایشی جلوگیری کنید. انجام این کارهای نمایشی، در مدت زمان کوتاه باعث از بین رفتن لوازم یدکی موتور سیکلت و پایین آمدن عمر آن می‌شوند. 

6

6)به موتور خود گوش دهید

معمولا خود موتور سیکلت، مشکلات خود را نشان می‌دهد. به صداهایی که از موتور سیکلت می‌شنوید و نشانه‌هایی که از آن می‌بینید به خوبی توجه کنید و سعی کنید خودتان نشانه‌های خرابی را بشناسید. هر جا حس کردید عملکرد موتورتان پایین آمده است، به خوبی از نشانه‌هایی که بروز می‌دهد، مشکل اصلی را ریشه یابی کنید و در صورت نیاز به مکانیک مراجعه کنید. سعی کنید هیچ نشانه و یا صدای کوچک را نادیده نگیرید زیرا می‌توانند شروع یک فاجعه بزرگ باشند. 

قبل از به وجود آمدن مشکلات بزرگ و خرج‌های سنگین موتور سیکلت، با دقت به عملکرد موتور سیکلت و گوش دادن به صداهای آن، از آنها جلوگیری کنید. 

7)از یک مکانیک واجد شرایط استفاده کنید

سعی کنید مکانیک‌های واجد شرایط را شناسایی کنید و در زمان نیاز از آنها کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که در ابتدای کار پیدا کردن مکانیک‌های ماهر که روی اجزا و لوازم یدکی موتور سیکلت شما تسلط کافی دارند ممکن است مشکل باشد. اما به مرور زمان و آشنایی با موتور سیکلت، به راحتی می‌وانید افراد واجد شرایط را تشخیص دهید. 

سعی کنید از دوستانتان که موتور سیکلت مشابه موتور شما دارند، در پیدا کردن مکانیک کمک بگیرید. همچنین اگر موتور شما در ایران نمایندگی فعال دارد، برای خرید لوازم یدکی موتور سیکلت و تعمیرات به او مراجعه کنید تا از سلامت موتور سیکلت خود اطمینان کسب کنید. 

بهترین فروشگاه‌های لوازم یدکی موتور سیکلت

برای حرفه‌ای شدن در دنیای موتور سیکلت‌ها، باید بهترین فروشگاه‌های لوازم یدکی موتور سیکلت را به خوبی بشناسید تا در صورت نیاز، لوازم با کیفیت را از آنها تهیه کنید. بسته به مدل موتور سیکلت شما و یا شهر محل زندگی، ممکن است دسترسی به بعضی فروشگاه‌های حضوری برای شما مقدور نباشد. در این صورت از فروشگاه‌های آنلاین می‌توانید استفاده کنید. به طور مثال، فروشگاه دکتر موتوری، از دسته سایت‌هایی است که لوازم بیشتر موتور سیکلت‌های بازار را موجود دارد و می‌توانید لوازم انواع موتور سیکلت را در آن پیدا کنید و با هم از لحاظ قیمت روز و کیفیت مقایسه کنید.

چگونه عمر لوازم یدکی موتور سیکلت را بالا ببریم؟

بالا بردن عمر لوازم یدکی موتور سیکلت، از آنچه فکر می‌کنید بسیار راحت‌تر است و با انجام و رعایت چند نکته ساده می‌توانید به راحتی عمر موتور سیکلت خود و لوازم آن را بالا ببرید. 

عدم استفاده از لوازم یدکی موتور سیکلت تقلبی و فیک

از قطعات یدکی تقلبی استفاده نکنید. قطعات یدکی تقلبی می تواند خطرناک باشد و به موتور سیکلت شما آسیب برساند. در ابتدا شاید به نظر برسد که با خرید قطعات فیک و ارزان قیمت در هزینه‌های موتور خود صرفه جویی می‌کنید. اما با گذر زمان، بخش‌های دیگر موتور سیکلت شما به دلیل استفاده از لوازم تقلبی دچار آسیب می‌شوند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. به عبارت دیگر، با استفاده از لوازم یدکی موتور سیکلت فیک، هزینه‌های خود را در دراز مدت افزایش می‌دهید. 

نصب صحیح لوازم موتور سیکلت

قطعات یدکی را به طور صحیح نصب کنید. قبل از نصب هر قطعه یدکی، دستورالعمل های سازنده را به دقت مطالعه کنید.و یا در صورت عدم اطمینان، از یک مکانیک متخصص کمک بگیرید. نصب نادرست لوازم یدکی می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات زیاد و آسیب رسیدن به بقیه قطعات موتور سیکلت شوند به همین دلیل از درست نصب شدن تمامی لوازم یدکی  موتور سیکلت اطمینان کسب کنید. 

تعویض به موقع روغن و مایعات موتور سیکلت

یکی دیگر از نکات ساده اما مهم در نگهداری درست از موتور سیکلت، تعویض به موقع مایعات و روغن‌های بخش‌های مختلف موتور سیکلت است. زمانی که روغن موتور و روغن ترمز را به موقع تعویض می‌کنید، لوازم یدکی موتور سیکلت اساسی به خوبی روغن کاری می‌شوند. در اصل، این مایعات و روغن‌ها کمک می‌کنند تا از ساییدگی و خرابی لوازم موتور سیکلت جلوگیری شود. به همین دلیل برای بالا بردن عمر لوازم یدکی موتور سیکلت، باید روغن موتور و بقیه مایعات آن را به موقع عوض کنید. 

خلاصه مطلب

با رعایت این نکات می‌توانید عمر مفید لوازم یدکی موتور سیکلت خود را افزایش داده، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و از سواری امن و لذت‌بخشی بهره‌مند شوید. به خصوص اگر به تازگی وارد دنیای موتور سیکلت‌ها شده‌اید، توجه به این نکات و رعایت مواردی که در این وبلاگ گفته شد، به شما کمک می‌ند تا دید درست‌تری نسبت به مراقبت از موتور سیکلت داشته باشد. 

در ضمن، به یاد داشته باشید که فروشگاه دکتر موتوری یکی از مراجع معتبر برای تهیه لوازم یدکی موتور سیکلت باکیفیت و مشاوره تخصصی در این زمینه است. اگر در زمان خرید لوازم یدکی موتور سیکلت، به مشاوره احتیاج داشتید، و یا می‌خواهید انواع لوازم از برندهای مختلف را از لحاظ قیمت و کیفیت با هم مقایسه کنید، می‌توانید به سایت دکتر موتوری سر بزنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها