بازتاب تنش‌های مرزی میان ایران و پاکستان

کد خبر: 1269475

رسانه‌های انگلیس روز پنجشنبه ضمن بازتاب تنش‌های مرزی میان ایران و پاکستان، گزارش دادند که دو کشور در بحبوحه ناآرامی‌های منطقه، تمایلی به تشدید تنش‌ها ندارد.

بازتاب تنش‌های مرزی میان ایران و پاکستان

رسانه‌های انگلیس روز پنجشنبه ضمن بازتاب تنش‌های مرزی میان ایران و پاکستان، گزارش دادند که دو کشور در بحبوحه ناآرامی‌های منطقه، تمایلی به تشدید تنش‌ها ندارد.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت:‌ پاکستان و ایران مدت‌هاست از اینکه جدایی‌طلبان می‌توانند از خاک یکدیگر برای انجام حملات فرامرزی استفاده کنند، گلایه دارند. اما حملات این هفته اولین موردی بود که ایران گروهی را در داخل خاک پاکستان هدف قرار داد.

این نشریه به نقل از یک تحلیلگر ایرانی که نام او قید نشده، افزود: «تنش کنونی ایران و پاکستان با توجه به روابط نزدیکی که دو کشور در سال‌های اخیر ایجاد کرده‌اند، قابل کنترل و غیرممکن است که به یک موضوع مهم تبدیل شود.»

بلال گیلانی تحلیلگر موسسه گالوپ پاکستان هم به فایننشال تایمز گفت که حمله موشکی اسلام‌آباد «پیام برای هندی‌ها بود». وی افزود: «پاکستان در بحبوحه بحران اقتصادی به سر می برد و تمایلی به تشدید بیشتر تنش با ایران ندارد. این کشور قطعاً مایل است که هم از منظر دفاعی و هم از منظر دیپلماسی، کار در همین نقطه فیصله پیدا کند.»

به نوشته این روزنامه انگلیسی، چشم انداز ناآرامی در مرز پاکستان و ایران به ویژه برای چین که میلیاردها دلار در پاکستان به عنوان بخشی از پروژه زیرساخت کمربند و جاده خود سرمایه گذاری کرده، نگران کننده است. این نشریه انگلیسی افزود: پکن روز چهارشنبه در سخنانی قبل از حمله پاکستان، از دو کشور خواست تا "از اقداماتی که منجر به تشدید تنش می شود" اجتناب کنند.

در همین حال شبکه خبری اسکای در گزارشی نوشت: پاکستان یک کشور دارای سلاح هسته‌ای است که مردم آن ۸ فوریه پای صندوق های رای خواهد رفت. این کشور مدتی است که از نظر سیاسی بی ثبات و در حال حاضر دارای یک دولت موقت است.

این شبکه انگلیسی ادعا کرد: اگر تنش‌ها به صورت دیپلماتیک مهار نشود، این تبادل حملات، امکان تبدیل شدن به درگیری بزرگتر در یک منطقه ناآرام را دارد.

روزنامه گاردین چاپ لندن هم نوشت: ایران مدت‌هاست پاکستان را متهم می‌کند که به تروریست‌ها اجازه می‌دهد در منطقه مرزی بلوچستان پنهان شوند. پاکستان نیز ایران را به پناه دادن به شبه‌نظامیان گروه‌های جدایی‌طلب بلوچستان متهم می‌کند.

این نشریه انگلیسی افزود:‌ در حالی که ایران در گذشته اقدامات سطح پایینی را علیه بلوچستان انجام داده است، حملات روز سه‌شنبه ایران در پاکستان، به طور غیرعادی سنگین بود. حمله تلافی جویانه پاکستان نیز برای نخستین بار بود که علیه یک کشور همسایه صورت گرفت.

گاردین اضافه کرد: منابع در اسلام آباد می‌گویند که این تصمیم پس از فشار شدید سیاسی و نظامی روی مسئولین عالی‌رتبه ارتش پاکستان برای نشان دادن قدرت در برابر تهران گرفته شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ساعاتی پیش در سخنانی، حمله انجام شده توسط پاکستان به منطقه مرزی جمهوری اسلامی ایران را محکوم و تاکید کرد که بمنظور ابلاغ رسمی اعتراض و درخواست توضیح دولت پاکستان در این رابطه، کاردار سفارت این کشور در تهران در حال احضار به وزارت امورخارجه است.

بر اساس گزارش‌ها، ۹ نفر که همگی از اتباع خارجی بودند بر اثر حمله موشکی پاکستان جان خود را از دست دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان صبح امروز با بیان اینکه این کشور «به حاکمیت و تمامیت ارضی همسایه خود احترام می‌گذارد» افزود: ما هیچ تمایلی به تشدید تنش‌ها نداریم و با توجه به روابط برادرانه میان دو کشور انتظار می‌رود هیچ اقدامی برای تحت تاثیر قرار گرفتن صلح و امنیت در منطقه صورت نگیرد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کشور بسیار نزدیک و همسایه ما است و معتقدیم که کانال‌های ارتباطی میان دو کشور می‌تواند راهکار رسیدگی به مسائل مشترک باشد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد