پاشینیان: آماده استعفا هستم

کد خبر: 1248175

نخست وزیر ارمنستان گفته است که اگر کناره گیری از قدرت به بهبود اوضاع این کشور کمک می‌کند، آماده استعفاست.

 پاشینیان: آماده استعفا هستم

منابع خبری عصر چهارشنبه از آمادگی نخست وزیر ارمنسنان برای کناره گیری از قدرت خبر دادند.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از خبرگزاری «ریا نووستی» نوشت که «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز چهارشنبه گفت که در صورتی که کناره گیری او به عادی سازی اوضاع در این کشور کمک کند، آماده استعفاست.

بر اساس این گزارش، در دور جدید تنش‌ها میان ایروان و باکو، جمهوری آذربایجان اخیراً یک عملیات برق آسای در قره باغ کوهستانی انجام داد که آن‌ را «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» با هدف احیای نظم قانون اساسی توصیف کرد.

ایروان این اقدام جمهوری آذربایجان را یک تهاجم توصیف کرد و گفت که هیچ یگان نظامی در قره‌باغ ندارد. یک روز پس از آن، با میانجیگری حافظان صلح روسیه، توافقی برای آتش‌بس حاصل شد که در بین شروط آتش‌بس می‌توان به خلع سلاح نیروهای ارامنه و خروج تجهیزات سنگین از قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد.

 پاشینیان همچنین اظهار داشته که برای امضای توافق صلح با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان آمادگی دارد.

پاشینیان اعلام کرد که در صدد بوده در شهر «گرانادا» اسپانیا که فردا (پنجم پنجم اکتبر ۱۳ مهر ماه) میزبان نشست پنج جانبه جمهوری آذربایجان، ارمنستان، آلمان،‌ فرانسه و اتحادیه اروپا درباره صلح ایروان-باکو باشد، با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان توافق صلح امضا کند اما متأسف است که علی‌اف در لحظه آخر از حضور در این نشست صرفنظر کرده است.

وی در این خصوص گفت: «تا آخرین لحظه و حتی امروز، سفر به گرانادا را تأیید کردیم. مایلم متذکر شوم که ما بسیار سازنده و خوشبین بودیم زیرا معتقد بودیم که فرصتی برای امضای یک سند مهم وجود دارد.»

این  دو کشور همسایه تاکنون دو بار باهم جنگیده‌اند و هرکدام متحمل تلفاتی قابل توجه شده‌اند. مذاکرات صلح بین باکو و ایروان نیز تاکنون نتجیه ملموسی نداشته است./فارس

 ارمنستان دستگیری مقامات قره باغ سابق را محکوم کرد

وزارت خارجه ارمنستان روز چهارشنبه دستگیری‌های اخیر چندین مقام سابق دولتی قره باغ توسط جمهوری آذربایجان را محکوم کرد.

ارمنستان روز چهارشنبه دستگیری‌های اخیر چندین مقام دولتی قره باغ  توسط جمهوری آذربایجان را محکوم کرد.

به گزارش وبگاه «حتق» وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرده که تمام اقدامات ممکن را برای حمایت از حقوق نمایندگان بازداشت شده قره باغ در دادگاه‌های بین المللی انجام خواهد داد.

جمهوری آذربایجان در روزهای گذشته سه مقام ارشد سابق قره باغ به اتهام جنایات مختلف بازداشت کرده است.

وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه خود اعلام کرد، علیرغم اظهارات مقامات عالی رتبه جمهوری آذربایجان در مورد احترام و حمایت از حقوق ارامنه، نهادهای انتظامی این کشور به دستگیری ‌ای خودسرانه ادامه می دهند.

جمهوری آذربایجان بلافاصله به این بیانیه پاسخ داد و اعلام کرد که بیانیه وزارت خارجه ارمنستان را به شدت محکوم می کند.

باکو اعلام کرد:«این بیانیه به وضوح نشان دهنده ناکامی ارمنستان در کنار گذاشتن سیاست و اقدامات تجاوزکارانه ای است که طی دهه‌ها علیه آذربایجان چمهوری انجام داده است. این بیانیه همچنین تلاشی برای توجیه اقدامات افراد بازداشت شده است.»

جمهوری ارمنستان اخیرا درخواستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری علیه جمهوری آذربایجان در زمینه لزوم اجرای تعهدات حقوقی در قره باغ داده است .

ارمنستان از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته تعهدات جمهوری آذربایجان را به قوانین این سازمان مشخص کند. ارمنستان در این نامه اعلام کرده است که جمهوری آذربایجان دسترسی سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن به ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی را تسهیل کرده و از ایجاد هرگونه مانعی در این زمینه خودداری کند.

در این نامه آمده است، جمهوری آذربایجان فوراً بازسازی کامل خدمات عمومی از جمله گاز و برق را به قره باغ کوهستانی تسهیل کند. جمهوری آذربایجان نباید هیچ بنای هنری و  فرهنگی ارامنه را تغییر داده یا تخریب کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد