تشخیص و بررسی تخصصی کیفیت آهنگ ها

کد خبر: 1116020

امروزه با پیشرفت علوم چه در مبحث نظری و چه در مبحث عملی باعث شده تا پرودسور ها و شنونده های زیادی را نیز رد مقوله موسیقی داشته باشیم. برخی تولید کننده موسیقی می شوند که تعداد محدودی نیز هستند و برخی دیگر نیز شنونده این تولیدات خواهند گردید. بنابراین این چرخه چند سالی می باشد که در حال اجرا هست و کسانی هستند که با موزیک ها آرامش می گیرند و زندگی می کنند. اما این که چه آهنگ هایی کیفیت مطلوبی دارند؟ چگونه آهنگ هایی را گوش دهیم؟ استراتژی های ساخت آهنگ و .. سوالاتی که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

آی ریتم

بررسی بخش های تولیدی یک آهنگ

یک آهنگ از چندین بخش تولید تشکیل شده است و زمانی که برای ساخت آن صرف می شود شامل مراحلی می باشد که در این مبحث ما اکنون می گنجد. فرض ما در آهنگ های با کلام و وکال دار می باشد؛ این گونه آهنگ ها ابتدا شاعر و یا ترانه سرا متنی را همراه با قافیه و ردیف ها معین تولید می کند و می نویسد. سپس با رعایت نکات دقیق آهنگ سازی و خط دار و جهت دار بودن آن شروع به ساخت ملودی می کنند. این ملودی سازی به گونه ای باید باشد که ذهن شنونده را درگیر کند و آن قدر روان باشد تا بتواند او نیز با خواندن آهنگ همراهی کند. سپس پرودوسر وارد عمل می شود و آهنگ را تنظیم می کند. این مرحله سخت ترین و بهترین مرحله می باشد که آن شخص با استفاده از ساز های زنده و الکترونیک با استفاده از نرم افزار هایی همچون اف ال استدیو و کیوبیس و .. شروع به آهنگسازی می کند. یک تنظیم نیز می تواند شامل یک لاین خط باشد و هم می تواند شامل چندین لاین باشد. در مرحله نهایی که مرحله میکس و مسترینگ می باشد مبحثی است که ما قرار درباره آن بحث کنیم و به نقد بپردازیم.

میکس و مسترینگ

قطعا با این نام آشنایی دارید و به سرچ کوچکی در گوگل تعریف های بسیاری از این نام به گوش می رسد. میکس خود یک مرحله و مسترینگ نیز مرحله دیگری می باشد. حال به تعریف آن ها می پردازیم: میکس، یعنی اعمال و یا حذف برخی پارامتر ها و فرکانس های صوتی و سپس هماهنگ سازی بلندی و داینامیک یک صدا می باشد. مسترینگ، یعنی کنترل نهایی یک میکس می باشد. با توجه به این تعاریف قطعا برای همه این سوال است که چگونه و با چه ابزاری این کار صورت می گیرد. ابزار ها شامل دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری می باشد. 

میان میکس و مسترینگ تفاوت هایی وجود دارد که شامل: 

  • در میکس شما به همه لاین های موسیقی دسترسی دارید اما در فرآیند مسترینگ تنها روی یک لاین خروجی میکس نهایی می توانید کار کنید.
  • میکس تک تک و جدا جدا روی هر لاین اعمال فعالیت می کند ولی در مسترینگ کل آهنگ را شما بالانس می کنید.
  • میکس باعث تغییر صدا می شود ولی در مستر فقط شما کاری می کنید که در تمامی ابزار ها همچون رادیو، ماشین، اسپیکر ها و .. صدای خوبی به گوش برسد. 
  • عملیات میکس 80 درصد یک پروسه کیفی می باشد و مسترینگ نیز 20 آن را تشکیل می دهد. 

آی ریتم

بهترین سایت برای شنیدن آهنگ های با کیفیت

سایت های خارجی بسیاری هستند که در زمینه میکس و مسترینگ و کیفیت یک آهنگ فعالیت دارند ولی به خاطر هزینه های بالای آن ها برایمان و وقت هایی که از آدم میگیرد فقط برای متخصصان موسیقی و میکس من ها مناسب می باشد. ولی در ایران برای اولین بار بنده سایتی را مشاهده کردم که هر آهنگی که داخل سایت آن ها قرار گرفته است دارای نقد و بررسی و به صورت حرفه ای کارشناسی شده است. این بهترین مرجع برای مردم و افراد عادی می باشد که به دنبال آهنگ های با کیفیت هستند. نام این سایت ( آی ریتم ) می باشد که به آدرس ireetm.com می توانید این سایت را با جست و جوی کوچکی یافت کنید. تمامی آهنگ ها در سایت آی ریتم دارای نقد کارشناسانه هستند و شما به راحتی می توانید بهترین و مفید ترین آهنگ ها را بشنوید. 

بهترین های میکس و مسترینگ

موسیقی دانان بازرگی هستند که در ایران نیز کار بسیار خوبی در زمینه میکس و مسترینگ دارند که می توان به محمد فلاحی، رضا پناهی، آرش پاکزاد، احسان کریمی، رضا پوررضوی، حسین پورمعصومی، هیربد حسینی، میلاد فرهودی، و .. اشاره کرد. این را هم باید عرض کنیم که دست بالای دست زیاد است و خب طبیعتا از این افراد بهتر هم در آینده ظهور خواهند کرد. 

هم چنین می توانید برای ساخت آهنگ و میکس و مسترینگ از این لینک استفاده کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد